Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Ja
210 (33%)
Nee
411 (66%)

Totaal aantal stemmen: 621


JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 11:07

Ik heb 5 jaar geleden een trailer aangeschaft omdat ik bijna wekelijks wel op pad ging met mijn paard. We hebben een tijdje daarvoor trailers gehuurd, maar dat werd met die frequentie toch erg onpraktisch :')

Nu ik een huis en hond heb (en persoonlijk veel veranderd ben) merk ik dat de wedstrijdambitie weggezakt is, en zijn we eigenlijk sinds het begin van de coronatijd niet meer weg geweest. Mijn trailer staat dus eigenlijk al een paar jaar buiten te vergaan (buiten het af en toe wat spullen verhuizen ermee)en ik ben dus aan het twijfelen om hem weg te doen, maar wat als ik een keer naar een clinic wil of naar de kliniek moet rijden etc?

Ik vroeg me dus af hoe andere paardeneigenaren hier tegenaan kijken. Hebben jullie een trailer ondanks dat jullie niet vaak ergens anders heen gaan? Wat doen de trailerloze op het moment dat hun paard met spoed naar de kliniek moet o.i.d?

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:11

Ik sta bij een vriendin gestald en ik kan haar trailer lenen, bij spoed, uitje met het paard of om dingen op te halen / verhuizen. Deze trailer kan ik met mijn eigen auto rijden dus dat is ideaal. Vanaf volgend jaar wil ik gaan starten en evt wat vaker op pad met m'n paard, dan zou ik misschien voor een eigen trailer willen gaan kijken. Maar dan zou ik eigenlijk ook een andere auto willen :+ Mijn huidige auto kan het wel trekken, maar het gaat wat moeizaam en verbruikt ontzettend veel benzine.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:11

Ik vind het een ontzorgende gedachte om hem te hebben staan. Mocht mijn paard inderdaad ineens naar de kliniek moeten dan kan ik meteen gaan. :) Scheelt mij een hoop stress.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:11

Ik gebruik momenteel mijn trailer vooral om hooi te vervoeren en te oefenen met laden. Maar toen ik nog geen trailer had, had ik wel altijd met een stalgenoot of kennis/vriendin afgesproken dat ik in nood een trailer kon lenen. En voor wedstrijd of buitenritten huurde ik vaak een trailer. Zo heb ik het 15 jaar prima gered :D

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:13

Ik gebruik mijn trailer heel wisselend, zo gebruik ik hem wekelijks en zo paar maanden niet. Maar toen mijn vorige trailer rot bleek te zijn en ik deze eerder verkocht dan een nieuwe had en dus even zonder zat had ik hem spontaan elke keer nodig voor de simpelste dingen en kon ik elke keer gaan vragen bij andere of ik hun trailer even mocht lenen of ergens huren. Drama dus en daar kwam ik zelf snel op terug. Ben toch liever onafhankelijk en mijn eigen spullen op orde. :+

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:16

Ik heb zelf geen trailer (of auto die kan trekken).
Er zitten wat paardentaxi's in de buurt die ik kan bellen, en een bedrijfje waar ik voor een schappelijke prijs een paardenwagentje kan huren. Van beide heb ik geregeld gebruik gemaakt voor kliniekbezoeken en verhuizingen.
Ik zou het wel lekker zorgeloos vinden om zelf een trailer te hebben (en een plek waar ik die zorgeloos kan stallen :) ) en bijhorende auto maar een must vind ik het niet.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:28

Ik heb 'm een jaar geleden voor het laatst gebruikt, toen onze jaarling naar de kliniek moest. Juist omdat we de paarden aan huis hebben, wil ik een trailer + trekauto hebben. Eigenlijk enorm jammer van het geld, nu we er nauwelijks gebruik van maken, maar ik durf het niet goed aan om 'm weg te doen of een zuinigere auto te kopen...

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:30

Ik heb mijn paard pas naar huis willen halen op voorwaarde dat er een trailer van mezelf was.
Voordien hadden nooit een trailer en was dat ook niet nodig omdat er altijd de optie was om er eentje van de staleigenaar te lenen bij spoed. Mijn eigen Pensionklanten hier hebben zelf ook geen trailers maar dezelfde optie om de mijne te nemen bij spoedgevallen.

Ik ben ooit eens met een kolieker naar de kliniek meegereden om middernacht en kan niet tegen de gedachte dat mijn eigen paard in zo’n geval tot de volgende ochtend zou moeten wachten totdat ik iemand zou kunnen bereiken om een trailer.

Ben zelf ook aan het denken om de mijne te vervangen omdat we nu toch vaker weg gaan maar wat een prijzen. Pfff.

Ik stem dus voor JA tenzij je er bij spoed onmiddellijk een kan lenen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:31

Ik heb er eentje gekocht met voornemen wekelijks naar de veluwe(zoom) te gaan.
En dingen te ondernemen.
Ik ben er blij mee dat ie er staat, gebruik hem ook zeker en het ontzorgt me dat ik gewoon kan gaan en staan waar ik wil, of naar de kliniek kan zonder gedoe.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:35

Een trailer die jaren ongebruikt buiten staat zou ik persoonlijk niet meer vertrouwen om er met een ziek paard mee naar een kliniek te sjezen.
Dus tenzij je 'm binnen kunt zetten, halfjaarlijks even controleert (of laat controleren), en er alsnog af en toe mee weggaat (rust roest ook bij trailers) zou ik, als je een trailer verder echt niet gebruikt, eerder kijken of ik een lijstje van spoeddienst paardentaxi's kan aanleggen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:41

Ja.
Voorheen voor wedstrijden maar dat al lang niet meer.
Hier staat hij wel in een kapschuur en 2 jaar terug ook nieuwe bodem in gekomen.
Daarnaast gebruiken we hem ook om vlas te halen of iets van marktplaats en dat dit makkelijker met de trailer dan met een aanhanger.

Maar van de week nog weer gezien bij een ander.
Paard moet naar de kliniek en dan zitten ze vast.
Op stal niemand een trailer, pensionhouder ook niet.
En diegene die wel investeert mag weer klaarstaan....

Echt die ellende zou ik niet willen.
Ik wil kunnen laden en gaan.

Dus ja hier een trek auto plus trailer.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 11:50

Hmm wisselende reacties! De trailer lijkt verder wel prima in orde (een paar maanden terug nog iets mee vervoerd en alles even nagelopen) en ik ben bezig met een afspraak te maken voor controle + onderhoud :)

Het blijft lastig. Voor alle andere dingen zou ik makkelijk een trailer kunnen huren, maar je wil in een noodsituatie natuurlijk ook niet volledig afhankelijk zijn van anderen

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:25

Het hangt er vanaf hoe je paard staat en wat je ambities zijn.

Is het voor 3 uitstapjes in het jaar en eventueel een rit naar de kliniek en je sta op een stal waar een trailer beschikbaar is is dat prima, voor die paar keer hoef je zelf geen trailer aan te schaffen.
Maar wil je wedstrijden rijden, regelmatig een clinic, bos, strand en weet ik wat al nog meer vind ik dat je de boel gewoon zelf voor elkaar moet hebben.

Ik heb ze aan huis staan en krijg al jeuk als de mijne een keer een week niet thuis staat omdat hij voor onderhoud is. Ik ben er veel mee op pad, maar buiten dat wil ik als ik naar de kliniek moet kunnen opladen en rijden. Ik vind het al vervelend dat mijn man er niet mee mag rijden als ik zelf niet kan rijden.
Ik heb het wel gepresteerd eerder op de kliniek te zijn dan de dierenarts :j .

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:29

Wij (of liever mijn vriend) hebben zelf meerdere trailers/aanhangers.

Maar als je hem nooit nodig hebt, zou ik er alleen geen hoeven, als ik zeker wist, dat ik binnen 5 minuten een trailer geregeld kan hebben.
Wij kennen meerder mensen, waarbij ik zeker weet dat we binnen 5 minuten een trailer of vrachtwagen geregeld hebben bij nood.

Mocht dit niet het geval zijn, dan zou ik inderdaad er zeker 1 thuis willen hebben staan voor noodgevallen.

(aan de andere kant, zijn er maar weinig noodgevallen waarbij ik een trailer nodig zou hebben. Een hele hoop kan thuis behandeld worden, en de dingen waarbij dat niet kan, is de kans groot dat ik dan toch niet voor een operatie of iets zou kiezen.....)

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:32

Ja want mijn pony's staan aan huis bij mijn ouders. Nu zijn er meerdere in de straat waar ik in geval van nood wel het zou kunnen vragen. Maar ik ga dusdanig vaak op pad, 1-2 keer per maand, dat ik het banketstaaf zou vinden om telkens aan de buren te moeten vragen voor het lenen van een trailer voor een buitenrit die ik in het DF-Wold wil doen. Of andere activiteiten, soms komt er ergens een plekje voor vrij en dan gaan we gewoon spontaan last minute er heen. Dan is dat eigen trailertje toch wel praktisch vooral omdat ik hem ook met b mag rijden.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:44

Als je van stal een (goede veilige) trailer kan lenen in geval van spoed is het geen moedje. Ik heb sinds 2007 een eigen paard en pas in 2019 een eigen trailer aangeschaft. Daarvoor kon ik altijd een trailer lenen van iemand van stal im geval van nood.

Neemt niet weg dat ik nooit meer zonder wil {:}

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:44

Ibbel schreef:
Een trailer die jaren ongebruikt buiten staat zou ik persoonlijk niet meer vertrouwen om er met een ziek paard mee naar een kliniek te sjezen.
Dus tenzij je 'm binnen kunt zetten, halfjaarlijks even controleert (of laat controleren), en er alsnog af en toe mee weggaat (rust roest ook bij trailers) zou ik, als je een trailer verder echt niet gebruikt, eerder kijken of ik een lijstje van spoeddienst paardentaxi's kan aanleggen.



Dit.
Ik heb dus geen trailer meer, en geen trekauto. Maar wel geregeld dat ik altijd snel naar de kliniek kan.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:51

Maar van de mensen die zeggen ik kan hem lenen.
Heb je bijvoorbeeld ook een sleuteltje? De meeste staan op slot.
En als die persoon op het werk is, wat misschien een heel stuk verder weg is, of is op het werk maar heeft de sleutel thuis liggen. Dan zit je al weer klem.

Spreek het goed door.
Dat kunnen lenen is makkelijker gezegd dan gedaan in veel gevallen.

Plus de auto moet het dan ook nog kunnen

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:52

Ik heb zelf geen trailer maar er zijn meerdere mensen bij wie ik hem zou mogen lenen.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:56

Ik heb nooit een trailer gehad, ging ook nooit met mijn paarden ver weg op pad.
De verhuizingen die hebben plaats gevonden konden we doen dankzij de hulp van een vriendin die wel een trailer had of dankzij de staleigenaar die mijn paard wel wilde komen ophalen.

Altijd op een pensionstal gestaan met meerdere klanten, dus ik denk dat als er echt nood aan de man was, ik hulp had kunnen vragen aan hun.

Voor mij is een trailer altijd zonde geld geweest, ging toch niet op wedstrijd oid.

Ik denk dat als ik een eigen stal had, bijvoorbeeld aan huis, waar verder niemand stond ik een trailer wel een must zou hebben gevonden.
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 07-04-23 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:56

Onze locale vereniging heeft een goede nieuwe trailer die de leden voor een zeer schappelijke prijs kunnen huren.
Een trailer bezitten zou belachelijke geldverspilling zijn.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:57

Ik heb hem verkocht omdat hij buiten stond te vergaan.
Als ik een loods oid had gehad, had ik waarschijnlijk gehouden

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:06

Veel van onze buren zijn paarden eigenaren waaronder een paar waarmee we goed contact hebben. Als er wat ernstigs is vertrouw ik er wel op dat ik een trailer mag lenen(evt tegen klein prijsje)

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:08

Ik heb geen auto met een trekhaak dus ik heb niks aan een trailer. Ik regel altijd een paardentaxi die komt ook in noodgevallen.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:09

Jarenlang geen trailer gehad en voornamelijk geleend of gehuurd, maar stond toen ook op stallen waar het mogelijk was. Vond ik toen geen probleem, maar inmiddels ben ik toch wel heel blij dat ik er zelf een heb.
Gebruik heb regelmatig, maar ook voor noodgevallen. Enige is dat mijn vriend met de trekauto naar het werk gaat, maar een auto regelen of hem naar huis laten komen is sneller gedaan dan een trailer regelen denk ik.