Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Ja
210 (33%)
Nee
411 (66%)

Totaal aantal stemmen: 621


Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:26

DuoPenotti schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat jullie ruim succesvol geweest zijn in zorgen dat een boel mensen hier vanaf nu gewoon nee zeggen. Maak je maar geen zorgen daarover. Missie om nog meer behulpzaamheid uit de wereld te helpen geslaagd hoor dames. +:)+

Precies zo is dat :j

Na 27 jaar uitlenen voor spoed is dat dus óok voorbij.

Sommige topics zijn heel behulpzaam op bokt ;)

En ik gooi nu hier een kruisje op het topic. Dus verwacht van mij geen antwoord meer als ik toch weer aangesproken word.

Fijne avond nog allemaal.

Het zegt heel wat dat je je door een discussie op een internet forum zo gek laat maken.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:27

En andere mensen uitmaakt voor egoïstisch zonder het hele verhaal te kennen.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:31

Varekaj schreef:
Ik heb mijn trailer aangeschaft net omdat iedereen die zei altijd beschikbaar te zijn, er op le moment suprême niet kon staan om te helpen. De stalbaas niet want hun trailer, die ze op stal hadden voor zulke dingen, was er niet. Anderen met een trailer: konden niet weg van werk of niet bereikbaar. De Paardentaxi? Die kon er ook niet binnen het uur zijn (en dan nog de rit naar de kliniek). De kliniek zelf? Ja die hadden een vrachtwagen maar die was al weg voor een transport. Sta je dan met eentje met koliek. Spoedgeval, maar van meerdere opties geen enkele beschikbaar.

Daarom dus eigen trailer en eigen auto. Want zelfs met alles op voorhand regelen kan het gewoon nog in de soep lopen, door de andere waar je afhankelijk van bent.

Mijn paard is dood gegaan aan koliek. En "gelukkig" voor dat hij op de trailer stond, anders was hij onderweg overleden. Koliek is gewoon heel naar en kan heel snel gaan.

Ik heb toen een IM topic gehad hier op bokt en las daar meerdere soort gelijke ervaringen. Ook van mensen waarvan het paard op de parkeerplaats overleed of inderdaad in de trailer. Je kan het gewoon niet altijd voorzien.

Hopelijk hoeven jij en ik het gewoon nooit meer mee te maken.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:38

Ayasha schreef:
imaudy schreef:

Dat zou ik toch ook denken. Je weet tich wat voro vlees je in de kuip hebt.
Een stalgenootje had eens aangeboden een paar keer te oefenen met trailer laden en mijn pony te vervoeren. Ik heb haar een mooi eskadron halster als bedankje gegeven.

DP kan wel gaan klagen bij ons, maar dat moet ze tegen de mensen zeggen die bij haar zeuren om een trailer :+ Nee zeggen is een antwoord die je mag geven DP.

Ik denk dat jullie ruim succesvol geweest zijn in zorgen dat een boel mensen hier vanaf nu gewoon nee zeggen. Maak je maar geen zorgen daarover. Missie om nog meer behulpzaamheid uit de wereld te helpen geslaagd hoor dames. +:)+


Ik bedoel niet dat het je eigen schuld is als je je trailer uitleent aan iemand die er niet netjes mee omgaat. Iemand die jouw trailer leent moet er netjes mee omgaan en eventuele schade vergoeden. Laten we het daarover eens zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:20

Helaas Jessix, ben ik er intussen nog 2 kwijt aan koliek. Slechts bij 1 had ik de trailer nodig en was ik verdomd blij dat ik dus kon aankoppelen, inladen en wegrijden. Geen gedoe met eerst stalgenoten opbellen en moeten vragen om hulp of stalhouder bellen of wat dan ook. Gewoon hup, gegaan met die banaan. Tevergeefs, maar daar had de trailerrit niks mee te maken.


@spenk ja dat kan, als ik op mijn werk zit heb ik maar 1 rechtstreekse trein per uur en dan ben ik 1,5u onderweg naar stal. Punt is dat de trailer er staat en dat ik dan enkel nog een chauffeur moet opsporen. Dat is een heel stuk eenvoudiger dan een trailer...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 23:30

Varekaj schreef:
Helaas Jessix, ben ik er intussen nog 2 kwijt aan koliek. Slechts bij 1 had ik de trailer nodig en was ik verdomd blij dat ik dus kon aankoppelen, inladen en wegrijden. Geen gedoe met eerst stalgenoten opbellen en moeten vragen om hulp of stalhouder bellen of wat dan ook. Gewoon hup, gegaan met die banaan. Tevergeefs, maar daar had de trailerrit niks mee te maken.


@spenk ja dat kan, als ik op mijn werk zit heb ik maar 1 rechtstreekse trein per uur en dan ben ik 1,5u onderweg naar stal. Punt is dat de trailer er staat en dat ik dan enkel nog een chauffeur moet opsporen. Dat is een heel stuk eenvoudiger dan een trailer...


Is het dan niet handiger dat je zelf je BE Rijbewijs haalt?

Toen ik vroeger KWPN’ers had, had ik ook een eenpaards-trailer (volgens mij bestaan die tegenwoordig niet eens meer) die mocht ik op mijn B rijbewijs trekken. Ik ben een aantal jaar helemaal uit de paarden geweest en viel toen voor het Shire ras. Daar kwam gelijk het probleem mee kijken dat de trailer waar een Shire op past, nooit in combinatie op B rijbewijs gereden kan worden. Maar mijn ex had een BE rijbewijs en eigenlijk konden we altijd wel van vrienden van mijn ex een trailer lenen. Die trailer werd ook gebruikt voor de koeien en stonk ontzettend, dus ik moest hem altijd 2x schoonmaken, eerst voordat mijn paard er in ging en dan na gebruik weer, aangezien ze hem altijd brandschoon terug kregen werd het op een gegeven moment zelf een grapje tussen ons, “De trailer moet hoognodig weer schoongemaakt worden, wanneer wil je hem weer lenen?”

Afijn, relatie uit en daarmee eigenlijk ook mijn mogelijkheid om mijn paarden te vervoeren.
Ik had al snel uitgevogeld dat ik makkelijk een trailer kon huren voor €20 per dag en €35 per weekend, maar dan nog een auto en chauffeur, ook een auto was redelijk goed te doen en anders ook wel te huren, maar ik kende gewoon te weinig mensen met een BE rijbewijs die ook op een doordeweekse dag overdag beschikbaar waren, de meeste mensen hebben toch echt een baan, dus:

Doel 1 was BE rijbewijs halen
Doel 2 was sparen voor een auto die gemakkelijk het gewicht zou kunnen trekken
Doel 3 was een eigen trailer om helemaal onafhankelijk te kunnen zijn, het hoefde niet nieuw of luxe, maar wel goed en geschikt voor hele grote paarden.

Het was binnen een jaartje (nadat de relatie over was) alle drie voor elkaar en het is heerlijk om niet van anderen afhankelijk te moeten zijn. Omdat ik zelf ook een jaar lang echt geholpen ben door vrienden met vervoer als dat nodig was, vind ik het niet erg om anderen ook te helpen als ze hulp nodig hebben met vervoer. Maar het verbaasd me wel enigszins dat niet meer mensen voor hun eigen onafhankelijkheid gaan en het redelijk normaal vinden om anderen te vragen. Sommige mensen vinden het ook heel moeilijk om nee te zeggen en heel vaak hebben mensen imo niet door dat die ander ook echt tijd en moeite investeert om je te helpen.

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 23:47

Ik ben/was ook bezig met het sparen voor eigen vervoer maar gezien ik geen auto nodig heb was dit een aardige puzzel. Hier in de buurt (randstad) zijn er steeds minder met een auto. Zou een stalbusje oid waarop ik een soort abonnement kan nemen een mooie oplossing vinden. Business case moet wel even goed worden opgezet, en het juridische gedeelte rondom schade ook. Maar dat is een oplossing waar ik echt wel gecharmeerd van ben.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:26

Ik heb sedert 2016 mijn eigen trailer, trekauto en BE :j Was even een pittige uitgave maar ben er nog iedere dag blij mee. Daarvoor eerst 2 jaar met een zogenaamd B-wagentje gereden maar dat was ellende en blij dat ik daar vanaf ben.

In ieder geval geeft het hebben van eigen transport een soort rust. Ik vind bij nood veel makkelijker iemand met auto en BE die mijn trailer wil/kan aankoppelen dan iemand die (ook) een trailer heeft.

De laatste keer dat ik een trailer gehuurd heb was het €40/dag en €70/weekend, met €250 borg. Zat op 45min rijden enkele rit. Een B-wagentje heb ik ook nog gehuurd. Dat was een stuk duurder, €500 waarborg, volgetankt terugbrengen en boven 120km gereden ook bijbetalen. Ophalen en terugbrengen voor het weekend (wedstrijd) was drama. De uren op zaterdag was vanaf 9u ophalen en voor 20u terug, als er iemand beschikbaar was van de zaak. Anders was het vrijdagavond voor 19u ophalen, maandagochtend terug en sowieso een heel weekend qua kosten.

Ik heb daar eens goed voor geteld en gerekend, en met 10 wedstrijden/jaar ofzoiets had ik best snel hetzelfde bedrag aan huur afgetikt als voor aanschaf van alle eigen materiaal. Toen was de keuze snel gemaakt.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:42

Daphara schreef:
Varekaj schreef:
Helaas Jessix, ben ik er intussen nog 2 kwijt aan koliek. Slechts bij 1 had ik de trailer nodig en was ik verdomd blij dat ik dus kon aankoppelen, inladen en wegrijden. Geen gedoe met eerst stalgenoten opbellen en moeten vragen om hulp of stalhouder bellen of wat dan ook. Gewoon hup, gegaan met die banaan. Tevergeefs, maar daar had de trailerrit niks mee te maken.


@spenk ja dat kan, als ik op mijn werk zit heb ik maar 1 rechtstreekse trein per uur en dan ben ik 1,5u onderweg naar stal. Punt is dat de trailer er staat en dat ik dan enkel nog een chauffeur moet opsporen. Dat is een heel stuk eenvoudiger dan een trailer...


Is het dan niet handiger dat je zelf je BE Rijbewijs haalt?


Volgens mij bedoelt Varekaj dat als zij op haar werk zit, ze een chauffeur moet zoeken iemand om met haar trailer haar paard naar de kliniek te vervoeren, als die ineens koliek heeft en zij nog 1,5 uur nodig heeft om uit haar werk bij het paard te geraken.

Als ze er zelf bij is, is het aankoppelen en gaan (zelf dus).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:34

Dat dus :j

Je bent erbij, je koppelt aan, je duwt je paard erin en je sjeest naar de kliniek. Als je anders eerst nog moet beginnen rondbellen en wachten tot die persoon toestemt of op de locatie is kan je echt immens kostbare tijd kwijt zijn.

Daarnaast is het wel de moeite waard om de optelsom eens te maken van aanschaf van een trailer. Mijne was nieuw iets van €6000 denk ik. Dan is een trekauto lenen of huren misschien nog goedkoper dan elke keer een taxi?

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:52

Nou ja, tussen het vervoer van mijn paarden naar een kliniek heeft 15 jaar gezeten. Dus in mijn geval is de taxi goedkoper. Maar het gaat me niet eens om het geld. Ik kan zo een trailer kopen. Ik ga hem dan alleen gebruiken in geval van nood, en om hier nou een trailer te hebben staan jaren lang zonder te gebruiken...

Ik denk dat iedereen dat zelf het beste kan bepalen. Het is wel goed om een vervoersplan te hebben. Dus als je geen trailer hebt, zorg dan dat je weet wat je kan doen als je vervoer nodig hebt.

Kaaskoekje
Berichten: 37
Geregistreerd: 23-01-22

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:25

Hier jaren zonder gedaan, maar dit jaar eindelijk plannen voor E rijbewijs en een goede auto.. dan weer sparen voor een trailer. Eerder was er gewoon geen geld voor. Kijk er naar uit om volgend jaar op pad te kunnen met paard en wagen in andere mooie natuurgebieden dan waar qe wonen en altijd rijden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:41

Ik vond het wel opvallend hoe snel de kosten oplopen als je regelmatig huurt. Er is een periode waarin ik 3-4x/week met de trailer op pad was voor clubles en wedstrijden. Ik heb toen eens wat zitten tellen, en op 2 of 3 jaar tijd zou ik evenveel geld kwijt geweest zijn aan huren als een nieuwe trailer aankopen. Nu gebruik ik hem minder (mijn paard staat nu gestald waar ik ook les heb) maar we zijn intussen wel 6 jaar verder. De aankoopprijs heb ik er al meer dan ruim uit gehaald ten opzichte van huren. Helemaal als ik de huurprijs voor een B-wagentje zou tellen.


Voor iemand die regelmatig (lees: 2x/maand) op pad gaat zou die vergelijking wel heel interessant kunnen zijn.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:55

Zeker, als ik hem 1 of 2 keer per maand zou gebruiken dan had ik er een gekocht.

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:12

Ik lees al een tijdje mee, maar wil ook even inhaken op de prijsverhouding van huren versus kopen. De afschrijving van een trailer is dusdanig weinig (in mijn ogen) dat ik om die reden sowieso voor koop ben gegaan. En het stuk gemak dat je erbij krijgt, omdat je ieder gewenst moment kunt aankoppelen en wegrijden en je geen rekening hoeft te houden met openingstijden van een zaak en reserveren.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:18

Ik loop er nu vooral tegenaan dat het rampzalig lijkt te worden om op termijn een goede trekauto te vinden. Niet noodzakelijk qua budget, maar vooral trekvermogen!

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 12:19

Nouja op dit moment is een trailer "voor niks" aanhouden voor mij duurder, omdat ik 25 euro per maand betaal om hem op stal neer te mogen zetten. Eentje huren in de buurt kost ook 25 euro per keer :+ Dus tenzij ik weer wedstrijden oid zou gaan rijden ben ik vrijwel altijd duurder uit.

Wel eens wat betreft afschrijving en gemak. Mijn trailer is na 5 jaar nog net zo gaaf als toen ik hem kocht :)

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:22

Ik vind de vrijheid ook echt heel fijn. De onafhankelijkheid. Zin om nu naar, noem maar iets, te gaan vind ik elke euro waard. Naast wedstrijden ga ik regelmatig naar de vereniging om te rijden, of een bos of strand ritje. Daarnaast is een eigen aanhanger voor dingen naast de paarden ook handig.,

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:34

Varekaj schreef:
Ik loop er nu vooral tegenaan dat het rampzalig lijkt te worden om op termijn een goede trekauto te vinden. Niet noodzakelijk qua budget, maar vooral trekvermogen!


Volvo trekt makkelijk trailers, die zijn er zo ongeveer wel voor gemaakt... En die zijn toch best goed 2de hands aan te komen denk ik ( alleen in Nederland duur met wegenbelasting..)

Overigens vind ik ook dat er wel oplossingen te bedenken zijn als je zelf geen trailer hebt omdat je deze gewoon weg te weinig nodig hebt, of je dan huurt of leent van een ander maakt mij ook niet uit, maar als je een trailer leent , is het gewoon netjes deze schoon terug te geven en als er evt schade gemaakt is, dit te melden en de kosten ervan te dragen , ik heb nooit geld gevraagd aan mensen als ze mijn trailer meenamen voor het gebruik, om dan schaamteloos een kapotte trailer terug te krijgen, vind ik gewoon dan niet tof... en ja, dat maakt wel dat ik niet zomaar een trailer meer uitleen, maar in grote nood zal ik de laatste zijn die nee zegt, maar dan wel direct een nacontrole als de trailer terug gebracht wordt..

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:53

Als je een trailer hebt ga je die vanzelf ook gebruiken of althans ik.
Maar toen ik geen eigen trailer had miste ik die ook niet echt.
Dan maar geen buitenrit wat verder weg, in de buurt kan het ook.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:16

Wij hebben in het verleden zowel trailer als veewagen gehad, maar gingen eigenlijk nooit op weg. := Was wel erg zonde inderdaad.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:36

Mijn trailer staat al jaar en dag constant buiten in weer en wind, maar komt nog steeds prima door de jaarlijkse APK. Wat in België verplicht is trouwens. Onderhoud is voor een trailer ook goedkoper. Mijne staat gratis op stal, maar we zijn dan ook maar met 3 op dit ogenblik die wedstrijden starten. En de vrachtwagen van stalbaas.
Onze trailers stallen is geen probleem, een vrachtwagen of B-wagentje zou lastiger zijn. Vooral qua ruimte dan.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:45

Ik dacht dat dit topic gericht zou zijn op:
Ja, ik heb een trailer nodig om op wedstrijden of buitenrit te kunnen.
Nee, alles wordt op locatie georganiseerd of ik heb geen behoefte om weg te gaan met de trailer.

Deze discussie "in geval van nood" is in mijn ogen niet relevant. Je kan geen trailer neerzetten, alleen voor geval van nood. Kosten van aanschaf, wegenbelasting trekauto, stalling enz bespaar je. In geval van nood kan die 200?!? euro voor een paardentaxi prima uit en ondanks dat wij een trailer hebben is "in geval van nood" de dierenarts aan huis gekomen toen het nodig was.

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:27

lies schreef:
Wat kan jij toch lekker constructief discussiëren <3

Waarom denk jij altijd dat alles aan een ander ligt?
Kijk ook eens naar je eigen posts. Met je fantaseren. C'est le ton qui fait la musique.


Eerlijk gezegd herken ik niet wat je schrijft, terwijl we dezelfde reacties van DP lezen.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:29

Ik heb 10 jaar paarden aan huis gehad op melkveebedrijf van mijn ex, als ik wilde rijden moest ik 1 km naar de rijvereniging in het dorp met de trailer. Over straat vond ik te onveilig dus wel nodig. Dus zeker 4-5 keer per week, had daar speciaal een oude Volvo 850 uit 1993 als trekauto voor en tevens reserve auto voor mijn toenmalige partner die thuis op bedrijf werkte. Dagelijkse autoritten naar mijn werk deed ik met een goedkoper klein autootje van ons samen. Die oudere Volvo's kosten wel behoorlijk in wegenbelasting, maar zijn oersterk en heel geschikt om met alleen B rijbewijs een 1,5 paard combinatie te rijden, en voor heel weinig 2e hands te vinden.

Inmiddels verhuisd en woon weer op mezelf, nog maar 1 paard welke op pensionstal staat. Moet alles zelf betalen en twijfel of ik trailer nog houd. Rij wedstrijden, tijdens het indoorseizoen wordt er maandelijks op stal wedstrijden georganiseerd, zou alleen voor outdoorseizoen op pad moeten. Verder geen uitrijmogelijkheden op stal, dus je moet ook echt op pad daarvoor, terwijl het lastig is tegenwoordig om te parkeren met trailers bij het strand etc. Verder bewaar ik mijn voer in mijn trailer. Gelukkig mag trailer kostenloos op terrein van stal staan. Trailer was ook niet enorm duur, 2e hands gekocht, nu denk 15 jaar oud inmiddels, voorheen altijd binnen gestaan maar nu dus buiten. Heb een electrische fiets als hoofdvervoermiddel, maar voor de trailer en voor als zo uitkomt een Volvo V60 uit 1996 die nog als een zonnetje loopt. Mijn neef is monteur en daar heb ik deze auto van gekocht, hij onderhoud hem nog steeds om kosten te besparen, de enigste reden dat ik het nog aandurf zo'n oude auto te hebben :+ . Rij er verder weinig in, alleen als ik hem nodig heb. Als ik geen wedstrijden meer rij en m'n paard minder intensief bereden gaat worden vanwege bijv ouderdom zal ik mijn trailer en Volvo waarschijnlijk wel weg doen, de winst zit hem dan in de wegenbelasting en bezineverbruik. Maar voor nu houd ik het liever nog aan, fijn om toch nog te hebben, maar taxi is ook een goed alternatief als je verwacht het amper nodig te hebben.

Uitlenen doe ik ook niet, naast het feit dat de verzekering het niet dekt in geval van schade, zijn er in het verleden ook al een paar vriendschappen door schade gesneuveld. Ik ben zelf heel zuinig op mijn spullen, vandaar ik het risico gewoon niet meer wil lopen. Tuurlijk moet je weten aan wie je het uitleent, maar je weet nooit of het paard van iemand een enorme sloopkogel blijkt te zijn, zeker als de eigenaar hem zelf nooit vervoerd omdat ze zelf geen trailer hebben. In geval van nood wil ik best zelf met mn eigen trailer en auto een paard naar de kliniek vervoeren, mits mogelijk, want dieren die in zo'n situatie ook alles afbreken is gewoon niet veilig onderweg en ga mijn spullen er ook niet door laten vernielen. Fijn dat er mensen zijn die daar veel makkelijker in zijn, maar heb er zelf helaas te veel slechte ervaringen mee gehad.