Trailer verkocht, nu afgekeurd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joketje

Berichten: 274
Geregistreerd: 21-05-06

Trailer verkocht, nu afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 09:53

Ik weet even niet zo goed wat ik met volgende situatie moet doen. Woon in België, dat kan qua wetgeving eventueel verschillen met Nederland.

Begin april ben ik met mijn trailer naar de autokeuring geweest. Alles ok, geen opmerkingen, groene kaart.

Ik gebruik hem zelf niet meer en wilde hem sowieso te koop zetten. Leek mij nu goede moment. Ik heb hem via 2dehands.be verkocht aan een persoon uit Wallonië. Ik denk dat er tussen de keuring en de verkoop amper 2 weken tijd zat.

Nu moest die persoon opnieuw naar de keuring owv de verkoop. Trailer afgekeurd door probleem aan chassis en plankenvloer. Ik weet niet goed wat nu te doen, koper is zelf ook nog niet met een voorstel gekomen. Ik heb de trailer verkocht met het idee dat alles in orde was. Kan hij eisen dat de koop ontbonden wordt?

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Trailer verkocht, nu afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:07

Lastig. Heb je je keuringsbewijs overlegd? Lijkt mij dat dat jouw bewijs is als verkoper dat hij in orde was toen jij hem Verkocht..

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Trailer verkocht, nu afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:22

Los daarvan: zolang de koper niet met een voorstel komt is er geen probleem toch? Niet gaan liggen voor je gevallen bent……

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Trailer verkocht, nu afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:23

Wordt bij beide keuringen op dezelfde punten gekeurd?

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:24

Nee maar goed beslagen ten ijs komen is ook wel handig. Ik kan me voorstellen dat TS wil weten wat haar rechten/mogelijkheden zijn.

Bestaat er in Belgie iets als rechtsbijstand? Dan zou ik daar informeren morgen. Tot je juridisch advies hebt gehad zou ik geen reactie geven (anders dan 'ik moet er even over nadenken, ik kom er op terug') aan koper.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:29

joketje schreef:
Ik weet even niet zo goed wat ik met volgende situatie moet doen. Woon in België, dat kan qua wetgeving eventueel verschillen met Nederland.

Begin april ben ik met mijn trailer naar de autokeuring geweest. Alles ok, geen opmerkingen, groene kaart.

Ik gebruik hem zelf niet meer en wilde hem sowieso te koop zetten. Leek mij nu goede moment. Ik heb hem via 2dehands.be verkocht aan een persoon uit Wallonië. Ik denk dat er tussen de keuring en de verkoop amper 2 weken tijd zat.

Nu moest die persoon opnieuw naar de keuring owv de verkoop. Trailer afgekeurd door probleem aan chassis en plankenvloer. Ik weet niet goed wat nu te doen, koper is zelf ook nog niet met een voorstel gekomen. Ik heb de trailer verkocht met het idee dat alles in orde was. Kan hij eisen dat de koop ontbonden wordt?

Ik zou hem gewoon weer naar je eigen keuringsstation brengen mocht de koper gaan klagen. Het is bekend dat keuringen in Belgie een jungle zijn waar vaak niet met dezelfde maten gemeten wordt.

Sansevieria
Berichten: 4201
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:32

Ir111 schreef:
Nee maar goed beslagen ten ijs komen is ook wel handig. Ik kan me voorstellen dat TS wil weten wat haar rechten/mogelijkheden zijn.

Bestaat er in Belgie iets als rechtsbijstand? Dan zou ik daar informeren morgen. Tot je juridisch advies hebt gehad zou ik geen reactie geven (anders dan 'ik moet er even over nadenken, ik kom er op terug') aan koper.

Dat dus.

Is een lastige, kijk in twee weken kan een vloer niet opeens rot zijn, dus ja, moest ik de koper zijn, dan zou ik vermoedelijk graag de koop ontbonden zien.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:36

janderegelaa schreef:
joketje schreef:
Ik weet even niet zo goed wat ik met volgende situatie moet doen. Woon in België, dat kan qua wetgeving eventueel verschillen met Nederland.

Begin april ben ik met mijn trailer naar de autokeuring geweest. Alles ok, geen opmerkingen, groene kaart.

Ik gebruik hem zelf niet meer en wilde hem sowieso te koop zetten. Leek mij nu goede moment. Ik heb hem via 2dehands.be verkocht aan een persoon uit Wallonië. Ik denk dat er tussen de keuring en de verkoop amper 2 weken tijd zat.

Nu moest die persoon opnieuw naar de keuring owv de verkoop. Trailer afgekeurd door probleem aan chassis en plankenvloer. Ik weet niet goed wat nu te doen, koper is zelf ook nog niet met een voorstel gekomen. Ik heb de trailer verkocht met het idee dat alles in orde was. Kan hij eisen dat de koop ontbonden wordt?

Ik zou hem gewoon weer naar je eigen keuringsstation brengen mocht de koper gaan klagen. Het is bekend dat keuringen in Belgie een jungle zijn waar vaak niet met dezelfde maten gemeten wordt.


Dit. Wel vervelend zeg :(

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:43

punt is denk ik ook, ga je nu naar keuring nr 3 dan zegt die wat anders. heb ik ook meegemaakt. Ik ben uiteindelijk gaan keuren bij de rdw zelf, dus de overkoepelende van de keuringen. (en deze gaf aan dat ze mijn voorgaande keuringen eens diep gaan bekijken, gezien de verschillen) ik zou dus zeker contact opnemen met de instantie die zoals hier in nl de rdw is.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:13

Hier in Nederland zou het zijn particuliere verkoop dus geen garantie. Bovendien zou je recente keuring het bewijs zijn dat je te goeder trouw hebt gehandeld.

Hier in Nederland heb je consumentenrecht alleen voor zakelijke verkopers.

Ik heb voor je gegoogeld omdat ik het zelf ook interessant vind. Zo te zien is de wetgeving in België nagenoeg hetzelfde.

De koper heeft na aankoop geen garantie bij aankoop product particulier.

Zoals ik lees is hij betaald en meegenomen die keuring had natuurlijk kunnen plaatsvinden voor verkoop (onafhankelijke keuring)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Trailer verkocht, nu afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:38

Ik denk inderdaad dat de koper hier niets mee kan. Diegene had de keuring vooraf moeten laten doen. Want jij hebt bewijs dat jij niets wist over de bodem. Trailer was immers goedgekeurd.

joketje

Berichten: 274
Geregistreerd: 21-05-06

Re: Trailer verkocht, nu afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 11:42

Naar ons keuringsstation gaan zou inderdaad een optie zijn, alleen woont die persoon op 2 uur rijden van hier. Ik weet zelf ook niet of er een verschil zit op een 1e keuring (nieuwe eigenaar) of periodieke keuring. Ik ga sowieso ook eens juridisch advies inwinnen hierover wat best te doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:05

Er is wel een verschil in keuring.
Ook bij auto's... Als je de auto wil verkopen moet je die laten "keuren voor verkoop".
Ik denk dat ze dan toch wel op andere punten kijken ook.

Of je een trailer kan laten keuren voor verkoop weet ik echter niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:15

joketje schreef:
Naar ons keuringsstation gaan zou inderdaad een optie zijn, alleen woont die persoon op 2 uur rijden van hier. Ik weet zelf ook niet of er een verschil zit op een 1e keuring (nieuwe eigenaar) of periodieke keuring. Ik ga sowieso ook eens juridisch advies inwinnen hierover wat best te doen.

Ik zou eerst eens afwachten wat de koper zegt. Misschien wel niets. Dan is de heisa nu ook nergens voor.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:23

De reactie van de koper afwachten inderdaad. Als die er al komt tenminste.

Ik vind dit wel heel bijzonder moet ik zeggen. Normaal ga je met een voertuig naar Wallonië als je in Vlaanderen niet door de keuring geraakt ... :D

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:49

Pandora2 schreef:
De reactie van de koper afwachten inderdaad. Als die er al komt tenminste.

Ik vind dit wel heel bijzonder moet ik zeggen. Normaal ga je met een voertuig naar Wallonië als je in Vlaanderen niet door de keuring geraakt ... :D


Want het doel is slechts door de keuring geraken?

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:11

De keuringen in Vlaanderen zijn niet altijd even eerlijk.
Afkeuren en dus moeten laten herkeuren is een leuk verdienmodel voor de keuringsstations die in particuliere handen zijn.
Laatst nog een benzineauto afgekeurd op zijn niet bestaande roetfilter en dat is helaas geen uitzondering.

Mijn auto is laatst afgekeurd op de banden die maar veilig waren tot 200 km. per uur. Mijn Galopper haalt de 150 km. niet eens. Is 2 jaar lang met exact dezelfde banden wel goedgekeurd.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Trailer verkocht, nu afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:29

+de eerste keuring na aankoop is ook uitgebreider, worden ook beide assen enzo gewogen, daarna nooit meer.

Gewoon niets doen TS.

Hier iets gelijkaardigs gehad en ook meegemaakt.

Mijn eerste trailer, koop ik hem, ga naar de keuring, afgekeurd omdat het gewicht niet juist verdeeld is?…
Uiteindelijk heeft de garage een zware treinbils in de trailer gedaan, zodat er meer gewicht achteraan zat, duidelijk zichtbaar, daarna groen…

Zelfde trailer had ik gekocht met traanoogt onderaan de zijwanden.

Na enkele jaren zo ook weer verkocht, achteraf klachten van de koper, ze hadden de traanplaat er af gehaald en er zaten gaten in de wanden…
Tja, hoe zou ik dat moeten weten? Hele hoop gedreig, maar nooit niets van gekomen.

joketje

Berichten: 274
Geregistreerd: 21-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 21:27

tengeltje11 schreef:
+de eerste keuring na aankoop is ook uitgebreider, worden ook beide assen enzo gewogen, daarna nooit meer.


Dat kan in elk geval verklaren waarom zij nu een rode kaart hebben. Heb de trailer ruim 10 jaar gehad en nooit opmerking gehad over chassis of vloer.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:53

Er bestaat ook nog zoiets als onderzoeksplicht voor de koper. Maar hier zal het juridisch loket je zeker meer over kunnen vertellen.
(Trailer is zonder aankoopkeuring gekocht en zonder afwijkende afspraak ga ik hier vanuit.)

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:15

Pandora2 schreef:
De reactie van de koper afwachten inderdaad. Als die er al komt tenminste.

Ik vind dit wel heel bijzonder moet ik zeggen. Normaal ga je met een voertuig naar Wallonië als je in Vlaanderen niet door de keuring geraakt ... :D


Dat shoppen voor een groene kaart is hier idd bekend. Met auto hier jaren naar keuring X maar toen ging ik net naast een andere autokeuring werken, dus ging na mijn werk naar dat station. Eerste vraag toen ik me daar aanmeldde: "Waarom komt u nu hier naar de keuring? U ging toch altijd naar keuringsstation X?" :roll:

Ik zou idd nog niet panikeren. Of het zou idd zo zijn dat je de trailer moest keuren voor verkoop, maar die wetgeving ken ik niet. Check bij de rechtsbijstand zou ik zeggen.

joketje

Berichten: 274
Geregistreerd: 21-05-06

Re: Trailer verkocht, nu afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 10:48

Blijkbaar valt het uiteindelijk allemaal goed mee. De trailer blijkt niet afgekeurd maar heeft gewoon 2 opmerkingen die in de gaten gehouden moeten worden. Dat is ook het nadeel van communiceren in een andere taal natuurlijk, we hadden het verkeerd begrepen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Trailer verkocht, nu afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:42

Gelukkig maar, opgelucht ademhalen voor beide partijen.