Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:33

@Spenk: ik heb het niet over het al dan niet opnieuw op foto zetten als feit, want dat kan goed advies zijn. Maar de berichten waar een ondertoon in zit dat TS te pinnig is om naar de dierenarts te gaan, dat vind ik jammer.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:34

Evamarie schreef:
Er staat nergens dat het paard over de hele linie niet sensibel is. We hebben het over een paard dat gewoon sensibel is begrijp ik uit de post van TS.


In de OP staat "met rijden braaf, kan soms in de omgang wat pittig zijn".
Dat is nogal een understatement voor het gedrag dat ze heeft laten zien. Verder toegelicht komt eruit dat het paard bij met name bij het opstappen en aansingelen lastig is. Nog een keer toegelicht is dat met name als het zadel niet helemaal perfect ligt.
Betekent dat de merrie heel lokaal heel gevoelig is op de rug. Niet over de hele linie sensibel dat je ook ril zou kunnen noemen. Ik bedoel hier alleen maar mee dat zo'n lokale sensibiliteit voor mij altijd een reden zou zijn voor nader onderzoek.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:16

maralyn schreef:
Popstra schreef:
Wees maar blij dit op de handelstal zo gelopen is en niet bij nieuwe eigenaren. Dan had je pas gezeik gehad!


Wauw. Lekker doemdenken. Daar wordt het allemaal beter van. :')

Hoezo doem denken?
Kans is groot een nieuwe eigenaar het paard retour wil doen en zn geld terug eist als het paard daar extreem gedrag had vertoond.

Als een handelstal die wel wat gewend zijn aan gedragingen haar al terug naar huis stuurt...

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:18

ja gewend zijn lomp te rijden.
De meeste kunnen niet met een sensibel dier omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:44

Babootje schreef:
Evamarie schreef:
Er staat nergens dat het paard over de hele linie niet sensibel is. We hebben het over een paard dat gewoon sensibel is begrijp ik uit de post van TS.


In de OP staat "met rijden braaf, kan soms in de omgang wat pittig zijn".
Dat is nogal een understatement voor het gedrag dat ze heeft laten zien. Verder toegelicht komt eruit dat het paard bij met name bij het opstappen en aansingelen lastig is. Nog een keer toegelicht is dat met name als het zadel niet helemaal perfect ligt.
Betekent dat de merrie heel lokaal heel gevoelig is op de rug. Niet over de hele linie sensibel dat je ook ril zou kunnen noemen. Ik bedoel hier alleen maar mee dat zo'n lokale sensibiliteit voor mij altijd een reden zou zijn voor nader onderzoek.


Dat is veel ste kort door de bocht. Alleen TS kan hier uitspraken over doen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:45

Maar wat ze in de op schrijft hoeft toch niet te zijn wat ze ook zegt?
Praten gaat vaak toch uitgebreider dan hier een OP neer zetten...

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:53

Babootje schreef:
Evamarie schreef:
Er staat nergens dat het paard over de hele linie niet sensibel is. We hebben het over een paard dat gewoon sensibel is begrijp ik uit de post van TS.


In de OP staat "met rijden braaf, kan soms in de omgang wat pittig zijn".
Dat is nogal een understatement voor het gedrag dat ze heeft laten zien. Verder toegelicht komt eruit dat het paard bij met name bij het opstappen en aansingelen lastig is. Nog een keer toegelicht is dat met name als het zadel niet helemaal perfect ligt.
Betekent dat de merrie heel lokaal heel gevoelig is op de rug. Niet over de hele linie sensibel dat je ook ril zou kunnen noemen. Ik bedoel hier alleen maar mee dat zo'n lokale sensibiliteit voor mij altijd een reden zou zijn voor nader onderzoek.


Evamarie schreef:
Dat is veel ste kort door de bocht. Alleen TS kan hier uitspraken over doen.


Evamarie, je leest niet goed. TS doet hier uitspraken over en op basis daarvan zeg ik wat ik zou doen in zo'n geval. Dat hoeft niet de waarheid te zijn; ik ga alleen maar uit van wat TS zelf zegt. En wat ik dan zou doen, daar hoeft TS in feite niks mee. Ik zeg niet dat ze het moet doen?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:27

Niet elke koper deinst er voor terug... maar je moet het gewoon heel eerlijk en duidelijk vertellen. (En het doet waarschijnlijk wel iets met je prijs :P )

Bij mijn huidige paard werd netjes verteld dat hij singeldwang heeft en best wat lastig kan zijn bv op spuitplaats, poetsplaats, beetje verlatingsangst etc, en dan zeker na een verhuizing kon hij van slag zijn.

Dus dat mee genomen in mijn beslissing.
Maar het is echt een fijn paard. De eerste weken waren inderdaad lastig :+
Gelukkig was hij op stal zelf snel relaxed. Maar het was in het begin wel even voorzichtig zijn met opzadelen, vastzetten en opletten dat hij buiten niet als laatste achter bleef.
Maar omdat ik dat dus allemaal wist. Kon ik er ook rekening mee houden.

Nu een half jaar later heb ik een redelijk normaal paard. Hij heeft soms nog zijn momenten als er dingen anders lopen als normaal. En aansingelen doe ik altijd met beleid... al merk je vrijwel niks meer nu. Maar als je het weet, kan je het besluit als koper nemen of je er wat extra tijd in wil steken. En achteraf is hij dat meer dan waard. Hij kan nu ook gewoon als laatste binnen gehaald worden zonder dat hij de omheining er uit loopt _O-

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:32

Ik verbaas me over wat sommigen van jullie als gevaarlijk of uitgebreide handleiding bestempelen..

In meerdere stukjes aansingelen doe ik standaard bij elk paard. Dat vind ik echt niet onder uitgebreide handleiding vallen.
En een paard dat 2 stapjes zet tijdens het opstappen - we zien het niet graag, maar als dat alles is, vind ik dat nou ook niet onder gevaarlijk of extreem sensibel vallen.

Ofwel lees ik het anders dan jullie, maar ik lees echt alleen maar dat je in stukjes moet aansingelen - is dat dan echt een uitgebreide handleiding?
En "kan soms pittig in de omgang zijn", daar stel ik me ook niks speciaal bij voor. Ik ga er vanuit dat je je aandacht bij het paard moet houden wanneer je er mee omgaat - maar is dat ook niet de normaalste zaak van de wereld? Bij deze beschrijving ga ik er vanuit dat het paard niét naar je uithaalt, steigert, ... maar misschien eens test of ze een hap gras kan nemen.

Ik ga akkoord met MyWishMax. Paarden genoeg die enkel en alleen bij het opzadelen/opstappen "sensibel" reageren, en verder totaal niet. En daar is niks mee mis, je gaat op dat moment gewoon rustig en kalm te werk, en meer hoef je niet te doen om veilig op te kunnen stappen. Is dat echt zoveel/ te veel gevraagd?

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:50

LWDaisy schreef:
Ik verbaas me over wat sommigen van jullie als gevaarlijk of uitgebreide handleiding bestempelen..

In meerdere stukjes aansingelen doe ik standaard bij elk paard. Dat vind ik echt niet onder uitgebreide handleiding vallen.
En een paard dat 2 stapjes zet tijdens het opstappen - we zien het niet graag, maar als dat alles is, vind ik dat nou ook niet onder gevaarlijk of extreem sensibel vallen.


Dermate ontploffen als het zadel wordt opgelegd, dat de handelsstal zich er niet aan waagt op te stappen.
En de TS is er natuurlijk ook zelf afgevallen en heeft haar enkel gebroken omdat het zadel niet goed lag.
Dat is nogal een gebruiksaanwijzing die een nieuwe eigenaar wel moet weten. Ook al is ermee om te gaan.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:56

"een uitgebreide handleiding", "sensibel", "gevaarlijk" en "ontploffen" zijn subjectieve beschrijvingen hé. Wat de één gevaarlijk vindt, vindt een ander misschien normaal. Ook "ontploffen" zegt an sich niet zoveel; vraag is welk waarneembaar gedrag als "ontploffen" bestempeld wordt.
Dat eventuele kopers op de hoogte gebracht worden van welke gedragingen ze in bepaalde omstandigheden kan stellen, vind ook ik belangrijk. Maar welke term je daarop plakt, tja dat lijkt me voor iedereen wel verschillend.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:59

Enkel omdat ze handelen wil het nog niet zeggen dat ze kunnen rijden.
Zat stallen die een 15 jarig kind met manege ervaring op hun handelsbeesten zetten.
Er was op de stal waar ik nu sta tijdelijk een stalruiter met diploma die zelfs iedere koudbloed over de zijk reed (inmiddels weer ontslagen).

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:25

Babootje schreef:
LWDaisy schreef:
Ik verbaas me over wat sommigen van jullie als gevaarlijk of uitgebreide handleiding bestempelen..

In meerdere stukjes aansingelen doe ik standaard bij elk paard. Dat vind ik echt niet onder uitgebreide handleiding vallen.
En een paard dat 2 stapjes zet tijdens het opstappen - we zien het niet graag, maar als dat alles is, vind ik dat nou ook niet onder gevaarlijk of extreem sensibel vallen.


Dermate ontploffen als het zadel wordt opgelegd, dat de handelsstal zich er niet aan waagt op te stappen.
En de TS is er natuurlijk ook zelf afgevallen en heeft haar enkel gebroken omdat het zadel niet goed lag.
Dat is nogal een gebruiksaanwijzing die een nieuwe eigenaar wel moet weten. Ook al is ermee om te gaan.

Vooropgesteld: het paard ontploft niet zomaar.

Wat we weten is eigenlijk dat we niks weten :+ Paard was in een vreemde omgeving. Hoe is ze daar behandeld, en door wie. Wat voor zadel hadden ze er op gelegd. Hoe was het hoofdstel afgesteld, eventueel ander bit? Hoe hebben ze haar aangesingeld? Welke signalen waren er eventueel (spanning in het lijf, schrapen, enz) en in hoeverre is daar acht op geslagen.

Ook ik lees het als: paard waarop je niet kunt zitten dromen, eentje waarbij je er rekening mee moet houden dat ze gevoelig is in het hoofd en waar je gewoon er even met je gedachten bij moet zijn als je er mee bezig bent. TS heeft duidelijk gezegd met beleid aan te singelen. Heeft haar eigen spullen mee gegeven.

Ik zeg niet dát die stal er een ander zadel op gelegd heeft. Maar ik zeg wel dat er veel mensen nogal snel oordelen. En ik zeg ook dat ik het volkomen begrijp dat TS er van baalt dát ze niet weet wat er gebeurd is.

Het zou bijna een idee zijn als er een bokker undercover naar die stal zou gaan om uit te vogelen hoe ze daar met de paarden doen :P

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:40

Hoezo zou er iemand undercover moeten gaan? Misschien hebben zowel TS als de stal een punt… we weten niet exact wat er aanvankelijk gezegd is door TS aan de stal over het gedrag van het paard. Als TS het paard “sensibel” noemt, kan de stal zich daar een idee van vormen dat niet noodzakelijk overeenstemt met hoe het paard is. In dat geval heeft TS gelijk dat ze het heeft aangegeven, maar heeft de stal ook gelijk dat ze niet op de hoogte zijn / waren van bepaalde gedragingen of triggers.
Dat zie je ook in dit topic; er is geen eensgezindheid over hoe dit gedrag genoemd moet worden of wat men onder termen als sensibel verstaat

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:05

Wow, ik had verwacht dat het klaar was :')

Ik zou denken dat als een handelsstal achter potentiële klanten aan gaat, dat ze net beginnen, of niet enorm gewild zijn. Dat ze dan misschien nog niet zo doorgewinterd zijn kan natuurlijk, maak je dan een fout dan kan dat ook. Dat ze niet heel open zijn in wat zich heeft afgespeeld, is wat spannend. Heb je alles "perfect" gedaan dan ben je daar natuurlijk gewoon open over.

TS kan weer normaal rijden, ook ik zou dan niet het hele paard maar op de foto laten zetten, tenzij ik een paard had wat tonnen moest opbrengen :+
Het kan natuurlijk ook gewoon een mismatch zijn geweest. Ik kan met mijn gebrekkige lijf op een slechte dag gewoon op mijn paard stappen en dan is het een manegepony. Heb ik een goede dag dan is het geen manegepony. En van de 4 andere ruiters die ik erop heb gehad, was hij bij 2 een draak en dan druk ik me voorzichtig uit :Y)
Kan allemaal gewoon he, het blijven dieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:12

Koper schreef:
Babootje schreef:

Dermate ontploffen als het zadel wordt opgelegd, dat de handelsstal zich er niet aan waagt op te stappen.
En de TS is er natuurlijk ook zelf afgevallen en heeft haar enkel gebroken omdat het zadel niet goed lag.
Dat is nogal een gebruiksaanwijzing die een nieuwe eigenaar wel moet weten. Ook al is ermee om te gaan.

Vooropgesteld: het paard ontploft niet zomaar.

Wat we weten is eigenlijk dat we niks weten :+ Paard was in een vreemde omgeving. Hoe is ze daar behandeld, en door wie. Wat voor zadel hadden ze er op gelegd. Hoe was het hoofdstel afgesteld, eventueel ander bit? Hoe hebben ze haar aangesingeld? Welke signalen waren er eventueel (spanning in het lijf, schrapen, enz) en in hoeverre is daar acht op geslagen.

Ook ik lees het als: paard waarop je niet kunt zitten dromen, eentje waarbij je er rekening mee moet houden dat ze gevoelig is in het hoofd en waar je gewoon er even met je gedachten bij moet zijn als je er mee bezig bent. TS heeft duidelijk gezegd met beleid aan te singelen. Heeft haar eigen spullen mee gegeven.

Ik zeg niet dát die stal er een ander zadel op gelegd heeft. Maar ik zeg wel dat er veel mensen nogal snel oordelen. En ik zeg ook dat ik het volkomen begrijp dat TS er van baalt dát ze niet weet wat er gebeurd is.

Het zou bijna een idee zijn als er een bokker undercover naar die stal zou gaan om uit te vogelen hoe ze daar met de paarden doen :P


Dat zou voor meer paardenbedrijven een heel goed idee zijn.

Ik voel een nieuw programma opkomen: 'undercover in paardenland'
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-23 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:12

Sizzle schreef:
Enkel omdat ze handelen wil het nog niet zeggen dat ze kunnen rijden.
Zat stallen die een 15 jarig kind met manege ervaring op hun handelsbeesten zetten.
Er was op de stal waar ik nu sta tijdelijk een stalruiter met diploma die zelfs iedere koudbloed over de zijk reed (inmiddels weer ontslagen).

Dat dus...

Jaaaren terug zelf meerdere malen meegmeaakt.
Ruiter die zelfs instructeur op Deurne was. "zijn" paard kreeg ik te rijden toen ze hem weg hadden gestuurd.
Was niet eens een sensibele, maar die had hij over de flos geholpen en goed ook.
Ik heb er braaf B mee gesprongen :D
Note; ik was 17 of 18, hij zou beter moeten kunnen.

Ander voorbeeld, voor mij toen onbekende stal na verhuizing: wil jij die Jazz rijden.
Ja prima
Voelde al wel dat het wel een sensibele was. Dus in alle rust opgezadeld.
Vrouw stond in de bak te schreeuwen dat ik hem naast die enge pionnen moest rijden maar dan voelde ik wel dat ze ging ontploffen. Dus fijn vertrouwen gegeven en er langzaamaan steeds verder naar toe gecirkeld.
Maar zoiets kende die lompe vrouw niet
Galopperen, wist wel dat ik daar maar aan hoefde te denken. En ze deed het zo fijn!!
Gaat ze haar man roepen Ed!!! kijk !!
Spring nog eens aan.
Toen wist ik wel dat zij dus rodeo kreeg.
Lag niet aan het paard...

Zo kan ik nog zoveel meer voorbeelden geven.
Ben ik een top ruiter? Verre van, wel een rustige zachte ruiter.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:40

pateeke schreef:
Hoezo zou er iemand undercover moeten gaan? Misschien hebben zowel TS als de stal een punt… we weten niet exact wat er aanvankelijk gezegd is door TS aan de stal over het gedrag van het paard. Als TS het paard “sensibel” noemt, kan de stal zich daar een idee van vormen dat niet noodzakelijk overeenstemt met hoe het paard is. In dat geval heeft TS gelijk dat ze het heeft aangegeven, maar heeft de stal ook gelijk dat ze niet op de hoogte zijn / waren van bepaalde gedragingen of triggers.
Dat zie je ook in dit topic; er is geen eensgezindheid over hoe dit gedrag genoemd moet worden of wat men onder termen als sensibel verstaat

Ruuuuuuustaaaaaggggg :D

Zag je die -> :P <- in mijn post?

@DuoPenotti: dank je wel, ik heb beeld :D

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:56

Ja een slechte en lompe ruiter krijgt ieder paard over de flos, zeker wat gevoeligere (dressuur) paarden die gewend zijn om met gevoel behandeld te worden. Vaak genoeg gezien.

Hier zijn er gewoon al veel signalen gemist voordat ze wilden gaan rijden want een paard ontploft niet zomaar op zo'n manier. Die spanning die zat er al en ipv dat ze die hebben laten afvloeien wat je van een ervaren paardenmens mag verwachten hebben ze de signalen genegeerd totdat het dier over de flos was.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:19

Koper: ik ben rustig hoor en het was niet aanvallend bedoeld. Ik wil enkel zeggen dat we obv het verhaal van TS niet kunnen oordelen over wat er gebeurd is / wie er “in de fout” is (als het al over fout moet gaan). Wij waren er niet bij tenslotte.
Er wordt nu vanuit gegaan dat de stal iets mis gedaan heeft. Dat is een mogelijkheid, maar weten doen we het gewoon niet. Er kan vanalles gebeurd zijn.
En natuurlijk kan je het oneens zijn met hoe het gelopen is als eigenaar van het paard in kwestie. Maar dan is “undercover” gaan als eerstvolgende stap imo wel vergaand. Ik zou dan eerder proberen met deze nieuwe info (paard is weer rustig) het gesprek aan te gaan. Lukt dat niet, dan kan je nog een klacht indienen…

Als TS in deze niet de klant was, maar de medewerker van de stal die zijn kant van het verhaal vertelde vanuit zijn perspectief dan hadden een heleboel bokkers hier volgens mij gezegd: ja je hebt gelijk, klant is niet eerlijk geweest, paard is gevaarlijk etc.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:15

Pateeke, het was een grapje :(:)

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:04

Sizzle schreef:
Enkel omdat ze handelen wil het nog niet zeggen dat ze kunnen rijden.
Zat stallen die een 15 jarig kind met manege ervaring op hun handelsbeesten zetten.
Er was op de stal waar ik nu sta tijdelijk een stalruiter met diploma die zelfs iedere koudbloed over de zijk reed (inmiddels weer ontslagen).


En potentiele nieuwe eigenaren rijden met elk paard wel allemaal de sterren van de hemel zeker!?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:11

Wat heeft dat ermee te maken? De handelsstal is de professional.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:13

Nou. Sommige potentiële eigenaren zoeken precies zon paard en kunnen er perfect mee uit de voeten.

Ja. Ik vind het doemdenken ja. Kan er niets anders van maken.

Ik weet niet hoe jij dat doet. Maar je weet echt alles negatief te maken.
Best jammer en enorm onnodig. @ popstra

Helaas ken ik ook een persoon die zich voor heeft gedaan als handelsstal, die zich tevens voordoet als fantast met rijden. Terwijl alles gaat met grof geweld.
Moet je precies daar juist een sensibel paard bij zetten. Krijg je inderdaad exploderende paarden. (Al dan niet naast dan wel op het paard)

Ook deze persoon heeft meerdere paarden terug gebracht als "niet braaf"
Terwijl anderen er zo op weg reden.

Tussen braaf en slaaf zit ook nog wel een degelijk verschil.
Ik zou een paard die ontploft als je de singel en één x aantrekt niet als niet braaf benoemen.
Ligt dan gewoon aan je eigen kunnen en kunde.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:22

Je kan mij negatief vinden maar puntje bij paaltje slaat dit topic nergens op.

De TS had ook eerst kunnen bekijken hoe het echt met haar paard ging voor ze dit topic ging openen onder de titel dat haar paard ,,kapot,, is terug gekomen wat dus helemaal het geval niet is!