Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:00

Met een dergelijke opmerking over de schoft zou ik in jou situatie zsm foto's laten maken. Mocht er een verse breuk zijn kun je daar misschien nog wat mee. Heb je een contract met de handelstal?

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:01

Wintu schreef:
Cayenne schreef:
Ik was benieuwd naar eerdere verhalen over deze merrie en las even terug, maar ik zie dat er al veel eerder problemen waren met opzadelen, opstijgen en ontploffen onder het zadel?
Want dat kan het verhaal wel veranderen.

Hoe precies wijzigt dat iets aan de huidige situatie? TS heeft toch aangegeven dat het een merrie was met gebruiksaanwijzing?

Wat ik uit die berichten lees is dat die problemen lagen aan het zadel. TS heeft aangegeven dat de merrie nog naar de zadelmaker is geweest voor het paard naar de handelsstal gegaan is, en TS daarna nog heeft kunnen rijden. Die problemen lijken me dan niet gelinkt aan deze situatie.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:01

Overigens, paarden met fikse maagzweren kunnen ook dit soort "streken" krijgen om aan te geven dat ze pijn hebben.

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 18:02

manubres schreef:
Jee, wat heftig! Misschien hebben ze haar te strak bijgezet en is ze achterover geslagen. Het voordeel is dat je haar (alles?) op de foto hebt gezet voordat ze ging. Als daar nu verandering in is, dan kijkt me dat die schade daar is opgelopen en heb je denk ik wel een goede zaak. Al heeft je paard daar niks aan |(
Geen haat naar jou hoor...maar vaak denken mensen dat paarden machines zijn en ze overal naar toe gebracht kunnen worden en overal braaf zijn. Paarden hebben vaak last van omgevingsverandering en dat ze 'hun mens' niet meer in de buurt te hebben. Alles gaat ineens anders voor hen en waarom zouden zij dan normaal moeten doen? Maar zo denk ik erover...Succes en sterkte!!


Klopt en daarom heb ik van te voren duidelijk vermeld dat ze in de omgang sensibel , en hun duidelijk verteld wat ze dan doet , en hoe ze reageert etc .
Heb ook gezegd dat ze haar vooral !! Niet bijgezet mogen longeren oid omdat ze daarvan in de stress schiet

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 18:04

Singeldnijd ja dat klopt wel deels natuurlijk want je moet haar echt even in 2 a 3 x aansingelen en dan is er niks meer aan de hand .
Maar als je hem in 1 x strak trekt ja dat vind ze niet fijn en pikt dat niet

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:11

Bijna geen 1 paard vind in 1x aansingelen leuk en terecht!
Kleine moeite om te singelen in stapjes.

Sterkte met deze situatie

imaudy
Berichten: 5080
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:14

In een ouder topic over nakomelingen van Charmeur geef je aan dat je merrie erge singelnijd heeft en enorm kan ontploffen onder het zadel. Als dat hetzelfde paard is dan heeft de handelsstal groot gelijk dat je haar na 5 dagen weer op moest halen.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:16

imaudy schreef:
In een ouder topic over nakomelingen van Charmeur geef je aan dat je merrie erge singelnijd heeft en enorm kan ontploffen onder het zadel. Als dat hetzelfde paard is dan heeft de handelsstal groot gelijk dat je haar na 5 dagen weer op moest halen.

In deze berichten stond ook dat het ontploffen lag aan het niet passen van het zadel. Na de zadelmaker zijn deze problemen niet gebleven.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:19

Wat vervelend, helemaal voor het paard dat daar niet ok behandeld is.
Laat je paard aub op de foto zetten met de schoft!!! Dit klinkt, zoals meerderen hebben gezegd, als achterover klappen. Ook de tandarts vragen om de mond na te kijken. Als er iets kapot is dan is het nu nog "vers" genoeg om dat te kunnen zien en desnoods die stal de schade te laten betalen.

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 18:27

imaudy schreef:
In een ouder topic over nakomelingen van Charmeur geef je aan dat je merrie erge singelnijd heeft en enorm kan ontploffen onder het zadel. Als dat hetzelfde paard is dan heeft de handelsstal groot gelijk dat je haar na 5 dagen weer op moest halen.


Ja maar dat geef ik hier toch ook aan !
Dat je in delen moet aansingelen .
Heb ik daar dus ook heel duidelijk gezegd

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:30

Sowieso verwacht je toch van een proffesionele handelstal die zichtzelf aanbiedt dat ze wel weten om te gaan met sensibele paarden... Dan is een beetje rekening houden met aansingelen en het karakter toch niet zo lastig lijkt me...

Beterschap voor het paard, hopelijk komt er voor jou en het paard iets voordeligs uit.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:33

Ilse_123 schreef:
Sowieso verwacht je toch van een proffesionele handelstal die zichtzelf aanbiedt dat ze wel weten om te gaan met sensibele paarden... Dan is een beetje rekening houden met aansingelen en het karakter toch niet zo lastig lijkt me...

Beterschap voor het paard, hopelijk komt er voor jou en het paard iets voordeligs uit.

precies
Veel paarden zijn daar niet van gediend.
En als het nog rustiger moet dan anders moet zo'n stal dat wel herkennen.

Maar helaas er zijn ook veel prof stallen die niet met sensibele paarden om kunnen gaan.
Ze zeggen van wel, aar soms vraag ik dan af of ze weten wat sensibel is.

imaudy
Berichten: 5080
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:33

Je hebt de rug en hals nooit op de foto gehad. Denk dat er al een probleem zat. Zou de rug en hals op de foto zetten en van daaruit verder kijken.

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 18:36

imaudy schreef:
Je hebt de rug en hals nooit op de foto gehad. Denk dat er al een probleem zat. Zou de rug en hals op de foto zetten en van daaruit verder kijken.


Jawel je leest niet goed . Rug en hals zijn wel al eens op de foto geweest alleen niet deze x

vierspan

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:36

Probeer eventueel wanneer je wilt op stappen, niet je handen op de schoft te leggen. Een keer vernomen dat een pas ingereden ruin nog een seizoen de wei is op gegaan met een groep paarden. In het najaar weer terug aan huis, konden ze er niet meer opstappen, hij bleek de schoft beschadigd te hebben door stoeien met andere paarden. Wanneer ze met op stappen niet aan de schoft kwam was er geen probleem, maar o wee je dat wel werd gedaan. Paard is overigens nooit meer hersteld van deze blessure.

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 18:37

DuoPenotti schreef:
Ilse_123 schreef:
Sowieso verwacht je toch van een proffesionele handelstal die zichtzelf aanbiedt dat ze wel weten om te gaan met sensibele paarden... Dan is een beetje rekening houden met aansingelen en het karakter toch niet zo lastig lijkt me...

Beterschap voor het paard, hopelijk komt er voor jou en het paard iets voordeligs uit.

precies
Veel paarden zijn daar niet van gediend.
En als het nog rustiger moet dan anders moet zo'n stal dat wel herkennen.

Maar helaas er zijn ook veel prof stallen die niet met sensibele paarden om kunnen gaan.
Ze zeggen van wel, aar soms vraag ik dan af of ze weten wat sensibel is.


Vraag ik me ook af nu geweest , en heb dus duidelijk uitgelegd hoe en wat
Zelfs nog gevraagd zien jullie het nog steeds zitten ?
En ja hoor tuurlijk geen probleem we gaan graag met haar aan de slag .
En oprecht ze heeft een gebruiksaanwijzing ( dit dus rustig aansingelen ) en kan heel af en toe aan de hand zich tja groot maken en een beetje huppen naast je , maar dat was het ook wel

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:37

imaudy schreef:
Je hebt de rug en hals nooit op de foto gehad. Denk dat er al een probleem zat. Zou de rug en hals op de foto zetten en van daaruit verder kijken.

Lees jij wel of alleen wat je wilt lezen? In 2018 zijn er wel foto’s van rug en hals en toen was alles goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:39

Stroller schreef:
imaudy schreef:
Je hebt de rug en hals nooit op de foto gehad. Denk dat er al een probleem zat. Zou de rug en hals op de foto zetten en van daaruit verder kijken.


Jawel je leest niet goed . Rug en hals zijn wel al eens op de foto geweest alleen niet deze x

Zou het nu dan doen. Dan kan de dierenarts bekijken of het een verse breuk is (als er al een breuk zit, natuurlijk). Hoe reageert ze wanneer je haar schoft aanraakt?


Ineke2 schreef:
imaudy schreef:
Je hebt de rug en hals nooit op de foto gehad. Denk dat er al een probleem zat. Zou de rug en hals op de foto zetten en van daaruit verder kijken.

Lees jij wel of alleen wat je wilt lezen? In 2018 zijn er wel foto’s van rug en hals en toen was alles goed.

We zijn nu wel 4 jaar verder, TS heeft gedoe gehad met haar paard, ik denk dat imaudy dat bedoelt.

senna21

Berichten: 11875
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:40

Heeft deze stal röntgenogen? Dat ze in 5 dagen kunnen zien dat het paard kapot is?
TS. Ik zou alle communicatie die je hebt gehad met hen, goed opslaan.
Op basis van wat je hier beschrijft, hebben zij geen poot om op te staan.
Ik zou juridische hulp wel even achter de hand houden. Een jurist kan je het beste adviseren in een situatie als deze. Het hoeft niet direct een zaak te worden.
Sterkte.

imaudy
Berichten: 5080
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:41

Stroller schreef:
imaudy schreef:
Je hebt de rug en hals nooit op de foto gehad. Denk dat er al een probleem zat. Zou de rug en hals op de foto zetten en van daaruit verder kijken.


Jawel je leest niet goed . Rug en hals zijn wel al eens op de foto geweest alleen niet deze x


Oke, de rug en hals zijn op de foto gezet..in 2018, kan veel gebeuren in de tussentijd. Voor de verzekering zijn foto's maar 3 maanden geldig dacht ik.

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:41

Nee Imaudy schrijft dat ts nooit de rug en hals op de foto heeft gehad.
Dat heeft ze wel, alleen was dat bij eigen aankoop.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:43

Jeetje ik dacht bij het lezen van je openingspost ook meteen van dat is belachelijk specifiek dat ze beginnen over een gebroken schoft.... klinkt alsof ze daar achterover geklapt is -O-

Heb je haar zelf uitgeladen, dat je alvast zeker weet dat het daarbij niet is gebeurd?
Wellicht kan je op het lijf (schoft?) nog wondjes vinden, die een aanwijzing kunnen zijn van wat er gebeurt zou kunnen zijn...?

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:52

Stroller schreef:
Goedemiddag,

Een lang verhaal wat ik probeer kort maar duidelijk te omschrijven.

Ik heb mijn merrie te koop staan, leuk dier, braaf onder het zadel, in de omgang kan ze soms wat pittig zijn. ( niks echts geks )
Stond een paar weken te koop, relatief weinig reacties op gekregen en toen werd ik benaderd door een handelsstal/ verkoopstal.

Die wilden haar wel voor mij verkopen, ik en een vriendin zijn daar wezen kijken en praten en het zag er allemaal goed uit. Gesprek ging ook goed, ik heb aangegeven wat ik wilde, en hun gaven aan hoe ze te werk gaan ( verkoop technisch ) .

Paard wilde ze graag voor mij verkopen, en moest nog wel even op de foto. Heb ik ook gedaan ik dacht als dat helpt prima (kosten a 604,-)

Mijn zadel lag niet helemaal lekker meer, en zoals een merrie is, laat ze dat dan wel aan je merken , dat uitte zich door middel van een beetje achteruit lopen bij het opstappen.

Voordat ze naar de handelsstal ging is de zadelmaker geweest en hebben we nog gereden , zadel weer prima.

Paard de volgende dag daar gebracht , en ik dacht dat ik alles goed geregeld had.

Krijg ik 5 dagen later een appje of ik mijn paard wilde halen, ik zou aan hun een "kapot" paard hebben geleverd en de probeerde ik dan via hun wel te verkopen. En ze wilden er niet mee aan de slag.

Ik krijg niet te horen wat er precies gebeurt is , ik kreeg een vaag verhaal over na het opzadelen ontplofte ze , en ze hebben er niet eens op gezeten.

Vreemd ik reed er al bijna drie jaar mee en nu ineens zou er niemand op kunnen ? Maargoed ik paard opgehaald met dat soort mensen wil ik niet eens zaken doen en of mijn paard laten staan.

Bij aankomst thuis , zadel erop gelegd en even rondje gestapt ( er naast ) reageerde ze verder niet op dus ik dacht nou zal allemaal wel mee vallen .

2 dagen later dacht ik nou dan pakken we haar maar weer op , wederom opgezadeld , mijn hoofdstel was zo versteld en strak gezet dat ik hem niet eens meer om kreeg ?????????? hoe dan ? ( gevraagd uiteraard later maar ook daar geen antwoord op ) maar toen wilde we opstappen, ja dat ging dus niet, paard in paniek achteruit . vooruit alles behalve stilstaan naast het krukje ( en dat doet ze toch echt al jaren braaf )

En nu ??? ik denk dat er daar wat gebeurt is , want toen ik haar ophaalde kreeg ik de opmerking ja ik zou haar schoft eens na laten kijken ik denk dat daar een breuk in zit ??

Nou als dat zo was geweest had ik de afgelopen 3 jaar niet gewoon met haar rond kunnen rijden.

Ik ga vanavond weer kijken hoe ze reageert en anders deze week naar de kliniek voor foto's . Maar kan ik deze stal aansprakelijk stellen ? Ik bedoel ja ze heeft een kleine gebruiksaanwijzing , maar wat ik nu terug heb gekregen is echt niet ok .


Mijn eerste gedachte, jouw paard is achterover geklapt.

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 18:52

Er kan zeker veel gebeuren in 3 jaar tijd .
Alleen nadat ik dus een nieuw zadel heb gekocht is ze altijd braaf geweest !
Ze heeft geen stap verkeerd meer gezet en kon ik zo opstappen en rijden .
Nu begon ze dus pas met een beetje te vervelen bij het opstappen , en heb ik dus direct ! Een zadelmaker laten komen om hem weer passend te maken .
Toen heb ik dus ook nog gereden .
Ik heb haar daar zelf naar toe gebracht en uit geladen en op haar nieuwe plekje neergezet .
En ben ik weg gereden en nu na 5 dagen kreeg ik haar zo terug .
Dus mijn inziens is er daar wat gebeurt .

Ik bedoel m’n hele hoofdstel was ook zo verbouwd dat ie niet eens meer om wilde.

Toen ik daar naar vroeg kreeg ik alleen maar terug “fijne avond “ en daarna toen ik daar weer op reageerde dat ze wel even fatsoenlijk antwoord kon geven kreeg ik “ niks natuurlijk “

Ja ja daarom past hij ineens niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:54

Tip zodra alles rond is vergeet het niet bij google recensies te zetten.