C-vrachtwagen APK-eisen en aanpassingen aan de buitenzijde.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

C-vrachtwagen APK-eisen en aanpassingen aan de buitenzijde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 09:19

Nou zit ik met een dingetje dat toch echt buiten mijn kennisvlak ligt: ik wil wat aanpassingen doen aan onze vrachtwagen en dat moet op de juiste manier om te voldoen aan de APK-eisen.
Is er iemand met kennis van apk zware voertuigen?

De situatie: onze wagen was in een vorig leven rijdende werkplaats voor reparaties aan hydraulische installaties. Daarvoor waren er 4 tanks van ca 1000ltr hydraulische oliën gemonteerd.

Die tanks zitten nog onder de wagen en zouden hele mooie opslagkisten zijn voor spullen en installaties.
Daarvoor moeten er luiken in gemaakt worden. Dat is geen punt maar er zit nu onderrijbeveiliging voor de tanks. Die onderrijbeveiliging moet eraf; dan luiken erin maar hoe moet die onderrijbeveiliging vervolgens terug??

Foto van de situatie aan de ene kant. de andere kant is soort van hetzelfde:


Afbeelding

Afbeelding

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:32

Zou de onderrijbeveiliging terug moeten?
Zou deze er zitten omdat er nu vloeistoffen achter zitten en het risico op lekkage (milieuschade) groot is als er iets gebeurt?
Pallet- spanbankisten zitten m.i. niet persé achter de beveiliging. Die zijn al onderrijbeveiliging op zichzelf.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: C-vrachtwagen APK-eisen en aanpassingen aan de buitenzijde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:44

Die zullen er volgens mij op dezelfde manier terug tegen moeten.
De bakken zelf dienen niet als onderrijbeveiliging omdat ze niet continu doorlopen, zoals dat bij de vrachtwagens genre 'Roelofsen' wel is.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:51

Ik zou eens naar een apkpunt/ garage rijden en het daar voor leggen. Mss zijn de regels wel anders omdat je geen vloeistoffen meer in de opslagtanks vervoert

Afbeelding
Afbeelding
Wij hebben dit. Maar hier zitten verder geen vloeistoftanks onder en is een oldtimer, weet niet of dat nog scheelt.
Edit, de zwarte bak op de onderste foto is een opslagbak

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 16:15

Siersma schreef:
Ik zou eens naar een apkpunt/ garage rijden en het daar voor leggen. Mss zijn de regels wel anders omdat je geen vloeistoffen meer in de opslagtanks vervoert

[ [url=m/Th0CNJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KYoyLr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben dit. Maar hier zitten verder geen vloeistoftanks onder en is een oldtimer, weet niet of dat nog scheelt.
Edit, de zwarte bak op de onderste foto is een opslagbak

Dat heb ik dus gedaan en daar kwam niet echt een bruikbaar antwoord uit. Ik hoop eigenlijk dat iemand met APK-kennis dit leest.

Maar wellicht was mijn vraagstelling niet duidelijk en moet ik expliciet melden dat de tanks geen tanks meer zijn, ondanks dat er nog op staat dat er ATF-olie in zou moeten, zoals je op een van de foto's kunt zien.
Die plaatjes kunnen er natuurlijk gewoon afgehaald worden.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:18

Je zou even een carrosseriebouw kunnen bellen. Of dat je hem wegklapbaar maakt. Trailers waar ik mee rijd kan ik ze wegklappen omhoog.
Maar misschien hoeft het niet terug. Ligt volgens mij ook aam de hoeveelheid ruimte ertussen.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 17:03

Mellow schreef:
Je zou even een carrosseriebouw kunnen bellen. Of dat je hem wegklapbaar maakt. Trailers waar ik mee rijd kan ik ze wegklappen omhoog.
Maar misschien hoeft het niet terug. Ligt volgens mij ook aam de hoeveelheid ruimte ertussen.

Heb je daar een foto van?

Daar heb ik ook over nagedacht maar dan in opgeklapte vorm als een "bordes" voor de zijdeur (die er nog in gemaakt moet worden).
Pootjes eronder en klaar.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:32

ikke schreef:
Mellow schreef:
Je zou even een carrosseriebouw kunnen bellen. Of dat je hem wegklapbaar maakt. Trailers waar ik mee rijd kan ik ze wegklappen omhoog.
Maar misschien hoeft het niet terug. Ligt volgens mij ook aam de hoeveelheid ruimte ertussen.

Heb je daar een foto van?

Daar heb ik ook over nagedacht maar dan in opgeklapte vorm als een "bordes" voor de zijdeur (die er nog in gemaakt moet worden).
Pootjes eronder en klaar.


Ik ben nog met zwangerschapsverlof dus niet aan het werk. Maar denk dat als je een carrosseriebouwer belt dat die je wel verder kan helpen.
Yntema Heerenveen zou je eens kunnen horen.


Afbeelding

Zoiets is het en die klapt dan naar voren open. In jou geval denk ik wel wat lastiger met die bakken. Maar ik vermoed dat je het er niet eens voor hoeft te hebben omdat er niet veel ruimte tussen zit.

Firegirl
Berichten: 950
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: C-vrachtwagen APK-eisen en aanpassingen aan de buitenzijde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:42


ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 18:15


ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-23 10:21

Firegirl schreef:

Ik heb dus duidelijk de verkeerde vragen gesteld. Dank voor de link; er zitten ook nuttige verwijzingen bij die weer verder doorsturen naar meer zinvolle info +:)+

Ik ga erop verder studeren welke versie oplossing voor mij gaat werken.

Die tanks hebben wat mee gemaakt, zoals je kunt zien (opbollen) maar ook daar heb ik intussen wat op gevonden om dat weer goed te krijgen.
https://www.vocor.nl/ben-s-signature-se ... 125mm.html
https://www.youtube.com/watch?v=V4WRwTWHXlg

Voor alle meelezers :D

Mellow schreef:
ikke schreef:
Heb je daar een foto van?

Daar heb ik ook over nagedacht maar dan in opgeklapte vorm als een "bordes" voor de zijdeur (die er nog in gemaakt moet worden).
Pootjes eronder en klaar.


Ik ben nog met zwangerschapsverlof dus niet aan het werk. Maar denk dat als je een carrosseriebouwer belt dat die je wel verder kan helpen.
Yntema Heerenveen zou je eens kunnen horen.


[ [url=m/vFLgjC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoiets is het en die klapt dan naar voren open. In jou geval denk ik wel wat lastiger met die bakken. Maar ik vermoed dat je het er niet eens voor hoeft te hebben omdat er niet veel ruimte tussen zit.

Enig zoekwerk heeft ook hier wat meer info opgeleverd maar daar ga ik nog verder op door om te kijken of het in mijn situatie werkt. Het idee staat me wel aan.