2prds trailer inrichten voor pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

2prds trailer inrichten voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 18:15

Er is al veel over gezegd en geschreven, maar ik heb nog niet kunnen vinden wat ik zocht.

Ik heb een tweedehandstrailer op het oog. Het gaat om een 2paards met de mogelijkheid om een koets voorop de dissel te plaatsen.

Ik wil deze laten aanpassen zodat ik een shetje en een Welshje mee kan nemen, inclusief een koets en een sulky. Daarbij mag het gewicht van het totaal niet omhoog, maar moet deze juist omlaag ivm trekgewicht van de auto.

Pony A heeft een schofthoogte van 93 cm. Ik kom qua borsthoogte dan uit op 70 cm voor de beide stangen. De pony heeft een lengte van 105 cm. De afstand tussen de stangen zou dan idealiter 115 cm zijn?

Pony B heeft een schofthoogte van 123 cm. Ik kom qua borsthoogte dan uit op 90 cm voor de beide stangen. De pony heeft een lengte van 125 cm. De afstand tussen de stangen zou dan idealiter 135 cm zijn?

In de punt voor in de trailer zou een HCA sulky moeten komen, waarbij het uiteraard niet de bedoeling is dat de pony's hier met benen of hoofd tegen aan staan.

De trailer heeft een binnenlengte van 315cm en een binnenbreedte van 170 cm.
Er staat nu een tussenschot in geschikt voor paarden.

Ik wil een nieuw tussenschot maken die korter is (~140cm?), zodat de pony's achterin de trailer staan met de stangen op de juist hoogte en lengte. Het tussenschot kan dan ook lager zodat we ook een beetje gewicht besparen. Hiervoor wordt dan een extra gat in de rubbermat gemaakt, zodat het speciale schot gezet kan worden.

De sulky heeft dan meer ruimte in de punt ( is dat nodig? helaas niet kunnen meten).
De pony's kunnen niet zonder tussenschot, zo leuk vinden ze elkaar ook niet altijd.
Het oude schot kan ook gebruikt worden, mocht dat ooit nodig zijn.

Is mijn idee realistisch, haalbaar, logisch?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: 2prds trailer inrichten voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:19

Persoonlijk zou ik dan eerder de pony's overdwars in de trailer plaatsen. 2 stangen met matten eraan vast als tussenschot. Evt. iets schuin, dat vinden de meesten nog fijner tijdens het vervoer.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: 2prds trailer inrichten voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:05

Ik zou ze ook overdwars zetten. Gewoon drie lange stangen laten maken op maat van de breedte, de bevestigingen halverwege de boeg zetten, en twee aanbindpunten in de zijwand maken.
dan heb je pakweg 120 cm van de trailer nodig voor de pony's.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:10

Ik ben niet dusdanig technisch onderlegd dat ik met ideeën ga strooien. Maar ik heb wel een aantal aandachtspunten die me meteen te binnen schieten. Als je de ponys verder naar achteren plaatst wat doet dit met de gewichtsverdeling? Normaal staat een paard min of meer met het gewicht verdeeld boven de wielen. Wordt de trailer niet minder stabiel als het gewicht meer naar achteren komt?

Als je een wagen en sulky voorop/in de trailer hebt, wat doet dit met de kogeldruk?

Ik ben ook wel benieuwd naar je combinatie. Je hebt het over terug keuren. Ik ben benieuwd of dat haalbaar is als je en 2 ponys en 2 wagens wil meenemen. Of heb je een be rijbewijs?

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:12

Je paarden aan de achterkant van de as zetten lijkt me niet handig voor het weggedrag/kogeldruk van je aanhanger? Een HCA sulky heeft volgens mij een dermate laag gewicht dat die niets gaat toevoegen in de punt..?

Praktische invulling heb ik niet direct, maar behalve de inwendige inrichting, houd de functionele eigenschappen van je aanhanger goed in de gaten :)

Ah, capopjekop had dezelfde error als ik :))

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: 2prds trailer inrichten voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:19

je kan ook de pony's vooraan plaatsen zijwaarts en de sulky erachter. Als er ook nog een koets op de dissel komt zal het kwa gewichtsverdeling geen issue zijn vermoed ik.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:20

Dat zou ik zelf eng vinden zonder voorlader. Als er wat is moet je eerst je sulky weghalen voor je bij de ponys kan. Plus wordt de kogeldruk niet te hoog?

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:25

capopjekop schreef:
Dat zou ik zelf eng vinden zonder voorlader. Als er wat is moet je eerst je sulky weghalen voor je bij de ponys kan. Plus wordt de kogeldruk niet te hoog?

Dat kan je niet zeggen zonder dat je de combinatie ziet.
Uitgaand van een gewone tweepaardstrailer, de punt leeg, daarachter zijwaarts twee pony's van 500 kilo samen?) en daarachter de sulky (je kan de ponys meer naar achter zetten afhankelijk van de ruimte dat nodig is voor de sulky), zal weinig doen voor de kogeldruk.
die 500 kilo is niet meer dan twee grote paarden daar zetten, en een goed gebalanceerde trailer zou echt niet veel mogen bewegen daaronder.

Bij een koets op de dissel, en daarachter de trailer zou ik de sulky in de punt zetten en de pony's daar schijn/zijwaarts achter, ook afhankelijk van de ruimte nodig voor de sulky. ze gaan, gok ik, ergens boven de wielen uitkomen, dus dat zou amper invloed mogen hebben.

Daarnaast, meten is weten! Je kan de kogeldruk maar weten door hem op de weegschaal te zetten ...

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:28

Duhelo schreef:
je kan ook de pony's vooraan plaatsen zijwaarts en de sulky erachter. Als er ook nog een koets op de dissel komt zal het kwa gewichtsverdeling geen issue zijn vermoed ik.


jawel want dan wordt het gewicht op de kogel te hoog. Je moet zorgen dat de ponys boven de banden blijven staan. Ik zou ze ook schuin neer zetten. Maar hou je kogeldruk in de gaten, want ook als je ze verder achterin de trailer zet, wordt je kogeldruk te laag omdat je trailer naar achteren gaat hangen.
Is echt levensgevaarlijk...

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 12:33

De sulky weegt iets van 40kg?
Ik heb twee vierwielers, eentje van ~90kg voor de shet en eentje van ~130kg voor de Welsh. Uiteraard kan er meer 1 vierwieler per keer mee en dus ik reken even met de vierwieler van de Welsh.

Ik reken voor de shet met 200kg en de Welsh met 300 kg.

Terugkeuren is niet aan de orde. De chauffeur heeft BE :-).
Puntje is wel dat de auto max 1600 kg mag trekken met een kogeldruk van 100. Het is dus allemaal krap aan. Het zou voornamelijk gaan om ritjes naar de MV van max 15 min rijden.

De trailer is niet heel zwaar, maar ik wil dus geen aanpassingen die extra gewicht toevoegen.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: 2prds trailer inrichten voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 12:41

Met een binnenbreedte van 170 cm wordt volledig overdwars te krap voor de Welsh, denk ik? Ik zal hem nog eens na-meten incl hoofd en hals. Dan wordt het toch iets schuin plaatsen.

Ik heb geen voorlader inderdaad, dus de pony's gaan er als laatste in en als eerste uit. Ik wil geen sulky achterin of op de laadklep. Dat vind ik te gevaarlijk, mocht er iets mis gaan en ze snel uitgeladen moeten worden.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: 2prds trailer inrichten voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:17

Hier misschien nog wat ideetjes:
https://shetlandermenrit.jouwweb.nl/wat-wie/vervoeren

Ik denk dat zijwaards best ook een optie zou kunnen zijn. En dat hoeft niet eens helemaal haaks, kan ook wat schuin.
Je hebt van die rails die je op de wand kan zetten, stang er tussen waar je een stuk zijl/rubber aan kan hangen. Dat weegt ook allemaal niet veel, de laatste stang heeft al geen rubber nodig omdat daar de klep achter zit, zou dan alleen gaan om de stang naar de wagen en de stang tussen de 2 pony's.

Maar het zal wel krap worden met je trek gewicht. De meeste 2paards trailers met koetsframe zijn 950/1000 kg, dus dan heb je maar 600 kilo voor je wagens en pony's.

Ik mag 1400 kg trekken met mijn auto, heb een 2-pony's trailer met koetsframe(gewogen bij aanschaf op 650 kg, maar inmiddels helemaal aluminium dus zou hem graag nog eens wegen wan het moet minder geworden zijn). Maar toen die voor onderhoud was heb ik een 2paards geleend, hoefde ik toen maar met 1 pony(200 kg) en mijn marathon wagen (160kg) op pad(en op de terugweg nog een kerstboom ophalen :j ) dus ging precies. Maar ideaal was het niet, groot lomp ding achter mijn auto.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8309
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: 2prds trailer inrichten voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:12

Ik zou mezelf vooral zorgen maken om de kogeldruk, zeker met een wagen voorop.
Nu heb ik een koetsentrailer gereden met paarden en niet met pony's maar ik merkte aanzienlijk verschil tussen wel/geen koets en wel een koets en 1 of 2 paarden.
Ik zou bang zijn dat je pony's niet zwaar genoeg zijn om het in evenwicht te houden, zeker als je ze direct boven je wielen plaatst. Maar ik denk dat je daar gewoon een kogelmeter voor moet plaatsen om dat zeker te weten.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 19:54

Dennis schreef:
Hier misschien nog wat ideetjes:
https://shetlandermenrit.jouwweb.nl/wat-wie/vervoeren

Ik denk dat zijwaards best ook een optie zou kunnen zijn. En dat hoeft niet eens helemaal haaks, kan ook wat schuin.
Je hebt van die rails die je op de wand kan zetten, stang er tussen waar je een stuk zijl/rubber aan kan hangen. Dat weegt ook allemaal niet veel, de laatste stang heeft al geen rubber nodig omdat daar de klep achter zit, zou dan alleen gaan om de stang naar de wagen en de stang tussen de 2 pony's.


Bdoel je zoiets? Is dat niet te slap?

Ik vind het schuin zetten met alleen stangen wel een goed idee. Dat is licht en flexibel. Geen extra gat nodig in de bodem.

Ik kan de standaard stangaansluiting wel op de wand schroeven, maar dan kan er geen normaal paard meer in. Want die uitsteeksels op de wand zitten dan vast op zo'n plek dat je dat niet in de buik of schouder van een groter paard wil hebben, als die zijn evenwicht iets verliest.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: 2prds trailer inrichten voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 20:10

Ja, zo iets.
Heb het regelmatig gezien, maar heb het niet zelf dus weet niet precies welk soort je moet hebben.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 20:37

Wat een leuk topic :D

Ik ben dol op trailers (en auto's :+ ) reviseren en verbouwen dus ga even met je meedenken. Ben nu zelf bezig met mijn 2paards aan te passen zodat mijn pssm1 dame meer steun heeft maar de claustrofobische paniekhaas niet om de hoek komt kijken. En dat zonder de originele 2 paards constructie met vast hengstenrek te moeten verbouwen. Daar moet dus wat nieuws voor in de plaats komen.

Kogeldruk en balans zijn je uitgangspunt. Ik heb ooit met een trailer met bouwafval gereden waar het gewicht te ver naar achter lag. Doodeng en levensgevaarlijk. Moet je met levende en bewegende have helemaal niet hebben.

Dus voordat je allerlei constructies gaat bedenken en materialen bestellen is mijn nadrukkelijke advies; koop op marktplaats voor 2 of 3 tientjes een ibc vat van 1000L. Die zijn 1 bij 1 meter en komen qua oppervlak dus ook in de buurt bij de maten van je pony's.

Laad je karren en zet dat vat op de beoogde plek van je pony's. Vul het vat met water tot het gewenste gewicht. Meet je kogeldruk en ga ermee rijden. Rij gerust lomp en voel wat de combinatie doet. Kijk buiten of alles mooi in balans hangt. Pak een scherp drempeltje mee en check of je neuswiel niet het wegdek aantikt. Zeker met een lange dissel is dat een aandachtspunt.

Ga ook een ritje maken met het vat zonder je koetsen. Want zal ook vast eens gebeuren dat je zonder koets maar met pony op pad gaat.

Voordeel van een vat water is dat je net zo vaak leeg kan laten lopen en verschuiven tot je helemaal zeker bent van de plek voor je pony's. Een vat kost een fractie van je materiaalkosten en kan je een hoop ergernis en fouten besparen ;)

Nog 1 tip; als je met een netaan combi gaat rijden en zeker met een groot gevaarte als een trailer met koets. Investeer in een set hulpveren voor je auto. Je achterdempers zullen je dankbaar zijn en je zal een goede wegligging houden ook bij een wat hogere kogeldruk. Vaak komt de auto achter dan net ook een tikje omhoog wat het met een niet suv4x4 makkelijker maakt om de combi in balans te krijgen.

Ik vind de rails die hierboven wordt getipt een hele goede. Ook daarin heb je allerlei gradaties voor kleine bestelbusjes tot grote vrachtwagens met zware lading. Ik heb dit systeem gebruikt zien worden in een vrachtwagen vol trekpaarden voor strandritten. Dus er zal vast iets zijn wat stevig genoeg is voor een shet en Atje :o

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: 2prds trailer inrichten voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 21:35

Dennis, dat ga ik eens verder onderzoeken!
Het ziet er wel goed uit, maar het moet wel een pony van 300 kilo op zijn plek kunnen houden natuurlijk. Ik heb ook ergens een foto van gezien met zo'n rail en pony's, maar die kan ik natuurlijk nergens meer terug vinden.

Floortje, oh dat is ook een mooie tip. We hebben de auto nog niet, die wordt binnenkort geleverd. Het is nu vooral theoretisch denken, want ook de trailer staat hier nog niet op het erf.

Maar nu kan ik de trailerboer wel opdracht geven om de trailer klaar te maken en de aanpassingen kunnen we dan later en zelf hopelijk doen.

Dank ook aan de andere reacties; zitten goede overdenkingen tussen waar we mee aan de slag kunnen.

Wordt vervolgd...

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: 2prds trailer inrichten voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 22:27

ok, ik heb het halve internet doorzocht. De rails lijken ideaal, maar die kan ik niet vinden in een variant die ook schuin kan. Ze worden tussen de wanden geklemd en kunnen dus alleen volledig haaks.

Dat zou alleen kunnen als de Welsh binnen de 170 cm past. Van borst naar bil was deze 125 cm. Dan heeft hij nog 45 cm over voor hals en hoofd en benodigde speling om te kunnen verstappen. Dat gaat niet passen, denk ik.

Jannuhh
Berichten: 87
Geregistreerd: 27-06-17

Re: 2prds trailer inrichten voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 22:46


Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: 2prds trailer inrichten voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 23:46

Ik lees mee, wil onze twee paards trailer ook wat verbouwen zodat we drie ponys erin kwijt kunnen. Het liefst schuin met Schotten ertussen.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 06:21

Ik zou de constructie van een voorstang / achterstang gebruiken. Die onderdelen kan je gewoon los kopen en zelf een langere stang tussen zetten.

Die stangen die je hierboven noemt zijn inderdaad heel sterk. Wij hebben ze in de vrachtwagen. Maar ze kunnen niet schuin en ik vind ze heel moeilijk los en vast te krijgen, daar is best wat kracht voor nodig.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 06:21