Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:18

Even tussen alle posten door een résumé:
1. Je wilt graag weer eens op Shan rijden. Dat snap ik best. Daarom had je hem initieel gekocht. Dat het goed gaat met hangen en/of erop zitten, kan je wens om te rijden alleen maar versterken. Snap ik.
2. Je dierenarts zegt dat de mate van KS niet dermate slecht is, dat hij niet meer gereden kan worden. Mits goed getraind.
3. Een paard met KS vergt een hele andere manier van rijden dan wat je nu met Ivy doet. Heel eerlijk, jouw kennis en kunde is niet toereikend. Zelfs met de beste instructie niet.
4. Je zegt dat Shan het nodig heeft om gereden te worden. Hier heb ik heel lang over nagedacht, wat je ermee wil zeggen. Ik kom alleen niet verder. Het klinkt raar dat ik dit zeg maar geen enkel paard vraagt om gereden te worden omdat het hem helpt.
5. Explosief karakter. Dat is vragen om ongelukken. Sommige mensen zijn superhandig met explosieve paarden. Je moet je afvragen of jij wel handig genoeg bent. Met mazzel kom je niet ver. En het zal er alleen maar toe leiden dat je angst blijft in plaats van minder wordt.

Ik zie dat je enorm veel plezier uit Ivy haalt. Blijf lekker met haar aan de slag, want van haar kan je meer leren rijden dan met Shan. Het is ook leren accepteren dat sommige doelen niet haalbaar zijn. Stel andere doelen. En geniet vooral gewoon van het feit dat je al best veel bereikt hebt met Shan. En misschien is dit voor hem wel het hoogst haalbare. Hij heeft het heel goed bij jou. Geniet daarvan!

MarjanB

Berichten: 16454
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:01

Ik zou Shan ook laten staan. Paarden die soms ineens ontploffen zijn gewoon geen combinatie met iemand die snel onzeker is. Dit nog afgezien van de ks. Hij hoeft er echt geen last van te hebben en steeds meer dierenartsen vinden het geen reden om een paard direct af te keuren. Dat zegt ook wel iets. Maar goed, zo’n paard correct rijden en ook begeleiden in het gebruiken van zijn lijf op een manier dat hij er beter van wordt is echt een kunst. Een paard dat niets mankeert goed rijden is al een hele puzzel :D

Babootje

Berichten: 26281
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:02

Eens met Karijn. Ik heb je destijds ook gevolgd Kimmie en KS is niet het enige wat Shan heeft. Ik denk dat het voor Shan prima is zoals je nu met hem bezig bent. Ik vind t top dat je hem nog hebt. je hebt inderdaad al best veel bereikt en het beste met Shan voor. Ik zou het ook daarbij laten.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 19:16

Dankjewel allemaal! Ik neem alle adviezen mee :)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 19:45

Ik denk idd ook dat het totaal niet realistisch is wat je wilt. Het type ruiter wat mogelijkerwijs zulke problematiek kan oplossen, is natuurlijk niet het type ruiter die precies gaat doen wat jij zegt, aangezien dit type ruiter veel en veel beter weet hoe het moet, dan jij. Dus dat zou een beetje gek zijn.
En dat is ook zeker niet het type ruiter die voor een prikkie zijn leven gaat riskeren op een paard waar eindeloos mee “geknoeid” is.
Dit zijn gewoon hele moeilijke en giga dure situaties, als je die opgelost wilt krijgen. Dus ik vrees dat je er heel veel geld tegenaan moet gaan smijten, en dan nog is het de vraag of het goed gaat. Want bij elk gedragje komen er twijfels of het pijn is, of aangeleerd gedrag. En aangezien een paard niet kan praten....
Ik zou er niet aan beginnen. Ik snap je motivatie ook niet eigenlijk, waarom er zo nodig iemand op moet. Als jij wilt rijden of als jij wilt dat ie gereden wordt, oké, duidelijk. Maar ik vermoed dat het leven van het paard er niet per se makkelijker van wordt. Naar mijn idee hoef je het voor hem niet te doen. Er is geen enkel paard die ernaar verlangt om gereden te worden; er zijn alleen maar paarden die het leuker hebben onder het zadel, dan in hun stal/wei/paddock. Niet omdat ze zoveel behoefte hebben naar iemand op hun rug, maar omdat het ze vrij makkelijk afgaat en ze er weinig last van hebben, en het ze ook iets brengt (nieuwe omgeving, kilometers). Bij jouw paard gaat het dus al niet zo makkelijk gezien zijn verleden, dus ja, hoe sterk wegen de eventuele voordelen van rijden dan nog op tegen de nadelen?

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 19:52

Ik zou in training gaan bij Noor Tanger en haar partner Patrick Molenaar. Zij kunnen jullie echt helpen,bieden ook weekends aan.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 20:51

Pauline schreef:
Ik zou in training gaan bij Noor Tanger en haar partner Patrick Molenaar. Zij kunnen jullie echt helpen,bieden ook weekends aan.


Mee eens, als je dit wil doen is zij de aangewezen persoon om je te helpen.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 21:59

Eens met onder andere Dorine en Karijn...

Veel wijsheid gewenst :) het is een pittige reactie/ boodschap die je van velen krijgt, maar ik denk wel een pittige reactie met het hart op de juiste plek voor niet allen Jouw geliefde Shan maar ook voor jou...

NHorseMo
Berichten: 18
Geregistreerd: 24-12-20

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:12

Hoi Kimmie,

Er zijn maar weinig paarden die zomaar ontploffen.
Als pijn uitgesloten is, is het vaak disbalans.
Ik heb ervaring met paarden die probleemgedrag vertonen (ontploffen, wegrennen of achteroverslaan). Van tinkers tot paarden van lichte toeren ruiters. Ook ben ik gedragstrainer aan de hand. Kijk gerust op mijn website of fb (natural HorseMo). Daar staan o.a. filmpjes van wat ik doe.
Ik kom uit Oosteind dus woon dichtbij.

Groetjes Monique van Natural HorseMo

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:42

NHorseMo schreef:
Er zijn maar weinig paarden die zomaar ontploffen.

Dit is zeker waar. Het eerste waar je dan aan denkt is een pijnlijk zadel of kissing spines.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:59

NHorseMo schreef:
Hoi Kimmie,

Er zijn maar weinig paarden die zomaar ontploffen.
Als pijn uitgesloten is, is het vaak disbalans.
Ik heb ervaring met paarden die probleemgedrag vertonen (ontploffen, wegrennen of achteroverslaan). Van tinkers tot paarden van lichte toeren ruiters. Ook ben ik gedragstrainer aan de hand. Kijk gerust op mijn website of fb (natural HorseMo). Daar staan o.a. filmpjes van wat ik doe.
Ik kom uit Oosteind dus woon dichtbij.

Groetjes Monique van Natural HorseMo


Heb je ook ervaring met KS en hoe een paard met KS te rijden?


. Is dit vanuit pijn of managment dan is het z\onde van uw geld omdat trainingen geen oplossingen kunnen bieden.

Dit staat letterlijk op je site, dus of je de TS dan kan helpen?

NHorseMo
Berichten: 18
Geregistreerd: 24-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:25

Hoi Fohadie,

Dank voor je reactie.

In de beschrijving van Kimmie staat dat Shan er klaar voor is maar dat het vooral haar angst is die het rijden tegen houd.
Wat je quote van mijn website (incl spelfout maar er wordt aan een nieuwe site gewerkt) gaat inderdaad over paarden met pijn. Ik geef lezingen over pijn herkennen bij paarden onder het zadel en het blijft soms altijd een grijs gebied. Wat betreft het management, Als een paard explodeert onder het zadel en het staat altijd op stal dan is het mijn inziens zaak om eerst het paard meer buiten te zetten zodat het zijn energie kwijt kan.
Ik werk oprecht vanuit mijn hart, probeer mijn prijs zo toegankelijk mogelijk te houden en heb een hekel aan zoethoudertjes.
Ik heb zeker ervaring met ks en andere vormen van revalidatie. Als de dierenarts groen licht geeft mag ik er hopelijk vanuit gaan dat ze mag gaan beginnen met rijden. Gaander weg geeft het paard zelf aan of het gaat of niet.

Hopelijk heb je zo antwoord op je vraag,

Groetjes Monique

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:44

NHorseMo maar een paard met kissing spines moet altijd technisch correct gereden worden om geen pijn te hebben. Als jij het paard technisch correct voor haar rijdt en ze gaat er daarna zelf weer op en ze schiet technisch tekort (wat ik in vorige posts lees) dan krijg je binnen no time weer hetzelfde probleem (ontploffingen door pijn).

NHorseMo
Berichten: 18
Geregistreerd: 24-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 00:11

Hoi AstridJ
Wie zegt dat Kimmie dat niet kan leren? Het zal wat meer tijd kosten eer ze kan gaan draven, laat staan galoperen. Ik zorg eerst dat de ruiter met dubbele lijnen het paard in balans kan sturen. Zo weet de ruiter al wat te doen erop. Ik werk eerst met het paard aan de hand terwijl de ruiter op het paard zit om te zorgen dat het technisch klopt en de ruiter leert voelen.
Dit paard heeft dan misschien ks, maar alle paarden verdienen het om technisch correct gereden te worden.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 06:57

@NHhorseMo, heb jij het topic wel gelezen? :+

Babootje

Berichten: 26281
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:08

fohadie schreef:
@NHhorseMo, heb jij het topic wel gelezen? :+

Ja even het oude topic lezen. Het paard is ‘stuk’ en kan beter niet meer gereden worden.

xAnthea

Berichten: 4431
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:39

Ik heb een pony met kissing spines gehad waarvan de dierenarts ook zei dat rijden nog prima kon. Eerst opgebouwd aan de longe en later er weer op. Maar hij kon ook vanuit het niets ontploffen en dan vloog ik er weer af. Ik heb uiteindelijk besloten dat hij grasmaaier mocht spelen. Ik zat er elke keer met angst op, hij kreeg daar spanning van, spande hierdoor de bovenlijn op met alle gevolgen van dien. Er werd mij toen ook gezegd om weer te werken aan het vertrouwen en plezier, maar je kan niet maanden maar wat hobbelen als je paard KS hebt, juist om jezelf weer plezier en vertrouwen te geven. Dat werkt niet.
De mijne heeft uiteindelijk 8 of 9 jaar grasmaaier geweest. Was het zonde? Ja, maar het bracht voor mij en mijn pony echt zoveel meer rust.
Ik raad je aan om echt goed na te denken of je dit echt wel allemaal wilt. Ik heb me ook nog prima vermaakt met vrijheidsdressuur en werken vanaf de grond.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:01

NHorseMo schreef:
Hoi AstridJ
Wie zegt dat Kimmie dat niet kan leren? Het zal wat meer tijd kosten eer ze kan gaan draven, laat staan galoperen. Ik zorg eerst dat de ruiter met dubbele lijnen het paard in balans kan sturen. Zo weet de ruiter al wat te doen erop. Ik werk eerst met het paard aan de hand terwijl de ruiter op het paard zit om te zorgen dat het technisch klopt en de ruiter leert voelen.
Dit paard heeft dan misschien ks, maar alle paarden verdienen het om technisch correct gereden te worden.


Eens dat elk paard technisch correct gereden hoort te worden, maar een paard met kissing spines lijkt mij niet geschikt om iemand technisch op te leren rijden.

NHorseMo
Berichten: 18
Geregistreerd: 24-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:14

Babootje schreef:
fohadie schreef:
@NHhorseMo, heb jij het topic wel gelezen? :+

Ja even het oude topic lezen. Het paard is ‘stuk’ en kan beter niet meer gereden worden.


Nee, ik heb het oude topic niet gelezen. Als een paard stuk is begin ik er natuurlijk niet aan. Ik dacht dat de da groen licht had gegeven, vandaar.

Groetjes Monique

Jolliegirl

Berichten: 32974
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:23

Kim, topper! Goed dat je alle adviezen meeneemt in je beslissing.

Ik ga mee in de voorgaande benoemde adviezen, doe dit niet.
Dit kan uiteraard goed gaan, maar ook zo godsgruwelijk fout en dan ben je al je jaren werk kwijt.
Zou het zo zonde vinden voor je als dat gebeurt.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:59

Afbeelding


Wij hebben ook een paard gehad met KS, en die had voor de menwagen negens last van.
Wij hebben hem verkocht als menpaard, met het hele medische dossier en foto's erbij en met een contract en zelfs in zijn papieren aantekeningen gemaakt dat hij niet geschikt was als rijpaard.
4 wervels net achter de zadelplek, die elkaar raakte.
Wij kwamen erachter dat hij beter 24/7 buiten in de wei kon staan, en niet meer in een box.

In de tijd dat wij het nog niet wisten reed onze dochter op hem (11 jaar), en ze deed alles met hem.
Maar toen ze meer dressuurmatig ging rijden, ging het mis. Ze was zelf een goede B amazone, en had niet de skills om hem op een andere manier te trainen. Dat heeft ze wel geprobeerd met lessen, maar het was te moeilijk voor haar. Het heeft haar en ons veel verdriet gedaan om hem te verkopen.
Hij is helaas toch in de handel terecht gekomen, en hadden wij dat van te voren geweten dan hadden we hem niet verkocht.

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:36

Los van het feit of de dierenarts wel of niet groen licht heeft gegeven, Kim heeft niet de kennis en kunde in huis om het paard nu zo te rijden dat hij geen last heeft van zijn KS. Als je wilt weten hoe je een paard met KS zou kunnen rijden, dan moet je dat niet leren op een paard met KS, lijkt mij. Die kennis en kunde moet je al hebben alvorens je op een paard stapt met KS. En dan kan instructie erbij je helpen om die kennis en kunde tailormade te maken voor Shan. Nu moet ze van scratch af aan beginnen.
En dan nog, je algemene basis van hoe je een paard zonder KS al correct over de rug laat lopen, is ook je basis voor een paard met KS. En die basis ontbreekt al. Een voorwaarde daarvoor is bijvoorbeeld een onafhankelijke zit. Een paard met KS is simpelweg gewoon een brug te ver.
Kim ,voel je niet aangevallen want je doet gewoon hele goede en leuke dingen met Shan en Ivy. But know your limitations. En dat is geen schande!

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:11

Ik denk dat ts niet meer gaat reageren Helaas, wel goede adviezen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:14

Cinnepin schreef:
Ik denk dat ts niet meer gaat reageren Helaas, wel goede adviezen hier.
Is dit nou weer nodig? :x

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 18:42

Ik lees wel mee, maar wat kan ik verder nog zeggen dat dan wat ik al gezegd heb? Bedankt Mkango :)