Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:40

Met goed trainen volgens de da. En sowieso bij ks is goed trainen het allerbelangrijkste en daar wordt veel veel veel te makkelijk over gedacht. Ook door jou amable. Gewoon wat stappen op een paard met ks is niet in belang van het paard juist. Want dan heb je grote kans dat je hem wel pijn doet juist. Je gaat namelijk op die rug zitten he?

Het is echt compleet anders als een gezond dier trainen en daar moet je gewoon een hele goede en handige ruiter voor zijn, helemaal icm het gedrag. En ts doet enorm haar best, maar is niet op dat niveau. Ga je dan echt maanden investeren in een revalidatie trainer, zadel enzovoorts om er af en toe op te stappen? Waarbij het gedrag net zo hard terug kan komen en als je stopt met trainen het lichaam ook gewoon weer achteruit gaat. Als het gedrag er al echt uit gaat

Het is ook in belang van ts om die kant te belichten. Financieel en veiligheid. Maar ook die van het paard en ks en het belang van correct trainen beide niet te onderschatten.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 18:45

Bedankt Danielle voor jouw extra uitleg! Dat is wat ik inderdaad bedoelde, maar niet goed onder woorden kon brengen. Ik had deze reacties wel een beetje verwacht op basis van mijn verleden hier, maar ik had gehoopt dat het anders zou zijn.

Over de andere reacties denk ik natuurlijk ook na. Ik hou ze in mijn achterhoofd, maar ze waren niet per se wat ik zocht.

Ik bedenk me net dat mijn dierenarts inderdaad geadviseerd heeft dat het prima is om soms eens op zijn rug te zitten om te oefenen. Voor echt rijden is wel een zadel en meer training gewenst, maar voor zijn mentale training zou het een goede stap zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:47

Zou mennen niet iets voor dit paard zijn?
Toch bewegen en de rug trainen zonder dat je er op zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:48

Kimmie25501 schreef:
Bedankt Danielle voor jouw extra uitleg! Dat is wat ik inderdaad bedoelde, maar niet goed onder woorden kon brengen. Ik had deze reacties wel een beetje verwacht op basis van mijn verleden hier, maar ik had gehoopt dat het anders zou zijn.

Over de andere reacties denk ik natuurlijk ook na. Ik hou ze in mijn achterhoofd, maar ze waren niet per se wat ik zocht.
Ik ken je verleden niet, ik heb alleen recentelijk wat topics van je gezien en daar mijn reactie op gebaseerd. :o Dat je op één paard aardig kunt rondsturen betekent gewoon niet dat je de vaardigheden hebt om een "special needs" paard te kunnen opbouwen en goed kunt houden. Ik zou mezelf daar ook niet aan wagen, want er is geen trial and error met dat soort paarden: je krijgt maar één kans om het goed te doen.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 18:52

We zijn wel een tijd bezig geweest met trainen aan de lange lijnen en dat ging goed! Ik kan zelf alleen niet mennen en weet er dus ook precies niks van. Met mijn andere instructeur hebben we wel eens gedacht om hem eens te laten slepen, maar daar hebben we verder nog niks mee gedaan. Ook inderdaad iets om over na te denken, goeie!

Mkango, ik had het ook niet per se over jou ;) Meer de algemene tendens hier. Als je je niet aangesproken voelt, ben je dat ook niet. Ik denk ook zeker niet dat ik de kunde daarvoor heb, hoewel ik al aardig wat ervaring heb opgedaan met verschillende paarden aan de hand. Ik denk dat ik misschien ook wat te enthousiast over rijden ben geweest in dit topic. Het ging idd meer over zitten erop als training. Maar ik trok dat al veel te ver door. Dat klopte dus niet helemaal en daar heeft Daniëlle me gelukkig goed op gecorrigeerd.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:53

Kim, je bent een topper, dat je het even weet!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:59

Mennen is hartstikke leuk en er zitten in de buurt vast wel meninstructeurs die je hierbij kunnen begeleiden!

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 19:08

Wat lief van je Urbanus, dankjewel <3

Cayenne, de persoon die mij les geeft in het werk aan de lange teugel en aan de hand ment zelf ook veel, dus ik ga sowieso aan haar vragen of zij me kan helpen in de eerste stappen ernaartoe, en misschien weet zij ook nog wel iemand die er les in geeft.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:33

Thanks voor je duidelijke antwoord Kimmie!

Ik heb zelf niet zoveel menervaring (dus verbeter me als ik het fout heb), maar mij lijkt dat zo'n paard met "ontploffingsgevaar" niet zo veilig is voor de wagen? Ik heb zelf alleen met extreem brave paarden gemend dus ik weet niet in hoeverre je zoiets voor de meningen in goede banen kunt leiden. Iemand die daar meer van weet?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:46

Roos van De Weg van het Paard. Ik weet niet of zij nog nieuwe mensen aanneemt maar 100, misschien wel 200 procent haar.

Ontzettend goed in grondwerken, kijken naar het paard, tempo aanpassen aan wat nodig is en 101 verschillende technieken en ideeën om problemen op te lossen.

Is ontzettend goed met probleempaarden die 'afgeschreven zijn'.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:47

MyWishMax schreef:
Met goed trainen volgens de da. En sowieso bij ks is goed trainen het allerbelangrijkste en daar wordt veel veel veel te makkelijk over gedacht. Ook door jou amable. Gewoon wat stappen op een paard met ks is niet in belang van het paard juist. Want dan heb je grote kans dat je hem wel pijn doet juist. Je gaat namelijk op die rug zitten he?

Het is echt compleet anders als een gezond dier trainen en daar moet je gewoon een hele goede en handige ruiter voor zijn, helemaal icm het gedrag. En ts doet enorm haar best, maar is niet op dat niveau. Ga je dan echt maanden investeren in een revalidatie trainer, zadel enzovoorts om er af en toe op te stappen? Waarbij het gedrag net zo hard terug kan komen en als je stopt met trainen het lichaam ook gewoon weer achteruit gaat. Als het gedrag er al echt uit gaat

Het is ook in belang van ts om die kant te belichten. Financieel en veiligheid. Maar ook die van het paard en ks en het belang van correct trainen beide niet te onderschatten.



Als de KS zo erg is dat alleen zitten al een probleem is, dan kan er ook niet door een heel ervaren, goede revalidatie ruiter op gereden worden, tenslotte moet ook die eerst gaan zitten...

Het lichaam trainen wordt vanaf de grond gedaan, hierdoor is er een spierkorset opgebouwd en is het dus mogelijk om er pijnvrij op te zitten.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:54

Ik heb het juist over het rijden van nu, niet van vroeger.
Filmpjes van nu, die je echt zelf plaatst.
En dan rij je lief, maar niet als een trainer en zeker niet voor een paard met mankementen.
Trainen en rijden zijn 2 verschillende dingen.
Overigens is trainen in rijden en verheidsdresuur ook niet te vergelijken. ook niet betreft belasting.

Wel haal je zelf een topic aan van vroeger en toen dacht ik hey dat is toch dat paard.
Waar toen al een heleboel over gaande was....
Een paard gereden door een 12 jarige.

Het rijden van nu, je super brave paard aan een touwtje buiten door je angst.
In topics van altijd komt naar boven, angst, spanning.
Nu een topic want je paard ontploft snel maar wil je over een poos weer gaan rijden.
Maar we mogen daar niets over zeggen...

Echt ik heb altijd aardige berichten gehad naar je toe omdat ik je een hele fijn baasje vind naar je paarden toe. En ook omdat je zoveel doet om je rijden te verbeteren.
En dit zijn ook aardige berichten, want wat zou ik het intens rot voor je vinden als je er snoeihard afgaat...en alles wat je de laatste jaren met ivy hebt bereikt daardoor teniet doet.
Ook dat is een vorm van aardig zijn, iemand het beste gunnen en daardoor een eerlijk antwoord geven. Niet perse met de mond meegepraat.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 20:00

Sokje, dat was mijn mening ook altijd. Maar ik kan altijd wat eerste stappen zetten. Ook om een doel te hebben om naartoe te werken.

Iris, ik ga haar opzoeken, dankjewel!

DuoPenotti, het blijkt idd niet zo slim te zijn geweest om dat topic aan te halen. Dat leek mij wel slim, want daarin stond een heel deel al uitgelegd. Maar mensen gingen meteen weer terug naar hoe het toen was en dat is nu gewoon heel anders. Ik ben nu eenmaal als persoon wat sneller bang, MAAR alles waar ik bang voor ben ga ik wel aan. Dat vind ik heel positief. Rijden heb ik verkeerd benoemd. Het gaat om erop zitten als een mentale training. En niet door mij, maar juist door iemand anders die ik zoek met dit topic. Iedereen mag alles zeggen, maar het is wel de toon die de muziek maakt. Misschien reageer ik soms wat gevoelig, maar dat is gewoon wie ik ben als persoon. De meeste mensen hier weten gelukkig wel dat ik het nooit kwaad bedoel.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:08

Wanneer je er nu na een stap van hem er zo snel in paniek afspringt dan helpt iemand anders op z’n rug ook niet. Blijf met hem aan de hand werken, eventueel slepen, schriktraining enz. En je zegt dat het een enorme binnenvetter is maar ik denk echt dat het ontploffen te maken heeft met pijnscheuten door de ks en niet omdat hij een uur eerder iets heeft meegemaakt. Wees lief voor jezelf en het paard .

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 20:11

Een ander op zijn rug kan hem wel leren dat het oké is dat hij een stapje zet. Ik kan dat niet, omdat ik dat te spannend vind. Alleen het is dus gek dat dat de ene dag wel heel erg is en de andere dagen totaal niet. Met pijnscheuten zou het toch iedere dag wel minstens eentje zijn? Het is vooral een totale verandering in zijn stemming.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:11

Ik vind het heel knap dat jij je angst aangaat, echt heel knap :j
En ik blijf zeggen dat ik je rijden met Ivy altijd als heel positief ervaar. En zoek maar terug, daar zal ik nooit wat tegen je zeggen dat jij als minder fijn ervaart. Ga ik ook niet doen ook, want vind je echt een leuk team met haar.

Maar het gaat nu om Shan.
Een paard met KS en volgens jou een snel volle emmer.
En ook al ga jij er alleen maar opzitten? Maar zijn emmer was al vol die dag?
Jij gaat nooit een echte leider zijn, dat is geen aanval naar jou. Sommige mensen zijn dat van nature, andere niet. En dat is goed, gelukkig maar zelfs anders zouden we allemaal dezelfde mensen zijn :)
Jij bent vooral zacht en lief, tenminste zo kom je mij over. En daarom vind je naar mijn idee deze berichten hard. Terwijl ik nergens een hard bericht zie.
Zie je het verschil al? :)
Geen verwijt, gewoon verschillen.

Annyhoe


...zijn emmertje is vol, er komt net een zakje voorbij gewaaid of een ander paard gaat rennen of weet ik wat... jij geeft dan even geen leiding, wat dan?

Dat is geen probleem bij een ruiter die ook trainer is en van nature dat paard laat weten, niets aan de hand. Dat is wel een probleem als je dan per ongeluk onzeker word.

Denk daar over na. Voor jou. Niet voor ons :)

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 20:19

Ik ben ook altijd blij met je berichten, dat zeg ik ook niet. Zoals ik eerder al zei, niet ik gaat erop zitten, maar met dit topic zoek ik iemand anders die dit voor mij kan doen. Misschien dat ik van nature geen leider ben, maar ik weet van mezelf dat ik dat echt wel in me heb. Bijvoorbeeld bij Ivy moet dat ook wel, want zij heeft dat ook heel erg nodig en ik mijn persoonlijke leven ben ik goed in het leiden van grote groepen en het organiseren van evenementen. Iedere persoon heeft meerdere kanten. Dat ik zacht en lief ben betekent niet dat ik niet ook dominant kan zijn. En zo komt alles op iedereen anders over. Ik spreek het uit als ik ergens iets bij voel, een ander houdt het misschien binnen. Dat betekent niet dat ik ‘zwak’ ben. Als ik even geen leiding geef op dat soort momenten als ik op de grond sta, is dat ook niet heel erg. Daarna gaan we gewoon weer door, want ik geef niet zomaar op. Ik zal er niet op zitten, juist omdat ik weer dat daar mijn kracht niet ligt. Natuurlijk denk ik over alle berichten in het topic na. Ik zou anders toch geen topic maken als ik alles weer van me af zou laten glijden :)

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:27

DuoPenotti schreef:
Ik heb het juist over het rijden van nu, niet van vroeger.
Filmpjes van nu, die je echt zelf plaatst.
En dan rij je lief, maar niet als een trainer en zeker niet voor een paard met mankementen.
Trainen en rijden zijn 2 verschillende dingen.
Overigens is trainen in rijden en verheidsdresuur ook niet te vergelijken. ook niet betreft belasting.

Wel haal je zelf een topic aan van vroeger en toen dacht ik hey dat is toch dat paard.
Waar toen al een heleboel over gaande was....
Een paard gereden door een 12 jarige.

Het rijden van nu, je super brave paard aan een touwtje buiten door je angst.
In topics van altijd komt naar boven, angst, spanning.
Nu een topic want je paard ontploft snel maar wil je over een poos weer gaan rijden.
Maar we mogen daar niets over zeggen...

Echt ik heb altijd aardige berichten gehad naar je toe omdat ik je een hele fijn baasje vind naar je paarden toe. En ook omdat je zoveel doet om je rijden te verbeteren.
En dit zijn ook aardige berichten, want wat zou ik het intens rot voor je vinden als je er snoeihard afgaat...en alles wat je de laatste jaren met ivy hebt bereikt daardoor teniet doet.
Ook dat is een vorm van aardig zijn, iemand het beste gunnen en daardoor een eerlijk antwoord geven. Niet perse met de mond meegepraat.


Hier ga ik in mee. Heb ook wel rijtopics gezien ( niet altijd gereageerd ). Maar wat hier gezegd wordt vind ik ook. Ik zou zelf ook niet beginnen op een paard met ks om die te trainen. Ook als er idd een pijnscheut is en hij ontploft, zou ik ook niet willen meemaken :)

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:31

Maar wat heb jij er verder aan voor jezelf dan als er een ander op rijdt? Dat helpt jou dan mentaal toch niet?

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:36

Geen idee of het in de buurt is maar ik lees over Noor Tanger van betterhorses.nl goede verhalen.
Succes!

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:57

TS, even van een heel klinische kant bekeken:

Hoeveel geld heb je over voor de trainer - van nu tot het rijdoel dat je voor ogen hebt? Hoeveel maanden kan hij/zij je helpen met Chan met het budget dat je hebt? Kun je dat geld makkelijk elke maand missen, of komt de training stil te liggen zodra je een dierenartsrekening of kapotte koelkast hebt?

Is Chan trouwens laadbaar op een trailer, of moet de hulp naar jou komen? Dan betaal je die persoon ook weer extra.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 21:26

Ik vind het nogal wat dat verschillende bokkers hier dingen zeggen zoals "jij bent geen leider", "je bent te lief/zacht", "je kan het niet". Wat een nare manier van jezelf omhoog en de TS omlaag plaatsen.

Ik vind de mate van bewustzijn van TS juist getuigen van een hele sterke geest. Als iemand zijn overwegingen deelt, is dat geen zwak persoon. Een ander kan net zo goed twijfelen, maar het niet uiten. En het allergevaarlijkst vind ik mensen die helemaal niet twijfelen.

Afbeelding

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 21:27

Kimmie25501 schreef:
Een ander op zijn rug kan hem wel leren dat het oké is dat hij een stapje zet. Ik kan dat niet, omdat ik dat te spannend vind. Alleen het is dus gek dat dat de ene dag wel heel erg is en de andere dagen totaal niet. Met pijnscheuten zou het toch iedere dag wel minstens eentje zijn? Het is vooral een totale verandering in zijn stemming.

Nee dat is niet vreemd , stel er zit in je rug iets goed fout en dat doet gruwelijk pijn bij een bepaalde beweging. Dan is die beweging vermijden je eerste keus, gaat iemand iets in je mond doen en het hoofd net even iets de verkeerde kant op bewegen ontplof jij als mens ook.
Misschien iets te simpel voorgesteld maar daarom zal een paard in de wei niet zo snel ontploffen met ks maar onder het zadel totaal onbetrouwbaar kunnen zijn. Het advies om eens op z’n rug te gaan zitten vindt ik totaal onzinnig en zelf onnodig. Want ks hoeft 10 keer opstappen en een rondje stappen geen probleem te zijn en de 11 e keer ontploft hij. Kun jij niets aan doen, kan hij niks aan doen.
Ik las dat je nog een dier hebt om op te rijden, ga daar mee verder en zorg niet voor een extra partij spanning die je ook op je huidige rijdier ongetwijfeld overbrengt.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 21:33

VogeltjeM schreef:
Ik vind het nogal wat dat verschillende bokkers hier dingen zeggen zoals "jij bent geen leider", "je bent te lief/zacht", "je kan het niet". Wat een nare manier van jezelf omhoog en de TS omlaag plaatsen.

Ik vind de mate van bewustzijn van TS juist getuigen van een hele sterke geest. Als iemand zijn overwegingen deelt, is dat geen zwak persoon. Een ander kan net zo goed twijfelen, maar het niet uiten. En het allergevaarlijkst vind ik mensen die helemaal niet twijfelen.

[ [url=m/irhsgF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Overigens zou ik persoonlijk er denk ik ook voor kiezen om het te laten. Ik denk ook niet dat rijden nodig is om een paard mentaal gezond te houden (eventuele mentale uitdaging als toevoeging op een goede huisvesting kan i.m.o. ook prima middels grondwerk). Is het echt een intrinsieke wens vanuit jezelf, of meer vanuit bijv een "dit hoor ik te doen/willen"?.

Maar: het blijft natuurlijk jouw paard en als jouw gevoel zegt dat je er echt voor wil gaan, moet je dat natuurlijk doen (mits het hem niet schaadt, maar daar ben je superbewust mee bezig).

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 21:46

Als je het zo wilt lezen prima vogeltje.
Dan haal je alles negatief terwijl het er echt niet staat.
Dat zegt net zoveel over jou imo...

Heeft ook niets met omhoog of neerhalen te maken. Maar dat we allemaal anders zijn.
En ja allemaal anders zijn is juist mooi :j
En mij lijkt ts een heel fijn persoon.
Dus iets benoemen is imo niet omhoog of omlaag halen.
Is het dan zo erg als iemand iets niet kan? Vast 100 dingen waar ze geweldig in is :j

Ik kan het inmiddels ook niet meer door mijn hersenletsel.
Ben ik nu minder? Nee.
Herken ik het daarom. Ja.

En geen leider te paard zijn is imo iets heel anders dan bijvoorbeeld voor een groep mensen.