Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 16:20

Geen idee waar ik dit topic neer moest zetten, dus mijn excuses alvast wanneer het verplaatst moet worden.

Sommige mensen zullen het verhaal van mijn paard Shan en mij kennen, andere mensen niet. Het verhaal is grotendeels te lezen in dit topic: [YRT] [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo).

Op een gegeven moment is dit topic gesloten, omdat ik toen besloten had om Shan te verkopen. Uiteindelijk heb ik dat toch niet gedaan, maar er zijn jaren voorbijgegaan zonder hem ooit nog te rijden. Wel ben ik verdergegaan met trainen op allerlei verschillende manieren.

Ik les nu ongeveer twee jaar met hem in het werk aan de hand en aan de lange teugel en sindsdien oefen ik met hangen één keer per week en is het drie keer me zowaar gelukt om weer eens op zijn rug te zitten. Maar daar zit nu net het probleem. Ondertussen is Shan zelf eigenlijk heel ontspannen en vindt hij het best oké (wisselend per dag, maar meestal wel) zo'n mens hangend of op zijn rug. Het probleem ben ikzelf. Door een jaar lang vijf keer per week opgestapt te zijn op een paard dat elk moment kon ontploffen (en dat vaak ook deed) heb ik een flink trauma opgelopen. Iedere keer als we gaan hangen ben ik weer gespannen en de laatste keer dat ik erop zat deed hij dat heel braaf, maar hij zette een stapje. Ik raakte daar zo van in paniek dat ik er afvloog (ik stapte zo snel af dat ik erbij ging liggen).

Daarom ben ik nu op het punt gekomen dat ik iemand zoek die mij hierbij kan helpen. Ik zoek iemand die er voor mij op zou willen gaan, want ik word door mijn eigen trauma tegengehouden. Shan is er nu zo langzamerhand wel klaar voor. Ik zoek iemand die niet bang is en vooral iemand die precies doet wat ik zeg. Shan is een paard met een megagrote gebruiksaanwijzing en totaal niet makkelijk.

Ik had laatst weer les van Daniëlle Meyboom en zij raadde me dit ook aan. Zij heeft heel veel verschillende paarden gezien in haar leven en zelfs zij vertelde me dat Shan een heel moeilijk paard is. Hij is niet makkelijk om mee te werken en je moet altijd alert zijn. Aan de andere kant heb ik zoveel met hem meegemaakt en is hij zo lief dat ik hem nooit zal verkopen. Helaas zit zij niet in mijn regio en kan ze daardoor geen mensen noemen die zij zou aanraden. Zij raadde me wel dit topic op Bokt aan :)

Natuurlijk doe ikzelf hiernaast heel veel andere dingen met hem om hem te trainen. Ik werk met hem aan de lange teugel en aan de hand om zijn rugspieren te trainen. Daarnaast doe ik veel grondwerk met hem om hem zelfverzekerder te maken, zijn lijf te trainen en een connectie tussen ons te behouden. Ten slotte doe ik ook vrijheidsdressuur met hem om zijn hoofd aan het werk te houden.

Hopelijk weet iemand van jullie iemand (of misschien ben je het wel zelf) die me hiermee wil helpen! Alvast bedankt en andere tips of vragen zijn natuurlijk ook welkom. Ik heb niet het hele verhaal uitgelegd omdat dat ontzettend lang is (7 jaar aan gebeurtenissen), maar ik zal zo goed mogelijk proberen om jullie vragen te beantwoorden.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 21-06-23 10:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel voorzien van regio

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:28

Het topic is mij iets te lang om door te lezen.
Maar je paard werd toen toch gereden door een jong meisje voor verkoop?
Of haal ik hem nu in de war met een ander?
Zo ja wat is er dan daarna allemaal met hem gebeurt?

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:32

Kim, misschien ga je mijn antwoord niet leuk vinden maar ik hoop dat je wel reëel bent naar jezelf:

Niet meer erop willen. Je hebt nog een leuk paard waar je lekker mee bezig bent. Laat Shan gewoon grasmaaier zijn en geniet van het met het werken aan de hand met hem. Waarom wil je zo graag hem rijden? Staat mij bij dat hij toch ook KS heeft?

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:36

Ik wil eigenlijk met karijn mee gaan. Bij Ks zal je ook echt heel erg goed moeten kunnen rijden om te zorgen dat het paard op de correcte manier loopt en geen extra pijn krijgt. Dus al het materiaal goed passen, onbelast goed moeten kunnen trainen en zelf heel handig zijn.

Gewoon gaan rijden als je er niet handig genoeg voor bent gaat meer kwaad dan goed doen juist. Grote kans dat daar zijn gedrag vandaan komt, want voordat hij van jou was werd hij wel gewoon gereden toch?

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 16:46

Oh ja, mijn regio is Breda, dat was ik vergeten toe te voegen :)

De reden dat ik dit wil voor hem, is dat hij ontzettend op zoek is naar de ontspanning. Ik denk dat het hem heel veel kan geven om wél getraind te worden en daardoor beter in zijn lijf te komen.

DuoPenotti, nee, hij is nooit gereden door een jong meisje voor de verkoop. Dat zal iemand anders geweest zijn. Na het topic heb ik nog een jaar aangemodderd met hem op de pensionstal waar hij toentertijd stond, daarna heb ik hem verhuisd naar een 24/7 buiten stal. Daar heb ik een tijd lang les gehad in het oefenen met opstappen en alles daaromheen. Dat ging een tijdje goed, daarna minder en daarna had die instructrice geen tijd meer. De afgelopen jaren vooral gewerkt aan de onderdelen uit de OP.

Karijn, daar heb ik je ook wel gelijk in. Het rijden is vooral een soort doel geworden, omdat ik dus denk dat zijn lijf er ook weer beter van kan worden en ook omdat ik zie hoe erg hij die ontspanning zoekt, maar lastig kan vinden.

Oef ik vind dit toch wel een beetje een persoonlijke aanval MyWishMax. Dit raakt me toch wel. Ik kan mezelf heel heftig gaan verdedigen wat betreft je tweede alinea, maar daar ga ik geen energie in steken. Ondertussen ben ik zoveel handiger dan jaren geleden (vooral op de grond) en voor onder het zadel zoek ik nu dus juist iemand anders die me hierbij kan helpen.

Ik heb overigens groen licht voor het rijden van de dierenarts, mits hij goed getraind wordt. En daar werk ik dan vooral aan nu vanaf de grond.

Edit: en stel nu, iedereen zegt: dit is echt een onbeholpen zaak Kim, je kan er beter mee stoppen met proberen, dan ga ik daar natuurlijk ook serieus over nadenken.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:55

Waarom moet je persé rijden voor ontspanning is de eerste vraag die dan in mij op komt. Ik lees dat je al met hem bezig bent vanaf de grond en hij daar al best ontspannen is, wat maakt dan dat jij denkt dat hij niet kan ontspannen?

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:56

He Kim ik kom uit Breda en heb paar jaar geleden ook drama gehad.
Overigens nog steeds maar ik ga inmiddels wel naar bos met mijn paard

Ik,kreeg destijds paar namen van mensen die een andere kennis van mij op weg hebben geholpen met een onvoorspelbaar paard, en angsten

Ik ken deze dames niet zelf
Anouk Dahrs
Annemarie Meerkerk
Vivienne oosterum

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:57

DuoPenotti schreef:
Het topic is mij iets te lang om door te lezen.
Maar je paard werd toen toch gereden door een jong meisje voor verkoop?
Of haal ik hem nu in de war met een ander?
Zo ja wat is er dan daarna allemaal met hem gebeurt?

Wat ik in dat topic zie ik dat hij gereden werd door een jong meisje vóór hij werd gekocht door TS, bedoel je niet dat? Ik vraag me overigens ook af hoe dat dan wel goed ging, als het volgens de instructrice van TS zo'n lastig paard is. Komt dat door de KS? Ik zou me dan afvragen of erop rijden wel een optie is.

@Kimmie je bedoelt dus specifiek iemand voor het rijden begrijp ik? Of ook op de grond?

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 17:09

xPabloBokt, dat hoeft niet per se natuurlijk. Wat maakt dat ik denk dat hij niet kan ontspannen, is omdat hij wisselend per dag heel erg rillerig is. Hij kan niet zo goed omgaan met prikkels. Ik denk dat onder het zadel dus een toevoeging voor zijn ontspanning kan zijn.

Tita, van Anouk heb ik toevallig les gehad met mijn andere paard! Ik heb nu met Shan les van iemand die door haar is aangeraden, omdat zij het erg druk had, in het grondwerk. Ik kan wel eens met haar overleggen hoe zij denkt over deze situatie (ik heb toevallig komende woensdag weer les). De andere personen ga ik opzoeken.

Sokje, zij denkt dat hij toen in een situatie van aangeleerde hulpeloosheid verkeerde. Bij mij kon hij daaruit loskomen. Het lastige komt niet door de KS, maar door zijn karakter. Voor de Parelli mensen onder ons, hij is een zeer heftige right brain introvert. Wat inhoudt dat hij heel weinig toont, weinig expressief is in zijn uitingen, maar daardoor (wat lijkt voor ons) uit het niets kan ontploffen. Daarnaast kan hij dus heel slecht omgaan met prikkels. Er kan iets van tevoren zijn gebeurd (waar ik geen weet van heb) wat ervoor gezorgd heeft dat zijn emmer al onderweg aan het overlopen is. Hij kan daardoor op sommige dagen door iets heel kleins al in de stress schieten. Dan kan hij bijvoorbeeld niet door andere mensen dan ik benaderd of aangeraakt worden, maar op andere dagen is hij weer de braafheid zelve en doet hij alles wat je vraagt. Er is geen pijl op te trekken. Dat maakt de training erg lastig. Volgens de dierenarts mag erop gereden worden, mits er goed getraind wordt. Ik ben nu al veel bezig met het trainen van zijn rugspieren, zodat hij een goede core stability heeft.
Ik bedoel inderdaad specifiek iemand voor het opstappen en het rijden. Ik ben zelf ondertussen al aardig sterk in het werk vanaf de grond en kan dat met behulp van af en toe een les volledig zelf.

Edit: Tita, ik zie dat zij allebei lesgeven en producten verkopen, maar dat zij hoogstwaarschijnlijk niet zelf erop zouden gaan. Dat is dus net niet helemaal wat ik zoek.
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 20-06-23 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 17:11

MyWishMax schreef:
Ik wil eigenlijk met karijn mee gaan. Bij Ks zal je ook echt heel erg goed moeten kunnen rijden om te zorgen dat het paard op de correcte manier loopt en geen extra pijn krijgt. Dus al het materiaal goed passen, onbelast goed moeten kunnen trainen en zelf heel handig zijn.

Gewoon gaan rijden als je er niet handig genoeg voor bent gaat meer kwaad dan goed doen juist. Grote kans dat daar zijn gedrag vandaan komt, want voordat hij van jou was werd hij wel gewoon gereden toch?
Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Dat je nu handiger bent dan jaren geleden, betekent niet dat je nu handig genoeg bent om een paard met kissing spines goed te kunnen trainen. Als je heel realistisch kijkt naar je eigen rijden, kun jij dan zodra je opstapt Shan met voldoende lengte in de bovenlijn laten lopen zonder dat hij meer dan een paar passen per keer omhoog komt of zal hij nog steeds regelmatig met z'n hoofd in de lucht lopen zonder z'n rug te gebruiken? Juist omdat je zoveel angst hebt op zijn rug, moet je je denk ik heel goed afvragen of het wel eerlijk is naar dit paard als je dit proces aangaat, want het is niet alleen jouw angst en jouw rijvaardigheid is waar je rekening mee moet houden, maar ook de fysieke gesteldheid van je paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-06-23 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 17:14

@ sokje ja dat bedoel ik.
Ik heb net nog eens vluchtig door dat topic gescrolld en het was toch het zusje van de verkoopster die hem ook regelmatig reed. Dus voordat hij bij ts kwam.


Maar wat ik begrijp is hij op de foto geweest (na verkoop) en heeft hij ks maar toonde dat bij de oude eigenaar niet maar al heel snel wel bij jou?

Ts ik ben altijd een soort van fan van je rijden omdat je zoveel doorzettingsvermogen hebt. En meestal ook de commentaren goed opneemt en ermee aan de slag gaat.
En zeker flink verbeterd bent.

Maar heel hard. Als de ks echt in een gradatie is dat hij correct over de rug getraind moet worden. Dat gaat jou niet lukken. Dat is toch voor de ruiters met meer rijtechnische vaardigheden.

En ik denk zelf mede ook dat zijn gedrag voort is gekomen uit jouw angst of het niet leiding geven.

Het zou mij verbazen als een nu kundige ruiter niet zo met hem weg rijd.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 17:16

Kimmie25501 schreef:
Voor de Parelli mensen onder ons, hij is een zeer heftige right brain introvert. Wat inhoudt dat hij heel weinig toont, weinig expressief is in zijn uitingen, maar daardoor (wat lijkt voor ons) uit het niets kan ontploffen. Daarnaast kan hij dus heel slecht omgaan met prikkels. Er kan iets van tevoren zijn gebeurd (waar ik geen weet van heb) wat ervoor gezorgd heeft dat zijn emmer al onderweg aan het overlopen is. Hij kan daardoor op sommige dagen door iets heel kleins al in de stress schieten. Dan kan hij bijvoorbeeld niet door andere mensen dan ik benaderd of aangeraakt worden, maar op andere dagen is hij weer de braafheid zelve en doet hij alles wat je vraagt. Er is geen pijl op te trekken. Dat maakt de training erg lastig.


Naar aanleiding van dit verhaal, vraag ik mij inderdaad af of je nog op dit paard moet willen rijden. Zeker als je zelf (geheel terecht overigens) angst aan je eerdere avonturen met Shan hebt overgehouden, kan je dan ooit onbekommerd opstappen, en kun je na enge dingen en uitspattingen weer rustig doorrijden?

De meeste paarden die ik ken, met de persoonlijkheid die je beschrijft, vinden juist veel meer steun en ontspanning bij werken aan de hand, dan onder het zadel. Ik weet daarom ook niet zo goed wat je bedoelt met dat hij meer ontspanning uit het rijden zou kunnen halen. In ieder geval heel veel succes nog met Shan!

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 17:18

Kimmie25501 schreef:
xPabloBokt, dat hoeft niet per se natuurlijk. Wat maakt dat ik denk dat hij niet kan ontspannen, is omdat hij wisselend per dag heel erg rillerig is. Hij kan niet zo goed omgaan met prikkels. Ik denk dat onder het zadel dus een toevoeging voor zijn ontspanning kan zijn.


Even kritisch: lees je eigen zin nog even terug. Hij kan niet zo goed omgaan met prikkels. Zonder oordelend te zijn, zo is de vraag niet bedoeld: wat maakt dat je denkt dat het toevoegen van een zadel ervoor gaat zorgen dat hij minder prikkels krijgt of ze beter kan verwerken?

En dan heb ik nog niet eens het stuk van de KS erbij betrokken.

Als hij met zijn huidige werkzaamheden rillerig is, misschien kijken naar het voermanagement? Ik weet niet wat hij dagelijks binnen krijgt? En daarnaast, wellicht kijken naar jouw manier van communiceren met hem. Je schrijft dat je zodra je in het zadel stapt enorm veel spanning ontwikkelt, hoe is dat als je ernaast staat? Buiten wat je bewust merkt, misschien onbewust?

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 17:23

Mkango, en daarom zoek ik dus iemand anders die er eerst op wil gaan. Of ik dat kan, geen idee, bij Ivy wel, maar bij Shan is het zó lang geleden dat ik hem gereden heb. Ik hoop dat wanneer iemand anders de eerste stap voor mij heeft gemaakt, ik minder angst heb. Bij Ivy ben ik namelijk nog maar sporadisch bang (en bang zijn is overigens sowieso geen schande) en ben ik er ook met hulp overheen gekomen. Ik denk dat dat bij Shan ook zou moeten lukken.

DuoPenotti, je mag het proberen ;) Oprecht, als het iemand anders wel zou lukken en ik zou er nooit opgaan, zou ik net zo gelukkig zijn. Het gaat me namelijk om hem en niet om mij. Ik heb geen idee hoe hij was bij de oude eigenaar (dat is ook al zo lang geleden), maar bij mij was hij inderdaad eigenlijk meteen heel anders dan hoe hij was toen ik bij hem ging kijken. Ik ging zelf mijn oude topic net ook nog eens doorlezen en ik kwam erachter dat ik heel veel weer vergeten was. Als ik nu terugkijk, was het zo zwaar onverantwoord om een 15-jarige dit aan te doen. Ondertussen ben ik 22 en zijn 15-jarigen mijn leerlingen, dus dat kan ik nu veel beter van een afstandje zien. Maar het is gebeurd, en daar kan ik niks meer aan veranderen. Ik denk zelf dat zijn gedrag vooral met zijn karakter te maken heeft en dat hij dat bij mij ook mag uiten (hoewel dat misschien wat zweverig klinkt).

Britt_xxx, dat weet ik zelf eerlijk gezegd ook niet. Dat kan ik niet voorspellen van tevoren. Daniëlle raadde me dat stukje extra ontspanning aan en ik merk aan mezelf dat ik het niet zo goed kan uitleggen. Dat je het niet snapt begrijp ik dus ook wel haha!

xPabloBokt, euhm, ik denk eerlijk gezegd inderdaad ook niet dat het toevoegen van een zadel minder prikkels zijn. Daar heb je ook wel gelijk in. Het hangen en zitten wat we de afgelopen jaren hebben gedaan was ook bijna altijd zonder zadel. Het zadel en de singel is ook wel echt een probleem.

Hij krijgt in de zomer onbeperkt gras en in de winter onbeperkt hooi. Daarnaast een paar keer per week muesli met magnesium. Ik ben nu aan het sparen om een cursus te gaan doen om te kijken wat suikers met hem doen. Ik denk inderdaad namelijk ook dat hij misschien wel zo rillerig is omdat er iets van binnenuit komt. De darmen staan natuurlijk in verbinding met de huid. Ik wil een cursus gaan doen bij depaardentherapeut.nl, maar daar moet ik eerst voor sparen, want daar heb ik nu geen geld voor.

Als ik ernaast sta, ben ik grotendeels een stabiele factor. Ik merk alleen op bepaalde momenten dat wanneer hij schrikt, ik dat even overneem. Ik ben heel gevoelig en hij ook, dus dat is wel een combi zeg maar :D Ik ben mezelf daar wel heel bewust van, dus ik probeer daar veel op te letten. Dat betekent overigens zeker niet dat het altijd perfect gaat, maar ik kan hem wel heel erg goed lezen. Dat scheelt.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 17:25

Hoezo een persoonlijke aanval? Een paard met ks trainen is 100 keer zo moeilijk als een gezond paard. Het gedrag kan juist heel goed van pijn komen, dat is juist heel typisch gedrag daarvoor. Je voelt je aangevallen, maar je gaf zelf toen al aan dat je minder handig bent. Dat is geen schande, maar wel lastig bij een paard die iets mankeert. Het is niet jouw schuld geweest, maar een samenloop van omstandigheden.
Om zo'n paard goed te trainen wat de da zegt moet je echt een hele handige ruiter zijn. Dat moet je zeker niet onderschatten. En ik heb het gevoel dat je dat wel doet. Ik heb het hele revalidatie traject met ks gedaan en het was echt extreem pittig en moeilijk, ondanks mijn ervaring al. Dus ik denk inderdaad dat je er rijtechnisch niet aan toe bent. Ook aan de hand is een paard met ks correct trainen nog wat anders als een gezond paard.

Ik zie af en toe topics van je langskomen en natuurlijk heb je veel geleerd de afgelopen jaren, maar een paard revalideren en met beperkingen als ks correct trainen is echt niet zo simpel. En mijn mening is dat je het beter niet kan doen. Het gaat bij hem dus ook niet of niet alleen over trauma, maar over revalideren ohz. Dus een ander soort trainer/Ruiter voor nodig en helaas zijn er heel veel mensen die denken dat ze dat wel kunnen, maar dat valt altijd erg tegen. Als je al iemand kan vinden die ook nog binnen budget past en die lang genoeg wil rijden (want je moet echt wel aan langere tijd denken). En heel veel investeren in zadel enzovoorts. Met alsnog kans dat het ontploffen er af en toe bij blijft komen als ze ineens een pijn scheut krijgen of het denken.
Of als je eens niet door hebt kunnen trainen door drukte of een slechte bak. Dat bedoel ik, je kan niet gewoon gaan rijden.

Ik denk ook echt dat je onderschat wat iets als ks met het karakter van een paard doet. En het rijden, want je bent vooruitgegaan maar ook op jouw andere paard zie ik nog niet het niveau van een ruiter die een paard met ks kan blijven trainen op de correcte manier.

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 17:34

Was ik 10 jaar jonger geweest was ik zo opgestapt. Maar daar gaat het niet om.
Ik sluit me helemaal bij mwm aan.
Je bent een leuke ruiter, gaat fijn met ivy om.
Maar bent geen ruiter die een paard kan trainen laat staan revalidatie.

Dat is geen schande. Erg veel ruiters kunnen dat niet.
Ik heb door de tijd heen diverse bijrijders gehad. Ze konden mijn super brave ruin allemaal beweging geven. Maar trainen niet. En op mijn brave maar meer sensible, maar gezonde merrie zou ik ze niet eens zetten. Want ik weet zeker dat ze over de zeik gaat.
En dan praten we dus over een (kruising) tinker...

Anoniem

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 17:54

Ben ik nou 1 vd weinige hier die vind dat je helemaal niet op een paard met KS moet willen gaan zitten? :?

Ongeacht of je kunt rijden of niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:09

Evamarie schreef:
Ben ik nou 1 vd weinige hier die vind dat je helemaal niet op een paard met KS moet willen gaan zitten? :?

Ongeacht of je kunt rijden of niet...
Ja, want training ohz kan ook juist gunstig werken voor een paard met KS, mits door een kundig iemand die het dier zijn lichaam echt goed laat gebruiken.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:09

Ik zou een paard met KS niet per definitie afschrijven, maar ik zou dit paard gewoon lekker laten staan. Welk plezier valt er uit te halen als hij zo gevoelig is dat hij kan ontploffen, waarom zou je iemand anders dat risico laten lopen?

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:13

Ik denk dat het ontploffen wel mee valt.
Heb ondertussen dat andere topic wel gelezen en daar werden buitenritten mee gemaakt een meisje van 12 heeft er wedstrijdjes mee gereden.
Maar het zal vast een paard zijn dat spiegelt.
En ja dan zou ik hem dus ook laten staan. Want de onzekerheid is bij ts niet weg. Geen schande, maar dat gaat niet werken.
Ook niet als een ander er weer een tijd op gereden heeft.
TS heeft angst bjj diverse dingen, zoals ook buitenrijden met haar brave paard, dat overwint ze dan misschien wel na een paar jaar. Wat knap is. Maar dat kan bij een paard dat niet spiegelt. Niet bij 1 die dat wel doet.

EvaMarie bij ks kan, hoeft niet, kan, goed over de rug rijden en een goede spieropbouw juist een paard ten goede komen.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:14

Ha Kim, ik kan me je topic nog goed herinneren. Wat me altijd bij Shan is opgevallen, is zijn ontzettend moeilijke bouw. Hij lijkt zo op het oog helemaal niet zo erg geschikt als paard om op te rijden, zo'n paard waarvan je kunt zien dat hij er moeite mee zal krijgen, en kennelijk heeft hij dat ook omdat er sprake is van KS.

Ga bij jezelf na of je wel echt met hem aan de slag wil gaan onder het zadel, of hij en jij daar gelukkig van worden. Zo te lezen ben je fijn met hem aan de slag op de grond, misschien is dat wel het beste voor allebei. Je komt op mij over als iemand die absoluut het beste wil voor haar paarden, dus bedenk wat dat in dit geval is. Met je merrie kun je fijn rijden, ik zou me lekker daar op concentreren :)

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 18:20

Mwm, het voelde een beetje alsof je zei, daar werd hij wel goed gereden en jij hebt hem verpest. Vandaar dat het voelde als een persoonlijke aanval. Ik ben het zeker met je eens, vandaar dat ik dus iemand anders zocht voor het rijden.

Urbanus, dat zei ik ook altijd inderdaad als iemand me voorstelde iemand anders te zoeken. Alleen meerdere mensen hadden dit nu geopperd, vandaar dat ik toch dit topic heb gemaakt. Niet geschoten is altijd mis.

DuoPenotti, daar kun je niet over oordelen omdat je het niet gezien hebt. Niemand kan zich het voorstellen, totdat hij het doet. Ontploffen is bij hem steigeren, bokken en zo hard mogelijk vluchten.

Ivy spiegelt ook en is zeker niet altijd braaf (geweest). Die angst voor het buitenzijden is gekomen met haar omdat we een keer bijna achterover zijn geklapt met steigeren in het bos. Maar ik ben gestopt met mijn hele leven op bokt te delen en deel nu alleen de goede momenten. Dat geeft misschien een verkeerd beeld, maar ik vind al die aannames die je maakt nou niet echt terecht.

Prompter, bedankt voor dit lieve bericht in dit nogal niet zo lieve topic. Ik weet weer waarom ik het voltopic ooit op slot heb laten gaan. Je hebt idd wel een beetje gelijk. Ik ga daar goed over nadenken, maar hou wel al mijn opties open.

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:28

ik kan het me heel goed voorstellen wat hij doet.. daarvoor te lang paarden gecorrigeerd en ook zadelmak gemaakt.... Dus nee is niet moeilijk voor te stellen integendeel zelfs.
En daarom weet ik ook dat hij dat bij de ene ruiter niet kan doen en bij de andere heel heftig.
Ook mij bij verkoop wel eens vergist in dat een zo braaf paard binnen een paar weken zo heftig spookt bij een ander dat je denkt dat paard, dat kan niet!
Die was zadelmak geboren.
Maar geen match had bij die koper.

Je filmpjes van je huidige rijden zijn genoeg om tot een oordeel te komen.
Heb lol met Ivy, maar hou het daarbij.
Je hebt niet de skills voor dit paard goed te rijden met zijn ks, maar nog minder met zijn gedrag. Waar hij echt een duidelijke leiding zoekt.
Elk paard spiegelt ja, maar hoe heftig is anders. En wat jij als heftig ervaart zal voor een ander niets zijn.

Ik begrijp dat het niet leuk is om te lezen, ik heb met zoveel mogelijk takt willen omschrijven, maar wil je behoeden van verongelukken....

Succes verder met beslissen :)

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:33

Ik vind het inderdaad bijzonder hoe zoveel mensen een mening hebben over jullie op basis van wat jij vroeger als onzeker meisje gedeeld hebt op bokt. Terwijl je duidelijk aangeeft met meerdere instructeurs en de dierenarts samen te hebben gekeken naar wat goed is voor Shan en voor jou.

Wat precies de reden is dat het op het vorige adres wel goed ging en op dit adres niet is iets wat we nooit met zekerheid kunnen weten. Ik ken deze combinatie persoonlijk en ik denk dat het voor Shan zijn wereldbeeld best goed is om wel stappen te maken naar iemand op je rug hebben. Misschien niet eens zozeer om echt te rijden, maar wel om ook op andere manieren weer meer vertrouwen in mensen te krijgen. Ook hij heeft trauma opgelopen van de pijn in het verleden. Kissing Spines is niet te genezen, er is wel mee te leven en te werken door een goede opbouw van spieren. Dit is onder leiding van kundige instructeurs aan gepakt. Er af en toe eens op gaan zitten zou nu volgens de dierenarts moeten kunnen. Fijn als Shan kan ervaren dat mensen hem op geen één manier meer pijn doen, zelfs niet als ze erop zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:35

Met de juiste begeleiding zou je de scills echt wel kunnen ontwikkelen. Laat je daar niet door ontmoedigen TS.

Het gaat er meer om of je dit wel wilt voor je paard. Vanuit KS komen vaak weer andere ernstige problemen voort. Ik weet niet wat het advies vd DA was?