Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 21:50

Cinnepin, ik hoef mentaal niet geholpen te worden. Ik doe dit voor hem en niet voor mezelf.

Nuevo_mien, ik ga het opzoeken, dankjewel!

Gaby, ik had het liefst gehoopt iemand te vinden die het niet voor heel veel geld wil doen. Anders bekijk ik het per situatie. Ik heb geen bedrag in mijn hoofd. Ik ben wel net op mezelf gegaan. Dus voor een megahoog bedrag zou ik eerst moeten sparen.

Shan is in theorie laadbaar, maar in praktijk doe ik dat hem niet aan. Dan haal ik hem namelijk uit zijn patroon en hij is al jaren niet geënt, dus vind het ook niet zo veilig. Iemand moet inderdaad dus naar mij komen.

Dankjewel VogeltjeM! Dat is precies wat ik probeerde duidelijk te maken en wat mijn mening ook is. Mensen bedoelen het misschien niet zo. Maar ze hebben denk ik niet door hoe het overkomt.

Ik vind het vooral leuk om doelen te blijven houden in het werken met hem. En ik merk dat dit toch altijd in mijn achterhoofd blijft als doel.

DuoPenotti, liever geen aanval op de man. Blijf reageren op de bal. Dat vind ik wel zo prettig. Ook richting andere mensen in het topic.

Naar mijn mening is juist een leider voor een paard en een groep mensen wel heel erg gelijk. Ik sta voor de klas en leerlingen prikken net zo hard door je heen of spiegelen je als je leiderschap niet goed is. Net zoals met paarden.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 21:52

Waar ben ik op de man dan?

Ik wilde nog inhaken op verschil tussen klas en paard
Maar weet je laat maar...

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 22:04

Even heel eerlijk: jij zoekt iemand die (voor zo min mogelijk geld) een paard met KS en een verleden van "ontploffen" wil leren om te ontspannen met een mens op de rug? Het paard is al jaren niet bereden? En die ruiter moet naar jouw locatie komen?

Ik denk eerlijk gezegd dat je iemand die het voor weinig geld wil doen, niet op je paard moet laten. Want waarom zou een goede ruiter, die dit (misschien) kan handelen, dit WILLEN doen?

Ik denk dat je voor een ruiter die dit zou kunnen en willen doen, goed in de buidel zal moeten tasten.

Paardenfann4
Berichten: 1344
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 22:14

Ik denk dat het voor het paard zelf geen meerwaarde heeft als er iemand op gaat zitten. Het beestje heeft een ernstige aandoening en je kunt aan de buitenkant zo niet beoordelen hoeveel last hij daarvan heeft, ook niet als je hem vanaf de grond getraind hebt. Het is niet in te schatten hoe hij gaat reageren. Misschien gebeurt er niets en misschien ontploft hij wel zo erg dat er echt ongelukken mee gebeuren. Ik zou zelf het risico niet nemen, niet voor jezelf en ook niet voor een ander. Het is het gewoon niet waard. Hoe hij vroeger was doet er nu niet toe, hij is nu allang niet bereden en ik denk dat juist dat, een hele goede keus is geweest. Zoek vanaf de grond fijne uitdagingen voor hem, maar ga er niet op zitten en laat een ander zijn of haar leven hier ook niet voor wagen.

Ik vind het overigens heel mooi dat je hem altijd gehouden hebt en hem een goed leven geeft, de meesten doen zo´n paard weg in de handel.
Laatst bijgewerkt door Paardenfann4 op 20-06-23 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Durquia

Berichten: 197
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 22:15

Wat is precies het trauma wat je hebt met dit paard?

Zelf heb ik een paard gehad die kon ontploffen, toen ik bij 1 van die keren m’n pols brak heb ik het daarna nog geprobeerd met haar maar uiteindelijk was het vertrouwen er niet meer volledig. Als ik zenuwachtig werd, werd zij dat ook en uiteindelijk heb ik de keus gemaakt om haar toch te verkopen. M’n instructrice gaf ook aan dat ze soortgelijke gevallen had meegemaakt en had dan heel vaak niet meer lukte met dat zelfde paard maar een nieuwe start met een ander paard zonder dat verleden het wel weer kan lukken om zonder trauma te rijden. Gelukkig is dat ook gebeurd.

Wat ik wil zeggen is dat als je zelf trauma hebt, je volgens mij niet meer zonder zenuwen op dat paard kan stappen en als hij gevoelig is voor die zenuwen dan zou je dat niet meer moeten willen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 22:18

Even heel simpel, kan je instructrice er niet gewoon op? Die kent jullie en weet ws ook wat zijn gebruiksaanwijzing is?

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 23:13

Wat is je uiteindelijke doel. Dat iemand anders op hem klimt en dat jij het stokje uiteindelijk over neemt?

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 23:16

Kimmie25501 schreef:
Gaby, ik had het liefst gehoopt iemand te vinden die het niet voor heel veel geld wil doen. Anders bekijk ik het per situatie. Ik heb geen bedrag in mijn hoofd. Ik ben wel net op mezelf gegaan. Dus voor een megahoog bedrag zou ik eerst moeten sparen.

Shan is in theorie laadbaar, maar in praktijk doe ik dat hem niet aan. Dan haal ik hem namelijk uit zijn patroon en hij is al jaren niet geënt, dus vind het ook niet zo veilig. Iemand moet inderdaad dus naar mij komen.

Ik vind 'geen hoog bedrag', 'geen bedrag in je hoofd' en 'zien per situatie' erg romantisch. Het is een paard van 14 jaar oud, je bent er 7 jaar lang nu mee bezig en er is een probleem. Het paard moet correct gereden worden.

Jij hebt verwachtingen bij deze ruiter/trainer. Niet iedereen kan of wil dit paard trainen, dus de kans dat de trainer veel reistijd heeft (want deze moet naar jou komen, jij wil niet naar hem/haar toe) is aanzienlijk. Het is niet zo dat Shan de trainer iets mega-unieks aanbiedt - Shan is hoogstwaarschijnlijk moeilijk en geen buitenkans om te rijden/trainen. Dus wat staat hier tegenover?

Denk je aan 300 euro per maand? 200?

(Laten we hierbij uitgaan van 2 keer per week trainen.)

Wat staat je trouwens tegen om eerst te sparen? Ik denk dat dit probleem niet met een maand opgelost is, maar dat de training minstens 9 maanden duurt.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 20-06-23 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 23:24

Ik zou het alleen doen als ik er vrijwel zeker van zou zijn dat ik de training straks weer over kan nemen en volledig zelf kan doen. Ik rijd zelf ook bijna niet meer, om heel andere redenen, maar ik zie zelf geen meerwaarde om andere mensen te gaan betalen om op mijn paard te rijden. Ik heb plezier van ze als huisdier en train ze vanaf de grond. Met lessen kan ik mezelf daarin blijven ontwikkelen.

Maar goed, als jij dit graag nog wil proberen en het ziet zitten, dan moet je er natuurlijk voor gaan. Gezien de geschiedenis en medische bemerking van dit paard zou ik wel echt een professional inhuren en daarvoor dus ook de prijs gaan betalen. Ik denk dat je het risico niet aan moet gaan met minder. Ik zou zelfs eerder geneigd zijn om een revalidatietraject in te gaan met dit paard. Breng hem naar een locatie waar ze echt weten hoe ze dit aan moeten pakken. Dan wordt echt goed rekening gehouden met de rug en je hebt een ruiter die wel weet wat ze kan verwachten. Horses in hands bijvoorbeeld?

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 23:28

Ik heb geen historie gelezen. Maar iemand die er voor je op wil stappen, exact moet doen wat jij zegt en liefst zo min mogelijk geld vraagt?

Ik denk dat je goed bij jezelf na moet gaan of dat wel reëel is om van iemand te vragen. Wat voor iemand/ persoon en welk bijbehorend kennisniveau je hiermee iemand bereikt. Is dat ook wel een risico die je als aansprakelijke eigenaar zou willen dragen met een onberekenbaar paard om er een onbekend iemand op te laten (met als doel dat er dan af en toe iemand op zou zitten).

Je werkt met hem aan de hand, genoeg uitdaging en dat is oke. Er hoeft niet altijd meer en meer.

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 23:37

Houd er rekening mee dat de belasting van het dragen van een mens, juist het zwaarste is in stilstand. Dat kost veel meer spierkracht en geeft meer neerwaartse druk op de rug, dan in beweging. Ik zou daar nog even serieus over nadenken in het geval van opbouwen van een KS paard.

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 23:52

Ik lees in 1 van jou reacties terug dat de singel en zadel een probleem zijn. Nu ken ik jou niet en ook niet de voorgeschiedenis van je paard maar lees dat ie ks heeft. De combinatie van ks en probleem singel/zadel is dus dan waarschijnlijk een pijnprikkel.
Ik persoonlijk zou er dan eerst mee aan de slag gaan dat je paard zich gewoon ontspannen laat zadelen voordat je er überhaupt over het rijden moet willen hebben. En als het zadelen dus niet ontspannen lukt dan is het antwoord van je paard dat ie ook niet gereden wilt worden (met zadel)
En zonder zadel op een dier zitten dat ploft en ks heeft is in mijn mening niet iets wat je zou moeten willen.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 00:04

Als ik zo lees van alle spanning van je paard zou ik er nu écht niet op gaan zitten en er ook niemand anders op zetten. Als het een lichte vorm van KS is kan een dierenarts vaak wel ervoor zorgen dat ze pijnvrij worden door diverse behandelingen (inspuiten, mesotherapie, e.d.) icm een super goede fysio/osteo. Dan nog zit het 'tussen de oren' en moet dat slijten, maar een paard wat pijnvrij is en na 5 jaar oefenen nog steeds spanning heeft is in mijn opinie helemaal niet pijnvrij en dit ook niet geweest.

Ik denk dat het karakter van je paard het niet makkelijk maakt, maar dat dit niet je enige probleem is. Ik zou echt lekker aan de hand blijven werken en is het misschien een idee om je paard voor de wagen te beleren? Dan heb je een nieuw doel om naar toe te werken en zelf heb je misschien ook minder spanning en meer plezier. Ik zou dit uiteraard wel vooraf overleggen met je DA.

Eef_Bam

Berichten: 4101
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 00:32

Kort gezegd: Je moet dit gewoon niet willen TS.

Lang:
Dit paard heeft al zoveel slechte ervaringen gehad, met minimaal een jaar lang 5dagen per week vluchtreacties zeg je zelf. Dit ga je er gewoon niet meer uitkrijgen, of met minimaal één jaar training door een hele goede professional heel misschien. Met het risico dat een zichzelf overschattende trainer in het ziekenhuis beland. Wie word er beter van als er iemand op zit? Dit paard heeft veel liever gewoon niemand op zijn rug, of dat nou meer medisch of mentaal is maakt geen bal uit. Ik vind dat je het een trainer, jezelf maar bovenal het paard niet meer moet aandoen. You're setting yourself up for failure zoals men dat in het Engels zo mooi zegt.

Geniet van wat je wel met dit paard kan doen en zoek je rijplezier bij je andere paard.

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 00:43

Aan de hand van de titel dacht ik dat er iemand gezocht werd om paard en ruiter over een trauma te helpen, maar zo makkelijk lijkt het niet als ik het topic scan en het paard KS blijkt te hebben.

Ik zou allereerst

Citaat:
Ik zoek iemand die niet bang is en vooral iemand die precies doet wat ik zeg.


dit loslaten. Als er iemand is die een paard met KS goed kan trainen, zul je daar het vertrouwen in moeten hebben dat diegene weet wat hij/zij doet. Dat is een proces, je paard zal vast dingen niet willen want dat heeft of ooit voor pijn gezorgd of voelt nu misschien niet 100% comfortabel. En juist dat randje van niet 100% comfortabel moet soms iets overschreden worden om sterker te worden, spieren op te bouwen etc. Maar het valt of staat met de ruiter die goed genoeg moet zijn om het paard zijn lichaam weer goed te leren gebruiken, weet dat hij de grens die het paard voelt minimaal moet overschrijden en daarbij uitstraalt dat alles geweldig gaat en het paard zo een bak vertrouwen mee kan geven.

Die mensen zijn er, helaas niet heel veel naar mijn weten, maar kosten flink geld. Dat moet je niet als lange termijn oplossing willen denk ik. Zulke mensen moet je het even laten overnemen om het vervolgens weer zelf op te pakken als je het dan op dezelfde manier door kunt zetten.

Ik weet dat de meningen over KS verschillen, ik ben van mening dat ze er zeker minder last van kunnen hebben als ze gereden worden maar dan moet je wel weten hoe je een paard met KS moet trainen en dat paard ook nog het vertrouwen geven dat je weet wat je doet en dat dat zal zorgen voor minder pijn. En ik wil paarden niet vermenselijken maar als iemand met chronische pijn die 2 jaar heeft geprobeerd te revalideren, kan ik zeggen dat iemand echt van goede huize moet komen om erop te vertrouwen net over dat randje te gaan. Ik had daar mijn paard uiteindelijk voor nodig :')

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 00:58

En waar staat het paard trouwens? Als ik als trainer naar het paard zou moeten komen, verschilt het voor mij nogal of Shan 2 minuten van station Ede-Wageningen (of andere plek die goed te bereiken valt) gestald staat of aan een moeilijk te bereiken landweggetje in Brunsum, Limburg.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 05:48

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest. Ik lees ook de nodige tegenstrijdigheden en snap ook niet waarom je er perse wil opstappen of iemand anders op hem wil laten rijden. Want hoezo zou hij prikkels onder het zadel makkelijker kunnen verwerken. Je voegt juist prikkels toe. Gereden worden is mijn inziens vootal voor ons eigen plezier. Ik volg je redenatie dus niet echt dat het voor je paard wat zou toevoegen. En zeker niet omdat hij al issues heeft met zadel en singel.

En blijkbaar is geld ook een probleem. Waarom zou iemand die jullie niet kent zich aan deze casus wagen voor een minimale vergoeding? Gezien zijn problemen kun je er niet zomaar iemand op zetten. Het moet iemand met de nodige kennis en ervaring zijn.

Ga lekker door met vanaf de grond trainen. Met de dubbele longe kun je je paard ook prima dressuurmatig trainen.

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 08:49

Kimmie25501 schreef:
Een ander op zijn rug kan hem wel leren dat het oké is dat hij een stapje zet. Ik kan dat niet, omdat ik dat te spannend vind. Alleen het is dus gek dat dat de ene dag wel heel erg is en de andere dagen totaal niet. Met pijnscheuten zou het toch iedere dag wel minstens eentje zijn? Het is vooral een totale verandering in zijn stemming.


Nee. Juíst paarden met pijn kunnen per dag zo gigantisch verschillend zijn. Juist dat moeite met prikkels, ontploffen, onvoorspelbaar... zo typerend voor een paard met pijn!

Je zou nog eens het voer onder de loep kunnen leggen, ze kunnen soms echt heel raar worden van de meest onverwachte ingrediënten (mijn merrie gaat, vrij letterlijk :') stuiteren van lijnzaad bijv, je moet er maar op komen), al is mijn ervaring dat ze dan wel nog steeds 'safe' blijven. Of echt compleet van het padje af zijn, maar dat verschilt dan ook niet per dag.

Ik zou er niet meer op stappen, eerder juist even heel erg kritisch gaan kijken of hij niet 'gewoon' toch veel pijn heeft...

Cavaletto

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 09:50

TS je schrijft, gisteren om 18:45, dat je je ineens bedenkt dat de DA heeft geadviseerd dat het prima is SOMS eens op zijn rug te gaan zitten om te oefenen.
Dat is toch iets heel anders dan het paard trainen.
Er zijn gelukkig veel mensen hier waar ik het volmondig mee eens ben.
Je paard heeft KS: hij heeft duidelijk pijn als hij bereden wordt.
Laat hem lekker zonder ruiter bewegen.
Denk nog maar eens terug aan wat de DA heeft gezegd en bedoeld (en hoe lang geleden is dat?).

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 11:02

De ks opereren geen optie? Ik geloof eerlijk gezegd niet in een 'slecht' of 'ontploffing' karakter. Van nature zijn paarden nl totaal niet zo.
Heb zelf een merrie staan van een zogenaamde slecht karakter merrie, die merrie had ecvm en daardoor dus ernstige zenuwpijn. Van buiten niks te zien maar kon wel heel heftig worden, volgens vele niks met het paard aan de hand en moest het maar gewoon aanpakken. Zolang je er niet op zat was ze super lief en niks van der vroeg maar zodra je dingen ging vragen kwam er raar gedrag. Het dingen vragen kon zelfs alleen uit het land halen zijn. Haar dochter heb ik nu dus staan en is een wereld van verschil, deze staat ook aan maar is wel mee te werken.

Als je je paard niet uit patronen wil halen snap ik de poging tot rijden niet, je haalt dan je paard letterlijk uit patronen.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 11:35

Hoi TS , heb je al eens pijnstilling geprobeerd?
Niet om het paard te kunnen gaan berijden maar om te zien of de reacties verminderen ?

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:53

BigOne schreef:
Kimmie25501 schreef:
Een ander op zijn rug kan hem wel leren dat het oké is dat hij een stapje zet. Ik kan dat niet, omdat ik dat te spannend vind. Alleen het is dus gek dat dat de ene dag wel heel erg is en de andere dagen totaal niet. Met pijnscheuten zou het toch iedere dag wel minstens eentje zijn? Het is vooral een totale verandering in zijn stemming.

Nee dat is niet vreemd , stel er zit in je rug iets goed fout en dat doet gruwelijk pijn bij een bepaalde beweging. Dan is die beweging vermijden je eerste keus, gaat iemand iets in je mond doen en het hoofd net even iets de verkeerde kant op bewegen ontplof jij als mens ook.
Misschien iets te simpel voorgesteld maar daarom zal een paard in de wei niet zo snel ontploffen met ks maar onder het zadel totaal onbetrouwbaar kunnen zijn. Het advies om eens op z’n rug te gaan zitten vindt ik totaal onzinnig en zelf onnodig. Want ks hoeft 10 keer opstappen en een rondje stappen geen probleem te zijn en de 11 e keer ontploft hij. Kun jij niets aan doen, kan hij niks aan doen.
Ik las dat je nog een dier hebt om op te rijden, ga daar mee verder en zorg niet voor een extra partij spanning die je ook op je huidige rijdier ongetwijfeld overbrengt.

Ik quote mezelf nog maar een keer, misschien heb je er overheen gelezen maar snap jij deze uitleg of zeg je, ik denk dat het niet klopt.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:22

Lekker laten staan.

Een paard met kissing spines in niet-milde mate ontspant van lekker in de wei staan en een lekker rondje grondwerk waarin hij in zijn lijf kan compenseren.

Op het moment dat je erop zou stappen heeft hij zelf niet meer de mogelijkheid om op zijn manier te compenseren. En dat is vragen om ongelukken want pijn veroorzaakt gek gedrag en steeds heftiger uitbarstingen om die pijn te laten stoppen.

Naast niet eerlijk voor het paard dus ook niet eerlijk voor de mens die je erop zou zetten.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:32

Ik heb niet alles gelezen, dus excuses als ik iets herhaal.

Ten eerste denk ik niet dat je iemand gaat vinden die vrijwillig zijn nek gaat willen breken op dit paard met dit verhaal. (en dan ook nog voor weinig geld) Dan zou je hem echt beter een paar maanden op een trainingstal kunnen zetten waar ze in alle rust en op hun eigen manier met hem kunnen werken. En dat je het dan zelf over kan gaan nemen mits je in staat bent om hem goed genoeg te rijden anders is het vragen om problemen en je hebt dus al een trauma.

Daarnaast heb ik een paar paarden met KS getraind in het verleden, en deze waren allemaal link ohz. Van hard rennen en er vandoor gaan tot omhoog komen en achterover laten vallen, ze konden gereden worden als ze goed rond over de rug gereden werden en bijgehouden werden maar het gaf nooit een veilig gevoel.

Daarnaast dus ook de vraag, waarom denk je dat dit een goede toevoeging voor hem zou kunnen zijn? Zou ongebelast werk niet beter zijn? Dus longe/ lange teugel/ eventueel voor de wagen als zijn karakter dat toe laat.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Op zoek naar iemand die kan helpen bij trauma paard en mens Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:34

Ik sluit me bij DuoPenotti aan, zij heeft een aardig CV aan paarden trainen en kan hier denk ik een hele goede inschatting bij maken.

Als je begeleiding zoekt denk ik gelijk aan Noor Tanger, die vaker paarden in training met problemen, is alleen niet om de hoek.