Paard laadt niet op terugweg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 19:30

Zou een stalletje in de duinen zoeken, want ze wil niet meer terug :D
Tip van Marcella zou ik zeker in acht nemen, het is niet verkeerd ' to take the lead'

Paard probeert je echt niet uit, die wil gewoon weten waar ze aan toe is.

AnneliesHem

Berichten: 55
Geregistreerd: 31-03-20
Woonplaats: Niezijl

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 19:46

Mijn paard heeft dit ook 1 keer gehad. Haar hoofd zat toen helemaal vol na een druk weekend en ze blokkeerde gewoon helemaal. Heel sneu om te zien. Ze stond voor de klep en verzette geen stap meer. Na een uur liep ze er in, toen had ze het verwerkt blijkbaar.

Ik heb geleerd om haar niet te overvragen en alles in kleine stappen te doen, niet drie keer in een weekend op pad gaan, vaak oefenen en belonen met voer in de trailer. Ze doet het nu alweer 2 jaar zonder problemen.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:39

Wordt er echt heel rustig gereden met haar, dus ook met optrekken, bochten en remmen? Vaak gaan mensen daar de fout al in...

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:28

Shinedown schreef:
Ik heb dezelfde ervaring met mijn paard. Op de heenweg vrijwel nooit problemen met laden, maar als ze echt moe of overprikkeld is op de terugweg dan laadt ze ook moeilijk(er). Stilstaan voor of op de klep en geen beweging in te krijgen. Bij mijn paard is het dan vaak geduld hebben en op het juiste moment druk geven/loslaten.


Hier precies hetzelfde als ik ben wezen trainen. Geduld is een schone zaak en idd, elk stapje naar voor belonen met druk weg halen.
Consequent blijven.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:52

Zou het wellicht helpen om voor het laden eventjes een pauze in te lassen? Even grazen even helemaal niks. En daarna gewoon met vaart erin lopen? Zou vooral de tijd nemen. De aanhouder wint wat dat betreft! Met druk werken zou natuurlijk heel goed kunnen werken maar als je een paard hebt die wat angstiger van nature is dan kan het zo zijn dat je er alleen maar een negatievere ervaring van maakt.. zeker als haar hoofd gewoon even overloopt. :) Oefenen, oefenen, oefenen. En gewoon zorgen dat je genoeg tijd hebt om te laden voor de terugweg.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:05

Wat betreft koppie vol en freezen, mijn paard heeft niet z'n koppie vol na een uitje maar z'n blaas. Zodra hij heeft geplast loopt hij zonder problemen de wagen of trailer op.

Laat je je paard plassen voordat jullie op pad gaan?

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:59

Ik had hetzelfde probleem en heb les genomen bij natural horsemo. Zij ziet net wat meer dan wij zelf soms zien. Ik zou dus aanraden niet zelf nog vanalles te proberen, maar een les te nemen. Meestal is het dan binnen 1x op te lossen. Scheelt frustratie en onbegrip van zowel jezelf als je paard, een trainer heeft daar zulke handige en uiteindelijk ook simpele maniertjes voor

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 15:10

Inmiddels weer geweest! Rondje van een uur gemaakt en terug naar de bus. Daar bewust eerst even pauze genomen buiten de bus (hooinetje en even niks vragen). Daarna in drie x laden de bus opgegaan! Voelde als een mega overwinning want was deze x helemaal alleen. Eerste twee x begon ze te miemelen, toen paar min rust genomen, goed op mijn houding + ademhaling gelet en toen consequent met druk los/vast er in drie fases ingelopen.

Ik blijf iig even geen nieuwe prikkels op locatie toevoegen. ( Zelfde plek, zelfde rondje, wandelend) tot dit helemaal comfortabel gaat

Dank voor de tips!

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 15:11

Dee_Es schreef:
Wat betreft koppie vol en freezen, mijn paard heeft niet z'n koppie vol na een uitje maar z'n blaas. Zodra hij heeft geplast loopt hij zonder problemen de wagen of trailer op.

Laat je je paard plassen voordat jullie op pad gaan?



Ook een goeie, ze plast meestal als ze even terug op stal is voor we gaan. Is in ieder geval niet zo dat als ze thuis komt ze meteen in stal gaat plassen

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 15:12

BarbaraNova schreef:
Wordt er echt heel rustig gereden met haar, dus ook met optrekken, bochten en remmen? Vaak gaan mensen daar de fout al in...


Ik denk als ik nog rustiger rij de bus uitvalt. Doe in ieder geval heel bewust de bochten rustig en ruim nemen en eigenlijk altijd de bus uit laten rollen ipv remmen ( jammer voor de autos erachter)