Paard laadt niet op terugweg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 18:04

Hello!

Ik loop ertegen aan dat mijn paard heen prima laadt maar terug vertikt.

Het is een paardenbus die aan de zijkant laad door middel van de plank op en dan draaien. In de bus staat ze met de neus naar achter, aan de zijkanten binnen zitten stootkussentjes wanneer ze eventueel wiebelt.

We zijn pas net begonnen met buiten met de bus opbouwen ( hier in de omgeving wandelen/rijden we ook buiten het erf. Ik heb haar nu 1.5 jaar, ze komt uit Spanje maar er is geen voorgeschiedenis wat betreft laden/buitenrijden etc.

Ik ben het op gaan bouwen door steeds naar dezelfde plek te gaan (duingebied) en tot nu toe alleen gewandeld maar wil er binnenkort ook op.

Heen loopt ze er eigenlijk zo op (krijgt beloning in de bus). In de bus heeft ze ook een hooinetje hangen.

Het ritje is ca. 15 minuten en we rijden max 70 op deze route. Ze vind het rijden niet super met de bus maar is ook niet in paniek of heel veel stampij aan het maken. Ze knabbelt aan haar hooinet en proest her en der wat.

De duinen zelf vind ze fantastisch naar mijn idee. Ze loopt relaxed mee, is enthousiast alert en totaal niet schrikkerig. Ho is ho, stap is stap en draf is draf. Soms grazen we even onderweg en ze lijkt het echt heel leuk te vinden en ik kan geen seintjes van ongemak of angst zien.

Als we terug bij de bus komen is er niks aan de hand en wordt ze niet meer gespannen, ze loopt ook de plank op maar daar gaat ze in de ankers, er is geen cue meer te vragen in de vooruit. Achteruit en zijwaarts wel.

Ze geeft dan ook geen tekenen van spanning. Na heel vaak proberen wordt ze het wel zat (logisch) en begint ze wel een beetje stress op te bouwen wat ik ook snap.

Nu heb ik er vorige x ruim een uur over gedaan om terug te gaan de bus in en dan lopen bij mij de gemoederen ook een beetje op. Uiteindelijk lukt het dan met hulp van iemand.

Ik zou dit graag willen voorkomen zodat we ontspannen op buitenrit kunnen.

Wie oh wie zou mij verder kunnen helpen. Op het erf oefenen heeft dus geen zin... Ook als ik een rondje rij en terug kom op het erf gaat ze er ook zo weer in, ze weigert alleen dus op vreemd terrein.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:08

Esther de Vries van trailerladen(.nl). Als je niet zelf gaat proberen vanaf nu maar haar laat komen, denk ik dat ze het met een uurtje voor je heeft opgelost met levenslange garantie. En dat op iedere lokatie die je wilt!

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:14

Bij een gewone trailer helpen 2 longeerlijnen langs de klep nog wel eens. Dan hebben ze daar wat houvast aan. Is dit ook mogelijk bij de vrachtwagen?
En verder oefenen op locatie. Trek er een dag de tijd voor uit en neem 1 a 2 helpers mee. Dan rijd je naar een locatie en ga je daar oefenen met erop en eraf. Maar ook bijv halverwege de klep weer achteruit eraf. De helpers kunnen je helpen de vooruit weer te vinden als ze in de ankers gaat. Ik nam ook wel eens een longeerzweep mee om een drijvende hulp van achteren te kunnen geven.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:16

Wat geef je als beloning als ze op de bus staat?

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:17

En als je maar 5 minuten verderop haar uitlaadt, stukje rijdt, en weer inlaadt? Dan ben je in geval van niet -laden ook zo weer thuis.
Blijven oefenen, desnoods dagelijks of om de dag even. En leg wat lekkers in de voerbak of stop wat wortels tussen het hooi.

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 18:20

Probleem is dat de bus 30 euro kost om te huren, wat onwijs meevalt, maar voor dagelijks oefenen wordt dat pittig... Hier op terrein kan ik wel zo vaak oefenen maar zodra je gaat rijden huur je hem wel (logisch ook wel).

Ze krijgt banaan in de bus, haar favoriet.

Terug vind ze niks van die snacks goed genoeg om te komen, appels wortels banaan, slobber, biks, niks doet haar verleiden erop te gaan.

Longeerlijnen zou kunnen maar ze wil niet echt weg via zijkanten, ze blijft gewoon stokstijf staan.

Longeerzweep heb ik tot nu toe vermeden, wilde eerst kijken naar andere oplossingen

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 18:21

Lindsey_99 schreef:
En als je maar 5 minuten verderop haar uitlaadt, stukje rijdt, en weer inlaadt? Dan ben je in geval van niet -laden ook zo weer thuis.
Blijven oefenen, desnoods dagelijks of om de dag even. En leg wat lekkers in de voerbak of stop wat wortels tussen het hooi.



Helaas hier in de buurt op loopafstand naar huis niet echt veilige laad/probeerruimte. Of de weggetjes zijn te smal om rustig te gaan laden/lossen of het is langs de snelweg wel breed genoeg maar dat vind ik zelf te spannend

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 18:21

Bielsje schreef:
Esther de Vries van trailerladen(.nl). Als je niet zelf gaat proberen vanaf nu maar haar laat komen, denk ik dat ze het met een uurtje voor je heeft opgelost met levenslange garantie. En dat op iedere lokatie die je wilt!



Dank ik zal eens kijken!

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:31

redelijk voorwaarts houden met longeren voor de klep, evt zweepje mee om aan te geven. steeds dichter bij de klep maar er niet aan de verkeerde kant er langs, is het tempo erin zonder afremmen recht lsten lopen ri klep en zo naar binnen laten lopen, zweepje om tempo erin te houden erbij houden en heel veel belonen. Dit thuis oefenen, gaat dat daar soepel dan op locatie, uitladen en gelijk weer dat longeren in laden belonen uitladen en rondje rijden/wandelen.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:34

Vooral niet maar gewoon blijven oefenen zoals wordt getipt. Dan wordt het als je pech hebt niet beter maar erger. Ten minste, dat is mijn ervaring met paardengedrag. Herhaling kan juist ook schaden. Onder begeleiding doorpakken zodat het patroon niet aangeleerd wordt zonder dat je dat bedoelt. Ik heb helaas geen goede referenties, maar heb Esther de Vries ook gehoord als tip.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:39

elineAbby123 schreef:
Probleem is dat de bus 30 euro kost om te huren, wat onwijs meevalt, maar voor dagelijks oefenen wordt dat pittig... Hier op terrein kan ik wel zo vaak oefenen maar zodra je gaat rijden huur je hem wel (logisch ook wel).

Ze krijgt banaan in de bus, haar favoriet.

Terug vind ze niks van die snacks goed genoeg om te komen, appels wortels banaan, slobber, biks, niks doet haar verleiden erop te gaan.

Longeerlijnen zou kunnen maar ze wil niet echt weg via zijkanten, ze blijft gewoon stokstijf staan.

Longeerzweep heb ik tot nu toe vermeden, wilde eerst kijken naar andere oplossingen


Ook als ze niet naar de zijkant uitbreken, kan het helpen, omdat ze er steun aan vinden en er daardoor makkelijker oplopen. Ook kun je iemand vragen om een kleine slinger in het touw te geven, zodat je makkelijker een drijvende hulp kunt geven. En wees vooral ook kritisch naar jezelf. De kans is groot dat ze teveel afleiding ervaart vanuit de omgeving, maar feitelijk betekent het ook dat ze haar omgeving interessanter vindt dan jou. Mogelijk ben je te lief? Je mag best even haar aandacht opeisen en zorgen dat haar focus bij jou ligt. Als ze het spannend vindt of niet durft, dan mag je geduld hebben. Heeft ze zo te zeggen geen respect, dan moet je wat duidelijker zijn.
Ik lok om deze reden ook nooit paarden naar binnen met voer. Ik kan een beloning geven als ze er eenmaal op staan. Maar het stuk daarvoor verwacht ik gewoon dat ze luistert op mijn hulp naar voren.

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:42

Hoelang ben je meestal aan het wandelen/rijden? Heb je het ook wel eens geprobeerd zonder het wandelen/rijden? Gewoon even 100 meter heen en weer, 5 min grazen en er weer op, doet ze het dan ook?

Die van mij laadt op de terugweg niet meer als z'n koppie te vol is..

Met wandelen e.d. heb ik er nog nooit last van gehad, maar met een clinic grondwerk bijv. wel.

Daarnaast zou ik in het algemeen een trailer laad les volgen, dat je ook een beetje hoe of wat als ze een keer niet willen. Heb ik zelf ook gedaan en nu staat hij er eigenlijk altijd met max 5 minuten op en meestal loopt hij gewoon netjes in 1x door:)

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:56

larissa96 schreef:
Hoelang ben je meestal aan het wandelen/rijden? Heb je het ook wel eens geprobeerd zonder het wandelen/rijden? Gewoon even 100 meter heen en weer, 5 min grazen en er weer op, doet ze het dan ook?

Die van mij laadt op de terugweg niet meer als z'n koppie te vol is..

Met wandelen e.d. heb ik er nog nooit last van gehad, maar met een clinic grondwerk bijv. wel.

Daarnaast zou ik in het algemeen een trailer laad les volgen, dat je ook een beetje hoe of wat als ze een keer niet willen. Heb ik zelf ook gedaan en nu staat hij er eigenlijk altijd met max 5 minuten op en meestal loopt hij gewoon netjes in 1x door:)


Ik heb dezelfde ervaring met mijn paard. Op de heenweg vrijwel nooit problemen met laden, maar als ze echt moe of overprikkeld is op de terugweg dan laadt ze ook moeilijk(er). Stilstaan voor of op de klep en geen beweging in te krijgen. Bij mijn paard is het dan vaak geduld hebben en op het juiste moment druk geven/loslaten.

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 19:22

Dank voor al jullie tips! Het zou dan inderdaad goed kunnen dat ze gewoon te vol zit. Adviseren jullie dan om het wandelend nog een aantal x te doen ipv erop? (Dat is mijn doel buiten en wilde dat eerdaags gaan proberen of is dat dan weer een nieuwe prikkel en allicht dus een prikkel te veel?

Ik vraag haar niet met het banaantje erop, die ligt in het voerbakje binnen klaar, dat is de beloning, of telt dat ook als "lokken"?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:52

Weigert ze op vreemd terrein? Of weigert ze omdat ze niet weg wil van de duinen? Want dat lijkt me een realistische mogelijkheid, als ze de volgende keer thuis wel op de trailer gaat en ze het echt leuk vindt.

In dat geval is het denk ik ook nuttig om aan te leren dat de trailer gewoon een fijne rustplek is, zonder dat het betekent dat de fun helemaal over is. Dus ook even rusten en eten, en daarna nog iets doen.

Dit hoeft het niet te zijn hoor, maar het was iets dat bij mij opkwam toen ik het las.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 21:10

Daancha schreef:
Vooral niet maar gewoon blijven oefenen zoals wordt getipt. Dan wordt het als je pech hebt niet beter maar erger. Ten minste, dat is mijn ervaring met paardengedrag. Herhaling kan juist ook schaden.


Toch was dat voor mijn paard wel de oplossing. Ik zette de trailer niet bij stal maar iets verder, liep ernaar toe en laden. Dat kon ook, rustige plekjes genoeg. Door het regelmatig doen, en te blijven doen, ging hij er makkelijk in. Overigens oefende ik met clickertaining.

Als rustige laadplekjes niet voorhanden zijn in de buurt dan wordt het lastig, en uiteraard is proffessionele hulp erbij halen altijd aan te raden als het zelf niet lukt.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 21:26

Mijn paard gaat heel makkelijk de trailer op door kordaat door te lopen de trailer op, maar ze krijgt ook appel / wortel en bix in het voor haar bekende slobberbakje. Die bak heb ik vast tijdens het laden en ze loopt na een paar keer oefenen zo achter mij aan de trailer op en krijgt daar haar beloning.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 21:36

larissa96 schreef:
Hoelang ben je meestal aan het wandelen/rijden? Heb je het ook wel eens geprobeerd zonder het wandelen/rijden? Gewoon even 100 meter heen en weer, 5 min grazen en er weer op, doet ze het dan ook?

Die van mij laadt op de terugweg niet meer als z'n koppie te vol is..

Met wandelen e.d. heb ik er nog nooit last van gehad, maar met een clinic grondwerk bijv. wel.

Daarnaast zou ik in het algemeen een trailer laad les volgen, dat je ook een beetje hoe of wat als ze een keer niet willen. Heb ik zelf ook gedaan en nu staat hij er eigenlijk altijd met max 5 minuten op en meestal loopt hij gewoon netjes in 1x door:)

Dit herken ik wel van een pony waar ik mee help. Op de thuislocatie gaat ze er uit zichzelf op (meelopen is niet nodig, en we hebben het niet getest, maar ik denk dat ze er ook zelfstandig op gaat als je het hek van de paddock open zet en ze zelf het erf nog over moet steken).
Op locatie heeft ze er meer moeite mee. We vermoeden dat het een combinatie is tussen “oeh, interessant hier” en “het was heel interessant hier, daar moet ik even over na denken”.
We zijn begonnen met een rondje rijden vanaf eigen terrein zonder uitladen (maar daar heb jij niets aan), daarna naar ander terrein, uitladen, 10 minuten gras eten en dan inladen en weer terug. Toen dat makkelijk genoeg ging (ze loopt dan samen met één van ons naar binnen ipv zelfstandig, maar wel graag zonder grote haperingen op/om de klep), zijn we op locatie een klein rondje gaan wandelen. Dat rondje kende ze al, want vanaf de thuislocatie kunnen we er ook wandelend komen. Dat weer bevestigen tot het laden makkelijk genoeg ging, toen een grotere ronde gaan wandelen. Het gaat steeds makkelijker en het aantal keer dat we nodig hebben om simpel te laden op locatie wordt steeds minder, dus ik denk dat we op de goede weg zijn.
Het gedrag van deze pony is op de heen- en terugweg ook wel iets anders, overigens. Heen eet ze veel ontspannener, terug kost eten meer moeite en is ze meer afgeleid en bezig met van alles. Bij haar is dat een teken dat haar koppie vol zit. In de reguliere training zien we dat ook terug.

Overigens gebruiken we een combinatie van pressure - release en clickertraining. Binnen heeft ze een bakje hartog senior hangen, wat ze fantastisch lekker vindt. Op den duur gaan we dat omzetten naar een hooinet (met een vriendje samen reizen snapt ze de bedoeling van dat hooinet, maar in haar eentje is ze sneller afgeleid, het bakje senior is dan net even lekkerder als afleiding).

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 21:58

Wel eens gedacht aan dominantie.

Mijn fjord die wilde soms ook gewoon heen of terug niet laden en bleef dan op of voor de klep staan. En dan gerust ook nog met zijn oren naar voren. Uiteindelijk de tip gekregen om niet stil te laten staan. Jij er niet in dan ga je maar heen en weer lopen net zo lang tot je er gewoon erin loop. En dan stond hij er vaak zo erop, want dat was niet leuk.

Hoe meer druk erop gedaan werd hoe meer verzet er kwam. Met zelfs gericht trappen.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:06

Bij ons wil het jonge paard ook niet helemaal de trailer op. Ze loopt halvewege de klep. We duwen met een zachte bezem op haar kont en dan loopt ze er zo op. Het werkt en als ze het vaak genoeg doen is dat straks niet meer nodig. De schimmel wordt zelfs door mn dochter geladen, maar die is t gewend en gaat 2x per week op pad. Die heeft in het begin ook de bezem op haar kont gehad.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:21

Heb je al eens geprobeerd om haar thuis te laden, een tijdje ( 10 minunten bijvoorbeed) op de stilstaande trailer te laten staan, alles dicht, dan uit te laden, bij de trailer opzadelen, thuis te gaan rijden, af te zadelen bij de trailer en dan weer te laden? Dan zie je sneller of het aan een vol koppie ligt of echt aan de andere omgeving.

Je kan ook proberen om na het wandelen/rijden in vreemde omgeving haar eerst bij de trailer te laten grazen/wat voer in een bakje te geven voordat je gaat laden. Wie weet dat dat het patroon van het niet laden op vreemd terrein doorbreekt en je ziet gelijk of ze daar hetzelfde is als thuis met grazen/voer eten.
En vooral zelf geduld bewaren, stress en druk bij jou werkt echt averechts met iets als laden. Juist op vreemd terrein zou jij haar stabiele factor moeten zijn. Niet makkelijk, maar adem maar een aantal keren rustig en diep in en uit, dan ben jij weer wat meer terug op aarde. Je moet ook eens kijken hoe ze er thuis oploopt, heeft ze dan een los touwtje en haar hoofd ontspannen omlaag? Probeer dat dan na te bootsen met laden op de terugweg, desnoods met een bakje voer waar je mee rammelt en haar beloont als ze vooruit blijft gaan.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 23:28

Inderdaad thuis een intensieve training rijden. Niet intensief qua uithoudingsvermogen, maar juist qua denkwerk voor je paard. Eventueel iets van schriktraining oid en na die training laden en tot rust laten komen op de trailer. Dus 10 minuten in de stilstaande trailer met klep open laten staan met iets lekkers in de bak. Zo kun je kijken of het aan het volle koppie ligt. Die van mij heeft het een tijd lang ook gehad. Heenreis prima, maar terugreis zat ie vol en wilde hij niet laden.

Wat bij die van mij ook hielp bleek achteraf: een andere trailer. Mijn vorige trailer was een wat wiebelig ding waar hij (trekpaard) niet voldoende steun in had. De Ifor die ik nu heb kan hij royaal tegen de wanden leunen in de bochten en nu loopt hij thuis en op locatie zo de trailer op.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 07:14

Schriktraining hoeft niet perse, met vier balkjes in een groot vierkant en dan verschillende opdrachten steeds kort op elkaar doen kom je er ook qua hersenwerk en het is nog goed voor de focus en het soepelheid in het lichaam :D

Diva_Jenny

Berichten: 861
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: TT city

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:30

Heel herkenbaar

Afbeelding

Mijn ruin kwam op de terugweg niet verder als dit. Heen prima te laden en terug dus niet.
Ik heb trailerlaadtraining met hem gevolgd, eerst een keer thuis en daarna 2 keer op een andere locatie en sindsdien is het probleem opgelost. Mijn ruin was ook niet bang oid maar ging gewoon “uit” omdat zijn hoofd vol was na een rit. In de trainingen ook geleerd om te zorgen dat hij niet meer “uit” gaat maar er gewoon bij blijft.
Dus mijn advies zou ook zijn training te volgen en niet zelf aan de slag te gaan.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard laadt niet op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:34

Zo te lezen raakt je paard in een "freeze" stand waar je haar niet meer uit krijgt, de kunst is om ze in beweging te houden..uit die stand te halen zonder druk/ dwang maar wel met de nodige leiderschap.

Dat is allemaal veel makkelijker gezegd dan gedaan, dus ik zou ook zeggen. Blijf niet te lang zelf hiermee bezig, maar doe het onder begeleiding van een trailerlaadspecialist die jou de benodigde tools kan geven.