2 ponys laden in 1,5 paarden trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

2 ponys laden in 1,5 paarden trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 20:03

Wie heeft er misschien een handige tip?
Binnenkort moet ik mijn pony's verhuizen. Vandaag ging ik het laden nog even oefenen met mijn jonge ijslander en dit ging redelijk. Mijn man was ineens weg en had het idee om onze mini even hiervoor te gebruiken en die rende zo de trailer in, want ja er was eten :Y)
Je begrijpt dat mijn ijslander meteen zonder aarzeling volgde en zo stonden ze samen super relaxed in de trailer. Zo rustig hebben ze beide nog nooit op de trailer gestaan. Gezien ze altijd samen staan bedacht ik me dat het voor hun een stuk fijner is samen te verhuizen. Het gaat om een 1,5 paard trailer met daarin een ijslander van 1,30 en een mini shetlander van amper 80cm. Qua gewicht en trekvermogen kan dit makkelijk, maar hoe zet ik ze vast? Normaal vervoer ik minishets het liefst los, maar dat lijkt me niet handig als de ijslander vast staat. Iemand een idee wat handig of veilig is wat ik niet zie?

Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Re: 2 ponys laden in 1,5 paarden trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:06

Hoe lang moeten ze op de trailer?

Kan je niet de IJslander vastzetten en de mini los? Zo wordt het ook vaak met merrie en veulen gedaan. Er vanuit gaande dat ze ook echt goed met elkaar samen kunnen staan.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:06

Gewoon wel vast zetten? Of is hij dat niet gewend?
Hooibaal voorin zodat-ie niet onder de voorstang door kan lopen, of een schot onder de voorstang maken.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:06

De mini dwars, voor de buis, onder het hoofd van de IJslander?

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 20:12

Ongeveer 40 minuten, zo'n 30 km. Ze kunnen ontzettend goed met elkaar! Hun inloopstal is ook vrij smal, waardoor ze gewend zijn op elkaar geprakt te staan. Ze staan ook vaak over elkaar heen te eten, dat vinden ze fijn/gezellig. Dat is waar ook dat merrie en veulen ook de één vast staat en de ander los. Voorheen wel eens 2 lossen shets vervoerd, maar deze combi nog niet eerder.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:13

Wij proppen regelmatig 2 grote maat shetten in een 1,5 paards trailer. Beide staan dan aan 1 touw vast.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 20:15

Ibbel schreef:
Gewoon wel vast zetten? Of is hij dat niet gewend?
Hooibaal voorin zodat-ie niet onder de voorstang door kan lopen, of een schot onder de voorstang maken.



Ze staan beide eigenlijk nooit vast, maar zet ik ze dan ieder aan één oog vast? Ieder aan beide ogen lijkt me ook niet ideaal. Ik kan in de punt zeker een of meerdere balen hooi vast zetten gezien die toch mee moeten

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 2 ponys laden in 1,5 paarden trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:20

Ja, gewoon ieder aan 1 kant vast. Dat doe je in een tweepaardstrailer ook. Enige verschil is dat je er geen schot tussen hebt.

Ik heb hier twee volwassen paarden wel eens samen in een 2 paards met lange stangen, dus zonder schot. Ze laden dan beter, vinden allebei dat schot en die nauwe doorgang een beetje eng. Je naast een ander paard persen is niet eng, naast een schot wel. Dus hee, wat jullie willen, haal ik dat schot er wel van tussen hoor.

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Re: 2 ponys laden in 1,5 paarden trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:57

Ik had mijn IJslander en A-pony altijd samen in een 1 1/2 paards trailer zonder schot, allebei vast aan 1 oog met een touw dat voldoende lang was voor beweging en hooi eten. Ging altijd top. Met laden eerst de A erin en dan de IJslander. Kon ik in mijn eentje. De lichtere stond rechts zodat mocht je ooit de berm in moeten dat de zwaardere nog op de weg staat.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: 2 ponys laden in 1,5 paarden trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 21:03

Bedankt voor de geruststelling. Ik was eerst van plan 2x keer te rijden, maar de pony's lieten zelf blijken dit veel fijner te vinden

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:05

_ENGEL_ schreef:
Ongeveer 40 minuten, zo'n 30 km. Ze kunnen ontzettend goed met elkaar! Hun inloopstal is ook vrij smal, waardoor ze gewend zijn op elkaar geprakt te staan. Ze staan ook vaak over elkaar heen te eten, dat vinden ze fijn/gezellig. Dat is waar ook dat merrie en veulen ook de één vast staat en de ander los. Voorheen wel eens 2 lossen shets vervoerd, maar deze combi nog niet eerder.

Jaren terug regelmatig met twee IJsco's naar les gereden.
Dat was met twee tegelijk een aanloop nemen, onder de stang door duiken voordat beide paarden binnen waren en klaar. Stonden ze klemvast tussen de wanden, konden nergens naar toe :D

Jouw oefenmanier klinkt als prima werkbaar; zou ik gewoon zo doen. Bult eten erbij en klaar.
Als je mini echt onder de voorstang door kan, baal hooi ervoor maar houdt er rekening mee dat die aan het eind van de rit vakkundig gedemonteerd is :j

Vast zetten is iets persoonlijks. Ik doe het soms wel, soms niet en sommige paarden willen ook niet vast staan, heeft een verzorgster ooit proefondervindelijk vast gesteld :D

Voor de rest gewoon smooth rijden, gaat vast goed komen.

HMM
Berichten: 167
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:41

Hier toch geen goede ervaring met 2 pony's vervoeren van verschillende hoogte zonder schot. Gezien dat de grote over de kleine heen ging staan, er ontstond er paniek omdat de kleine in de verdrukking kwam, maar niet weg kon. Kan me voorstellen dat als je de kleine los vervoerd dat de kans hierop kleiner is, maar dan moet je wel zeker weten dat ze elkaar goed verdragen en niet beginnen te etteren, gezien de ander zich niet kan verdedigen. Weet dat als je aangehouden wordt dat je fout zit, het is verplicht om paarden vast te zetten tijdens vervoer.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 2 ponys laden in 1,5 paarden trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:45

Ts geeft al aan dat beide elkaar goed kennen en dagelijks opeen gepropt staan te eten.
Dan is de kans dat het mis gaat echt heel minimaal.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: 2 ponys laden in 1,5 paarden trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:52

Ik wilde dit een keer doen met een E en Shetlander. Alleen de Shetlander ging onder de E pony staan. Was niet zo’n succes ondanks dat ze wel met elkaar konden opschieten. Ook heb ik wel een e pony merrie met veulen in anderhalf paards vervoerd. Dat ging prima. Denk dat het per combinatie verschilt of je zoiets kan doen of niet…

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:39

Met zo'n hoogteverschil van een halve meter zou ik dat niet fijn vinden.
Hier een keer twee pony's van gelijke hoogte zonder schot vervoerd. Onderweg kwamen we een blaasorkest tegen, waar ze gigantisch van schrokken. Wat gestommel gevoeld maar wel doorgereden. Op plek van aankomst bleek dat ze van plek waren gewisseld (stonden wel vast). Ze hadden gelukkig niets.
Als je zoiets hebt met een grote en een kleine weet ik niet of de kleine er zonder kleerscheuren vanaf komt.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: 2 ponys laden in 1,5 paarden trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 23:49

Ze kunnen ontzettend goed met elkaar! Mijn ijslander doet de mini echt niks en kijkt altijd bijzonder goed voor hem uit. Buiten staan ze ook heel vaak op elkaar geprakt en die kleine staat heel vaak onder hem. De grote heeft nog nooit zo relaxed op de trailer gestaan dan wanneer zijn kleine vriendje mee was, dus binnenkort even een keer oefenen een kort rondje met rijden en dan geloof ik er wel in. Ik zal voorin een baal hooi vastzetten, zodat Kleintje niet aan de wandel kan in de trailer.