Juridische vraag betreft: Contract

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:41

Stel je verkoopt een paard onder voorwaarden dat deze niet bereden mag worden. Hier is keurig een contract van met handtekening, namen, levensnummer paard ect. Je hoort dat er wél op het paard gereden wordt. Je hebt alle documenten waaruit blijkt dat het paard volledig ongeschikt is om er nog op te mogen rijden. Er gaat een foto rond dat de eigenaar op het paard zit met de naam vd eigenaar erbij.

Heb je juridisch of via bijv.de Dierenwet, Dierenpolitie en/of Dierenbescherming mogelijkheden het paard van zijn lijden bij de huidige eigenaar te ontzien?

Alleen reageren als je hier iets over kunt vertellen en geen persoonlijke meningen over de ontstane situatie.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:49

Wat is het gevolg als ze zich niet aan het contract houden ? ( boetebeding ?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:51

Bedankt voor het compliment.

@Eleeke Hij is onder die voorwaarden verkocht.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:55

staat er dan niets in het contract wat de gevolgen zijn van het schenden van het contract?

Voor de werkelijke rechtstgeldigheid van zo'n contract zou je echt bij een jurist moeten zijn.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:57

Door wie is het contract opgesteld?als je dat zelf hebt gedaan zal dat niet rechtsgeldig zijn

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:00

Ik quote mijn bijdrage in een ander topic:

Seventeen schreef:
Ik ben student rechtsgeleerdheid, en ga een poging doen.

Mbt het rechtsgeldig zijn van een dusdanige ovk? Zeker rechtsgeldig. Het probleem hier is echter dat een afspraak als deze geen goederenrechtelijke werking heeft, maar verbintenisrechtelijke werking. Had het goederenrechtelijke werking gehad, dan had het de zaak 'gevolgd' en geldt het voor eenieder. Dit is echter een verbintenisrechtelijke ovk, en dat houdt in dat het alleen geldt tussen contractspartijen. Je kunt wel afspreken dat het paard niet overgedragen mag worden, maar het gevolg is niet dat je de overdracht tegengaat, maar dat de contractspartij wanprestatie pleegt. De overdracht van het paard is dan gewoon geldig, en verkoper (jij) hebt dan recht op een schadevergoeding/afgesproken boetebeding.

Ontbindende voorwaarden zijn ook leuk, misschien ook wel mogelijk, maar met mijn kennis zou ik zeggen dat ook dat niet heel veel zin gaat hebben. Als een ontbindende voorwaarde in vervulling gaat, is er geen terugwerkende kracht, wat wel de zaak is bij een opschortende voorwaarde. Er ontstaat een verbintenis tot teruggave/ongedaanmaking. Nu denk ik dat de derde, degene die het paard als laatst koopt, mogelijk derdenbescherming in kan roepen waardoor die derde het paard kan houden, en jij als eerste verkoper ook hier het met uiteindelijk een geldvordering moet doen.

Als je dit scenario serieus overweegt, zou ik contact opnemen met een goede jurist die de juiste paden weet te bewandelen, want op Bokt is weinig concrete juridische kennis. :)

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:03

Je hebt met zo'n contract absoluut een stok achter de deur..
Om een ellenlange procedure op te starten, waarmee je enkele jaren je paard terug hebt.
Aluds ondergetekende. :+

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:07

Ik denk eigenlijk dat als je iets (een paard geldt helaas voor de wet als een zaak) verkoopt dat je er niets meer over te zeggen hebt. Als je nog iets over het paard te zeggen wilt hebben dan moet je het niet verkopen maar in bruikleen geven of zoiets. Zogauw je geld ervoor hebt gekregen, al is het maar een symbolisch bedrag, dan ben je geen eigenaar meer. En zelfs bij officieel schenken, zonder dat je geld hebt ontvangen, is het eigendomsrecht overgegaan en kun je niets meer zeggen over wat er wel of niet met het paard mag gedaan worden.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:13

wat wil je bereiken? wil je het paard terug? Een boete incasseren? de eigenaar aan de schandpaal nagelen?

Anoniem

Re: Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:18

Helder stukje Seventeen, dankjewel.

@Juval. Dat staat in de openingspost helder omschreven.

Dan is mijn vraag eigenlijk al beantwoord.

Hier mag een slotje op.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:29

Evamarie schreef:
Helder stukje Seventeen, dankjewel.

@Juval. Dat staat in de openingspost helder omschreven.

Dan is mijn vraag eigenlijk al beantwoord.

Hier mag een slotje op.


Zo helder vind ik dat niet van je omschreven.
Dat dier had je gewoon nooit van de hand moeten doen, want uiteindelijk heb jij geld gekregen voor een onbruikbaar paard. Daar vind ik wat van, behalve als je die naar de slager had gebracht en zo geld had ontvangen. :+

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:36

Als het om die palomino gaat snap ik überhaupt niet dat je hem verkocht hebt.

Neem je verantwoordelijkheid en hou zo'n dier zelf of laat hem vredig doodgaan. Ga een ander niet opzadelen met je ellende en daarna lopen klagen dat zij ermee doen wat niet niet wilt dat ze doen

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:42

Verkocht is verkocht en dan heb jij er niets meer over te zeggen want paard is niet meer van jou. Als je bang bent dat een paard toch bereden of doorverkocht gaat worden terwijl het volgens jou niet bereden kan worden, dan moet je je verantwoordelijkheid nemen. Dan hou je het dier tot aan zijn dood. En anders niet zeuren. Want nogmaals, paard is niet meer van jou.

Een contract is leuk. Maar door wie opgesteld? Meestal niet rechtsgeldig.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:50

fohadie schreef:
Verkocht is verkocht en dan heb jij er niets meer over te zeggen want paard is niet meer van jou. Als je bang bent dat een paard toch bereden of doorverkocht gaat worden terwijl het volgens jou niet bereden kan worden, dan moet je je verantwoordelijkheid nemen. Dan hou je het dier tot aan zijn dood. En anders niet zeuren. Want nogmaals, paard is niet meer van jou.

Een contract is leuk. Maar door wie opgesteld? Meestal niet rechtsgeldig.


Als die wel rechtsgeldig is, dan zal er ook een 'straf' staan op het overtreden en dit opgenomen zijn in het contract.
Ik lees nergens dat het contract waar TS naar refereert dit bevat.

Nu kan je alleen wijzen naar een contract en roepen, dit mag niet. Maar het heeft geen consequenties.

Gang naar de rechter maken met je contract kan natuurlijk altijd. Wel iets van de lange adem en de vraag is of het dier mee geholpen is.

Wat wil je bereiken TS, want ik haal dit er niet uit. Ander huisje? Euthanasie? Terug naar jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:53

MarliesV schreef:
fohadie schreef:
Verkocht is verkocht en dan heb jij er niets meer over te zeggen want paard is niet meer van jou. Als je bang bent dat een paard toch bereden of doorverkocht gaat worden terwijl het volgens jou niet bereden kan worden, dan moet je je verantwoordelijkheid nemen. Dan hou je het dier tot aan zijn dood. En anders niet zeuren. Want nogmaals, paard is niet meer van jou.

Een contract is leuk. Maar door wie opgesteld? Meestal niet rechtsgeldig.


Als die wel rechtsgeldig is, dan zal er ook een 'straf' staan op het overtreden en dit opgenomen zijn in het contract.
Ik lees nergens dat het contract waar TS naar refereert dit bevat.

Nu kan je alleen wijzen naar een contract en roepen, dit mag niet. Maar het heeft geen consequenties.

Gang naar de rechter maken met je contract kan natuurlijk altijd. Wel iets van de lange adem en de vraag is of het dier mee geholpen is.

Wat wil je bereiken TS, want ik haal dit er niet uit. Ander huisje? Euthanasie? Terug naar jou?


Misschien moet je even de openingspost goed lezen van het topic.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:57

Die heb ik gelezen. Dit is je vraag:

Heb je juridisch of via bijv.de Dierenwet, Dierenpolitie en/of Dierenbescherming mogelijkheden het paard van zijn lijden bij de huidige eigenaar te ontzien?

Maar wat is ontzien? Wat wil je bereiken?

linoleum

Berichten: 6463
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:57

Je verwijst steeds naar je OP, maar daarin staat niet concreet wat je verwacht. Alleen ‘van zijn lijden ontzien’. Maar daar zijn nogal wat opvattingen van te bedenken.

Het is allemaal afhankelijk van hoe contract is opgesteld, wat erin staat, wat hierin rechtsgeldig is of niet. Daar zal een jurist of iemand vergelijkbaars naar moeten kijken. Vervolgens is te overwegen om hier ook verdere actie op te ondernemen.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:23

Helaas hier ervaring met een paard onder contract verkopen en het hele verhaal plus röntgenfoto's bekend. Aantekening in zijn papieren gemaakt.
Ons paard is na een jaar ook de handel in gekomen, en wij zijn zelfs met de dood bedreigt.
Je kunt er niets tegen doen, ze gaan de handel in en van handelaar naar handelaar.
Hadden wij geweten dat hij de handel in zou gaan, dan hadden we hem niet als menpaard verkocht.

Afbeelding

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:16

Met wat voor contracten dan ook.
Meestal als paarden met voorwaarden worden verkocht, loopt het helaas toch anders.
Dan kun je wel proberen het recht te halen, maar voor het dier zelf heeft dat meestal geen zin meer.
Of je moet zwart op wit hebben dat je het paard dan per direct weer mag ophalen?

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:20

Een kapot paard verkopen met contract is enkel en alleen om het geweten van de verkopende partij te sussen :r
Want nu kan er geroepen worden dat de koper slecht en fout is, maar het begint bij degene die moedwillig een kapot paard de handel in duwt!!
Werkelijk geen goed woord voor over, niet voor TS, niet voor ieder ander die zulke praktijken uithaalt.
Groei een ruggengraat en een paar ballen en neem je verantwoordelijkheid.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:22

different1 schreef:
Een kapot paard verkopen met contract is enkel en alleen om het geweten van de verkopende partij te sussen :r
Want nu kan er geroepen worden dat de koper slecht en fout is, maar het begint bij degene die moedwillig een kapot paard de handel in duwen!!
Werkelijk geen goed woord voor over, niet voor TS, niet voor ieder ander die zulke praktijken uithaalt.
Groei een ruggengraat en een paar ballen en neem je verantwoordelijkheid.


Een fiets die niet op slot staat mag je ook niet stelen. Is het verstandig om je fiets niet op slot te zetten, gezien hoe vaak er een fiets gejat wordt? Nee. Zou het mijn keuze zijn? Nee. Maar is het fout? Nee. De dief is degene die fout is.

Dat gezegd hebbende, aangifte doen van een gestolen fiets is denk ik net zo succesvol als achter deze mensen aangaan voor het schenden van hun contract...

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:34

different1 schreef:
Een kapot paard verkopen met contract is enkel en alleen om het geweten van de verkopende partij te sussen :r
Want nu kan er geroepen worden dat de koper slecht en fout is, maar het begint bij degene die moedwillig een kapot paard de handel in duwt!!
Werkelijk geen goed woord voor over, niet voor TS, niet voor ieder ander die zulke praktijken uithaalt.
Groei een ruggengraat en een paar ballen en neem je verantwoordelijkheid.



TS, het spijt me, maar zo denk ik er ook over, nu weet ik natuurlijk
niet wat het je financieel waard was om de rest van je leven met een rotgevoel
achter te blijven, maar dit had natuurlijk nooit mogen
gebeuren....

Wanneer een dier zo stuk is, en je wilt echt uitsluiten dat er niets meer
mee gedaan wordt, is in mijn ogen maar 1 optie mogelijk, nou ja 2.

Dit diertje had weg moeten gaan voor het leven :(:), sneu!

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:37

Ik heb geen idee om welk paard het gaat, maar ik ben altijd van mening dat je kapotte paarden niet moet verkopen. Ik heb zelf een eigen gefokte laten inslapen omdat ik hem niet de handel in wilde hebben. Neem daarin je eigen verantwoordelijkheid. Verkopen als weidemaatje is een utopie. Dan belandt hij alsnog op een manege of ergens naar het buitenland.
Je hebt geen poot om op te staan. Verkocht is verkocht.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:44

Stel je verkoopt een caravan met een contract erbij dat er niet in geslapen mag worden. Nu ontdek je dat het ding toch op een camping staat, en er slaapt toch iemand in. Ga je dan stampvoetend je caravan terughalen? Verkocht is verkocht, je hebt geen poot om op te staan. Als je een hele zak geld en een hele lange adem hebt, dan zou je een rechtzaak kunnen beginnen, maar dat heb je niet, anders had je je verantwoordelijkheid genomen, en het beest niet voor een paar cent de handel ingestuurd. Ik gok trouwens dat het dan nog maar de vraag is of een rechter hier in meegaat, en je zoiets wint. Een harde les.

Ben het idd wel eens met anderen dat het vreselijk sneu is dat uitgerekend de TS die altijd commentaar loopt te geven op anderen in allerlei topics hier nu zelf mee worstelt. Arm arm paard...

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:48

Heel kort gezegd, om je gelijk te krijgen gaat het veel geld kosten. En voor wat? Om je geweten te sussen? Strafrechtelijk kan je hier imo niets mee en het paard help je er ook niet mee.

Nog maar eens een voorbeeld waarom je kapotte paarden gewoon zelf moet houden of laten hemelen. Arm arm dier