Juridische vraag betreft: Contract

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:49

Haarbal schreef:
Stel je verkoopt een caravan met een contract erbij dat er niet in geslapen mag worden. Nu ontdek je dat het ding toch op een camping staat, en er slaapt toch iemand in. Ga je dan stampvoetend je caravan terughalen? Verkocht is verkocht, je hebt geen poot om op te staan. Als je een hele zak geld en een hele lange adem hebt, dan zou je een rechtzaak kunnen beginnen, maar dat heb je niet, anders had je je verantwoordelijkheid genomen, en het beest niet voor een paar cent de handel ingestuurd. Ik gok trouwens dat het dan nog maar de vraag is of een rechter hier in meegaat, en je zoiets wint. Een harde les.

Ben het idd wel eens met anderen dat het vreselijk sneu is dat uitgerekend de TS die altijd commentaar loopt te geven op anderen in allerlei topics hier nu zelf mee worstelt. Arm arm paard...



Beste stuurlui staan aan wal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:14

Evamarie schreef:
Stel je verkoopt een paard onder voorwaarden dat deze niet bereden mag worden.

Hier gaat het al mis. Waarom verkoop je een paard waar blijkbaar zo ontzettend veel kapot aan is?

Je kunt je contract laten naleven, mits er ook een boeteclausule opgenomen is. Dat kost alleen wel heel wat meer dan dat het dier inslapen gekost zou hebben :).

Furst
Berichten: 603
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:29

Ik vind de meeste hier wel heel erg hard voor de topicstarter zeg! Ik ken de TS niet en ook het verhaal niet, maar dit kan wel anders gecommuniceerd worden. Ik heb zelf een paard dat niets meer kan, niet meer bereden kan worden en heel veel geld kost, dus ik weet wel waarover ik het heb. Is het jammer dat dit paard verkocht is? Jazeker. Alleen spijtig dat het altijd zo gemeen moet worden overgebracht zeg

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:30

Het is voor het paard ook spijtig dat het nu toch weer moet werken terwijl het dat niet kan. Eigenaren van kapotte paarden moeten ze niet meer van de hand doen, de kans dat het mis gaat is gewoon groot.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:33

Furst schreef:
Ik vind de meeste hier wel heel erg hard voor de topicstarter zeg! Ik ken de TS niet en ook het verhaal niet, maar dit kan wel anders gecommuniceerd worden. Ik heb zelf een paard dat niets meer kan, niet meer bereden kan worden en heel veel geld kost, dus ik weet wel waarover ik het heb. Is het jammer dat dit paard verkocht is? Jazeker. Alleen spijtig dat het altijd zo gemeen moet worden overgebracht zeg


Ik vind het vooral hard voor het paard...
Internet staat al jaren vol met dit soort verhalen, leren mensen echt niet?
Geld maakt mensen heel, heel naar!

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:33

Weet je wat gemeen is? Wat dat paard nu overkomt. En de vorige eigenaar op hoge poten d'r verhaal doen, bah.

Iedereen in paardenland weet wat er kan gebeuren als je een paard met gebreken verkoopt. Er zijn echt zooo veel verhalen. Doe dat dan ook gewoon niet.

En waarom nou de verkoop in? In laten slapen als je hem niet wilt houden, zo moeilijk is dat niet.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:46

Evamarie schreef:
fohadie schreef:
Verkocht is verkocht en dan heb jij er niets meer over te zeggen want paard is niet meer van jou. Als je bang bent dat een paard toch bereden of doorverkocht gaat worden terwijl het volgens jou niet bereden kan worden, dan moet je je verantwoordelijkheid nemen. Dan hou je het dier tot aan zijn dood. En anders niet zeuren. Want nogmaals, paard is niet meer van jou.

Een contract is leuk. Maar door wie opgesteld? Meestal niet rechtsgeldig.


Als

Misschien moet je even de openingspost goed lezen van het topic.


Misschien moet jij even de openingspost goed verduidelijken van dit topic.

Verkocht is nog steeds verkocht.

Furst
Berichten: 603
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:04

Ik ben het zeker met jullie eens hoor, vind het gewoon jammer. Niet iedereen weet van gedupeerden af en hebben de beste bedoelingen uiteindelijk. Ik kan aannemen (zou ik het zelf doen? Nee.) dat de kost van zo'n paard hoog kan oplopen. Wat betreft dat geld met mensen iets raar doet, ja dat klopt helemaal...

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:12

Furst schreef:
Ik ben het zeker met jullie eens hoor, vind het gewoon jammer. Niet iedereen weet van gedupeerden af en hebben de beste bedoelingen uiteindelijk. Ik kan aannemen (zou ik het zelf doen? Nee.) dat de kost van zo'n paard hoog kan oplopen. Wat betreft dat geld met mensen iets raar doet, ja dat klopt helemaal...

Maar waarom zou een wildvreemde met een paard waar ze geen band mee hebben die kosten wel op zich willen nemen?
Is dat niet heel naïef gedacht dan?

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:16

Mensen nemen imo hun verantwoordelijkheid gewoon niet. Want inslapen is zielig... natuurlijk zijn er verhalen dat kapotte paarden de handel in gaan. Maar dat overkomt mij vast niet. Ik vind wel iemand die graag de kosten voor mijn kapotte paard betaald, iets wat ik niet wil/kan doen.

Gewoon struisvogelpolitiek, of er nog een paar centen aan willen verdienen.

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:23

Uit de openingspost van ts werd me niet duidelijk dat het gaat om een paard van ts zelf. Ik dacht dat ze het in het algemeen vroeg.Anders had ik misschien op een meer meevoelende en minder zakelijke manier geantwoord. Maar toch wel met hetzelfde idee van: verkocht is nu eenmaal verkocht.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:33

Ik vind de reacties niet hard maar eerlijk.. en eerlijkheid kan ooit hard overkomen maar het is nu eenmaal zo. Het internet staat idd vol met dit soort verhalen en verantwoordelijkheid nemen kan ooit pijnlijk zijn maar nu doet het ook pijn en het paard heeft pijn.
En zelfs je paard aan de verzekering meegeven, als het op is, loopt vaak verkeerd af. Wij hebben zelf ooit een fjord gekocht en die bleek op 3 jarige leeftijd meegegeven met de verzekering ivm een gekanteld hoefbeen. Beestje is uiteindelijk 23 geworden en toen het echt niet meer ging hebben wij hem in laten slapen. Deed het pijn? Ja! Maar ik ben zo blij dat ik dat voor hem heb kunnen doen.
Zelf naar de slacht brengen of in laten slapen is de enige optie. Dat heet verantwoordelijkheid nemen en dieren gaan heel anders met de dood om dan wij. Laat ze gaan als het niet meer gaat.
Dus als het ooit jouw paard was TS dan haal of koop je het terug en laat je hem/haar gaan.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:43

De meeste contracten zijn zelfs geldig als ze mondeling gesloten zijn, dus misschien moeten mensen die er geen verstand van hebben ook niets roepen.

@TO: ligt eraan wat er in je contract staat bij schending van de voorwaarden. Staat er niets, dan kun je niets. Hoogstens proberen om de koop te ontbinden.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:52

@Tiggs, dat zal zo zijn, maar hoe wil je dat gaan hardmaken? De politie bellen? Het zal gaan om een koop tussen twee particulieren, dus de politie zal aangeven dat het een civiele zaak is. Dan moet je dus een rechtszaak aanspannen en dat gaat geld kosten. Aangezien het paard verkocht is (voor geld dus) vermoed ik dat er geen geld gaat zijn om een zaak aan te spannen... Als er geld was dan had de verkoper het paard zelf wel een mooie oude dag gegund of een dierwaardig einde gegund ipv te hopen dat een ander wel wil lappen voor hun wrak (sorry paard).

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:55

Juridisch kun je (helaas) niks.
Om zulke dingen (in de toekomst) te voorkomen kun je beter je paard in bruikleen geven (dan blijf je altijd eigenaar) en dan kun je wel een contract hebben wat wel/niet mag met het paard en wie welke kosten draagt.
Ook kun je dan aangeven dat bij overtreding van het contract jij als eigenaar het dier direct mag ophalen.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:20

Haarbal schreef:
@Tiggs, dat zal zo zijn, maar hoe wil je dat gaan hardmaken? De politie bellen? Het zal gaan om een koop tussen twee particulieren, dus de politie zal aangeven dat het een civiele zaak is. Dan moet je dus een rechtszaak aanspannen en dat gaat geld kosten. Aangezien het paard verkocht is (voor geld dus) vermoed ik dat er geen geld gaat zijn om een zaak aan te spannen... Als er geld was dan had de verkoper het paard zelf wel een mooie oude dag gegund of een dierwaardig einde gegund ipv te hopen dat een ander wel wil lappen voor hun wrak (sorry paard).


Wat hard maken?
De politie bellen heeft geen enkele zin.

Bovendien neem ik niet aan dat TO het paard terug wil 'kopen', dus ook een ontbinding heeft geen zin (gesteld dat het contract die opening zou bieden).

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:25

Tiggs schreef:
De meeste contracten zijn zelfs geldig als ze mondeling gesloten zijn, dus misschien moeten mensen die er geen verstand van hebben ook niets roepen.

@TO: ligt eraan wat er in je contract staat bij schending van de voorwaarden. Staat er niets, dan kun je niets. Hoogstens proberen om de koop te ontbinden.


Volgens mij zegt ook niemand dat het contract ongeldig is. Alleen dat je waarschijnlijk, ondanks dat contract, vrij weinig kan. Zoals helaas al honderden eigenaren voor de TS mee hebben gemaakt. En zo lijden de paarden in de lagere prijsklasse maar lekker door, dankzij eigenaren die graag in sprookjes geloven of nog wat willen verdienen.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:40

Tango1979 schreef:
Tiggs schreef:
De meeste contracten zijn zelfs geldig als ze mondeling gesloten zijn, dus misschien moeten mensen die er geen verstand van hebben ook niets roepen.

@TO: ligt eraan wat er in je contract staat bij schending van de voorwaarden. Staat er niets, dan kun je niets. Hoogstens proberen om de koop te ontbinden.


Volgens mij zegt ook niemand dat het contract ongeldig is. Alleen dat je waarschijnlijk, ondanks dat contract, vrij weinig kan. Zoals helaas al honderden eigenaren voor de TS mee hebben gemaakt. En zo lijden de paarden in de lagere prijsklasse maar lekker door, dankzij eigenaren die graag in sprookjes geloven of nog wat willen verdienen.


pagina 1, 2 voorbeelden:
Citaat:
Door wie is het contract opgesteld?als je dat zelf hebt gedaan zal dat niet rechtsgeldig zijn


Citaat:
Een contract is leuk. Maar door wie opgesteld? Meestal niet rechtsgeldig.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:00

Oww helemaal overheen gelezen! Excuus

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30630
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:30

Moderatoropmerking:
Enkele berichten verwijderd, graag ontopic blijven in dit topic met betrekking tot de vraag rondom een contract.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:57

In elk geval het contract goed bewaren. Mocht de nieuwe eigenaar schade of letsel oplopen door het rijden op het paard dan kan je jezelf (hopelijk) vrijwaren van schadeclaims.

Anoniem

Re: Juridische vraag betreft: Contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:24

Ts, de vraag is al een aantal keer meer gesteld, door wie is het contract opgesteld?

En staat in dat contract ook wat de gevolgen zijn als er niet aan het contract gehouden word?

Ik hoop dat je nog reageert, dan kunnen mensen je erbij helpen.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:19

Door wie het contract is opgesteld is weinig interessant.
Ondanks wat her en der beweert wordt mag je in Nederland gewoon zelf een contract opstellen.
En als dat door partijen ondertekend is, is het ook gewoon rechtsgeldig.
Tenzij er voorwaarden in staan die in strijd zijn met de wet (of de goede zede).

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:37

de enige manier waarop je er misschien iets mee kan, is als je er een boetebeding oid ingezet hebt. Dan nog is het lastig aan te tonen dat ze erop rijdt, want je hebt foto's gezien? Misschien reed ze niet, maar zat ze er gewoon op, of 2 passen stap voor een foto. Maar goed..met boetebeding zou je dus die boete kunnen innen....is het paard nog niet mee geholpen. Zonder boetebeding is het: ja en??

Misschien kun je met de eigenaar in gesprek gaan, en hem of haar de koopsom terugbetalen en je paard weer meenemen? Voor het paard zou dat het beste zijn. En als je je verantwoordelijkheid neemt doe je dit.