Paard adopteren als particulier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Paard adopteren als particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 22:02

Als dit topic niet goed staat dan graag verplaatsen maar ik wist niet waar ik het moest zetten.

Per juni is onze enige pensionklant weg gegaan. Ze heeft haar paard verkocht en eerlijk waren we er niet treurig om omdat ze er amper iets mee deed en alle zorg kwam bij ons uit (maar ervoor betalen no-way). Mijn merrie was echter wel aan haar gehecht en ik zie dat ze haar maatje mist. Onze shet is niet meer genoeg lijkt het wel.. (waren nooit de beste vrienden maar ze staan beide in ieder geval niet alleen).

Hierdoor ben ik voorzichtig aan het nadenken over een evt nieuw maatje. In ieder geval geen klant meer want wil dat bewust niet meer na alle ervaringen maar dan toch een derde “eigen” paard er bij. Het liefste een ruin want dat klikt met m’n andere paardje gewoon het beste. Omdat we onze shet geadopteerd hebben zaten we te denken aan een adoptiepaard. Hij hoeft geen grandprixspringwedstrijdalleseropeneraanpaard te zijn, maar een lekker buitenritje af en toe lijkt ons wel leuk, en dat is voor ons andere paardje ook heel leuk. Qua kosten en onderhoud en alles komt alles voor onze rekening. Dat is met onze shet ook zo alleen omdat die geen ruitertje kan verdragen is dat destijds (al jaren geleden) heel makkelijk gegaan en heb geen idee hoe dat tegenwoordig is…

Maar nu mijn vraag waar dit topic voor is bedoeld: waar moet ik op letten bij adoptie, welke voorwaarden zijn gebruikelijk, we zijn sowieso bereid ea op papier te zetten als eigenaren dit willen, wat moeten we niet doen en waar moeten we allemaal aan denken?

Ik zoek gewoon eerlijke mensen die het beste met hun paard voor hebben en hun ervaring hierin. Symbolisch bedrag kan ook. Als een paard iets mankeert qua stal gebrek kan dat voor ons ook bespreekbaar zijn, mijn paardje is een luchtzuiger en heb eerder een wever gehad. Daarin staat alles hier 24/7 buiten met grote inloopstallen en weides ;)

Misschien zoeken we een speld in de hooiberg maar ik ben gewoon benieuwd of er bokkers zijn die hier ervaring mee hebben met particulieren (mag ook via pb) en onder welke voorwaarden ze ea hebben afgesproken. Zowel negatief als positief hoor ik graag.

Ps we willen dit niet via stichtingen als pzb en anderen, niets ten nadele van hen ofzo maar we willen gewoon contact met de vorige/huidige eigenaar en deze mag ook ten alle tijde langskomen als ze dit willen en evt inspraak hebben over zaken, sowieso eerste recht als er wat is of noodgevallen of bijzonderheden. Wil sowieso niet dat dit een discussie over pzb/stichtingen wordt maar puur over particulieren die hier ervaringen mee hebben.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:53

De paardenmarkt is nogal pittig momenteel. De tijd dat je een gratis paard kreeg omdat er wat kleine dingen loos zijn is wel een beetje voorbij vrees ik. Als je bereid bent een paard op te nemen waar bijv prijzige medicatie in moet, of die andere dure zorg nodig heeft zonder dat er nog op gereden kan worden, dan heb je nog een kansje op een gratis dier, maar anders is het lastig.

Overigens vragen stichtingen zoals pzb ook flinke prijzen voor hun adoptie paarden.

Anoniem

Re: Paard adopteren als particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:04

Mocht je aan een contract toekomen dan heb ik begrepen dat je dit via een notaris het beste kunt opstellen.

Je kunt een oproepje plaatsen of kijken naar advertenties.

Voor veel mensen biedt je een lot uit de loterij.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard adopteren als particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:08

ED -> TAO

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 05:10

Anderhalf jaar geleden heb ik een plekje geboden voor een (gratis) weidemaatje in de maat paard. Paard is niet meer rijdbaar maar wel super lief. Ik had binnen een dag de keuze uit ongeveer 40 paarden…. Om dezelfde reden als jij wil ik als deze komt te overlijden alleen nog een paard van mezelf erbij. Geen paard meer van een andere eigenaar.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 05:55

Evamarie schreef:
Mocht je aan een contract toekomen dan heb ik begrepen dat je dit via een notaris het beste kunt opstellen.


Dat is niet zo. Als je al hulp wil bij opstellen van contract moet je gewoon naar een jurist gaan. Maar ook een contract die je zelf gemaakt hebt is gewoon rechtsgeldig. Zolang de bepalingen niet tegen de wet zijn.

Het moeilijkste is de naleving, want als dat niet goed gaat moet je toch aan een rechtzaak beginnen.

Elisa2

Berichten: 37183
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard adopteren als particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:48

Er staan heel veel weidemaatjes aangeboden op marktplaats. Ik zou er gewoon zo een kopen voor een laag bedrag en dat jullie zelf eigenaar worden. Dan heb je ook geen gezeur met andere mensen en als het paard op is kun je het ook laten inslapen e d zonder vast te zitten aan allerlei regels.

Anoniem

Re: Paard adopteren als particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:04

Ja, ik ga mee met bovenstaande reactie.

Kom je er een beetje uit TS?

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard adopteren als particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:11

Ik zou ook lekker zelf een paard kopen, dan heb je helemaal geen gezeur meer aan je hoofd. En als je niet de hoofdprijs wil betalen, maar toch een fijn recreatiepaard wil hebben, denk dan eens aan een uitgekoerste draver, die kosten veel minder dan een rijpaard en voor wat jullie er mee willen kan zo'n paard heel geschikt zijn.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 20:20

Evamarie schreef:
Ja, ik ga mee met bovenstaande reactie.

Kom je er een beetje uit TS?

Nou niet echt hoor… sprak laatst iemand en die had het over een pensioenklant, of dat ook iets kon zijn… wij zijn er nog niet overuit

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard adopteren als particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:32

Bij adoptie wordt het toch ook je eigen paard of zie ik dat niet goed. Als ik bv naar honden kijk van die stichtingen doe ze uit het buitenland halen, die hebben het dan ook over adoptie. Dan betaal je bv 350 euro adoptiekosten en dan is het jou hond. Dus in mijn ogen is adoptie hetzelfde als kopen.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:36

Ik heb een pensioenpaard bij mijn merrie staan. Mijn paard en ik hebben het enorm getroffen met deze ontzettend lieve ruin en zijn leuke baasje. Het baasje komt 1 in in de 2 weken een borstelbeurt geven en draagt alle financiële lasten en verantwoordelijkheid. Maar goed, ik heb een lot uit de loterij. Ik zorg overigens met heel veel liefde voor het pensioenpaardje, ik ga voor hem door het vuur en geef hem de zorg alsof het mijn eigen paard is. Deze match was binnen een week gemaakt nadat ik mijn paardrij-juf had gezegd dat er een plek vrij kwam.

Wat jij te bieden hebt, is ontzettend gewild. Er zijn veel oudere of geblesseerde paarden die een goed plekje zoeken. Als je het kunt veroorloven kan je inderdaad het beste zo'n paard kopen of overnemen. Want je weet nooit wat voor een eigenaar je treft. Sowieso goede afspraken maken over bezoekregelingen mocht je toch besluiten tot het aanbieden van een pensioenplek. Ik heb bijvoorbeeld afgesproken: dit is privé terrein, dus graag even laten weten wanneer je komt met een maximum van 2 x per week. In de praktijk komt het baasje dus op een vaste dag en niet zo vaak. En dus zoeken via je eigen netwerk: grotere kans dat mensen die je via via ontmoet, in de regel dezelfde normen en waarden delen.

Enige dat het lastig maakt, is dat je 'af en toe wilt kunnen rijden'. Dat is een lastige combinatie. De kans dat iemand zijn paard op pensioen zet of ter adoptie doet als het nog berijdbaar is, is kleiner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:25

Zidore schreef:
Evamarie schreef:
Ja, ik ga mee met bovenstaande reactie.

Kom je er een beetje uit TS?

Nou niet echt hoor… sprak laatst iemand en die had het over een pensioenklant, of dat ook iets kon zijn… wij zijn er nog niet overuit


1 van mijn paarden staat ook met pensioen aan huis. Voor het paard is dat veel fijner dan in pension op haar oude dag. Wel heb ik geleerd dat je zoiets alleen moet aangaan als je een klik voeld met de mensen en je onderbuikgevoel 200 procent klopt. Bij het opstellen van een contract is het handig er een jurist/advocaat naar te laten kijken. Toch zijn er ook mensen die zelfs het contract links laten liggen.