Zelf trailerbodem vervangen: wat waar hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Zelf trailerbodem vervangen: wat waar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 11:23

Mijn hotra salinero 1,5 paards heeft een houten bodem met een gietvloer. De gietvloer bevalt me totaal niet en ik wil terug naar een rubber mat. Zeker ook omdat je niet onder die gietvloer kan kijken vertrouw ik het voor geen meter.

Ik ben begonnen met het verwijderen van de gietvloer (wat een pokkewerk) en vind de bodem niet zo goed als dat ik hem graag zou zien. Nu ontstaat bij mij het idee om in plaats van de gietvloer te verwijderen, wat mijn vaders voorkeur heeft, de hele bodem te vervangen. Dat is veel minder werk en bespaart werk als over 2 jaar alsnog de bodem vervangen moet worden. Wel wat duurder, maar als het een paar dagen werk scheelt dan kan ik daar op zich wel mee leven.

Mijn vader wil er nog niet zo aan want hij ziet op tegen het werk omdat hij het nog nooit gedaan heeft. Hij twijfelt of hij het zelf kan (wat volledig onterecht is maar onbekend maakt onbemind). Samen zijn we 100% handig genoeg om vakwerk te leveren, als we maar weten waar we precies op moeten letten.

We willen hem graag zelf plaatsen, mede ook met het oog op de kosten. M’n andere houtwerk moet volgend jaar ook vervangen dus elke euro die ik niet hoef uit te geven aan uurloon kan ik daar mooi vast voor bewaren.

Dan het volgende: welke bodem? Ik heb gekeken naar een alu bodem maar heb begrepen dat dat maar gedoe is en niet aan te raden in een van oorsprong houten trailer.

Dus een houten vloer dan maar. Watervast verlijmd anti slip betonplex? 24 mm? Of meer? Waar koop je zo’n plaat (ik woon in de Achterhoek) en wat is een accurate prijs op dit moment?

Op marktplaats zag ik een kunststof trailerbodem langskomen. Klinkt ook goed. Duurzamer als hout/rot niet.
Waar zit het addertje? Is dit zo ideaal als het lijkt?

https://link.marktplaats.nl/m1960555398 ... nt=app_ios

Wie heeft er hier zelf z’n trailer bodem vervangen? Met welk materiaal en hoe? Waarom heb je voor dit materiaal gekozen en wat was de investering uiteindelijk?

Zoals je ziet zit ik vol vragen. Hoop dat iemand me verder kan helpen ;)

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zelf trailerbodem vervangen: wat waar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:22

Doe even een PB aan ikke en karreman. Die kunnen je vermoedelijk haarfijn vertellen wat de do's en don'ts zijn.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Zelf trailerbodem vervangen: wat waar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 20:45

Oké dank je wel voor de tip! Dat zal ik doen!

BritHittepit

Berichten: 2554
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Zelf trailerbodem vervangen: wat waar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 21:08

[VVDD] Trailer van rot naar hop erop

Dit is wel al een aantal jaar geleden, wij hebben betonplex gebruikt en daarop een rubberen mat… wij hebben heel de trailer verbieuwd, ik heb toen gekozen voor betonplex omdat ik ‘goedkoop’ wou blijven omdat ik nog niet zeker was of ik hem veel ging gebruiken, veel op wedstrijd ging gaan…

Plan was eerst met deze aan te zien of het me beviel en dan eventueel een nieuwe te kopen…

Waar je het materiaal kan kopen en hoeveel het nu kost, daar heb ik geen idee van…

Ik denk dat ik wel voor het kunststof zou gaan omdat dit niet rot…

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Zelf trailerbodem vervangen: wat waar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:39

Bij diverse trailerboeren kun je je bodem laten vervangen door aluminium. Ook houten trailer

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 23:42

corinadrenth schreef:
Bij diverse trailerboeren kun je je bodem laten vervangen door aluminium. Ook houten trailer


Hier even op inhakend, zou dit ook kunnen met wanden?

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Zelf trailerbodem vervangen: wat waar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 23:46

Ik geloof van niet

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 08:20

BritHittepit schreef:
Ik denk dat ik wel voor het kunststof zou gaan omdat dit niet rot…


Ja dat klinkt ideaal. Ik ken het alleen niet dus ik weet niet of het ook echt zo ideaal is dan dat het lijkt. Het is prima als het geld moet kosten (oké wel binnen grenzen) maar de hoofdzaak is dat het echt goed/veilig/betrouwbaar is. Dat vind ik lastig inschatten want daarvoor mis ik gewoon de kennis.

Thanks voor je topic. Dat geeft moed

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:26

Als je het zelf niet ziet zitten, er zijn ook bedrijven die het doen. Bijvoorbeeld HAKO trailers (Drenthe).

Het kan zijn dat je wanden op de bodem staan, dan moet je alles in 1 keer vervangen.

Hou er rekening mee dat je zelf veel kosten kwijt bent aan het vervangen ivm inkoop / grote platen ipv de helft, aanschaf bevestigingsmaterialen, gereedschap enz. Als je er op ingericht bent is het makkelijk, als je het wiel moet uitvinden is het echt een hoop (uitzoek) werk en kost het een hoop tijd.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 08:33

De bodem ligt gewoon tussen de wanden bij deze trailer en de schuur ligt vol gereedschap. Dat zal het probleem niet zijn in ieder geval.

Ik wil het graag zelf doen zoals beschreven in de openingspost. Ik ben ervan overtuigd dat we daartoe in staat zijn. Zeker aangezien ik weet dat er meer mensen zijn hier die het zelf gedaan hebben.


Drenthe is 2 uur rijden overigens ;)

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Zelf trailerbodem vervangen: wat waar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:41

Als je de mogelijkheden en gereedschap hebt is het zeker haalbaar, dan is het gewoon veel werk ;)

Neem een vloer die voldoende dikte heeft, maar die tips zal je zeker krijgen van de ervaringsdeskundigen.

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:39

corinadrenth schreef:
Ik geloof van niet


Jammer, dat zou wel ideaal zijn.

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Re: Zelf trailerbodem vervangen: wat waar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:26

Wij hebben 1,5 jaar geleden mijn houten trailer vanaf het chassis opnieuw opgebouwd. Leuk project :') . Bij mij stonden de wanden op de bodem, dus als we alleen de bodem hadden willen doen was dat lastig geweest. Gelukkig is dat bij jou niet zo.

Als je handig bent of handige hulp hebt is mijn ervaring dat het zelf zou moeten lukken. Onze gladde betonplex 24mm 305x153mm kostte ons toen zo'n 250 euro. Deze zelf op maat gezaagd. De rubber mat kostte 190 en daar kwamen nog de lijm en kit kosten bovenop.

Mocht je verder nog vragen hebben laat het me weten :).

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Zelf trailerbodem vervangen: wat waar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 07:39

Een gietvloer verwijderen is niet aan te raden omdat je bijna altijd een deel van de toplaag van de bodemplaat beschadigd. Als je een aluminium of kunstofvloer plaatst moet daar ook nog een rubbermat of gietvloer overheen dus kostentechnisch is een nieuwe houten vloer de beste koop. Betonplex met antislip 24 mm of dikker
En een vloer die tussen de wanden ligt is redelijk makkelijk te verwijderen.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 13:32

De waterdichte laag is er helaas al
Afgesloopt met het plaatsen van de bodem omdat ze anders de gietvloer niet pakkend kregen. Nog een reden waarom ik er graag een andere bodem in wil ;)

Als er nog een verlijmde mat op komt, is een anti slip dan wel nodig? In mijn vorige trailer lag een gewone gladde betonplex plaat en die mat zat daar prima vast op.