Mijn hotra salinero 1,5 paards heeft een houten bodem met een gietvloer. De gietvloer bevalt me totaal niet en ik wil terug naar een rubber mat. Zeker ook omdat je niet onder die gietvloer kan kijken vertrouw ik het voor geen meter.
Ik ben begonnen met het verwijderen van de gietvloer (wat een pokkewerk) en vind de bodem niet zo goed als dat ik hem graag zou zien. Nu ontstaat bij mij het idee om in plaats van de gietvloer te verwijderen, wat mijn vaders voorkeur heeft, de hele bodem te vervangen. Dat is veel minder werk en bespaart werk als over 2 jaar alsnog de bodem vervangen moet worden. Wel wat duurder, maar als het een paar dagen werk scheelt dan kan ik daar op zich wel mee leven.
Mijn vader wil er nog niet zo aan want hij ziet op tegen het werk omdat hij het nog nooit gedaan heeft. Hij twijfelt of hij het zelf kan (wat volledig onterecht is maar onbekend maakt onbemind). Samen zijn we 100% handig genoeg om vakwerk te leveren, als we maar weten waar we precies op moeten letten.
We willen hem graag zelf plaatsen, mede ook met het oog op de kosten. M’n andere houtwerk moet volgend jaar ook vervangen dus elke euro die ik niet hoef uit te geven aan uurloon kan ik daar mooi vast voor bewaren.
Dan het volgende: welke bodem? Ik heb gekeken naar een alu bodem maar heb begrepen dat dat maar gedoe is en niet aan te raden in een van oorsprong houten trailer.
Dus een houten vloer dan maar. Watervast verlijmd anti slip betonplex? 24 mm? Of meer? Waar koop je zo’n plaat (ik woon in de Achterhoek) en wat is een accurate prijs op dit moment?
Op marktplaats zag ik een kunststof trailerbodem langskomen. Klinkt ook goed. Duurzamer als hout/rot niet. Waar zit het addertje? Is dit zo ideaal als het lijkt?
Wie heeft er hier zelf z’n trailer bodem vervangen? Met welk materiaal en hoe? Waarom heb je voor dit materiaal gekozen en wat was de investering uiteindelijk?
Zoals je ziet zit ik vol vragen. Hoop dat iemand me verder kan helpen
Dit is wel al een aantal jaar geleden, wij hebben betonplex gebruikt en daarop een rubberen mat… wij hebben heel de trailer verbieuwd, ik heb toen gekozen voor betonplex omdat ik ‘goedkoop’ wou blijven omdat ik nog niet zeker was of ik hem veel ging gebruiken, veel op wedstrijd ging gaan…
Plan was eerst met deze aan te zien of het me beviel en dan eventueel een nieuwe te kopen…
Waar je het materiaal kan kopen en hoeveel het nu kost, daar heb ik geen idee van…
Ik denk dat ik wel voor het kunststof zou gaan omdat dit niet rot…
Ik denk dat ik wel voor het kunststof zou gaan omdat dit niet rot…
Ja dat klinkt ideaal. Ik ken het alleen niet dus ik weet niet of het ook echt zo ideaal is dan dat het lijkt. Het is prima als het geld moet kosten (oké wel binnen grenzen) maar de hoofdzaak is dat het echt goed/veilig/betrouwbaar is. Dat vind ik lastig inschatten want daarvoor mis ik gewoon de kennis.
Thanks voor je topic. Dat geeft moed
Santos_05
Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04
Geplaatst: 14-07-23 08:26
Als je het zelf niet ziet zitten, er zijn ook bedrijven die het doen. Bijvoorbeeld HAKO trailers (Drenthe).
Het kan zijn dat je wanden op de bodem staan, dan moet je alles in 1 keer vervangen.
Hou er rekening mee dat je zelf veel kosten kwijt bent aan het vervangen ivm inkoop / grote platen ipv de helft, aanschaf bevestigingsmaterialen, gereedschap enz. Als je er op ingericht bent is het makkelijk, als je het wiel moet uitvinden is het echt een hoop (uitzoek) werk en kost het een hoop tijd.
pluisje88
Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek
Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-23 08:33
De bodem ligt gewoon tussen de wanden bij deze trailer en de schuur ligt vol gereedschap. Dat zal het probleem niet zijn in ieder geval.
Ik wil het graag zelf doen zoals beschreven in de openingspost. Ik ben ervan overtuigd dat we daartoe in staat zijn. Zeker aangezien ik weet dat er meer mensen zijn hier die het zelf gedaan hebben.
Wij hebben 1,5 jaar geleden mijn houten trailer vanaf het chassis opnieuw opgebouwd. Leuk project . Bij mij stonden de wanden op de bodem, dus als we alleen de bodem hadden willen doen was dat lastig geweest. Gelukkig is dat bij jou niet zo.
Als je handig bent of handige hulp hebt is mijn ervaring dat het zelf zou moeten lukken. Onze gladde betonplex 24mm 305x153mm kostte ons toen zo'n 250 euro. Deze zelf op maat gezaagd. De rubber mat kostte 190 en daar kwamen nog de lijm en kit kosten bovenop.
Mocht je verder nog vragen hebben laat het me weten .
Een gietvloer verwijderen is niet aan te raden omdat je bijna altijd een deel van de toplaag van de bodemplaat beschadigd. Als je een aluminium of kunstofvloer plaatst moet daar ook nog een rubbermat of gietvloer overheen dus kostentechnisch is een nieuwe houten vloer de beste koop. Betonplex met antislip 24 mm of dikker En een vloer die tussen de wanden ligt is redelijk makkelijk te verwijderen.
pluisje88
Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek
Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-23 13:32
De waterdichte laag is er helaas al Afgesloopt met het plaatsen van de bodem omdat ze anders de gietvloer niet pakkend kregen. Nog een reden waarom ik er graag een andere bodem in wil
Als er nog een verlijmde mat op komt, is een anti slip dan wel nodig? In mijn vorige trailer lag een gewone gladde betonplex plaat en die mat zat daar prima vast op.