Rijden met wind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:36

Ik woon aan de kust en ben harde wind gewend. Ik vind windkracht 6 nou niet heel bijzonder. Ik zou ook gewoon met de trailer weggaan. Harder dan 6, dus echt storm vind ik een ander verhaal. Ik zie hier de hele dag ook mensen met trailer en paard gaan.
Vanavond voorspellen ze storm dus windkracht 7/8 en met windstoten.

WhiteCanary

Berichten: 38
Geregistreerd: 13-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 14:48

Ayasha schreef:
Als je onder het zadel niet durft hoe ga je het dan op wedstrijd doen? := Ook aan de hand? :=


Haha nee. Over de weg onder het zadel heeft mijn paard nog niet zoveel ervaring mee. Aan de hand over de weg en onder het zadel in een bak wel. En ik ben zelf niet zo’n held “op buitenrit” :P

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:52

Ayasha schreef:
Als je onder het zadel niet durft hoe ga je het dan op wedstrijd doen? := Ook aan de hand? :=

Je wedstrijd rijdt je niet over een dijk met verkeer.

Hier is proefje rijden, iemand anders rijdt zijn of haar proef en dan ben je zelf alweer aan de beurt.

Een uur of langer wachten komt hier bij een simpele regionale dressuur wedstrijd niet voor. Nooit van gehoord in elk geval. Zou ik zelf ook geen zin in hebben. Een wedstrijddag is al vermoeiend genoeg zonder mega lang wachten tussen je proeven door. Als ik het zo les ben ik zo blij dat ik niet in België start.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:33

het waait ook geen 24/u windkracht 6, moet maar net die 5 min zijn dat jij daar rijdt.. die kans is niet heel groot, en vaak zijn de berichten nog niet eens plaatselijk reëel ook.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:50

Mkango schreef:
Voor mij zou de vraag vooral zijn: is het een constante wind of zijn het forse windvlagen en wat is de windrichting? Bij een constante wind of wind van voren of van achteren zou ik het wel aandurven, maar als je vanaf de zijkant flinke klappen krijgt zou ik er wel even twee keer over nadenken.


Hetzelfde hier :-) Wind van voor of van achteren is nog wel te doen :-)

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:35

JorineV schreef:
Wat bedoel je daarmee te zeggen Lithya? Toch maar de weg op? Klopt overigens wel dat het steeds vaker hard waait. Is een effect van de klimaatverandering.


Wij zijn net thuis en volgens buienradar is het windkracht 5. Het hangt gewoon enorm van de combinatie af. Heb je een windgevoelige auto. Trailer die stabiel/minder stabiel ligt. Ben je vaak met de trailer onderweg.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 20:07

Lithya schreef:
JorineV schreef:
Wat bedoel je daarmee te zeggen Lithya? Toch maar de weg op? Klopt overigens wel dat het steeds vaker hard waait. Is een effect van de klimaatverandering.


jaar of 20 geleden reed ik in daihatsu 2000 busje, zo'n minibus op brommerwieltjes, en daar vloog ik regelmatig over de rijbanen mee met goede wind in open vlaktes, weinig met klimaatveranderingen te maken hoor.

JorineV
Berichten: 1092
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:41

:o? Mijn reactie was op de opmerking van Lithya dat het tegenwoordig steeds vaker windkracht 5/6 is.
Dat heeft inderdaad niets te maken met hoe goed de vervoersmiddelen van toen en nu zijn opgewassen tegen de wind.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:28

JorineV schreef:
:o? Mijn reactie was op de opmerking van Lithya dat het tegenwoordig steeds vaker windkracht 5/6 is.
Dat heeft inderdaad niets te maken met hoe goed de vervoersmiddelen van toen en nu zijn opgewassen tegen de wind.


Wat ik bedoelde was dat er nu overal een cijfer aan moet worden. “Vroeger” gebruikte met gezond verstand en keek naar de natuur.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:01

Ik ga niet op pad met de trailer vanaf 5BFT met rukwinden. Als het constant waait en niet tegen 6BFT aan zit wil ik het voor een klein stukje nog wel overwegen om te gaan.

Bij twijfel zou ik gewoon niet gaan. Zoals je leest heeft iedereen er een andere mening over. Het beste is denk ik bij jezelf blijven en gezond verstand gebruiken in de situatie zelf :j

WhiteCanary

Berichten: 38
Geregistreerd: 13-07-15

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 14:32

Iedereen bedankt. Ik ben lopend naar de wedstrijd geweest vandaag. Dat was goed te doen maar ik ben blij dat ik niet de trailer heb gepakt. En het was niet zonder resultaat want we zijn een winstpunt rijker :)

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:34

Fijn dat je zo’n braaf paard hebt dat je het stuk kon lopen. Gefeliciteerd met je winstpunt. En ook nog even lekker uitgewaaid :D

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:41

Knap gedaan, fijn dat het lopend goed is gegaan en gefeliciteerd met het resultaat +:)+

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:44

Fijn dat het zo is gelukt en gefeliciteerd met je winstpunt!

Hier ook echt veel wind vandaag en toch wel blij dat ik de clinic heb afgezegd, het is niet anders, volgende keer beter…

JorineV
Berichten: 1092
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:39

Gefeliciteerd! En ook meteen een positieve ervaring erbij :)