Rijden met wind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WhiteCanary

Berichten: 38
Geregistreerd: 13-07-15

Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 23:42

Hoi
Komende zondag (16-7) heb ik een wedstrijd gepland staan waar ik met de trailer heen ga, het is een klein stukje van 3 kilometer / 5 minuten. Ongeveer 1 kilometer is over een dijk. Er wordt hier windkracht 6 voorspeld, zouden jullie gaan?
Mijn paard is heel relaxed in de trailer, maar ik ben bang voor omslaan enzo, geen idee of dat al kan bij windkracht 6 :+

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 06:00

Wij hebben voor morgen een clinic gepland staan en mijn paard is nogal onrustig met harde wind, wij hebben vanwege de veiligheid afgezegd, ook vanwege de trailer en de windstoten die voorspeld worden.
Maar ik denk dat het ook helemaal ligt aan de omgeving waar je zit en hoe je paard is.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 06:30

Ieder moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar valt mij op dat het de laatste tijd erg vaak windkracht 5/6 is.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:41

Wat bedoel je daarmee te zeggen Lithya? Toch maar de weg op? Klopt overigens wel dat het steeds vaker hard waait. Is een effect van de klimaatverandering.

TS ik heb geen ervaring met rijden met trailer en bij welke windkracht dat wel/niet verantwoord is. Je geeft aan dat het heel dichtbij is. Is wandelen geen optie?

pien_2010

Berichten: 43314
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:51

Bij twijfel niet doen. Dan ben je alleen maar zenuwachtig en dat is het niet waard.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:53

De 1km dijk is de uitdaging.

Ik zou even advies vragen bij je stalling. Zelf zou ik het hier in de omgeving doen, maar een open vlakte met windvlagen is een risico, zelfs met een zwarte auto voor de trailer.

Elisa2

Berichten: 37169
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:01

Op de dijk is wel een risico, het is 5 min met de trailer is het dan 10/15 min aan de hand? Want dat zou ik dan eerder doen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:07

3 km? Dat is pak weg max half uur stappen. Is ie mooi warm om het zo te zeggen. Ik zou lekker onder het zadel gaan!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:51

3km? Laat die trailer thuis en ga te voet.
Is ineens ook beter voor het milieu. Ik snap zowiezo niet dat mensen voor korte afstanden toch met de auto gaan. (tenzij ze op meerdere plaatsen moeten zijn)

Zoals ook eerder gemeld is die al lekker warm gestapt voor de wedstrijd.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:55

Ik vind te paard wel zo waardeloos voor een wedstrijd. Dus dat moet de persoon ook nog eens bevallen.

Je bent toch inschrijf geld al kwijt. Ik zou dus afwachten en op moment/dag bepalen wel of niet

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:59

Art_Ificious schreef:
3km? Laat die trailer thuis en ga te voet.
Is ineens ook beter voor het milieu. Ik snap zowiezo niet dat mensen voor korte afstanden toch met de auto gaan. (tenzij ze op meerdere plaatsen moeten zijn)

Zoals ook eerder gemeld is die al lekker warm gestapt voor de wedstrijd.


Omdat die aantal km niks zegt over veiligheid? Of over hoeveel km het te voet is. Als ik naar een wedstrijd hier in de buurt moet ga ik absoluut niet onder het zadel. Die weg is levensgevaarlijk en zijn al vaker paarden aangereden of in de enorm diepe sloot beland.
Niet alle paarden zijn ook al verkeersmak en er zijn nog tig anderen reden waarom een trailer fijner kan zijn dan onder de man ergens heen. Dan vind ik het welzijn van paard belangrijker, ja.

Nog even los van spullen die mee moeten, het aanmelden wat lastig is te paard, tenzij er dan iemand mee gaat. Maar die gaat waarschijnlijk alsnog met de auto met deze weersverwachting.

Ts, mij lijkt die dijk ook het probleem.

Anoniem

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:08

Voor mij zou de vraag vooral zijn: is het een constante wind of zijn het forse windvlagen en wat is de windrichting? Bij een constante wind of wind van voren of van achteren zou ik het wel aandurven, maar als je vanaf de zijkant flinke klappen krijgt zou ik er wel even twee keer over nadenken.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:31

MyWishMax schreef:
Art_Ificious schreef:
3km? Laat die trailer thuis en ga te voet.
Is ineens ook beter voor het milieu. Ik snap zowiezo niet dat mensen voor korte afstanden toch met de auto gaan. (tenzij ze op meerdere plaatsen moeten zijn)

Zoals ook eerder gemeld is die al lekker warm gestapt voor de wedstrijd.


Omdat die aantal km niks zegt over veiligheid? Of over hoeveel km het te voet is. Als ik naar een wedstrijd hier in de buurt moet ga ik absoluut niet onder het zadel. Die weg is levensgevaarlijk en zijn al vaker paarden aangereden of in de enorm diepe sloot beland.
Niet alle paarden zijn ook al verkeersmak en er zijn nog tig anderen reden waarom een trailer fijner kan zijn dan onder de man ergens heen. Dan vind ik het welzijn van paard belangrijker, ja.

Nog even los van spullen die mee moeten, het aanmelden wat lastig is te paard, tenzij er dan iemand mee gaat. Maar die gaat waarschijnlijk alsnog met de auto met deze weersverwachting.

Ts, mij lijkt die dijk ook het probleem.


Wat voor spullen moet je allemaal meenemen dan te paard? Ik ga altijd stappend heen, 35 min. Is ze lekker losgestapt en uitgestapt en heb mijn kleding al aan en paard uiteraard ook. Heb een rugtasje mee met paspoort, halstertouw en de proeven en flesje water.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:47

Te paard over een dijk? Mij niet bellen.
Iig niet het type dijk waar ik nu aan denk qua smalheid en drukte.
Maar dat zou ook niet mijn favo route zijn met echt storm of windstoten. Dus ik zou de dag zelf afwachten en bij twijfel niet doen. Liever achteraf denken dat het wel had gekund dan in een gevaarlijke situatie terechtkomen.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:49

Ik heb altijd meer spullen bij me met een wedstrijd als dat jij hebt en zou die niet mee kunnen nemen te paard, nee. Zou misschien minder kunnen, maar ik vind het prettig om meer mee te nemen. Fijn dat het bij jullie wel lukt zo, hier is dat geen optie dus benoem ik dat er in mijn geval al een auto zou rijden voor de rest. Sowieso zoals ik al zei gaan wij absoluut niet te paard vanwege veiligheid en welzijn van het paard. Er zou maar 1 wedstrijd zijn waar het qua afstand zou kunnen, de anderen zijn te paard veel verder als met de auto.

Maar daar gaat het ook niet om, voor iemand anders beslissen dat ze maar te paard moeten gaan zonder ook maar iets te weten is erg apart en onnodig. Iedereen heeft zijn eigen redenen om wel of niet te paard ergens heen te gaan. Daar over oordelen is nergens voor nodig.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:06

Ze zeggen hier (randstad) dat de wind al minder sterk (4 a 5) wordt morgen dan ze aanvankelijk voorspelde (6).
Wij gaan met een veewagen op pad morgen, maar dat is een ander verhaal dan met trailer.

Ik zou nog even afwachten met annuleren.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:55

Windkracht 6 of windstoten zou ik niet met de trailer de weg op durven. Eventueel dan te voet of afzeggen....

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:06

Ik zou er onder de man heen rijden en vragen of iemand met een auto je eventuele spullen mee zou kunnen nemen. Zeker over een dijk is dat wel een risico met de wind.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:13

Een dijk is alleen een risico met de wind (en dan vooral windstoten) dwarsop. Dus als een ZW-wind wordt voorspeld en de dijk loopt NO/ZO, ja, dat kan gevaarlijk zijn. Maar loopt-ie (ongeveer) ZW, dan heb je 'm recht voor of achter, en dat is geen enkel probleem.
Dus kijk eerst eens hoe die dijk ligt, qua windrichting, en wat er qua windrichting voorspeld is.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:03

Ik zou met windkracht 6 ook niet onder het zadel over een smal dijkje gaan eerlijk gezegd..

Hooguit bij een brave aan de hand meenemen.

WhiteCanary

Berichten: 38
Geregistreerd: 13-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 13:46

Bedankt allemaal. Ik ga de trailer niet pakken. Ik ga even kijken of ik eventueel lopend ga, dan moet het met paard en de hand. Onder het zadel durf ik ook niet met die wind :')

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Rijden met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:08

Ik wil niet vervelend doen, maar als je er ivm wind niet op durft, weet je dan zeker dat hij/zij aan de hand wel braaf/ relaxed genoeg is? ( en zich bv niet losrukt).
Ik zou het echt gewoon morgen afwachten en dan bekijken hoe het is. Inschrijfgeld ben je nu toch al kwijt, dus later een besluit nemen is dagn geen enkel probleem toch?

WhiteCanary

Berichten: 38
Geregistreerd: 13-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 14:26

Punz schreef:
Ik wil niet vervelend doen, maar als je er ivm wind niet op durft, weet je dan zeker dat hij/zij aan de hand wel braaf/ relaxed genoeg is? ( en zich bv niet losrukt).
Ik zou het echt gewoon morgen afwachten en dan bekijken hoe het is. Inschrijfgeld ben je nu toch al kwijt, dus later een besluit nemen is dagn geen enkel probleem toch?


Ja aan de hand is het een heel ander paard dan onder het zadel. Dus dat maakt inderdaad wel een verschil.
Het gaat mij er ook om dat het een bont paard is dus dat ik hem straks al helemaal ga wassen en ik het zonde van al dat werk vind als ik uiteindelijk niet ga haha :P

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:31

xxxmh schreef:
Wat voor spullen moet je allemaal meenemen dan te paard? Ik ga altijd stappend heen, 35 min. Is ze lekker losgestapt en uitgestapt en heb mijn kleding al aan en paard uiteraard ook. Heb een rugtasje mee met paspoort, halstertouw en de proeven en flesje water.

en dan zit er drie uur tussen je proeven en sta je daar zonder emmer om je paard drinken te geven en zonder iets waar je hem op zijn gemak kan laten eten. En nee dat is hier geen uitzondering. Komende zondag toevallig maar 1 uur tussen mijn twee proeven, da's een enorme uitzondering. Maar 40 km enkel vind ik wat ver te voet. :')

Als je onder het zadel niet durft hoe ga je het dan op wedstrijd doen? := Ook aan de hand? :=

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:35

Lastig TS,zeker omdat je met dit soort dingen 1000 meningen krijgt. Ik zou persoonlijk het risico niet nemen, volgende keer beter. Nog wedstrijden genoeg. Maar ik ben dan ook een schijterd met wind :+