Hoogte trailer Ifor williams

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
posje
Berichten: 96
Geregistreerd: 21-10-06

Hoogte trailer Ifor williams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 21:57

Hoi allemaal,

Ik heb recent een oud model Ifor Williams gekocht, type Hb 401 uit 2007. Ik vond hem wel wat smal lijken, maar verkoper gaf aan dat het vooral optisch was en het scheelde ook niet heel veel met andere 1,5 paards trailers.

Helemaal blij, staan bekend als degelijke trailers. Alleen mijn paard weigert erin te gaan. Het lijkt al alsof ze de opstap naar de klep te hoog vindt. Ze tilt haar been niet hoog genoeg op. Voorklep open, ander paard voorop maakt allemaal niet uit.

Ze laadt normaal makkelijk, dus maar eens aan het meten gegaan en de ifor is een stukje smaller (20 cm) en lager (ook 20cm) als de trailer die we normaal van de buren lenen.

Paard is 170, trailer maar 213, past dit überhaupt of is de kans dat ze hoofd stoot groot? En herkent iemand het probleem met laden in een Ifor?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:01

Wel problemen met het laden gehad door de hogere opstap van de klep. 1 keer raar vanaf gestapt en toen weigerde hij. Toen dat opgelost was geen enkel probleem meer. Ook niet qua hoogte ofzo en die was ook 1,70. Maar die laadde eerst ook heel makkelijk en nadat we getraind hebben met hulp alle jaren daarna ook weer.

Op stal hebben ze een tweepaards waar degene van 1,75 plus ook gewoon in past. En dat is smaller door tussenschot natuurlijk. Dus die hoogte ken ik eigenlijk geen problemen mee. Hoewel wij met onze vorige hele grote expres een extra hoge en lange trailer gezocht hebben.

Edit, ik geloof alleen dat die van ons wel nieuwer is. Weet niet of dat scheelt qua hoogte.

posje
Berichten: 96
Geregistreerd: 21-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 23:13

MyWishMax schreef:
Wel problemen met het laden gehad door de hogere opstap van de klep. 1 keer raar vanaf gestapt en toen weigerde hij. Toen dat opgelost was geen enkel probleem meer. Ook niet qua hoogte ofzo en die was ook 1,70. Maar die laadde eerst ook heel makkelijk en nadat we getraind hebben met hulp alle jaren daarna ook weer.

Op stal hebben ze een tweepaards waar degene van 1,75 plus ook gewoon in past. En dat is smaller door tussenschot natuurlijk. Dus die hoogte ken ik eigenlijk geen problemen mee. Hoewel wij met onze vorige hele grote expres een extra hoge en lange trailer gezocht hebben.

Edit, ik geloof alleen dat die van ons wel nieuwer is. Weet niet of dat scheelt qua hoogte.


De nieuwere zijn wel wat hoger en breder vind ik op internet, weet alleen niet vanaf welk bouwjaar dat is.

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 16:55

Als iemand professioneel paarden vervoert, is de regel dat het dak minimaal 50 cm. boven de schoft moet zijn. Dat is bij jou niet het geval ( ook al vervoer je paarden niet zakelijk, het is wel een richtlijn hoeveel ruimte gewenst is boven de schoft), dus het kan dat jouw paard het wat laag vindt. Ik weet niet of er nog verschil in lichte binnenkant zit tussen de trailer die je leende en jouw Ifor? Dat kan er ook nog voor zorgen dat jouw paard de Ifor niet fijn vindt, als die donkerder oogt of is aan de binnenkant.
Die hoogte van de klep is inderdaad wel een dingetje, maar met oefenen zou jouw paard daar wel aan moeten kunnen wennen.

Ik kan alleen niet meer vinden waar die hoogte-eis voor professioneel transport staat...

ginatje

Berichten: 229
Geregistreerd: 24-03-13
Woonplaats: NB

Re: Hoogte trailer Ifor williams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:12

Mijn paard heeft ook echt even moeten wennen aan het hogere ''opstapje'', maar na een paar keer erop en eraf lopen was het geen probleem meer. Inderdaad een kwestie van wennen. Nu is onze ifor wel wat jonger (2016) dus ik durf niet te zeggen of dat een verschil maakt in hoogte.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoogte trailer Ifor williams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:25

Wij hebben ook eendergelijke trailer en bij ons geen enkel probleem met laden.

Je kunt inderdaad de voorklep open doen zodat het een hele open ruimte is waar je paard in loopt.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:29

Jet schreef:
Als iemand professioneel paarden vervoert, is de regel dat het dak minimaal 50 cm. boven de schoft moet zijn. Dat is bij jou niet het geval ( ook al vervoer je paarden niet zakelijk, het is wel een richtlijn hoeveel ruimte gewenst is boven de schoft), dus het kan dat jouw paard het wat laag vindt. Ik weet niet of er nog verschil in lichte binnenkant zit tussen de trailer die je leende en jouw Ifor? Dat kan er ook nog voor zorgen dat jouw paard de Ifor niet fijn vindt, als die donkerder oogt of is aan de binnenkant.
Die hoogte van de klep is inderdaad wel een dingetje, maar met oefenen zou jouw paard daar wel aan moeten kunnen wennen.

Ik kan alleen niet meer vinden waar die hoogte-eis voor professioneel transport staat...

Dit is een eis van de Transportverordening (VO EG 1/2005) in 1 van de bijlagen:

TVO, Bijlage 1, Hoofdstuk III, onder 2.3 schreef:
Eenhoevigen mogen niet in voertuigen met meerdere laadvloeren vervoerd worden, tenzij de dieren op de onderste laadvloer geladen worden terwijl de hogere laadvloeren leeg blijven. De inwendige hoogte van het compartiment dient ten minste 75 cm hoger te zijn dan de schofthoogte van het grootste dier.

Gaat dus zelfs om 75 cm boven de schoft.
Maar dit is, zoals gezegd, alleen van toepassing op commercieel vervoer en niet wanneer je met je eigen paard op pad bent.

posje
Berichten: 96
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Hoogte trailer Ifor williams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 17:54

Dank allemaal voor de reacties. Mijn paard is niet zo snugger met optillen van haar voeten. Ze stoot ze elke keer en bedenkt dan niet dat ze ze hoger moet optillen.

We hebben de voeten er al op getild, maar omdat de trailer vanbinnen donker is en wat smal twijfelt ze om erop te gaan. Probleem is dus dat ze met kleine pasjes gaat en vervolgens met het opstappen van de achterbenen weer bijna tegen de klep staat, die stoot en er dus voor blijft staan.

Voorklep ook al los gehad en ander paard het voor laten doen, maar snapt het niet. Dat in combinatie met de hoogte en dat ze graag haar hoofd hoger houdt in trailer maakt dat ik serieus erover denk de trailer om te ruilen voor een ander.

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:02

Marije_jiplover schreef:
Jet schreef:
Als iemand professioneel paarden vervoert, is de regel dat het dak minimaal 50 cm. boven de schoft moet zijn. Dat is bij jou niet het geval ( ook al vervoer je paarden niet zakelijk, het is wel een richtlijn hoeveel ruimte gewenst is boven de schoft), dus het kan dat jouw paard het wat laag vindt. Ik weet niet of er nog verschil in lichte binnenkant zit tussen de trailer die je leende en jouw Ifor? Dat kan er ook nog voor zorgen dat jouw paard de Ifor niet fijn vindt, als die donkerder oogt of is aan de binnenkant.
Die hoogte van de klep is inderdaad wel een dingetje, maar met oefenen zou jouw paard daar wel aan moeten kunnen wennen.

Ik kan alleen niet meer vinden waar die hoogte-eis voor professioneel transport staat...

Dit is een eis van de Transportverordening (VO EG 1/2005) in 1 van de bijlagen:

TVO, Bijlage 1, Hoofdstuk III, onder 2.3 schreef:
Eenhoevigen mogen niet in voertuigen met meerdere laadvloeren vervoerd worden, tenzij de dieren op de onderste laadvloer geladen worden terwijl de hogere laadvloeren leeg blijven. De inwendige hoogte van het compartiment dient ten minste 75 cm hoger te zijn dan de schofthoogte van het grootste dier.

Gaat dus zelfs om 75 cm boven de schoft.
Maar dit is, zoals gezegd, alleen van toepassing op commercieel vervoer en niet wanneer je met je eigen paard op pad bent.


Dat had ik wel gelezen, maar dat ging volgens mij om speciaal ( Rolo-)vervoer. Ik gaf het eigenlijk alleen aan om aan te geven dat die nog geen 50 cm. boven de schoft wel wat krap is en daarom een ( gedeeltelijke) oorzaak kan zijn voor het niet willen laden op deze trailer

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoogte trailer Ifor williams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 19:07

Kun je geen uittrekklep onder de trailer laten monteren?
Ons paard werd op zijn opleidingsstal vervoert in een dichte trailer.
Tweepaards vierkant hok op wielen. Ding ligt als een huis op de weg, achter twee deuren.
De ruiter trok voor laden en lossen een korte klep onder de trailer vandaan zodat de paarden zich niet zouden bezeren aan de lage instap.
Geen idee welk merk de trailer was.
In ieder geval Nederlands fabrikaat.

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 23:39

tienus63 schreef:
Kun je geen uittrekklep onder de trailer laten monteren?
Ons paard werd op zijn opleidingsstal vervoert in een dichte trailer.
Tweepaards vierkant hok op wielen. Ding ligt als een huis op de weg, achter twee deuren.
De ruiter trok voor laden en lossen een korte klep onder de trailer vandaan zodat de paarden zich niet zouden bezeren aan de lage instap.
Geen idee welk merk de trailer was.
In ieder geval Nederlands fabrikaat.


Volgens mij hadden de oudere Fautras trailers dat: [TAO] Trailer zonder klep - F autras .

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 23:48

De trailer die ik bedoel is gemaakt door Anemone.
Hij staat niet op de site bij hun.
Maar terug gevonden op de Facebook pagina van de opleidingsstal.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas geen foto dat de treeplank achter is uitgetrokken.

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 23:52

Grappig, dat merk trailer ken ik helemaal niet. Zo leer je nog weer eens wat over trailermerken! Ook nooit gedacht dat Anemone ook trailers van hun merk had.