Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
MyWishMax schreef:Wel problemen met het laden gehad door de hogere opstap van de klep. 1 keer raar vanaf gestapt en toen weigerde hij. Toen dat opgelost was geen enkel probleem meer. Ook niet qua hoogte ofzo en die was ook 1,70. Maar die laadde eerst ook heel makkelijk en nadat we getraind hebben met hulp alle jaren daarna ook weer.
Op stal hebben ze een tweepaards waar degene van 1,75 plus ook gewoon in past. En dat is smaller door tussenschot natuurlijk. Dus die hoogte ken ik eigenlijk geen problemen mee. Hoewel wij met onze vorige hele grote expres een extra hoge en lange trailer gezocht hebben.
Edit, ik geloof alleen dat die van ons wel nieuwer is. Weet niet of dat scheelt qua hoogte.
Jet schreef:Als iemand professioneel paarden vervoert, is de regel dat het dak minimaal 50 cm. boven de schoft moet zijn. Dat is bij jou niet het geval ( ook al vervoer je paarden niet zakelijk, het is wel een richtlijn hoeveel ruimte gewenst is boven de schoft), dus het kan dat jouw paard het wat laag vindt. Ik weet niet of er nog verschil in lichte binnenkant zit tussen de trailer die je leende en jouw Ifor? Dat kan er ook nog voor zorgen dat jouw paard de Ifor niet fijn vindt, als die donkerder oogt of is aan de binnenkant.
Die hoogte van de klep is inderdaad wel een dingetje, maar met oefenen zou jouw paard daar wel aan moeten kunnen wennen.
Ik kan alleen niet meer vinden waar die hoogte-eis voor professioneel transport staat...
TVO, Bijlage 1, Hoofdstuk III, onder 2.3 schreef:Eenhoevigen mogen niet in voertuigen met meerdere laadvloeren vervoerd worden, tenzij de dieren op de onderste laadvloer geladen worden terwijl de hogere laadvloeren leeg blijven. De inwendige hoogte van het compartiment dient ten minste 75 cm hoger te zijn dan de schofthoogte van het grootste dier.
Marije_jiplover schreef:Jet schreef:Als iemand professioneel paarden vervoert, is de regel dat het dak minimaal 50 cm. boven de schoft moet zijn. Dat is bij jou niet het geval ( ook al vervoer je paarden niet zakelijk, het is wel een richtlijn hoeveel ruimte gewenst is boven de schoft), dus het kan dat jouw paard het wat laag vindt. Ik weet niet of er nog verschil in lichte binnenkant zit tussen de trailer die je leende en jouw Ifor? Dat kan er ook nog voor zorgen dat jouw paard de Ifor niet fijn vindt, als die donkerder oogt of is aan de binnenkant.
Die hoogte van de klep is inderdaad wel een dingetje, maar met oefenen zou jouw paard daar wel aan moeten kunnen wennen.
Ik kan alleen niet meer vinden waar die hoogte-eis voor professioneel transport staat...
Dit is een eis van de Transportverordening (VO EG 1/2005) in 1 van de bijlagen:TVO, Bijlage 1, Hoofdstuk III, onder 2.3 schreef:Eenhoevigen mogen niet in voertuigen met meerdere laadvloeren vervoerd worden, tenzij de dieren op de onderste laadvloer geladen worden terwijl de hogere laadvloeren leeg blijven. De inwendige hoogte van het compartiment dient ten minste 75 cm hoger te zijn dan de schofthoogte van het grootste dier.
Gaat dus zelfs om 75 cm boven de schoft.
Maar dit is, zoals gezegd, alleen van toepassing op commercieel vervoer en niet wanneer je met je eigen paard op pad bent.
tienus63 schreef:Kun je geen uittrekklep onder de trailer laten monteren?
Ons paard werd op zijn opleidingsstal vervoert in een dichte trailer.
Tweepaards vierkant hok op wielen. Ding ligt als een huis op de weg, achter twee deuren.
De ruiter trok voor laden en lossen een korte klep onder de trailer vandaan zodat de paarden zich niet zouden bezeren aan de lage instap.
Geen idee welk merk de trailer was.
In ieder geval Nederlands fabrikaat.