Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Samir schreef:Plonspony schreef:Ik ben sinds afgelopen woensdag de gelukkige eigenaresse van een Bonilla B4. Ik heb een Cheval liberte (met voorlader) ingeruild.
En wat een wereld van verschil is deze trailer tov de Cheval! Lichter, voelt duidelijk het verschil achter de auto (ook al hebben we er een Mazda CX5 voor staan toch trekt ie makkelijker), ligt stabieler.
Ik heb vroeger als eerste trailer ook nog een ouder model IforWilliams gehad, ook fijne trailers (fijner dan de Cheval en ik denk qua comfort nu vergelijkbaar met de Bonilla), maar gewoon te zwaar voor veel “normale” auto’s om te mogen trekken met 2 paarden.
Hoe is deze om de paarden te laden qua op-/afstap?
XladyX schreef:Cheval liberte heeft ook trailer met een vooruitloop maar die zijn kwalitatief lang niet zo goed als de Ifor. Ik snap je voorkeur voor een vooruitloop, ik gebruik niet anders. Ideaal! Ik ben nog nooit op een locatie geweest waar ik de vooruitloop niet kon gebruiken.
Ik heb nu de kleinere tweepaards (hb506) en hiervoor de hb403 gehad. Persoonlijk vind ik de 2p veel fijner en stabieler achter de auto liggen dan de 1,5p.
kattyvds schreef:XladyX schreef:Cheval liberte heeft ook trailer met een vooruitloop maar die zijn kwalitatief lang niet zo goed als de Ifor. Ik snap je voorkeur voor een vooruitloop, ik gebruik niet anders. Ideaal! Ik ben nog nooit op een locatie geweest waar ik de vooruitloop niet kon gebruiken.
Ik heb nu de kleinere tweepaards (hb506) en hiervoor de hb403 gehad. Persoonlijk vind ik de 2p veel fijner en stabieler achter de auto liggen dan de 1,5p.
O die HB506 heb ik eigenlijk over het hoofd gezien… ik was zo gefocust op de HB511
Kunnen daar ook 2 grote paarden op? Wat is het verschil met de grotere 511?
Ik merk ook 2 types met en zonder vooruitloop, maar met vooruitloop ook al 2600 kg
XladyX schreef:Heb je nu een vooruitloop in gebruik? Want mijn ervaring is dat ik het helemaal niet gebruik mijn paard laad makkelijk op/af via de achterkant, en voor uitladen vond hij spannend dus nooit de tijd voor genomen om hem dat eigen te maken. Voor mij heeft het geen meerwaarde, ik ging voor ifor ivm de duurzaamheid en stevigheid (bv bij een ongeval) van de trailer.
kattyvds schreef:O die HB506 heb ik eigenlijk over het hoofd gezien… ik was zo gefocust op de HB511
Kunnen daar ook 2 grote paarden op? Wat is het verschil met de grotere 511?
Ik merk ook 2 types met en zonder vooruitloop, maar met vooruitloop ook al 2600 kg
Plonspony schreef:Ik heb mijn paarden nog niet geladen gezien de korte tijd dat ik de trailer nu heb, woensdag opgehaald in Steenwijk, voor ons 1,5 uur heen en terug rijden met de trailers.
Maar de op- en afstap van de trailer is echt heel laag, het is vergelijkbaar met een paardenweegschaal oid waar ze op moeten stappen. Ik voorzie geen problemen
XladyX schreef:Heb je nu een vooruitloop in gebruik? Want mijn ervaring is dat ik het helemaal niet gebruik mijn paard laad makkelijk op/af via de achterkant, en voor uitladen vond hij spannend dus nooit de tijd voor genomen om hem dat eigen te maken. Voor mij heeft het geen meerwaarde, ik ging voor ifor ivm de duurzaamheid en stevigheid (bv bij een ongeval) van de trailer.
Rizette schreef:Plonspony schreef:Ik heb mijn paarden nog niet geladen gezien de korte tijd dat ik de trailer nu heb, woensdag opgehaald in Steenwijk, voor ons 1,5 uur heen en terug rijden met de trailers.
Maar de op- en afstap van de trailer is echt heel laag, het is vergelijkbaar met een paardenweegschaal oid waar ze op moeten stappen. Ik voorzie geen problemen
Dan ben jij ook bij Berend Brouwer geweest? Die had ik hier al geadviseerd ,weet erg veel van trailers en kan je fijn helpen in jouw keus.
Onali schreef:ivy_power89 schreef:Voer die discussie dan maar met de politie als je van de weg gehaald wordt. Heb je geen BE rijbewijs, dan wordt er gekeken wat de combinatie op papier weegt ,niet naar werkelijke gewicht.
En dit is precies 1 van de redenen om gewoon te investeren in een E rijbewijs.
Vaak weten wij het beter dan de politie omdat wij, als paardenmeisjes, vaker met zo'n combi rijden dan de politie die je er op controleert.
Ibbel schreef:Je zal altijd vastzitten aan BE met een tweepaardstrailer, welke je ook koopt. Je moet met B nl onder de 3500 kg theoretisch combinatiegewicht blijven. Maw, met de TMM van een tweepaardstrailer (die minimaal 2000 kg is) plus de TMM van je auto (die bij een beetje trekauto meer dan 1500 kg is) zit je gewoon altijd boven de 3500 kg.
Sizzle schreef:kattyvds schreef:Bedankt voor je feedback.
Met “gevoelsmatig krap” bedoel je dat je auto iets te licht is?
Gewoon net te weinig „extra“ vermogen als je in een lastige situatie zit. Dat voelt voor mij onprettig. Voorheen had ik een zwaardere auto en die trok ook 2 paarden wel snel eenvoudig weg uit een rare zijwind of bij een sterke stijging. Ik vermeid daarom nu ook vaak langere afstanden en tunnels totdat ik weer een sterkere auto heb. Het liefst toch wel minimaal 2300-2500 toegestaan trekgewicht en awd.
Maar dat zal ook persoonlijk zijn hoor want eigenlijk trekt hij het verder prima op doorgaande wegen en snelwegen.
Noblesse_ schreef:Én de MTM van de trailer mag niet hoger zijn dan die van de auto. Onmogelijk met een 2-paardstrailer en B rijbewijs dus.
Op BE kan het wel. Dan telt het daadwerkelijke gewicht.
Dorine92 schreef:Ibbel schreef:Je zal altijd vastzitten aan BE met een tweepaardstrailer, welke je ook koopt. Je moet met B nl onder de 3500 kg theoretisch combinatiegewicht blijven. Maw, met de TMM van een tweepaardstrailer (die minimaal 2000 kg is) plus de TMM van je auto (die bij een beetje trekauto meer dan 1500 kg is) zit je gewoon altijd boven de 3500 kg.
Dit is niet waar... je kunt je trailer gewoon terug laten keuren en dan heb je geen BE nodig. Ook hoeft een trekauto niet per se zwaarder dan 1500 kilo te zijn
Rex_Rolfo schreef:Dorine92 schreef:Dit is niet waar... je kunt je trailer gewoon terug laten keuren en dan heb je geen BE nodig. Ook hoeft een trekauto niet per se zwaarder dan 1500 kilo te zijn
Ibbel heeft het over TMM van 1500 kg, niet leeggewicht. Aangezien een Fiat Panda al aan TMM 1300 kg zit is 1500 behoorlijk laag voor een trekauto
En natuurlijk kun je een tweepaards terug laten keuren. Maar dan nog zit je met een relatief hoog eigen gewicht waardoor je een minder laadvermogen hebt dan bij een vergelijkbare anderhalf paards. En twee paarden kun je sowieso vergeten op een teruggekeurde trailer.