Alternatief IforWilliams?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plonspony

Berichten: 272
Geregistreerd: 30-11-12

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:02

Ik heb mijn paarden nog niet geladen gezien de korte tijd dat ik de trailer nu heb, woensdag opgehaald in Steenwijk, voor ons 1,5 uur heen en terug rijden met de trailers.
Maar de op- en afstap van de trailer is echt heel laag, het is vergelijkbaar met een paardenweegschaal oid waar ze op moeten stappen. Ik voorzie geen problemen

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:10

Samir schreef:
Plonspony schreef:
Ik ben sinds afgelopen woensdag de gelukkige eigenaresse van een Bonilla B4. Ik heb een Cheval liberte (met voorlader) ingeruild.
En wat een wereld van verschil is deze trailer tov de Cheval! Lichter, voelt duidelijk het verschil achter de auto (ook al hebben we er een Mazda CX5 voor staan toch trekt ie makkelijker), ligt stabieler.
Ik heb vroeger als eerste trailer ook nog een ouder model IforWilliams gehad, ook fijne trailers (fijner dan de Cheval en ik denk qua comfort nu vergelijkbaar met de Bonilla), maar gewoon te zwaar voor veel “normale” auto’s om te mogen trekken met 2 paarden.


Hoe is deze om de paarden te laden qua op-/afstap?


Ik heb zelf al een poosje de 1,5 Bonilla. De voorlader, en de opstap ipv de klep, hebben voor mijn paard zoveel meerwaarde. Voorheen stonden we ruim 20 minuten te klooien met van alles, nu staat ze er zonder gedoe vrij snel op. En hij ligt inderdaad heel fijn achter de auto. En de auto rijdt een stuk zuiniger terwijl de vorige trailer (op papier) maar 50kg zwaarder was.

De opstap aan de achterkant is nog iets verlaagd, dus deze is heel laag en stapt ze zo in. De vooruitloop is iets hoger. Mijne kan zowel voor uitstappen als achteruit eruit. Het gaat de ene keer onhandig maar daarna weet ze dat ze op moet letten.

Voor het idee:
Afbeelding


En ja, het is een beste investering. Maar ik roep inmiddels dat mijn merrie nog minstens 20 jaar mee moet en nu de trailer dus ook :+

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 09:12

XladyX schreef:
Cheval liberte heeft ook trailer met een vooruitloop maar die zijn kwalitatief lang niet zo goed als de Ifor. Ik snap je voorkeur voor een vooruitloop, ik gebruik niet anders. Ideaal! Ik ben nog nooit op een locatie geweest waar ik de vooruitloop niet kon gebruiken.

Ik heb nu de kleinere tweepaards (hb506) en hiervoor de hb403 gehad. Persoonlijk vind ik de 2p veel fijner en stabieler achter de auto liggen dan de 1,5p.

O die HB506 heb ik eigenlijk over het hoofd gezien… ik was zo gefocust op de HB511 :)*

Kunnen daar ook 2 grote paarden op? Wat is het verschil met de grotere 511?
Ik merk ook 2 types met en zonder vooruitloop, maar met vooruitloop ook al 2600 kg

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:38

Nee, HB506 is TMM2600 en de 511 TMM2700, dus niet veel verschil kwa gewichten.

Aangezien je met je B rijbewijs een max van 3500 TMM hebt, stelde ik de 403 voor (TMM 1600).

Maar veel 'gewone' 2 paards trailers hebben TMM2000 kg, dan zou je met een auto van TMM 1500kg wegkomen. Helaas heeft een beetje trekauto TMM2000kg.

De Bonilla ben ik erg benieuwd naar, die ga ik eens opzoeken!

Denk dat je met de informatie die hier genoemd eens moet kijken waar je je ideeen bij gaat stellen. Met je man op pad óf een 1 paards óf je E rijbewijs óf ..... ;)

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:42

Heb je nu een vooruitloop in gebruik? Want mijn ervaring is dat ik het helemaal niet gebruik :o mijn paard laad makkelijk op/af via de achterkant, en voor uitladen vond hij spannend dus nooit de tijd voor genomen om hem dat eigen te maken. Voor mij heeft het geen meerwaarde, ik ging voor ifor ivm de duurzaamheid en stevigheid (bv bij een ongeval) van de trailer.

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:04

Ik heb een ifor en gebruik de vooruitloop heel veel maar zelden voor de paarden zelf. Ik ga met de trailer hooi halen. Door via de vooruitloop het hooi de trailer in te dragen, kun je tegen de achterkant beginnen te stapelen. Zo passen er 2 baaltjes naast elkaar en 6 op elkaar. Iedere rij is zo 12 balen. Er kunnen zo makkelijk 50 balen mee naar huis.

Als je de trailer dus ook voor andere dingen dan paarden gebruikt, kan een vooruitloop ook voordelen hebben.

De vooruitloop hebben we ook gebruikt toen we voor anderen een erg ziek paard naar de kliniek brachten. Voor hem was de vooruitloop simpeler dan achteruit de trailer af (paard heeft het gelukkig gered).

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:26

kattyvds schreef:
XladyX schreef:
Cheval liberte heeft ook trailer met een vooruitloop maar die zijn kwalitatief lang niet zo goed als de Ifor. Ik snap je voorkeur voor een vooruitloop, ik gebruik niet anders. Ideaal! Ik ben nog nooit op een locatie geweest waar ik de vooruitloop niet kon gebruiken.

Ik heb nu de kleinere tweepaards (hb506) en hiervoor de hb403 gehad. Persoonlijk vind ik de 2p veel fijner en stabieler achter de auto liggen dan de 1,5p.

O die HB506 heb ik eigenlijk over het hoofd gezien… ik was zo gefocust op de HB511 :)*

Kunnen daar ook 2 grote paarden op? Wat is het verschil met de grotere 511?
Ik merk ook 2 types met en zonder vooruitloop, maar met vooruitloop ook al 2600 kg

Die heb ik dus ook, de normale tweepaards. Die is bij mij leeg 900kg, kunnen twee normale paarden op. Als je echt een kasteel hebt, zal de 511 fijner zijn, die is volgens mij met name hoger.

Ik gebruik altijd de vooruitloop, nog nooit gehad dat dat op concours een probleem is. Je geeft dit aan bij het parkeren en zorgt dat er extra ruimte is aan de rechterkant.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:27

XladyX schreef:
Heb je nu een vooruitloop in gebruik? Want mijn ervaring is dat ik het helemaal niet gebruik :o mijn paard laad makkelijk op/af via de achterkant, en voor uitladen vond hij spannend dus nooit de tijd voor genomen om hem dat eigen te maken. Voor mij heeft het geen meerwaarde, ik ging voor ifor ivm de duurzaamheid en stevigheid (bv bij een ongeval) van de trailer.


Wij gebruiken hem idd ook alleen bij het wennen aan de trailer voor jonge paarden. En als we weekenden weg gaan om de zadelkast / spullen aan de voorkant eruit te halen, maar dat kan ook prima via de laadklep.

Wij hebben ook de 506. Ons trekpaard past er prima in (1.75 / 850kg).

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:45

Of je iets hebt aan zo'n vooruitloop ligt er ook wel echt aan wat je doelsbestemming is met je trailer. Als je lekker naar lesjes en bosritten gaat zul je hem nog wel kunnen gebruiken. Kom je veel op concoursen heb je er vaak niks aan want dan sta je in een rij.
Wel iets om mee te nemen in je afwegingen.

Wat ik trouwens echt niet snap aan die Bonila: Kunnen de paarden daar nou niet/nauwelijks buiten kijken? Is het raam daar aan optie?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:24

Hier ook ifor, omdat ik de bonilla te duur vond.
Maar ik gebruik de voorklep altijd.
Ook op wedstrijd. Ik zoek wel een plekje uit of zorg dat ik voldoende ruimte heb. Mijn merrie is er ook heel blij mee.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:03

kattyvds schreef:
O die HB506 heb ik eigenlijk over het hoofd gezien… ik was zo gefocust op de HB511 :)*

Kunnen daar ook 2 grote paarden op? Wat is het verschil met de grotere 511?
Ik merk ook 2 types met en zonder vooruitloop, maar met vooruitloop ook al 2600 kg


Ik heb de HB506, mijn merries van 160 en 162 staan er riant op. Volgens mij adviseert Ifor ze tot 168, voor echt grote paarden de HB511. Ik heb hem tevens op papier terug laten keuren naar 2200, zodat onze auto hem mag trekken.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:39

Plonspony schreef:
Ik heb mijn paarden nog niet geladen gezien de korte tijd dat ik de trailer nu heb, woensdag opgehaald in Steenwijk, voor ons 1,5 uur heen en terug rijden met de trailers.
Maar de op- en afstap van de trailer is echt heel laag, het is vergelijkbaar met een paardenweegschaal oid waar ze op moeten stappen. Ik voorzie geen problemen

Dan ben jij ook bij Berend Brouwer geweest? Die had ik hier al geadviseerd ,weet erg veel van trailers en kan je fijn helpen in jouw keus.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:40

XladyX schreef:
Heb je nu een vooruitloop in gebruik? Want mijn ervaring is dat ik het helemaal niet gebruik :o mijn paard laad makkelijk op/af via de achterkant, en voor uitladen vond hij spannend dus nooit de tijd voor genomen om hem dat eigen te maken. Voor mij heeft het geen meerwaarde, ik ging voor ifor ivm de duurzaamheid en stevigheid (bv bij een ongeval) van de trailer.

Elk paard leer je best makkelijk achterwaarts er af gaan. Vind een vooruiloop ook niet nodig maar goed, ander mensen, andere wensen. Ieder zijn ding.

Plonspony

Berichten: 272
Geregistreerd: 30-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:51

Rizette schreef:
Plonspony schreef:
Ik heb mijn paarden nog niet geladen gezien de korte tijd dat ik de trailer nu heb, woensdag opgehaald in Steenwijk, voor ons 1,5 uur heen en terug rijden met de trailers.
Maar de op- en afstap van de trailer is echt heel laag, het is vergelijkbaar met een paardenweegschaal oid waar ze op moeten stappen. Ik voorzie geen problemen

Dan ben jij ook bij Berend Brouwer geweest? Die had ik hier al geadviseerd ,weet erg veel van trailers en kan je fijn helpen in jouw keus.


Yes!
Ik kwam wel gericht voor een Bonilla, maar ik ben echt heel fijn geholpen. Goede ervaring tot nu toe

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 18:06

Onali schreef:
ivy_power89 schreef:
Voer die discussie dan maar met de politie als je van de weg gehaald wordt. Heb je geen BE rijbewijs, dan wordt er gekeken wat de combinatie op papier weegt ,niet naar werkelijke gewicht.

En dit is precies 1 van de redenen om gewoon te investeren in een E rijbewijs.


Vaak weten wij het beter dan de politie omdat wij, als paardenmeisjes, vaker met zo'n combi rijden dan de politie die je er op controleert.


Ohja! Kom maar op! Die discussie durf ik wel aan met de politie! Mag ik mag ik ?? }> :+

Als eens zo'n diender het schaamrood op zn kaken gekregen met een dergelijke discussie. Hij reed met zo'n dikke politie Range Rover met 2 paards trailer maar zei dat het mocht met zijn B rijbewijs omdat hij maar 1 paard bij zich had.. ~~}> }:)

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 20:25

Ik heb wat agenten in mijn vriendengroep, en zij zeggen eerlijk ' we hebben eigenlijk geen idee'..
Ja, slecht, maar ik snap het ook wel. Heb liever dat ze dieven vangen (gezien het personeelstekort) dan iemand die zijn papieren niet voor elkaar heeft, dat is voor de verzekering..

Dat gezegd hebbende, dat is de enige reden dat ik ooit mijn BE heb gehaald, voor de verzekering.
Dat zijn grotere haaien dan de pliesie...

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 20:41

Och, die discussie met de politie heb ik ook al eens moeten voeren (met E rijbewijs en lege Ifor met TMM 2500, achter een bus die 2000 mocht trekken)
Ze moest er wel even een collega bij roepen om te checken of ik wel de waarheid sprak (uhh, als politie moet u toch de regels kennen...)

Anyway, ik ben enorm fan van de Ifor en gebruik mijn voorlader ook regelmatig.
Handige aan deze trailer vind ik o.a. dat het middenschot er makkelijk uit te halen is, om zo 2 grote ronde balen erin te laten laden.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:47

Ibbel schreef:
Je zal altijd vastzitten aan BE met een tweepaardstrailer, welke je ook koopt. Je moet met B nl onder de 3500 kg theoretisch combinatiegewicht blijven. Maw, met de TMM van een tweepaardstrailer (die minimaal 2000 kg is) plus de TMM van je auto (die bij een beetje trekauto meer dan 1500 kg is) zit je gewoon altijd boven de 3500 kg.

Dit is niet waar... je kunt je trailer gewoon terug laten keuren en dan heb je geen BE nodig. Ook hoeft een trekauto niet per se zwaarder dan 1500 kilo te zijn

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:50

Sizzle schreef:
kattyvds schreef:
Bedankt voor je feedback.
Met “gevoelsmatig krap” bedoel je dat je auto iets te licht is?


Gewoon net te weinig „extra“ vermogen als je in een lastige situatie zit. Dat voelt voor mij onprettig. Voorheen had ik een zwaardere auto en die trok ook 2 paarden wel snel eenvoudig weg uit een rare zijwind of bij een sterke stijging. Ik vermeid daarom nu ook vaak langere afstanden en tunnels totdat ik weer een sterkere auto heb. Het liefst toch wel minimaal 2300-2500 toegestaan trekgewicht en awd.
Maar dat zal ook persoonlijk zijn hoor want eigenlijk trekt hij het verder prima op doorgaande wegen en snelwegen.

Hoeveel een auto mag trekken heeft vooral met de constructie te maken. Daarom mogen die oude Landrovers met anderhalf pk zoveel trekken: ladderchassis. Vermogen heb je in Nederland niet zo heel veel nodig, weinig bergen in vergelijking met Zwitserland. In vergelijking met bijna elk ander land trouwens :+

Wat vooral belangrijk is als er een trailer achter de auto hangt is om niet te snel op te schakelen. Laat de motor een beetje toeren draaien, veel beter voor het blok en dan heb je ook een iets groter deel van het vermogen dat de auto heeft beschikbaar. Veel mensen schakelen te vlot op. Op de snelweg bijvoorbeeld is het bijna altijd beter om de hoogste versnelling niet te gebruiken.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:52

Noblesse_ schreef:
Én de MTM van de trailer mag niet hoger zijn dan die van de auto. Onmogelijk met een 2-paardstrailer en B rijbewijs dus.

Op BE kan het wel. Dan telt het daadwerkelijke gewicht.

Dit is al jaren niet meer zo. Tegenwoordig mag de MTM van de trailer hoger zijn dan het gewicht van de auto. Als de auto de trailer maar mag trekken. Dus een auto van 1300 kilo die 1500 mag trekken, mag gewoon op een BE een trailer met een MTM van 1500 trekken

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:54

Dorine92 schreef:
Ibbel schreef:
Je zal altijd vastzitten aan BE met een tweepaardstrailer, welke je ook koopt. Je moet met B nl onder de 3500 kg theoretisch combinatiegewicht blijven. Maw, met de TMM van een tweepaardstrailer (die minimaal 2000 kg is) plus de TMM van je auto (die bij een beetje trekauto meer dan 1500 kg is) zit je gewoon altijd boven de 3500 kg.

Dit is niet waar... je kunt je trailer gewoon terug laten keuren en dan heb je geen BE nodig. Ook hoeft een trekauto niet per se zwaarder dan 1500 kilo te zijn

Ibbel heeft het over TMM van 1500 kg, niet leeggewicht. Aangezien een Fiat Panda al aan TMM 1300 kg zit is 1500 behoorlijk laag voor een trekauto ;)


En natuurlijk kun je een tweepaards terug laten keuren. Maar dan nog zit je met een relatief hoog eigen gewicht waardoor je een minder laadvermogen hebt dan bij een vergelijkbare anderhalf paards. En twee paarden kun je sowieso vergeten op een teruggekeurde trailer.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:58

Een Ifor is over het algemeen zwaarder dan de meeste trailers, bij terugkeuren hou je dan te weinig laadvermogen over voor een fatsoenlijk paard.
Zet trailer plus paard maar eens op een weegbrug, sommigen zullen dan schrikken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:00

Rex_Rolfo, als je iets juist wel hebt in NL is het wind.
Ik vind het gewoon erg onprettig met deze combi, zeker met veel vrachtverkeer.
Heb overwogen een lichtere trailer te zoeken maar de ifor ligt zo fijn op de weg dat ik toch maar ga sparen voor een andere auto.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:11

Rex_Rolfo schreef:
Dorine92 schreef:
Dit is niet waar... je kunt je trailer gewoon terug laten keuren en dan heb je geen BE nodig. Ook hoeft een trekauto niet per se zwaarder dan 1500 kilo te zijn

Ibbel heeft het over TMM van 1500 kg, niet leeggewicht. Aangezien een Fiat Panda al aan TMM 1300 kg zit is 1500 behoorlijk laag voor een trekauto ;)


En natuurlijk kun je een tweepaards terug laten keuren. Maar dan nog zit je met een relatief hoog eigen gewicht waardoor je een minder laadvermogen hebt dan bij een vergelijkbare anderhalf paards. En twee paarden kun je sowieso vergeten op een teruggekeurde trailer.

Mijn trekauto woog nog geen 1300 kilo en mocht 1500 trekken. Ik neem aan dat een auto die 250 kilo zwaarder is, nog wel wat meer mag trekken dan...
En dat laatste wat je zegt is afhankelijk van het gewicht van je trailer en afhankelijk van naar welk gewicht je de trailer laat terugkeuren... en ook nog afhankelijk van wat je erin wilt zetten

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:13

Dorine92 schreef:
Mijn trekauto woog nog geen 1300 kilo en mocht 1500 trekken

1300 kg leeg gewicht? Wij hebben het over tmm, leeg gewicht plus max laadvermogen.