Alternatief IforWilliams?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:34

Ivm de gewichten kom je praktisch al op een BE rijbewijs maar los daar van, en dan gooi ik even de knuppel in het hoenderhok nu, als je met zo’n grote combinatie gaat rijden zorg gewoon voor een degelijk rijbewijs die daarbij hoort.

Hoevaak ik wel niet mensen tegenkom die met hun combinatie, veelal teruggekeurde 1.5 paards trailers, lopen te kloten….. je pikt ze er op concours oid zo uit. Je gaat met een enorme combinatie de weg op. Daarnaast staat er nogal een waardevol iets ín je kar.

Een E rijbewijs is zo gehaald maar dan heb je wel net ff wat handvaten en handigheid meegekregen. Maakt de weg een stuk veiliger zowel voor ons als je paard.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:44

Rex_Rolfo schreef:
Wat vooral belangrijk is als er een trailer achter de auto hangt is om niet te snel op te schakelen. Laat de motor een beetje toeren draaien, veel beter voor het blok en dan heb je ook een iets groter deel van het vermogen dat de auto heeft beschikbaar. Veel mensen schakelen te vlot op. Op de snelweg bijvoorbeeld is het bijna altijd beter om de hoogste versnelling niet te gebruiken.


En hoe doe je dat met een automaat? Op sportstand zetten? Ik trek sowieso altijd rustig op met trailer (korte invoegstroken daargelaten), maar kan met automaat weinig invloed hebben op toerental toch?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:07

Rex_Rolfo schreef:
Dorine92 schreef:
Mijn trekauto woog nog geen 1300 kilo en mocht 1500 trekken

1300 kg leeg gewicht? Wij hebben het over tmm, leeg gewicht plus max laadvermogen.

Ahh ja leeg idd 1250 ongeveer. Vol max 1600-nogwat
Trailer was teruggekeurd naar 1700 of 1800

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 09:29

Bedankt allen voor jullie inbreng.

Mag ik nog eens terugkomen op mijn oorspronkelijke vraag? :)

Deze ochtend ging ik kijken naar een okkazie HB511 van IforWilliams. Ondanks dat deze er heel degelijk uit zag, heb ik hem uiteindelijk niet durven kopen, omwille van het MTM 2700 kg. |(

Nee, ik wil met gerust gemoed op de weg met een 2-paardsvan van MTM 2000 kg, max 2200.

Mijn verdere studie leert me (voorlopig) dat een Fautras Provan hieraan zou voldoen. Klopt?
Heeft iemand er zo een? Ervaringen?
Van dit type vind je af en toe wel eens een okkazie, denk ik.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:36

Waarom val je over de MTM?
Die geeft voor mij vooral aan dat het een super stevige, degelijke trailer is.

En ja, ook een hoger gewicht leeg, dus met 1 paard erin zit je al bijna aan de max voor wat je auto mag trekken. Voordeel van een zware trailer: bewegingen van het paard voel je veel minder en het ligt stabieler achter de auto.

Verder eens met de adviezen om E te halen (of in elk geval te gaan lessen hiervoor!). Ik reed al 5 jaar met trailer zonder E en dacht dat ik het best kon, maar op een dagcursus E-achter-B heb ik zoveel meer geleerd dan in die 5 jaar zelf aanklooien.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:50

Wat weerhoudt je dan om je E te halen?
Als je het idee hebt dat je nu veilig en ervaren onderweg bent dan is dat toch zo gepiept?
Dan zit je tenminste ook niet met problemen als je een keer een combinatie moet lenen of zo.

Criollo, ik rij inderdaad in sportstand, dan schakelt hij niet zo ver door. Je merkt dat enorm het ergens vals plat is. Dan schakelt hij ineens terug met veel toeren terwijl ik zelf niet eens door heb dat er een lichte stijging is.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:01

Maar serieus, waarom zo zitten puzzelen als je met een E rijbewijs klaar bent? Hoef je niets terug te keuren bijv.

En dan schrik ik soms echt van de combinaties waarmee mensen rond rijden of aanraden. Vergeet ook niet dat niet alleen het trekgewicht belangrijk is maar ook de kogeldruk om maar wat te noemen.

Dames, we hebben ons meest dierbare bezit achterop een trekhaak.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:02

kattyvds schreef:
Bedankt allen voor jullie inbreng.

Mag ik nog eens terugkomen op mijn oorspronkelijke vraag? :)

Deze ochtend ging ik kijken naar een okkazie HB511 van IforWilliams. Ondanks dat deze er heel degelijk uit zag, heb ik hem uiteindelijk niet durven kopen, omwille van het MTM 2700 kg. |(

Nee, ik wil met gerust gemoed op de weg met een 2-paardsvan van MTM 2000 kg, max 2200.

Mijn verdere studie leert me (voorlopig) dat een Fautras Provan hieraan zou voldoen. Klopt?
Heeft iemand er zo een? Ervaringen?
Van dit type vind je af en toe wel eens een okkazie, denk ik.


Waarom ga je dan überhaupt kijken? Verspil je die verkopende partij zijn tijd mee en die van jezelf want MTM weet je op voorhand toch al en dan weet je dus ook dat je die trailer dus niet ging kopen...

Vind dat altijd zo vreemd dat men dan alsnog iemand tijd laat vrij maken...

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:07

Kogeldruk bij de ifor is wel een dingetje ja, bij Fautras ook dacht ik.
Bij aan AWD vallt dat mee maar bij enkel een voorwielaandrijving merk je dat wel bij een lege trailer vind ik.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:23

Wat maakt het uit dat de trailer Max 2700 mag wegen.
Ook al stop je er niks in en ga je de hele dag rondjes rijden of 1 paard erin. Dat maakt niks uit. Ook al rijd je altijd rond met 1900 kilo totaal.

Mijn trailer mag op papier 2400 kilo zijn. Ik rijd er altijd maar met 1 pony in en zelden dat er 2 ingaan en dan mag mijn auto Max 2000 kilo. Maar dat doet er niet toe dat de trailer 2400 mag zijn.

Alleen bij geen E dan mag je auto niet minder wegen dan de totale massa van de trailer en niet boven de 3500 kilo uitkomen. Auto bijvoorbeeld 1700 kilo, trailer 1500 totaal 3200 en dat is legaal. Of 1800 auto trailer 1600 totaal 3400 kilo ook legaal voor zonder E.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:27

Ik reed voorheen ook met een IforWilliams 1,5 paards met de Subaru Forester. Hele fijne trailer, maar wilde graag overstappen naar tweepaards. Met de forester kon ik inderdaad geen Ifor houden, dus zijn we voor een Bockmann gegaan. Nog steeds erg blij mee! De voorlader is leuk bij Ifor, maar in de praktijk gebruikte ik die nooit, gezien je behoorlijk wat ruimte nodig hebt op een parkeerplaats/wedstrijd etc. Met een tweepaards trailer en Subaru Forester kom je trouwens al snel op BE-rijbewijs uit.

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 10:43

Sizzle schreef:
Wat weerhoudt je dan om je E te halen?
Als je het idee hebt dat je nu veilig en ervaren onderweg bent dan is dat toch zo gepiept?
Dan zit je tenminste ook niet met problemen als je een keer een combinatie moet lenen of zo.

Criollo, ik rij inderdaad in sportstand, dan schakelt hij niet zo ver door. Je merkt dat enorm het ergens vals plat is. Dan schakelt hij ineens terug met veel toeren terwijl ik zelf niet eens door heb dat er een lichte stijging is.


Sorry voor het misverstand, maar ik heb nooit gezegd dat iets me weerhoudt om een E te halen. Ik ga dat doen, hoor. En in afwachting zal mijn man zich wel opofferen haha :)

Maar de focus van dit topic wil ik vnl houden op het kiezen van een goede trailer

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 10:55

Little_Gift schreef:
kattyvds schreef:
Bedankt allen voor jullie inbreng.

Mag ik nog eens terugkomen op mijn oorspronkelijke vraag? :)

Deze ochtend ging ik kijken naar een okkazie HB511 van IforWilliams. Ondanks dat deze er heel degelijk uit zag, heb ik hem uiteindelijk niet durven kopen, omwille van het MTM 2700 kg. |(

Nee, ik wil met gerust gemoed op de weg met een 2-paardsvan van MTM 2000 kg, max 2200.

Mijn verdere studie leert me (voorlopig) dat een Fautras Provan hieraan zou voldoen. Klopt?
Heeft iemand er zo een? Ervaringen?
Van dit type vind je af en toe wel eens een okkazie, denk ik.


Waarom ga je dan überhaupt kijken? Verspil je die verkopende partij zijn tijd mee en die van jezelf want MTM weet je op voorhand toch al en dan weet je dus ook dat je die trailer dus niet ging kopen...

Vind dat altijd zo vreemd dat men dan alsnog iemand tijd laat vrij maken...


Mmmm, niet zo akkoord. Dus jij vindt dat het meteen bingo moet zijn omdat de verkoper anders tijd verspilt… dus als jij interesse hebt in een auto, ga je slechts eenmaal op weg om die meteen te kopen?
Btw in dit geval stond de trailer open op de straatkant, bekeken we hem grondig om dan pas 5 minuutjes tijd te vragen. Dus zo erg was het niet.
En er waren al andere gegadigden… dus zo erg zal de verkoper het niet gevonden hebben

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 11:10

Sizzle schreef:
Kogeldruk bij de ifor is wel een dingetje ja, bij Fautras ook dacht ik.
Bij aan AWD vallt dat mee maar bij enkel een voorwielaandrijving merk je dat wel bij een lege trailer vind ik.


Subaru Forester is gelukkig 4x4 :)

Bovendien vernam ik dat Fautras voor de paarden een luxetrailer is, heel stabiel, weinig gekraak of lawaai.

Blijkbaar is de vorige HB511 veel minder zacht tgo de recente versie. Geen idee in welk jaar die vernieuwd is.

Ja,misschien moet ik mijn idee bijstellen en dan toch verder kijken naar ook de iets zwaardere versies … Hiervoor dient dit topic hè, om suggesties te krijgen en samen na te denken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 11:15

Ik vind die nieuwe HBX serie helemaal geniaal…..maar ook niet te betalen _O-
Hij is wel ook een fractie lichter dan de gewone HB serie.

Dat commentaar over herrie heb ik nooit zo begrepen. Ik hoor nooit herrie, of in iedergeval niet specifiek meer dan bij andere trailers. Als enkel de kettingkjes irriteren kun je er altijd nog folie omheen doen.

Ik heb wel extra schokdemping voor het geval ik de 100 toelating in Duitsland wilde aanvragen. Heb ik trouwens tot nu toe nog niet gedaan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:59

criollo_yess schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Wat vooral belangrijk is als er een trailer achter de auto hangt is om niet te snel op te schakelen. Laat de motor een beetje toeren draaien, veel beter voor het blok en dan heb je ook een iets groter deel van het vermogen dat de auto heeft beschikbaar. Veel mensen schakelen te vlot op. Op de snelweg bijvoorbeeld is het bijna altijd beter om de hoogste versnelling niet te gebruiken.


En hoe doe je dat met een automaat? Op sportstand zetten? Ik trek sowieso altijd rustig op met trailer (korte invoegstroken daargelaten), maar kan met automaat weinig invloed hebben op toerental toch?

Inderdaad, sportstand. Of gewone stand maar op de snelweg op handmatig zetten zodat de automaat niet zelf naar de hoogste versnelling schakelt.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:44

Ik heb een HB511 met zadelkamer ipv vooruitloop en die is 952 kg gewogen bij invoering (met alle toebehoren erin). Staat je paard prima op een 'normale' 2 paards zal de HB506 ook voldoen, de HB511 is iets langer en breder ingericht voor grotere paarden, mijn paardjes van 1.75 staan er erg ruim in en laden makkelijk. Bij mijn vorige 'normale' 2-paards vond ik het altijd maar een krappe bedoeling, dat heb ik nu niet meer.

Ik zou wel voor je BE gaan, veel makkelijker en geen gedoe met de gewichten.

De Bonilla trailers vind/vond ik ook zeer interessant maar qua prijs dan toch niet dat het me overhaalde.

Edit; Ik rijd ook met een automaat ervoor, deze heeft alleen 620 koppel op 1750 toeren al beschikbaar dus rijd er erg makkelijk mee (zelfs met de volle 2400 kg erachter), dus ik hoef niet in sportstand te gaan, moet ik doortrekken of rijden we omhoog schakelt deze zelf terug om even naar de 2000 toeren te gaan en we gaan weer rustig door.

De automaat van mijn man heeft een stuk minder vermogen (je doornsee auto denk ik :-)) en die zet ik vaak in sportstand of handmatig schakelen om inderdaad meer vermogen uit die hogere toeren te halen anders rijd het niet comfortabel.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 17:42

Ik heb de cheval liberte met vooruitloop en zadelkamer. Mijn paard vind het een super fijne trailer in ieder geval en hangt ook fijn achter de auto. Ifor overwogen, maar het hogere gewicht zorgde dat ik dan met mijn eigen auto geen 2 ponies meer mee kon nemen.
Vooruitloop gebruik ik zelden, hoogstens om in de zadelkamer te komen of bij weekendjes weg hooibalen door te halen. Wat wel erg fijn is is het luik boven de voorlader. Als we op wedstrijd eens wat langer moeten wachten kan dat luik lekker open en kan het goed doorwaaien.
Vrienden van mij hebben een fautras (3 paards) en zijn daar ook erg tevreden over. Zijn wel iets zwaarder. Laatst bekeken bij hen en zag er ook zeker heel goed uit. Ook omdat ze in die 3paards schuin reizen, dat leek me erg fijn voor ze.