Wagenziek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Wagenziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 13:34

Kan een paard wagen of liever gezegd trailer ziek zijn? Mijn beide paarden gingen altijd redelijk makkelijk de trailer op om naar het bos te gaan. Nooit samen, want ik ben alleen. Enige tijd geleden heb ik de trailer een grote onderhoudsbeurt laten geven. Daar zijn er vier nieuwe banden onder gegaan.
Daarna met beide paarden ( wel dus apart!) naar het bos gereden. Zelfde route, niets anders gedaan dan anders. In het bos was het laden wat lastig. Thuis gekomen krijg ik ze geen van tweeën meer geladen!
Ik vraag me dus af, kan dit door de nieuwe banden komen? Iemand dit ook eens meegemaakt?
Tips zijn welkom

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wagenziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:41

Ik zou eerder aan ander geluid denken, of gevoel van minder vering.

Al zou wagenziek vast kunnen, maar niet door verandering van banden lijkt mij.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wagenziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:00

Paarden zijn soms rare wezens.
Onze merrie is toen ze hartstikke hengstig was en op eisprong gecheckt moest worden bij de veearts, ontzettend geschrokken van een Harley Davidson motor die stil ging staan op de rijstrook naast ons voor het verkeerslicht.
Resultaat, scheur in dak van de trailer en de wanden waren aan de klep zijde los gekomen van het chassis.
Dat hadden we pas bij thuiskomst in de gaten.
Enfin, paard liet zich normaal lossen bij de dierenarts en liep ook zo de trailer weer op.

Bij thuiskomst hadden we pas echt in de gaten hoe groot de schade was.
Dus trailer ingeruild voor een nieuwe trailer en in de tussentijd een leentrailer.
Ze liep er zo op, terugreis met enige aandrang, op die terugweg ook nog even naar de veearts voor 18 dagen scan.
Ze wou nooit meer de trailer op. Niet met ander paard er naast.
Uiteindelijk met heel veel dwang er toch op gekregen.
En daarna echt niet weer.
Nieuwe trailer werd twee maanden later geleverd, liep ze zo op.

Waarschijnlijk was de wegligging van de leen trailer niet prettig voor haar.
Toen ik die trailer ophaalde, vond ik hem niet fijn achter de auto lopen. Anders dan onze eigen trailer.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wagenziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 17:52

Als ze de banden niet gebalanceerd hebben (het is maar een aanhangertje), dan kun je nare trillingen krijgen en daar kunnen paarden best wat van vinden.
Andere banden geven soms ook ander rijgeluid en als dat onaangenaam is, vinden ze daar wellicht ook wat van.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 18:08

ikke schreef:
Andere banden geven soms ook ander rijgeluid en als dat onaangenaam is, vinden ze daar wellicht ook wat van.

Wij hadden afgelopen winter nieuwe winterbanden (Michelin) onder de auto en die hadden een heel vervelend bijgeluid. Alsof je met veel te zachte banden reed. Klonk heel hard door in de auto, nu andere zomerbanden en geen bijgeluid meer.