Camera aanschaffen - tips/aanraders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
equestrian06
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-22

Camera aanschaffen - tips/aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:15

Hoi allemaal!

Ik ben van plan een camera aan te schaffen, die ik voornamelijk wil gebruiken voor het fotograferen van onze paarden. Ik zoek een camera die (ook) geschikt is voor een beginner, niet al te duur is (max. 700 euro) en uiteraard van goede kwaliteit is. Het liefst een camera met de mogelijkheid om video's te maken, maar volgens mij hebben de meeste camera's tegenwoordig die optie wel.

Heeft iemand tips voor mij/een camera die je me zou aanraden?

Alvast bedankt!

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Camera aanschaffen - tips/aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:22


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Camera aanschaffen - tips/aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:38

Wat voor soort foto's wil je in de toekomst gaan maken? Wil je gewoon mooie foto's op de automatische stand kunnen maken, of wil je je echt in fotografie gaan verdiepen en wat meer artistieke foto's maken? Wil je vooral mooie buitenfoto's maken, of juist veel in de binnenbak?
Als je het vooral makkelijk wil houden, en zonder al te veel geld uit te geven een camera zoekt die heel veel kan, dan zou ik voor een compactcamera gaan met vaste lens. De betere modellen hebben vrij veel zoom zonder dat je steeds van lens moet wisselen. Maar ze zullen wel wat minder lichtsterk zijn, dus een donkere binnenbak en beweging wordt lastig.
Koop je een camera met verwisselbare lenzen (ik zou dan direct een systeemcamera nemen in plaats van spiegelreflex) dan kun je je set later nog uitbreiden met goede lenzen om te zoomen, en lichtsterke lenzen voor in een donkere omgeving, en portretlenzen enz enz. Maar om optimaal met zo'n camera te kunnen fotograferen zul je je wel wat in fotografie moeten verdiepen en kun je niet volledig op de automatische stand fotograferen.

Video kan bijna elke camera wel inderdaad. Let wel op dat hij minimaal Full HD (1024p) kan filmen.

equestrian06
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:52

Bedankt voor de reacties!

Ik weet nog niet erg veel van fotografie maar ik wil wel kijken of ik in de toekomst meer bezig wil gaan met fotograferen. Ik denk dat het daarom verstandig is om eerst maar met een compactcamera te beginnen, en wanneer ik weet of ik me meer wil gaan verdiepen in fotografie kan ik dan overwegen om een duurdere camera aan te schaffen (bijv. een systeemcamera zoals je noemde).

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Camera aanschaffen - tips/aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:13

Dan zou ik een leuke compactcamera nemen ja :j
Als je veel wil filmen, uit de hand, dan zou ik een model zoeken met Ibis (in-body stabilisatie), dat scheelt echt flink in de beeldkwaliteit.

De betere merken hebben allemaal meerdere goede modellen te koop. Canon, Nikon, Sony, Fuji.. Ik zou vooral wat reviews lezen, eventueel een paar YouTube filmpjes kijken met vergelijkingen..

equestrian06
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 16:15

Ik zal eens gaan kijken :) Nogmaals bedankt!

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:52

Ga naar een goede fotozaak en leg daar je vraag voor. Het ene model bevalt je beter dan de ander en er is zo enorm veel keus.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Camera aanschaffen - tips/aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:55

Dit topic zou op FK Fotokunst forum horen, maar de topicstarter heeft nog niet voldoende berichten geplaatst om daar te kunnen posten. Hier voor nu dus een slotje.