WA-verzekering bij stalling in België, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

WA-verzekering bij stalling in België, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:34

Onze pony staat gestald in België, wij wonen/werken in Nederland.
Om bij de weide te komen, moeten we een stukje over de weg. We wandelen zelf, maar ook de staleigenaresse brengt/haalt 'm en haar dochter rijdt af en toe op onze pony. Om bij de rijbak te komen moet er ook een stukje over de weg gereden worden.
Onze pony is verkeersmak, maar er kan natuurlijk altijd iets gebeuren. Dus contact gehad met onze WA-verzekering, lang verhaal kort, deze dekt schade/letsel niet.
Ik heb een verzekering in België gevonden die ik af zou kunnen sluiten. Ik was nieuwsgierig naar hoe jullie eea geregeld hebben?

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: WA-verzekering bij stalling in België, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:37

Dat is wel interessant... Ik woon namelijk in BE en mijn paard staat in NL. Die worden gewoon via NG via mijn Belgische familiaire/aansprakelijkheidsverzekering gedekt.

Dekt je eigen verzekering sowieso geen schade/letsel betreft paarden of doen ze het niet omdat je paard in BE staat?

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: WA-verzekering bij stalling in België, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:30

België heeft volgens mij een andere wetgeving dan Nederland.

Mijn paarden zitten in de familiale, dat wil zeggen dat ik verzekerd ben als mijn paarden schade toebrengen aan derden. Dit bijvoorbeeld als ze ontsnappen, schade veroorzaken aan materiaal van andere mensen, iemand omver lopen, etc.

Echter! Dit vervalt indien het paard geleid of gereden wordt door iemand, dan gaat de verantwoordelijkheid nl naar de geleider/bestuurder. Dus als de staleigenaar je paard verplaatst van weide, paard trekt zich los en verwondt iemand, of knalt op een auto, dan is de staleigenaar aansprakelijk want die was op dat moment bestuurder. Dochter van de staleigenaar rijdt de pony, dan is dochter aansprakelijk als pony schade veroorzaakt (of haar moeder dus.)

Ik ben nu niet helemaal zeker als je een weide huurt, of je zelf aansprakelijk bent als paard uitbreekt, of de staleigenaar.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: WA-verzekering bij stalling in België, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:41

Vanuit NL gezien ben je als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk voor de schade die je paard maakt. Soms is er een klein percentage voor de kant van de andere partij, zoals een bijrijder die iets doet wat niet mocht, maar grotendeels blijft de eigenaar altijd verantwoordelijk. Vandaar de AVP die je moet afsluiten. Gezien je dit gedaan hebt (ik ga er vanuit dat de de AVP bedoeld ipv de WA) zou je hiervoor gedekt moeten zijn in NL. Echter verzekeren niet alle AVPs ook paarden mee. Dit is iets wat je altijd even na moet vragen. De grootste vraag voor mij blijft hier: hebben jullie een AVP gekozen die niet handig is als paardeneigenaar of sluiten ze paarden die gestalt staan in het buitenland uit? En zo ja: sluiten andere verzekeringen dat dan ook uit?

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: WA-verzekering bij stalling in België, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:20

Ik zou een Belgische verzekeringsagent raadplegen. Deze heeft een familiale verzekering aan. De dekking kan verschillen per maatschappij. De grootste zijn kbc verzekeringen, AG insurance, AXA en ethias. Prijzen en dekking kan per maatschappij verschillen

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 18:19

Selente schreef:
Dat is wel interessant... Ik woon namelijk in BE en mijn paard staat in NL. Die worden gewoon via NG via mijn Belgische familiaire/aansprakelijkheidsverzekering gedekt.

Dekt je eigen verzekering sowieso geen schade/letsel betreft paarden of doen ze het niet omdat je paard in BE staat?


Dit werd gezegd vwb dekking als pony in NL zou staan:
De aansprakelijkheidsverzekering dekt alleen schade als de eigenaar van het paard aanwezig is bij het veroorzaken van de schade in Nederland.

Vwb België:
Je aansprakelijkheidsverzekering dekt geen schade die de pony veroorzaakt daar je geen toezicht hebt over de pony.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 18:24

Zoe_97 schreef:
Ik zou een Belgische verzekeringsagent raadplegen. Deze heeft een familiale verzekering aan. De dekking kan verschillen per maatschappij. De grootste zijn kbc verzekeringen, AG insurance, AXA en ethias. Prijzen en dekking kan per maatschappij verschillen


Ik heb er nu inderdaad contact met ene die kan me een verzekering aanbieden.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 18:25

Celebi schreef:
Vanuit NL gezien ben je als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk voor de schade die je paard maakt. Soms is er een klein percentage voor de kant van de andere partij, zoals een bijrijder die iets doet wat niet mocht, maar grotendeels blijft de eigenaar altijd verantwoordelijk. Vandaar de AVP die je moet afsluiten. Gezien je dit gedaan hebt (ik ga er vanuit dat de de AVP bedoeld ipv de WA) zou je hiervoor gedekt moeten zijn in NL. Echter verzekeren niet alle AVPs ook paarden mee. Dit is iets wat je altijd even na moet vragen. De grootste vraag voor mij blijft hier: hebben jullie een AVP gekozen die niet handig is als paardeneigenaar of sluiten ze paarden die gestalt staan in het buitenland uit? En zo ja: sluiten andere verzekeringen dat dan ook uit?


Ja bedoel APV.
Volgens mij dekt deze alleen schade veroorzaakt door huisdieren en hieronder vallen paarden niet

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: WA-verzekering bij stalling in België, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:01

Dan zou ik kijken of je niet over kunt stappen naar een andere verzekering. De mijne en een heleboel anderen dekken namelijk wel schade gemaakt door paarden. En daarvoor hoef ik er zeker niet bij te zijn. Schade aan stal/omheining valt er bijvoorbeeld ook onder. Dat het over de grens is zou wellicht ergens nog voor wat problemen kunnen zorgen, dus dat is iets om extra na te kijken, maar ik zou beginnen met het zoeken naar een AVP die ook je paard meeverzekerd.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 19:17

Celebi schreef:
Dan zou ik kijken of je niet over kunt stappen naar een andere verzekering. De mijne en een heleboel anderen dekken namelijk wel schade gemaakt door paarden. En daarvoor hoef ik er zeker niet bij te zijn. Schade aan stal/omheining valt er bijvoorbeeld ook onder. Dat het over de grens is zou wellicht ergens nog voor wat problemen kunnen zorgen, dus dat is iets om extra na te kijken, maar ik zou beginnen met het zoeken naar een AVP die ook je paard meeverzekerd.


Welke heb jij? Mag ook in pb