Dilemma ivm aankoop 1,5 paardstrailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyceNacho
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-07-23

Dilemma ivm aankoop 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 14:14

Dag allemaal,

ik lees al een tijdje mee en heb hier al heel wat nuttige info gevonden voor mijn hobby met mijn viervoetige vriend.

Maar nu zit ik met een dilemma waarvoor ik graag beroep wil doen op jullie.
We plannen de aankoop van een 1,5paard trailer, sowieso met aluminium bodem en aangezien hij niet zeer intensief gebruikt gaat worden, heeft tweedehands de voorkeur.

Nu twijfelen we tussen twee trailers, beide met een gelijkaardige uitvoering;
- alu vloer en wanden
- zadelkamer
- trapbescherming

Het gaat over;
- Humbaur Single Alu, bouwjaar 2015, vraagprijs 6.500euro
- Cheval Liberté Gold One, bouwjaar 2018, vraagprijs 6.750euro

Voordelen van de CL, deze heeft stootkussens, zadelkamer lijkt iets praktischer en is de jongste van de twee. Voordelen van de Humbaur is dat als ik het goed begrijp het iets degelijkere merk is. Het polyester dak is wel wat afgeschenen door de zon maar ik begreep dat je dit kan polijsten om dit opnieuw te laten glanzen.

Op beide trailers hebben we een optie tot dinsdag, tegen dan zullen we een knoop moeten doorhakken dus jullie advies is meer dan welkom.

Bedankt alvast!

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Dilemma ivm aankoop 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:20

Cheval Liberte is van matige kwaliteit.

JoyceNacho
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 14:24

lotje5lotje schreef:
Cheval Liberte is van matige kwaliteit.

Is dit uit persoonlijke ervaring?

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Dilemma ivm aankoop 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:29

Ik heb al 12 jaar een CL (2-paards). Gebruik 'm wekelijks.
Niets aan te merken op wegligging en techniek, wel op de afwerking. Niet alles zit even recht, en hang- en sluitwerk had een betere kwaliteit kunnen zijn. Niet zozeer van de klep overigens, maar de sluitingen van zadelkamer en verzorgdeurtje zijn niet denderend als in: corroderen snel.
Franse trailer, beetje met de Franse slag gebouwd dus :))
Maar het prijsverschil nieuw is dan ook echt fors vergeleken met de (Duitse) topmerken.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dilemma ivm aankoop 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:21

Mijn stalgenoot had een CL 1,5 paards (toevallig net verkocht en een tweedehands tweepaards CL terug gekocht).

Ik vond dat een prima ding om te zien, heb van haar niet gehoord over matige kwaliteit.
Ten opzichte van mijn eigen Sirius vind ik vooral de zadelkamer erg klein (maar die is bij Sirius extreem groot), verder is me niet echt opgevallen dat het geen degelijke kwaliteit was.
Ze was hem ook binnen enkele dagen kwijt toen ze hem te koop had gezet om die tweepaards te kunnen kopen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Dilemma ivm aankoop 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:42

CL is prima, maar humbaur is wel beter.
Dus bij dezelfde uitvoering met dezelfde voorwaarden zou ik zeker voor humbaur gaan in plaats van CL
Beide prijzen vind ik trouwens wel nog serieus. 6500 euro voor een trailer van 8 jaar?
Ik heb in tijde mijn humbaur 2 paards, (aluminium bodem, lange stangen erbij, geen zadelkamer) van 2012 gekocht in 2014 voor 4500 euro.
Prijzen zijn wel wat gestegen, maar 6-7000 vind ik eerder de prijs voor een trailer vna 2-4 jaar oud.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Dilemma ivm aankoop 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:46

Cheval Liberte is niet Frans maar Pools. Deze trailer werd mij ook afgeraden vanwege de matige kwaliteit. Ik zou zelf voor de Humbaur gaan.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Dilemma ivm aankoop 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:51

Ik zou persoonlijk ook voor de Duitse kwaliteit gaan. :j
Stootkussens heb ik persoonlijk nooit nodig gevonden, maar hangt er denk ik vanaf hoe je paard is op de trailer.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Dilemma ivm aankoop 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:04

CHL kan ik niks over zeggen, geen ervaring mee.
Humbauer ligt als een huis op de weg en is super ruim van binnen. Erg comfortabel ook voor een groot paard.

Ik verwacht ook dat de Humbauer zijn waarde langer houdt gezien de Duitse degelijkheid.

MayoNeighs

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-07-15

Re: Dilemma ivm aankoop 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:06

Sowieso Humbaur. Ik heb een paar kennissen met CL, en allen zeggen zij dat het op zich een prima ding is maar afwerking laat te wensen over.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:07

Duhelo schreef:
CL is prima, maar humbaur is wel beter.
Dus bij dezelfde uitvoering met dezelfde voorwaarden zou ik zeker voor humbaur gaan in plaats van CL
Beide prijzen vind ik trouwens wel nog serieus. 6500 euro voor een trailer van 8 jaar?
Ik heb in tijde mijn humbaur 2 paards, (aluminium bodem, lange stangen erbij, geen zadelkamer) van 2012 gekocht in 2014 voor 4500 euro.
Prijzen zijn wel wat gestegen, maar 6-7000 vind ik eerder de prijs voor een trailer vna 2-4 jaar oud.

Ik heb sowieso ook het idee dat 2paards trailers bijna goedkoper zijn dan 1,5paards trailers. Als ik een beetje rondkijk op internet en bij bekende trailerzaken heb ik het idee dat 1,5P minder voorhanden zijn, duurder zijn en ook weer sneller verkocht zijn dan 2p.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dilemma ivm aankoop 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:11

1,5paards vliegen idd de deur uit ja, heb ik zowel gezien toen ik zelf zocht (en vaak misgreep) als nu mijn stalgenootje er 1 te koop had.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Dilemma ivm aankoop 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:17

Is ook wel logisch, je hebt meestal een grotere auto nodig als je een 2-paards wilt trekken (en BE-rijbewijs) en de meeste mensen hebben maar 1 paard waar ze mee op stap gaan.

En als je wel meerdere paarden hebt, moet je ook maar net een partner, kind of bijrijder hebben die regelmatig mee gaat of mee wil.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:22

Ibbel schreef:
Is ook wel logisch, je hebt meestal een grotere auto nodig als je een 2-paards wilt trekken (en BE-rijbewijs) en de meeste mensen hebben maar 1 paard waar ze mee op stap gaan.

En als je wel meerdere paarden hebt, moet je ook maar net een partner, kind of bijrijder hebben die regelmatig mee gaat of mee wil.

Ben ik zeker met je eens idd. Maar imo kan je dan de prijs van een 2p niet vergelijken met die van een 1,5p. Nog afgezien van dat alles rondom auto's en trailers idd duurder is geworden ;(

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:25

Trouwens een tip: 2 paards trailer weegt leeg vaak niet zoveel meer dan 1.5
Als je maar 1 paard vervoert kan het interessant zijn om te kijken of dat uitkomt

Met een be rijbewijs: daadwerkelijk gewicht telt, dus zolang de mtm niet boven trekgewicht van je auto komt zit je safe
Met b telt het gewicht op papier, dan kan het interessant zijn om bv de wagen of de trailer terug te keuren op papier.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dilemma ivm aankoop 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:38

Zonder meer de Humbaur.

Voor dat geld kun je trouwens ook bijna een nieuwe kopen.
bijv: https://titanjelsum.nl/product/humbaur-single-alu-2/

Daar zou ik dan voor gaan. Ben je iets meer geld kwijt, maar zo'n ding gaat jaren lang mee en dan is zeker weten dat hij geen schade had bij aankoop mij wel wat waard.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 13:28

Duhelo schreef:
Trouwens een tip: 2 paards trailer weegt leeg vaak niet zoveel meer dan 1.5
Als je maar 1 paard vervoert kan het interessant zijn om te kijken of dat uitkomt

Met een be rijbewijs: daadwerkelijk gewicht telt, dus zolang de mtm niet boven trekgewicht van je auto komt zit je safe
Met b telt het gewicht op papier, dan kan het interessant zijn om bv de wagen of de trailer terug te keuren op papier.

Beetje offtopic maar heb je daar toevallig een duidelijke bron van? Er stond mij namelijk ook zoiets bij maar heb dat online toen niet duidelijk kunnen terugvinden. Zou voor mij mogelijk wel van invloed kunnen zijn om evt. toch te kijken naar een 2p trailer ipv een 1,5...

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 13:59

Blacky94 schreef:
Duhelo schreef:
Trouwens een tip: 2 paards trailer weegt leeg vaak niet zoveel meer dan 1.5
Als je maar 1 paard vervoert kan het interessant zijn om te kijken of dat uitkomt

Met een be rijbewijs: daadwerkelijk gewicht telt, dus zolang de mtm niet boven trekgewicht van je auto komt zit je safe
Met b telt het gewicht op papier, dan kan het interessant zijn om bv de wagen of de trailer terug te keuren op papier.

Beetje offtopic maar heb je daar toevallig een duidelijke bron van? Er stond mij namelijk ook zoiets bij maar heb dat online toen niet duidelijk kunnen terugvinden. Zou voor mij mogelijk wel van invloed kunnen zijn om evt. toch te kijken naar een 2p trailer ipv een 1,5...


Dit was de regel in het begin van de E achter B rijbewijzen. Inmiddels zijn de regels veranderd maar voor de oude rijbewijzen (19 januari 2013)is deze regel blijven bestaan. Het is dus afhankelijk wanneer je het E rijbewijs hebt behaald .

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:04

tiwi1969 schreef:
Blacky94 schreef:

Beetje offtopic maar heb je daar toevallig een duidelijke bron van? Er stond mij namelijk ook zoiets bij maar heb dat online toen niet duidelijk kunnen terugvinden. Zou voor mij mogelijk wel van invloed kunnen zijn om evt. toch te kijken naar een 2p trailer ipv een 1,5...


Dit was de regel in het begin van de E achter B rijbewijzen. Inmiddels zijn de regels veranderd maar voor de oude rijbewijzen (19 januari 2013)is deze regel blijven bestaan. Het is dus afhankelijk wanneer je het E rijbewijs hebt behaald .

Heb jij daar een bron van dan? Bij mijn weten is er niks veranderd.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:07

Altijd voor de humbaur gaan.
De CL vind ik niet prettig achter een auto... rammelt meer en de wegligging voelt matig in vergelijking met een humbaur. (Heb met beide gereden).
Ook de ophanging van de deurtjes en afwerking is steviger.

Böckmann en Hotra hebben ook hele fijne trailers met aluminium bodem.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:08

Wetgeving Rijbewijzen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... advermogen)%20uitkomen.

Citaat:
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.


Dus je MTM samen mag 3500 kilo zijn.
Ik had vroeger een trailer van 1200 kilo mtm, mijn auto zelf was 2700 MTM, ik heb de auto laten terugkeren naar 2300 kilo mtm zodat ik net onder de 3500 kilo totaal viel.

Een tweepaards weegt rond de 800 kilo, 500 kilo paard erin = MTM 1300 Kilo
3500 - 1300 Kilo = 2200 kilo mtm voor de wagen.
Je kan dus zowel de wagen als trailer deels laten terugkeuren (bv, de trailer van mtm 2000 kilo kan je hier terugkeuren naar 1300 kilo, en dan mag je die gewoon trekken als je wagen max 2200 kilo weegt en 1300 kilo mag trekken.)

Met BE hoef je niks terug te keuren, zolang je er dan uiteraard niet meer gewicht trekt dan de auto mag trekken.

Citaat:
Aanhanger trekken met rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijs B+ (code 96) mag u met een auto:

iedere aanhanger trekken als het gewicht van de auto en aanhanger samen niet meer is dan 4.250 kg (lege gewicht + laadvermogen).

Aanhanger trekken met rijbewijs BE
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW bij de voertuiggegevens.


Citaat:
Voorbeelden van combinaties rijbewijs en aanhanger
Enkele voorbeelden van combinaties met het benodigde rijbewijs. In alle gevallen gaat het gewicht om het lege gewicht + laadvermogen.

Voorbeelden van combinaties
Gewicht auto (kilo) Gewicht aanhanger (kilo) Benodigd rijbewijs
3.000 650 Rijbewijs B
2.400 850 Rijbewijs B
2.400 1.400 Rijbewijs B+ (code 96)
2.400 2.000 Rijbewijs BE
3.000 4.000 Rijbewijs BE (gehaald voor 19 januari 2013). Anders rijbewijs C1E of CE

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:11

tiwi1969 schreef:
Duhelo schreef:
Trouwens een tip: 2 paards trailer weegt leeg vaak niet zoveel meer dan 1.5
Als je maar 1 paard vervoert kan het interessant zijn om te kijken of dat uitkomt

Met een be rijbewijs: daadwerkelijk gewicht telt, dus zolang de mtm niet boven trekgewicht van je auto komt zit je safe
Met b telt het gewicht op papier, dan kan het interessant zijn om bv de wagen of de trailer terug te keuren op papier.



Dit was de regel in het begin van de E achter B rijbewijzen. Inmiddels zijn de regels veranderd maar voor de oude rijbewijzen (19 januari 2013)is deze regel blijven bestaan. Het is dus afhankelijk wanneer je het E rijbewijs hebt behaald .


Ik snap al wat je bedoelt. MEt de huidige BE mag je aanhanger idd max 3500 kilo wegen, maar het is wel effectief het daadwerkelijke gewicht waar ze naar kijken.
Mijn tweepaardstrailer met MTM 2000 kilo, die 800 kilo leeg weegt, mag ik wel trekken met de auto van mijn moeder die maar 1400 kilo mag trekken. Het daadwerkelijke gewicht komt er niet boven, ongeacht het gewicht op papier. Je mag dus beladen volgens hetgene je auto mag trekken.

Vroeger kon je met een BE inderdaad die grotere getrekken rijden, kon je tot 12500 kilo trekken dacht ik.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:25

Toen ik in 2015 mijn alu trailer kocht heb ik ook bij de CL gekeken omdat je voor je gevoel zoveel meer kreeg voor hetzelfde geld. Toen lag de nieuwprijs van de CL lager als wat ze er nu 2e hands voor vragen. Maar goed, weet niet wat ze in 2018 nieuw kostten.

Mij werd de CL toen heel erg afgeraden omdat het toch wel mindere kwaliteit is, vooral ook het chassis wat belangrijk is voor de wegligging. Ik heb toen voor een Atec alu 1,5 paards trailer zonder zadelkamer gekozen en dat is een superfijne trailer. Humbaur heb ik geen ervaring mee.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:27

Ik zou ook voor de Humbaur gaan. Fijne en ook ruime trailer. Heb 2 maand geleden een gloednieuwe gekocht en ben er erg blij mee.

Qua prijs viel het mij inderdaad ook op dat ze nog veel vragen voor een oudere humbaur trailer. Daarom heb ik gekozen voor een nieuwe. Ik heb €8600 betaald incl. zadelkamer.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:00

Dees schreef:
Zonder meer de Humbaur.

Voor dat geld kun je trouwens ook bijna een nieuwe kopen.
bijv: https://titanjelsum.nl/product/humbaur-single-alu-2/

Daar zou ik dan voor gaan. Ben je iets meer geld kwijt, maar zo'n ding gaat jaren lang mee en dan is zeker weten dat hij geen schade had bij aankoop mij wel wat waard.


Is wel de prijs exclusief BTW…..