Paard exporteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Paard exporteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 01:32

Hoi! Geen idee of het hier goed staat.

Binnenkort ga ik mijn twee paarden exporteren, naar ons nieuwe huis in België. Ik lees op de belgische website dat ik een gezondheidsverklaring nodig heb van een dierenarts in NL als ik ze vervoer en om ze in te schrijven in BE.
Ik moet de verklaring (of beter, het formulier) aanvragen bij de NVWA. Als ik hier het stappenplan doorloop (om te kijken wat ik nodig heb) geeft ie enkel aan dat ik een transportvergunning nodig heb. :')

Hoe zit het nu, hoe regel ik dit netjes en legaal zodat we geen vette boetes krijgen of dat ik mn paarden niet ingeschreven krijg omdat we de juiste papieren niet hebben. Ik kom er niet uit. Mensen die raad hebben?

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard exporteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:05

Bel even een internationaal transport bedrijf. Die kunnen zo uitleggen wat je moet doen en nodig hebt.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard exporteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:27

Bel eens naar paardenpunt Vlaanderen. Dit is de dienst in Vlaanderen die alles weet omtrent regelgeving van paarden. Die gaan jou zeker kunnen helpen.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:36

nvwa is voldoende, mits je je entingen op orde hebt en je chip/paspoort komt nvwa zelf keuren en laat hun voor die extra kosten formulier invullen want zelfs de inspecteur had er moeite mee en die doet het regelmatig. Kenteken van auto en trailer moet al bekend zijn. Verder is het nix spannends oja betalen natuurlijk..

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Paard exporteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:39

Ik heb ze destijds gewoon de grens over gereden (duitsland). Maar goed, ik woon amper 5 km over de grens. Ik kom ook niet op wedstrijden o.i.d. Onlangs heb ik een shetlander gekocht die nog niet gechipt was. Hier aangemeld en laten chippen. Zonder problemen. Maar ik weet dus niet hoe streng Belgie hiermee is.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:29

De regels zijn weer veranderd per 1 Juni J.L.
Ik heb mijn paard ook naar Belgie verplaatst in April.
Officieel moet je een import keuring doen omdat het dier langer dan 30 dagen in een ander EU lidstaat verblijft. Van UBN -> naar UBN.
En een gezondheidsverklaring moet je hebben, dit kan bijv bij Gelissen.

Ik heb mijn paard laten vervoeren door een bedrijf die een vergunning heeft en geregistreerd staat, anders moet je je als particulier registreren.

[VN] Aanscherping regels en toezicht NVWA

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard exporteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:58

MD -> TAO

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard exporteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 22:00

Ik wil mn paarden niet door een bedrijf laten vervoeren, dat doe ik gewoon zelf met mn eigen trailer, lekker naar ons eigen huis. Ik heb gelukkig hulp van een bokker die veel van de NL'se kant weet wat ik moet regelen aan transportvergunning en certificaten. Heb het half helder nu en eerste stap gezet.

Alleen nu begreep ik dat ik voor mn nieuwe huis dus zo'n UBN nummer moet aanvragen? Heeft dat in BE ook zo? En waar doe ik dat?

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:52


korbakimmy8

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:12

Vraag paard&transport. Die hebben mij goed geholpen met de verhuizing naar Zweden toe. Ze kunnen je vaat helpen aan de juiste informatie voor richting belgie

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:17

Je dierenarts zou dat normaal gezien moeten weten. Zeker goed navragen want je moet ze hier in de databank geregistreerd krijgen. Ik kocht zeker tien jaar geleden een paard en een pony in Nederland en had ze wel ingegeven in de databank maar door grote verbouwingen hier thuis bepaalde papieren vergeten terug te sturen. Ik moet dus nu bloedtesten laten doen om ze uiteindelijk alsnog in orde te krijgen. -O-

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:11

Hutcherson schreef:
Ik wil mn paarden niet door een bedrijf laten vervoeren, dat doe ik gewoon zelf met mn eigen trailer, lekker naar ons eigen huis. Ik heb gelukkig hulp van een bokker die veel van de NL'se kant weet wat ik moet regelen aan transportvergunning en certificaten. Heb het half helder nu en eerste stap gezet.

Alleen nu begreep ik dat ik voor mn nieuwe huis dus zo'n UBN nummer moet aanvragen? Heeft dat in BE ook zo? En waar doe ik dat?


Excuses, ik gaf alleen maar aan dat ik de mijne heb laten vervoeren door een bedrijf die al geregistreerd stond. Dus ik had geen gedoe met transportvergunningen.

Voor een particulier weet ik het niet.

Succes ermee verder, alles komt vast goed :-)

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 17:43

Balte schreef:
Je dierenarts zou dat normaal gezien moeten weten. Zeker goed navragen want je moet ze hier in de databank geregistreerd krijgen. Ik kocht zeker tien jaar geleden een paard en een pony in Nederland en had ze wel ingegeven in de databank maar door grote verbouwingen hier thuis bepaalde papieren vergeten terug te sturen. Ik moet dus nu bloedtesten laten doen om ze uiteindelijk alsnog in orde te krijgen. -O-

Daarom wil ik dit goed in orde krijgenwl want met de juiste papieren is het simpel in te voeren en geen rompslomp maar de juiste info vinden om het goed te regelen als particulier is nu een uitdaging.
Het is best een doolhof en de NVWA is voornamelijk gericht op bedrijven. Ik heb inmiddels een klantnummer NVWA en een horseID account. Heb de papieren voor transportvergunning aanvraag per mail. Die moeten retour om de aanvraag in te dienen. Even kijken waar ik de aanvraag voor de gezondheidsverklaring kan vinden.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:01

https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... ar-eu-land

Citaat:
Export naar EU-land
Voor de export van een paard naar een ander EU-land heeft u een paardenpaspoort nodig. Daarnaast ook documenten voor de keuring door de NVWA. Lees hier meer over in de handleiding Met uw paard naar het buitenland ( https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden ... 01-paarden ) en de Instructie levende paardachtigen vanuit Nederland ( https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden ... 01-paarden ) op de website van de NVWA.

Gaat het dier langer dan 30 dagen naar een ander EU-land? Dan meldt u het af in het I&R-systeem. Dit doet u met een exportmelding. Hoe u dit doet leest u op de pagina Paarden melden ( https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... den-melden ) .


Misschien heb je hier nog iets aan, ik snap wel dat het een wirwar van pagina's en regelgeving is.

En dan nog meer info op de site van de NVWA: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden ... enland-wil . Je hebt dus een TRACES-certificaat nodig en geen Export-certificaat.

Fijn dat je in elk geval een NVWA-klantnummer hebt!

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:10

traces certificaat door hun in laten vullen en niet zelf, voor die 25e extra zal je daar blij om zijn want het is voor hun al ingewikkeld..

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 00:03

speurneusc schreef:
traces certificaat door hun in laten vullen en niet zelf, voor die 25e extra zal je daar blij om zijn want het is voor hun al ingewikkeld..


Dat kost inmiddels € 45,00 voor een kwartier...
Citaat:
Wil de NVWA het Traces-certificaat voor me invullen?
De NVWA wil het Traces-certificaat voor u invullen en rekent daar € 45,- voor (een kwartier van een uurtarief).

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard exporteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 00:36

Ik heb allerlei dingen aangevraagd en werkelijk geen idee wat nu nodig is. Liever teveel dan te weinig.
Heb de aanvraag gedaan die in de traceslink staat, heb de transportvergunning aancraag ingevuld. Heb een horseid account. Echter lees ik dat de nieuwe locatie (mijn nieuwe huis) ook een UBN nummer (alleen kennen ze dat niet op die manier in BE volgens mij) moet hebben maar heb nog nergens iets gelezen dat ik dat kan aanvragen. Weet iemand hoe en waar?

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:29

Dat staat wel ergens in een eerder bericht, daar staat een link waar je dat kan aanvragen en dat ze het in België een Inrichting noemen. Niet mijn laatste bericht, maar het bericht met links van gisterochtend even voor 9.00 uur.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:22

Stuur een pb naar memberlist.php?mode=viewprofile&u=2445
Zij helpt mij met mijn Nederlandse dames en heeft zelf net een paard uit Duitsland ingevoerd, als ze tijd heeft, zal ze je zeker helpen.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 09:49

Jet schreef:
Dat staat wel ergens in een eerder bericht, daar staat een link waar je dat kan aanvragen en dat ze het in België een Inrichting noemen. Niet mijn laatste bericht, maar het bericht met links van gisterochtend even voor 9.00 uur.


Dankje Jet, even de link geopend en herinnerde hem weer. Echter openen de linkjes met model A en B niet op mn tel. Hopelijk wel op de laptop.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:57

Hutcherson schreef:
Jet schreef:
Dat staat wel ergens in een eerder bericht, daar staat een link waar je dat kan aanvragen en dat ze het in België een Inrichting noemen. Niet mijn laatste bericht, maar het bericht met links van gisterochtend even voor 9.00 uur.


Dankje Jet, even de link geopend en herinnerde hem weer. Echter openen de linkjes met model A en B niet op mn tel. Hopelijk wel op de laptop.


Ik heb even voor je gekeken, die modellen zijn Excel-bestanden, dus misschien dat ze daarom op je telefoon niet openen.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard exporteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 15:29

Zo, mijn 'inrichting' op de nieuwe locatie (waar ze dus naartoe gaan) is goedgekeurd en staat in horseid. Dat werkt opzich heel fijn. Maar de paarden moeten daar binnen 30 dagen na verhuizing gemeld worden. Dus dat is so far in orde denk ik.

Nu moet ik nog zien te vinden waar ik een gezondheidsverklaring kan aanvragen/aanvraag voor keuring.
Die heb ik nog niet gevonden.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:41

Heb je al een account bij MIJN NVWA? Dan kan je daar een aanvraagformulier keuringen invullen.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden ... 20vervoerd.

Dan ga je naar het kopje "TRACES-certificaat aanvragen" . Daar klik je op de tweede link. Dan kom je op een pagina waar je MIJN NVWA kan aanklikken en daarna zal je de gegevens daarvan in moeten vullen en vervolgens kan je dat formulier invullen. Let er wel op dat ze na de keuring ( die per kwartier wordt gerekend, dus je moet alles wat je nodig hebt bij de hand hebben en van te voren even goed controleren of je paspoort correct is ingevuld met schets of foto's) binnen 48 uur naar het buitenland moeten gaan, dus vraag ze niet te vroeg te komen. Let dus even op de datum dat je je paard(en) wil vervoeren.

Het stuk onder de link moet je ook even goed doorlezen en daar bekijken of alles wat daar gevraagd wordt al geregeld/in orde is.

Aangezien je al een klantnummer hebt, vermoed ik dat je ook al MIJN NVWA hebt.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 00:55

Jet schreef:
Heb je al een account bij MIJN NVWA? Dan kan je daar een aanvraagformulier keuringen invullen.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden ... 20vervoerd.

Dan ga je naar het kopje "TRACES-certificaat aanvragen" . Daar klik je op de tweede link. Dan kom je op een pagina waar je MIJN NVWA kan aanklikken en daarna zal je de gegevens daarvan in moeten vullen en vervolgens kan je dat formulier invullen. Let er wel op dat ze na de keuring ( die per kwartier wordt gerekend, dus je moet alles wat je nodig hebt bij de hand hebben en van te voren even goed controleren of je paspoort correct is ingevuld met schets of foto's) binnen 48 uur naar het buitenland moeten gaan, dus vraag ze niet te vroeg te komen. Let dus even op de datum dat je je paard(en) wil vervoeren.

Het stuk onder de link moet je ook even goed doorlezen en daar bekijken of alles wat daar gevraagd wordt al geregeld/in orde is.

Aangezien je al een klantnummer hebt, vermoed ik dat je ook al MIJN NVWA hebt.


Ja klopt. Mijnnvwa is goedgekeurd en heb al de gegevens gecheckt. 1 probleem. Er is een probleem met UBN. Dat moet eerst opgelost worden anders kunnen ze niet op locatie komen keuren en dat heb ik liever wel.
Moet nu ook nog als 'houder' geregistreerd worden in BE. En dan mn paarden aanmelden. Geen idee wat ik daar weer voor nodig heb maar hun chipnummer is nog niet te vinden in horseid. Af en toe om gek van te worden. Maar er zal nog wel meer op ons pad komen wat we moeten regelen.

Ik kreeg vandaag een brief van de nvwa dat mij toestemming is gegeven als vervoerder van hoefdieren. Volgens mij is dat niet wat ik nodig heb, maar fijn dat ik toestemming heb. :')

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:50

Volgens mij moet dat wel inderdaad, dus dat is alvast iets. Ook als particulier moet je kennelijk als vervoerder staan.

Is er geen UBN-nummer waar je nu staat? Is daar het probleem met wat je aangeeft? Normaal gesproken komen ze inderdaad op de locatie waar de paarden nu zijn.

Dat HorseID gebeuren. Had je deze pagina al gezien: https://www.paarden.vlaanderen/nl/ident ... d-aangeven . Dat zou ik eerst even doorlezen.
Je moet je hier aanmelden: https://www.horseid.be/public/nl/ . De onderste link links gebruiken. Dan krijg je een inlogcode in je mail, die moet je binnen 24 uur gebruiken, anders vervalt die. Die kan ook in je spambox komen. Dan kan je invullen tot stap drie en als je betaald hebt, kan je weer verder als ik het allemaal goed begrijp.

Misschien kom je zo weer een stap verder, het is wel een heel gedoe inderdaad.