Paard exporteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard exporteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:13

Wat stelt zo'n keuring voor eigenlijk en moet er altijd een schets of foto in het paspoort staan? Kan je bijvoorbeeld een oud paard wel door de keuring krijgen als je gaat emigreren?

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:21

Zo'n keuring houdt in dat ze de chip uitlezen en vergelijken met het paspoort, dat ze de aftekeningen vergelijken met het paard ( of de haarwervels bij bijvoorbeeld een Fries), dat ze de algehele conditie bekijken en dat ze de papieren daarna als alles in orde is bevonden klaarmaken om te kunnen exporteren. Als alles klaarligt en als alles in orde is van te voren dan duurt het een kwartier. Per aangebroken kwartier dat het langer duur ( omdat er bij voorbeeld teveel niet is ingevuld) betaal je een nieuw kwartier erbij.
Oudere paarden die goed vervoerd kunnen worden kunnen ook geƫxporteerd, maar dan moet er dus wel schetsen of foto's in het paspoort zijn. De keurder van de NVWA gaat dat niet doen, dus dat moet van te voren.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard exporteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:31

Is exporteren lastig eigenlijk, we zijn aan het lange termijn denken over Oostenrijk namelijk. We zouden ze dan laten vervoeren want een vrachtwagen lijkt mij dan prettiger zo'n eind maar er moeten meer dieren mee dan.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard exporteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 22:08

Als je het via een gecertificeerd bedrijf/transport laat doen zal het minder werk zijn, maar voor die 10 min die ik daadwerkelijk over de grens heen moet dan wil ik alles liever zelf doen. Dan maar veel voorwerk.

UBN code is nu inderdaad een probleem dus hopelijk snel opgelost anders kan ik niet weg hier haha.

Horseid is geregeld, mn nieuwe adres is inmiddels goedgekeurde inrichting. Nu moet ik nog inschrijven als 'houder' en mn paarden moeten aangemeld worden in belgie.
Heb de papieren hietvoor gevonden maar denk dat ik het digitaal ga doen. Dan nog de aanvraag afwachten waarop ik reactie kreeg dat het 8 weken kan duren.

Morgen nog even de schuur in voor opruimen en inpakken en dan gaan we maandag weer vol goede moed voor de export zitten. Tis echt heel veel uitzoekwerk. Normaal ben ik daar niet vies van maar mijn hemel.

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 23:02

Het is zeker heel veel uitzoekwerk en aanvragen hier, aanvragen daar, wat allemaal weer extra tijd neemt. En dan is Belgiƫ ( Benelux) nog niet zo lastig als daarbuiten ;) . Maar alleen al het feit dat alles overal weer anders heet maakt het al ingewikkeld.

PBA, als het goed is weet je vervoerder wel hoe het werkt, maar ik weet niet wat voor verschillende dieren je wil laten vervoeren, voor zover ik weet wordt het lastig om andere diersoorten bij paarde te vervoeren ( in de zin van runderen, geiten, varkens etc.).

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 08:56

Jet schreef:
PBA, als het goed is weet je vervoerder wel hoe het werkt, maar ik weet niet wat voor verschillende dieren je wil laten vervoeren, voor zover ik weet wordt het lastig om andere diersoorten bij paarde te vervoeren ( in de zin van runderen, geiten, varkens etc.).


Heb 3 geiten

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:23

Ik zou dat als ik jou was eerst even navragen bij jouw vervoerder of ze samen met je paard( en) vervoerd kunnen worden. Ergens staat me iets van bij dat dat niet mag, maar het kan inmiddels wel weer veranderd zijn.