Juridisch - aansprakelijkheid stalhouder - eigenaar paard - bruikleen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:35

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:
Huh, jouw paard staat zondags de hele dag op stal omdat je er zelf niet heen wil rijden :=?


En omdat een 'ongeauthoriseerd iemand' (lees: een andere paardeneigenaar/pensionklant) er niet aan mag komen.
Arm paard...

Daar kan ik me nog iets bij voorstellen.

Maar idd, arm paard.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:54

_San87_ schreef:
Daar kan ik me nog iets bij voorstellen.


Als iedereen er zo in zou staan zal dus geen enkel binnen-/buitenzetrooster op welke pensionstal dan ook kunnen werken en moeten alle stalhouders dus idd 24/7 klaarstaan.
Dat is ook niet haalbaar.

Als jij niet wilt dat een ander aan jouw paard zit, moet je dus zelf 24/7 paraat zijn. Wil je dat ook niet, moet je geen paard nemen. Of een stal vinden waarbij de stalhouder gekke gerrit is en 24/7 actief is. Moet-ie ook nog nooit ziek worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:03

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:
Daar kan ik me nog iets bij voorstellen.


Als iedereen er zo in zou staan zal dus geen enkel binnen-/buitenzetrooster op welke pensionstal dan ook kunnen werken en moeten alle stalhouders dus idd 24/7 klaarstaan.
Dat is ook niet haalbaar.

Als jij niet wilt dat een ander aan jouw paard zit, moet je dus zelf 24/7 paraat zijn. Wil je dat ook niet, moet je geen paard nemen. Of een stal vinden waarbij de stalhouder gekke gerrit is en 24/7 actief is. Moet-ie ook nog nooit ziek worden.

Ik zei dat ik me er wat bij kan voorstellen, niet dat ik het er volmondig mee eens ben :).

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Juridisch - aansprakelijkheid stalhouder - eigenaar paard - bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:05

Snap ik. Maar als iedereen er zo over zou denken als anjali dan was er wel een probleem.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Juridisch - aansprakelijkheid stalhouder - eigenaar paard - bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:49

Ik heb al 40 jaar eigen paarden. Al op verschillende stallen gestaan. En al heel wat meegemaakt. Inclusief zieke of gewonde paarden door de schuld van een ander. En dan moeten ze wel langer dan 1 dag op stal blijven! Op zondag ga ik naar de kerk en vroegere stalhouders ook. Dan was de stal gesloten wegens de zondagsrust. Daar mogen jullie van vinden wat je wil .Door de week staan ze de hele dag op de wei.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Juridisch - aansprakelijkheid stalhouder - eigenaar paard - bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:51

Daar vind ik inderdaad wat van. Mijn paarden gaan voor alle andere zaken, dat is míj́n overtuiging. Ik heb alle stallen die dicht waren op zondag altijd vermeden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:56

anjali schreef:
Ik heb al 40 jaar eigen paarden. Al op verschillende stallen gestaan. En al heel wat meegemaakt. Inclusief zieke of gewonde paarden door de schuld van een ander. En dan moeten ze wel langer dan 1 dag op stal blijven! Op zondag ga ik naar de kerk en vroegere stalhouders ook. Dan was de stal gesloten wegens de zondagsrust. Daar mogen jullie van vinden wat je wil .Door de week staan ze de hele dag op de wei.

Een paard heeft daar alleen niks aan, die staat een hele dag op stal :\.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:57

Heb je naasten lief, behalve op zondag...

Idd stallen die gesloten zijn op zondag heb ik gemeden.
Ik heb ook op 1 stal gestaan die ze op zondag niet zou mesten en buiten zetten. Je mocht wel gewoon komen.
Was voor mij geen probleem want kwam er zelf 7 dagen in de week.
Maar achteraf was het zeldzaam dat die dag de paarden niet buiten stonden. Mesten deed hij dan idd niet.
Had hij toch een bak minder werk.
Dat deed ik dan zelf, maar dat overleven ze wel die ene dag zou iemand het niet doen.
En iedereen kwam daar eigenlijk wel op zondag, was juist de dag dat vele lekker gingenbuiten rijden en zo.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:59

Ik zie het probleem niet echt als de afspraak is dat of jij als eigenaar zelf, of de staleigenaar & personeel aan je paard mogen komen?
Ik laat ook niet graag iedereen met mijn paard lopen. Sommige goede bekenden wel, maar als je een rooster hebt zijn ook je incapabele stalgenoten een keer aan de beurt.
Staleigenaar hoeft niet 24/7 klaar te staan, 1 x per dag buiten en binnen zetten is genoeg, en 3 x per dag voeren. Als je daar 500,- pm voor betaalt vind ik dat niet teveel gevraagd.
En een staleigenaar die buiten kantooruren niet meer bereid is om iets voor de paarden te doen indien nodig, daar zal ik zeker niet gaan staan.

Mijn paard doet ook niet aan zondagsrust, maar gaan jullie nou maar niet allemaal op Anjali zitten fitten. Iedereen moet concessies doen en zij heeft deze keuze gemaakt. Bokt is weer roomser dan de Paus; iedereen heeft zijn paarden er natuurlijk perfect bij staan >;)

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:02

prompter schreef:
Daar vind ik inderdaad wat van. Mijn paarden gaan voor alle andere zaken, dat is míj́n overtuiging. Ik heb alle stallen die dicht waren op zondag altijd vermeden.


Bestaan er effectief stallen die dicht zijn op zondag? Je bedoelt dat er dan geen lessen worden gegeven daar of echt als in ‘eigenaars niet welkom’?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:02

Je kunt dieren gewoon niet een dag per week basiszorg ontzien, imo. Een dagje niet mesten, a la. Maar een hele dag binnen laten staan omdat je naar de kerk moet... Ik vind daar wat van.

Mijn oude stalhouder (ik stond op een kleine privéstal) ging ook zondags naar de kerk. Maar zette wel eerst voor de tijd de paarden naar buiten. Sowieso kwamen de dieren voor de kerkdienst, zei hij altijd. En zo hoort dat ook, imo :). We waren op zondag ook gewoon welkom.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:06

Poekkie schreef:
Bestaan er effectief stallen die dicht zijn op zondag? Je bedoelt dat er dan geen lessen worden gegeven daar of echt als in ‘eigenaars niet welkom’?

Ja, er zijn stallen waarbij de eigenaren niet op stal mogen komen op zondag. Tenzij bij ziekte. Je hoeft niet te denken dat je 's morgens je paard op de trailer mag zetten om elders wedstrijd te gaan rijden.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:08

Even weer wat meer on topic; natuurlijk moet TS hier niet gaan staan, als er geen wederzijds vertrouwen is wordt het nooit wat. Voor mij zou dat niet alleen gaan om het financiële. Ziekte en ongelukken zijn minstens net zo ingewikkeld. Ik heb ooit een paard gehad samen met een vriendin, maar wij stonden op een stal waar we al jaren kwamen. Dan heb je het er over met elkaar en maak je afspraken. Op een nieuwe stal tussen onbekende mensen lijkt me dat veel lastiger.
Ik ben het trouwens niet eens met de uitspraak dat de eigenaar altijd verantwoordelijk is, in een aantal gevallen is de houder van het paard minstens net zo verantwoordelijk (waar zijn de juristen ?).

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:11

Was al even aan het meelezen uit interesse, maar op het laatste kan ik inderdaad zeggen dat er veel stallen op zondag dicht zijn. Ik woon in een kerkelijke gemeente en hoeveel ik er wel niet ben tegen gekomen.. Zelfs stallen die dan zondagochtend een half uur open zijn om je paard buiten te zetten en 's avonds een half uur om je paard binnen te halen. Nee bedankt. :')

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:13

@ Kendra: Nou haal je verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid door de war.
Aansprakelijk is de eigenaar (of soms de leaser - zie mijn veel eerdere bericht hier over), verantwoordelijk de houder. Daarom is het ook zo funest voor een staleigenaar bij wanbetalen. De houder (staleigenaar) blijft verantwoordelijk voor het welzijn van het paard.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:17

Kendra schreef:
Even weer wat meer on topic; natuurlijk moet TS hier niet gaan staan, als er geen wederzijds vertrouwen is wordt het nooit wat. Voor mij zou dat niet alleen gaan om het financiële. Ziekte en ongelukken zijn minstens net zo ingewikkeld. Ik heb ooit een paard gehad samen met een vriendin, maar wij stonden op een stal waar we al jaren kwamen. Dan heb je het er over met elkaar en maak je afspraken. Op een nieuwe stal tussen onbekende mensen lijkt me dat veel lastiger.
Ik ben het trouwens niet eens met de uitspraak dat de eigenaar altijd verantwoordelijk is, in een aantal gevallen is de houder van het paard minstens net zo verantwoordelijk (waar zijn de juristen ?).

En wie is er verantwoordelijk als een stalgenoot met jouw paard gaat lopen en er gebeurt wat of het paard raakt gewond? Ik heb alleen maar gemerkt dat het dan is: mijn naam is haas! Dat leidt geregeld tot hele vervelende verzekeringskwesties. Dit om terug te komen op de vraag van ts die over juridische aansprakelijkheid ging.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Juridisch - aansprakelijkheid stalhouder - eigenaar paard - bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:27

Prima dat je niemand met je paard laat lopen. Maar dan ben je wel aan je paard verplicht 'm zelf buiten te zetten en binnen te halen. Iedere dag. Dus ook op zondag.

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:36

Maar even he, boeie als een stal op zondag dicht is. Daar staan mensen die het daar wel mee eens zijn. Ook goed recht van de eigenaar. Zowel van paard als stal.

Ik zou er eigenlijk voor zijn dat ieder met n paard z'n eigen woning met voorziening voor paarden maar aanschaft. Altijd maar dat afgeven op pensioneigenarwn. Terwijl dat juist de mensen zijn waardoor een groot deel van de paardenmensen paarden überhaupt kan houden....

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:40

Je hoort mij niet afgeven op stalhouders. Een stal die dicht is op zondag is mijn ding niet, maar wie dat fijn vindt, prima. Zolang het paard er maar niet de dupe van is. Die heeft niet om een bijbel gevraagd...

En ik snap ook stalhouders die zeggen: in het weekend is de service minimaal. Ik heb ook een privéleven.

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Juridisch - aansprakelijkheid stalhouder - eigenaar paard - bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:32

Anjali, ik vind het ook niet kunnen om een paard een hele dag op stal te laten staan. Ik ken geen paad die het oke vind om steeds opnieuw een dagje binnen te staan. Dan is zelfs een rondje om het erf al beter. Kijk als het eens een dagje in de zoveel maanden is oke.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:01

Nikass schreef:
Waarom blijft iedereen tegen ts zeggen dat ze beter een andere stal kan gaan zoeken, dat is toch helemaal niet haar vraag?


Heb je inderdaad gelijk in.

Gok alleen dat er hier behoorlijk veel veteranen op dat gebied zich melden, en die hebben dit soort poepelegein al vaker meegemaakt, hoe je ook in je recht staat, zolang ze je paard managen, ben je in je nadeel.

Dan buig je sneller vanwege verkeerde beslissingen, omdat je het dier niet dezelfde dag ergens anders kan zetten.

En dat wil je wel heel graag als de vlam in de pan slaat..

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Juridisch - aansprakelijkheid stalhouder - eigenaar paard - bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 21:16

Dat geldt voor beide kanten maar idd :)

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:45

Nu dan de vraag, is er iets anders aan de hand met bruikleen situaties voor de staleigenaar? Of gebruikelijke van 0 aansprakelijkheid of stal VS eigenaar.

En in hoeverre als de stalhouderij zelf buitenzetten enzo eist, is deze of jij aansprakelijk voor alles wat mis gaat tijdens dit? En dan uiteraard niet je eigen (verzorg / bruikleen) pony of paard, maar die van anderen..

Iemand enig idee hierover?

Dit is de originele vraagstelling. Als een paard door een derde wordt buitengezet en daartoe is opdracht gegeven door de stalhouder, is de stalhouder verantwoordelijk, volgens mij.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Juridisch - aansprakelijkheid stalhouder - eigenaar paard - bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:02

Het wordt veel ingewikkelder als er een paard wordt buitengezet, zonder de opdracht van de stalhouder en er gebeurt wat.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:42

Als jouw paard geblesseerd raakt tijdens het buitenzetten kan je echt niet zomaar je staleigenaar aansprakelijk stellen!

De schade moet toerekenbaar zijn aan de begeleider. Dus als jouw paard schrikt en zich los trekt, succes met aantonen dat dat door de begeleider komt.

https://www.nab.nl/juridische-informati ... tige-daad/