Juridisch - aansprakelijkheid stalhouder - eigenaar paard - bruikleen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:04

Poekkie schreef:
prompter schreef:
Daar vind ik inderdaad wat van. Mijn paarden gaan voor alle andere zaken, dat is míj́n overtuiging. Ik heb alle stallen die dicht waren op zondag altijd vermeden.


Bestaan er effectief stallen die dicht zijn op zondag? Je bedoelt dat er dan geen lessen worden gegeven daar of echt als in ‘eigenaars niet welkom’?


Oh ja hoor, ik ken er in Zwolle al 2. Die stallen staan gewoon vol. Onbegrijpelijk. De paarden komen die dag ook niet buiten.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:20

nikkel schreef:
Nu dan de vraag, is er iets anders aan de hand met bruikleen situaties voor de staleigenaar? Of gebruikelijke van 0 aansprakelijkheid of stal VS eigenaar.

En in hoeverre als de stalhouderij zelf buitenzetten enzo eist, is deze of jij aansprakelijk voor alles wat mis gaat tijdens dit? En dan uiteraard niet je eigen (verzorg / bruikleen) pony of paard, maar die van anderen..

Iemand enig idee hierover?

Dit is de originele vraagstelling. Als een paard door een derde wordt buitengezet en daartoe is opdracht gegeven door de stalhouder, is de stalhouder verantwoordelijk, volgens mij.

Maar de eigenaar van het paard heeft de staleigenaar opdracht/toestemming gegeven door het paard daar op stal te zetten.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:16

Poekkie schreef:
Dat geldt voor beide kanten maar idd :)

Ik heb jouw topic over je wanbetaler toen gevolgd.
Ik schaar jou niet onder de boeren die bedenken dat paarden goedkoper zijn dan koeien.

Jij lijkt mij een liefhebber met een plekje over :o

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:34

Nielojram schreef:
Poekkie schreef:
Dat geldt voor beide kanten maar idd :)

Ik heb jouw topic over je wanbetaler toen gevolgd.
Ik schaar jou niet onder de boeren die bedenken dat paarden goedkoper zijn dan koeien.

Jij lijkt mij een liefhebber met een plekje over :o



Ja idd, de stal van Poekkie lijkt mij oke. Zouden wel een aantal dingen zijn die ik anders zou doen, maar de basis lijkt mij in orde.
Moet zeggen dat ik echt wel lastige zaken ben tegen gekomen en ja dan wil je dezelfde dag nog weg.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Juridisch - aansprakelijkheid stalhouder - eigenaar paard - bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:15

Thx dames, maar ik bedoelde vooral dat ook van de kant van de staleigenaar je iemand echt snel weg zou kunnen willen. Geldt voor beide kanten in het algemeen.

Ik zie zelf ook bij zowat elke stal en privéplek dingen die ik anders wil doen, denk dat dat heel normaal is.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:52

anjali schreef:
Ik heb al 40 jaar eigen paarden. Al op verschillende stallen gestaan. En al heel wat meegemaakt. Inclusief zieke of gewonde paarden door de schuld van een ander. En dan moeten ze wel langer dan 1 dag op stal blijven! Op zondag ga ik naar de kerk en vroegere stalhouders ook. Dan was de stal gesloten wegens de zondagsrust. Daar mogen jullie van vinden wat je wil .Door de week staan ze de hele dag op de wei.



Ook als je 40 jaar paarden hebt heb je de wijsheid nog niet in pacht . Omdat het vroeger ook zo gedaan werd wil nog niet zeggen dat het oké is .
Een paard zolang op stal want daadwerkelijk is het zeker meer als 24u vind ik 1x per week gewoon niet oké . Jou paard moet er onder lijden dat jij andere mensen niet vertrouwd en naar de kerk gaat . En buiten de kerk op zondag zitten er nog een hoop uren in die dag om te regelen dat je paard buiten komt .

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:35

anjali schreef:
Ik heb al 40 jaar eigen paarden. Al op verschillende stallen gestaan. En al heel wat meegemaakt. Inclusief zieke of gewonde paarden door de schuld van een ander. En dan moeten ze wel langer dan 1 dag op stal blijven! Op zondag ga ik naar de kerk en vroegere stalhouders ook. Dan was de stal gesloten wegens de zondagsrust. Daar mogen jullie van vinden wat je wil .Door de week staan ze de hele dag op de wei.



genja schreef:
Ook als je 40 jaar paarden hebt heb je de wijsheid nog niet in pacht . Omdat het vroeger ook zo gedaan werd wil nog niet zeggen dat het oké is .
Een paard zolang op stal want daadwerkelijk is het zeker meer als 24u vind ik 1x per week gewoon niet oké . Jou paard moet er onder lijden dat jij andere mensen niet vertrouwd en naar de kerk gaat . En buiten de kerk op zondag zitten er nog een hoop uren in die dag om te regelen dat je paard buiten komt .

Nou, inderdaad....
Ik schrik van dit bericht, wat jij zegt Genja, zo waar.
Paard van Anjali staat dus vanaf zaterdagavond op stal, tot maandagochtend.. Dat zijn (waarschijnlijk meer) 36 uren...
Maarja, de schepper vindt dit oke.
(althans, ik probeer Anjali te snappen in deze)

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:30

Om toch even terug te komen op het juridische stukje van de vraag van de ts, begrijp ik heel goed dat je met je leasepaard niet overal welkom bent en dat dat voor een stalhouder een groot verschil is met een bijrijder.

Stel: jij least het paard (wat in feite een ander woord voor 'huren' is), jij stalt het paard daar, je stopt op enig moment met de stalhuur betalen/je komt niet meer, dan kan de stalhouder niet naar de eigenaar van het paard, want daar is geen overeenkomst mee (en er is ook geen andere titel waaronder de eigenaar kan worden aangesproken, want er is een contract met jou). De stalhouder kan het paard ook vrijwel niet in retentie houden, want als de eigenaar het paard komt ophalen, moet het worden meegegeven. Dat betekent dat de stalhouder wel echt een serieus pressiemiddel mist en de kans loopt om maanden voor jan joker op iemands paard te hebben gepast.

Ook het omgekeerde is waar: als de stalhouder wil dat jij ineens vertrekt met het paard, omdat hij of zij ruzie met jou heeft gekregen, maar de eigenaar meldt zich nog maar weer en zegt 'ja, nou, het paard staat er zo fijn, laat maar lekker staan', dan kan de eigenaar daar weer weinig aan doen, omdat zowel de stalhouder als de eigenaar met dat contract met jou zitten en je dus niet zomaar kan zeggen 'dat vegen we nu uit'.

Dat is dus echt iets anders dan een bijrijder, omdat dan het contract van de stalhouder echt met de eigenaar is, en dus de materiële afspraken tussen de twee uiterst gerechtigden worden gemaakt.

dat gezegd hebbende: heb je inmiddels een fijne plek gevonden voor het paard, waar je bij voorkeur ook op zondag welkom bent, of waar je paard in ieder geval op zondag niet de hele dag in zn box staat?