Juridisch - aansprakelijkheid stalhouder - eigenaar paard - bruikleen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:08

Oei ik zou eig ook direct het gesprek hebben afgekapt en je naar buiten hebben begeleid. Dat mag je onvriendelijk vinden maar tijd steken in iemand die het toch niet zal worden is lastig als er nog 100 klussen staan te wachten.

Ongeacht hoe het juridisch zit is het gewoon veel complexer als er een probleem is zoals een blessure of een wanbetaler. Leuk dat jullie onderling een contractje hebben maar in de praktijk wordt het dan gewoon heel vaag bij wie je als staleigenaar moet aankloppen en word je al snel van het kastje naar de muur gestuurd. Als staleigenaar neem ik dat risico niet. Met een bijrijder is dat anders aangezien de eigenaar voor alles aanspreekpunt blijft en ook aansprakelijk is voor alles wat er bij de bijrijder gebeurt van ongelukken of blessures.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Juridisch - aansprakelijkheid stalhouder - eigenaar paard - bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:27

Even juridisch doorfilosoferen....

Stel dat ik mijn Knollie 'slechts' in bruikleen heb.

Ik stap naar een stal die boxen vrij heeft,
als het bevalt sluit ik een contract met de staleigenaar.

Dus als ik niet betaal, breek ik mijn contract en is het glashelder bij wie de staleigenaar moet zijn.

Sterker nog, in mijn stal contract staat wel mijn naam 'en dat ik 1 box huur', maar Knollie haar naam staat er niet eens in.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:38

Janneke2 schreef:
Even juridisch doorfilosoferen....

Stel dat ik mijn Knollie 'slechts' in bruikleen heb.

Ik stap naar een stal die boxen vrij heeft,
als het bevalt sluit ik een contract met de staleigenaar.

Dus als ik niet betaal, breek ik mijn contract en is het glashelder bij wie de staleigenaar moet zijn.

Sterker nog, in mijn stal contract staat wel mijn naam 'en dat ik 1 box huur', maar Knollie haar naam staat er niet eens in.

Niet helemaal. De staleigenaar kan bij wanbetaling geen beslag leggen op het paard, omdat dat niet jouw eigendom is.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:39

Janneke2 schreef:
Even juridisch doorfilosoferen....

Stel dat ik mijn Knollie 'slechts' in bruikleen heb.

Ik stap naar een stal die boxen vrij heeft,
als het bevalt sluit ik een contract met de staleigenaar.

Dus als ik niet betaal, breek ik mijn contract en is het glashelder bij wie de staleigenaar moet zijn.

Sterker nog, in mijn stal contract staat wel mijn naam 'en dat ik 1 box huur', maar Knollie haar naam staat er niet eens in.


Tot als jij besluit om niet te betalen en door begint te verwijzen naar de eigenaar en vice versa. Bij wie moet ik dan dat paard aan huis gaan leveren om wat druk te kunnen uitoefenen? Of als jij je contract opzegt maar paard niet weghaalt, voor wie lopen de gemaakte kosten dan door? Of als de eigenaar het paard weghaalt maar jij niet had opgezegd? Allemaal heel leuk als je een juridische weg moet inslaan.
Met mijn wanbetaler op stal is dat overigens al meermaals ter sprake gekomen dat ik hem thuis kwam afzetten, dus echt niet zo ver-van-mijn-bed helaas.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:20

Lieser schreef:
Janneke2 schreef:
Even juridisch doorfilosoferen....

Stel dat ik mijn Knollie 'slechts' in bruikleen heb.

Ik stap naar een stal die boxen vrij heeft,
als het bevalt sluit ik een contract met de staleigenaar.

Dus als ik niet betaal, breek ik mijn contract en is het glashelder bij wie de staleigenaar moet zijn.

Sterker nog, in mijn stal contract staat wel mijn naam 'en dat ik 1 box huur', maar Knollie haar naam staat er niet eens in.

Niet helemaal. De staleigenaar kan bij wanbetaling geen beslag leggen op het paard, omdat dat niet jouw eigendom is.

Precies. Als ts wel eigenaar zou zijn dan is het paard onderpand in geval van wanbetaling. Nu is dat dus niet zo, dan zou de pensionhouder opgescheept zitten met een paard waar hij de eigenaar niet van kent. Daarenboven ruziet ts nu al met de pensionhouder terwijl ze er nog niet eens staat. Duidelijk een mismatch. Ts kan beter op een andere stalling gaan praten waar zij en haar situatie wel passen.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:28

anjali schreef:
Precies. Als ts wel eigenaar zou zijn dan is het paard onderpand in geval van wanbetaling. Nu is dat dus niet zo, dan zou de pensionhouder opgescheept zitten met een paard waar hij de eigenaar niet van kent. Daarenboven ruziet ts nu al met de pensionhouder terwijl ze er nog niet eens staat. Duidelijk een mismatch. Ts kan beter op een andere stalling gaan praten waar zij en haar situatie wel passen.


Heel erg dit ja!

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:42

Bruikleen is daarnaast voor een bepaalde tijd. Dat moet je wel gaan vastleggen. Als ik TS zou zijn, dan ging a op zoek naar een andere plek voor het paard, dan de beoogde stalling. B: heel goed over consequenties nadenken van een bruikleen constructie (overeenkomst).

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:09

... ik filosofeer even verder.

Als gezegd het paard is niet mijn eigendom,
maar ik heb een contract afgesloten op mijn naam.

Dan moet er bij wanbetaling maar op iets anders dan het paard beslag gelegd worden, denk ik zo.

En in mijn huidige contract staat uiteraard dat ik moet betalen, maar niet dat mijn paard onderpand is.

Dus als ik twee herinneringen zou negeren, denk ik dat ik gewoon een incassobureau op de stoep krijg...


Zou de eigenaar het dier achter mijn rug opladen
(... beetje apart, maar stel dat...)
dan nog geldt dat ik een contract heb met 1 maand opzegtermijn.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:36

1) een wanbetaler is meestal wel zo slim om de waardevolle spullen niet op stal te bewaren

2) incasso kan niks behalve intimideren - ondertussen sta je daar als staleigenaar nog wel met een paard waar dan geen beslag op genomen kan worden

3) je opzegtermijn geldt idd nog als eigenaar paard onverwacht ophaalt, maar dan moet je het wel nog betalen natuurlijk - als staleigenaar kan je niets meer maken zonder paard maar sta je daar wel opeens met een lege stal (okay je kan als eigenaar ook je paard in het holst van de nacht opladen en je kan idd een waarborg vragen maar ‘t wordt toch weer complexer met een extra partij die dan sowieso vindt dat de volgende maand onder overmacht valt en terugbetaald moet worden.)

4) wie is aansprakelijk voor schade aangericht door het paard? In principe is dat nog altijd de eigenaar en zijn clausules om dat om te buigen niet altijd rechtsgeldig.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:54

Janneke2 schreef:
Dan moet er bij wanbetaling maar op iets anders dan het paard beslag gelegd worden, denk ik zo.

En in mijn huidige contract staat uiteraard dat ik moet betalen, maar niet dat mijn paard onderpand is.

Dat is niet hoe het werkt. Maar je wilt het niet horen, je bent alleen op zoek naar je gelijk.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:00

Lieser schreef:
Janneke2 schreef:
Dan moet er bij wanbetaling maar op iets anders dan het paard beslag gelegd worden, denk ik zo.

En in mijn huidige contract staat uiteraard dat ik moet betalen, maar niet dat mijn paard onderpand is.

Dat is niet hoe het werkt. Maar je wilt het niet horen, je bent alleen op zoek naar je gelijk.


Pardon...?

... ik mis wel eens een rekening en krijg dan een herinnering. Ik ben persoonlijk niet bekend met een incassobureau.

ALS het zo is, dat incassobureau een latere maatregel is en beslag leggen een eerdere maatregel,
'als dat is hoe het werkt',
mag en kan iedereen dat gewoon zeggen.

(Ik weet als niet-jurist niet beter dan dat beslaglegging pas na een hele hoop toestanden wordt ingezet.
Dat is niet "ik wil het niet horen en dram een mening door".
Dat is hoe ik denk dat financiën gaan.)

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:04

Eerst herinneringen, dan incassobureau, daarna aanmaningen incl. bijkomende kosten door incassobureau, daarna beslag met nog veel meer kosten. In Frankrijk doen ze dat anders. Waar ik mijn paarden in de opfok had. Contract met de uitdrukkelijke bepaling, als je meer dan 2 maanden achterloopt is er het recht om zonder tussenkomst, het paard ( de paarden) te verkopen. Overwaarde kreeg je dan uitbetaald. Zover is het bij mij nooit gekomen. Met een bruikleen constructie is het bovenstaande onmogelijk.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:52

nikkel schreef:
Bruikleen is daarnaast voor een bepaalde tijd. Dat moet je wel gaan vastleggen. Als ik TS zou zijn, dan ging a op zoek naar een andere plek voor het paard, dan de beoogde stalling. B: heel goed over consequenties nadenken van een bruikleen constructie (overeenkomst).


Dit hoeft natuurlijk niet he, je kunt ook voor onbepaalde tijd een bruikleen constructie hebben.

Ts even een hart onder de riem. Ik heb ook een paard in bruikleen en heb nog nooit problemen gehad met het zoeken van een stal. Deze stal is gewoon niet geschikt voor jou

Schrompeltje
Berichten: 47
Geregistreerd: 21-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:39

Janneke2 schreef:
Even juridisch doorfilosoferen....

Stel dat ik mijn Knollie 'slechts' in bruikleen heb.

Ik stap naar een stal die boxen vrij heeft,
als het bevalt sluit ik een contract met de staleigenaar.

Dus als ik niet betaal, breek ik mijn contract en is het glashelder bij wie de staleigenaar moet zijn.

Sterker nog, in mijn stal contract staat wel mijn naam 'en dat ik 1 box huur', maar Knollie haar naam staat er niet eens in.

Juridisch is indd het contract met degene wie het contract heeft getekend, maar waarschijnlijk wordt het een stuk ingewikkelder als het paard schade maakt.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:37

Amber_anne schreef:
nikkel schreef:
Bruikleen is daarnaast voor een bepaalde tijd. Dat moet je wel gaan vastleggen. Als ik TS zou zijn, dan ging a op zoek naar een andere plek voor het paard, dan de beoogde stalling. B: heel goed over consequenties nadenken van een bruikleen constructie (overeenkomst).


Dit hoeft natuurlijk niet he, je kunt ook voor onbepaalde tijd een bruikleen constructie hebben.

Ts even een hart onder de riem. Ik heb ook een paard in bruikleen en heb nog nooit problemen gehad met het zoeken van een stal. Deze stal is gewoon niet geschikt voor jou

Dat denk ik ook. Ts heeft duidelijk geen klik met de pensionhoudster. Dan moet ze daar niet proberen te gaan staan, wel of niet met bruikleenpaard of eigen paard.Op stallen waar ik stond waren soms ook bruikleenpaarden en dat gaf nooit een probleem. Zo'n paard werd in sommige gevallen tenslotte overgekocht door de bruiklener omdat die er erg dol op was geworden. In 1 geval deed de bruikleenster het paard terug naar de eigenaar omdat het niet aan haar ambities voldeed. Ik vond dat toen erg sneu voor het paard maar uiteraard is dat het voordeel van bruikleen of lease .

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:49

Liannetje86 schreef:
In feite is er toch niets anders... Mij is nog nooit gevraagd of ik wel de eigenaar ben van... Voor hetzelfde geld had ik hem al jaren in bruikleen. Ik denk dat je dezelfde soort acties krijgt ook als het paard niet in bruikleen is :S

- Eigenaar met de noorderzon vertrokken ook gehad...
- Eigenaar die opeens niet meer betaalde en bijrijder die het maar overnam...
- Eigenaar die door bijrijders onder druk werd gezet te verhuizen...

Dus mjah... Het loopt zo vaak raar in de paardenwereld, in mijn ogen heeft bruikleen er weinig mee te maken. Het zal soms lastiger zijn omdat je niet alle beslissingen zelf kunt nemen, maar dat is het probleem van jullie, niet van de staleigenaar. Maar zo zie ik het :S

Volgende keer maar gewoon zeggen dat je een stalling voor een paard zoekt? Want in mijn ogen staat een staleigenaar helemaal buiten het lease/bruikleen of wat dan ook gedeelte...


Dit dacht ik dus ook meteen ja. Ik heb nog nooit hoeven bewijzen dat mijn paard ook daadwerkelijk van mij is. Er is ook nooit naar gevraagd.
Ik denk dat je het maar zo moet zien: je bent gelukkig niet op een stal gaan staan waarvan de eigenaar een onsympathiek mens blijkt te zijn :D
Want ze mag vinden wat ze wil, weigeren wie ze wil, maar ze hoeft daar niet onaardig voor te worden. En als ze zo van duidelijkheid houdt had ze zelf ook wat duidelijker kunnen zijn ipv ineens doen alsof er straks geen plek meer is.

Waarom blijft iedereen tegen ts zeggen dat ze beter een andere stal kan gaan zoeken, dat is toch helemaal niet haar vraag?
Ze wil gewoon informatie over hoe het zit met aansprakelijkheid.

Volgens mij is in principe de eigenaar altijd aansprakelijk. Maar als er een juridisch conflict komt wordt toch naar de specifieke omstandigheden gekeken.
Je weet dus op voorhand nooit helemaal precies wat je te wachten staat.

En ik denk dat iedereen wel heel makkelijk zijn paard onderling laat buiten zetten. Want bij schade zal er zeker worden gekeken of jouw handelen overeenkomstig is met wat verwacht mag worden.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 12-08-23 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 11:00

Interessant punt wat je aanhaalt ts. Maar uiteindelijk is t goed recht van de eigenaar dit niet te willen op haar stal.
Ik vind het goed dat je er eerlijk over bent en blijf dat ook maar gewoon. Je zult vast een stal vinden die het wel wil :j

Westhof schreef:
Op mijn vrije zondag om 7:00 uur eruit was geen pretje :7


Die arme stalhouder die het moet doen voor jouw paard.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 11:53

Cioccolato schreef:
Interessant punt wat je aanhaalt ts. Maar uiteindelijk is t goed recht van de eigenaar dit niet te willen op haar stal.
Ik vind het goed dat je er eerlijk over bent en blijf dat ook maar gewoon. Je zult vast een stal vinden die het wel wil :j

Westhof schreef:
Op mijn vrije zondag om 7:00 uur eruit was geen pretje :7


Die arme stalhouder die het moet doen voor jouw paard.

Stalhouder verdient zijn geld met de verzorging van andermans paarden. Er bestaan ook self-service of halfpensionstallen ,die zijn goedkoper dan volpension. Juist omdat de eigenaar dan een gedeelte van het werk zelf moet doen. Maar, de pensionhouder woont meestal op het bedrijf en kan dus gemakkelijker om 7 uur s'morgens wat doen dan een klant die een eind van het bedrijf vandaan woont!

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Juridisch - aansprakelijkheid stalhouder - eigenaar paard - bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 12:05

Ik word ook betaald om om 7 uur op mijn werk te verschijnen, maar dat dat in het weekend niet hoeft is erg prettig. Dat gun ik een pensionhouder ook, als hij/zij daar behoefte aan heeft. Het feit dat je ergens voor betaalt, wil niet zeggen dat iemand 24/7 voor je aan het werk moet zijn :)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 12:56

Hahahaha anjali, ik verdien amper 50 euro per maand op een stal en dat is op de meeste pensions na aftrek van de kosten niet anders :')
Net break-even voor het onderhoud van mijn eigen paarden.
Om 7u ‘s ochtends hoef je mij echt niet wakker te bellen tenzij voor een noodgeval :')

Ik vind de gemakzucht dat de stalhouder wel maar effe loopt frappant.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:15

Poekkie schreef:
Hahahaha anjali, ik verdien amper 50 euro per maand op een stal en dat is op de meeste pensions na aftrek van de kosten niet anders :')
Net break-even voor het onderhoud van mijn eigen paarden.
Om 7u ‘s ochtends hoef je mij echt niet wakker te bellen tenzij voor een noodgeval :')

Ik vind de gemakzucht dat de stalhouder wel maar effe loopt frappant.

Dat heb ik niet gezegd!! Je maakt afspraken. Mijn pensionhouder heeft personeel trouwens. En tegenwoordig worden ze op zondag niet buiten gezet, dat moet je dan inderdaad zelf doen of regelen. Maar ik wil niet dat ongeauthoriseerde mensen aan mijn paard gaan zitten, wat dan wel betekent dat hij op zondag binnen moet blijven als ik zelf niet kom. Ik woon op een uur afstand van de stal dus dat lukt niet.Gelukkig heeft de mijne een goede stal en heeft daar geen probleem mee. Als dat wel zo zou zijn, zou ik een andere stalling moeten zoeken. Echter, de volmaakte stalling bestaat niet.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:42

Poekkie schreef:
Ik vind de gemakzucht dat de stalhouder wel maar effe loopt frappant.


Hier doelde ik eigenlijk ook op. Het gemak, hoe vanzelfsprekend er over wordt gesproken. Weinig respect eigenlijk. Ook nog eens weinig betaald.
Maar dat is een andere discussie :') .

Deze stalhouder wil iets niet. Klaar. Punt.
De discussie hoe het is geregeld is ook weer wat anders natuurlijk maar maakt niks uit als de stalhouder het niet wil in het geval van deze stal.
Al vind ik het wel leerzaam om te lezen hoe het is geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 14:34

Cioccolato schreef:
Interessant punt wat je aanhaalt ts. Maar uiteindelijk is t goed recht van de eigenaar dit niet te willen op haar stal.
Ik vind het goed dat je er eerlijk over bent en blijf dat ook maar gewoon. Je zult vast een stal vinden die het wel wil :j

Westhof schreef:
Op mijn vrije zondag om 7:00 uur eruit was geen pretje :7


Die arme stalhouder die het moet doen voor jouw paard.


Kort en bondig, helemaal mee eens.
Verder niet teveel over piekeren TS.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:25

anjali schreef:
Poekkie schreef:
Hahahaha anjali, ik verdien amper 50 euro per maand op een stal en dat is op de meeste pensions na aftrek van de kosten niet anders :')
Net break-even voor het onderhoud van mijn eigen paarden.
Om 7u ‘s ochtends hoef je mij echt niet wakker te bellen tenzij voor een noodgeval :')

Ik vind de gemakzucht dat de stalhouder wel maar effe loopt frappant.

Dat heb ik niet gezegd!! Je maakt afspraken. Mijn pensionhouder heeft personeel trouwens. En tegenwoordig worden ze op zondag niet buiten gezet, dat moet je dan inderdaad zelf doen of regelen. Maar ik wil niet dat ongeauthoriseerde mensen aan mijn paard gaan zitten, wat dan wel betekent dat hij op zondag binnen moet blijven als ik zelf niet kom. Ik woon op een uur afstand van de stal dus dat lukt niet.Gelukkig heeft de mijne een goede stal en heeft daar geen probleem mee. Als dat wel zo zou zijn, zou ik een andere stalling moeten zoeken. Echter, de volmaakte stalling bestaat niet.

Huh, jouw paard staat zondags de hele dag op stal omdat je er zelf niet heen wil rijden :=?

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:30

_San87_ schreef:
Huh, jouw paard staat zondags de hele dag op stal omdat je er zelf niet heen wil rijden :=?


En omdat een 'ongeauthoriseerd iemand' (lees: een andere paardeneigenaar/pensionklant) er niet aan mag komen.
Arm paard...