cissy schreef:Zonder E Ikke?, is die Panda zo licht?
Yep. Het is niet dat je de wereld aan marge hebt, maar het past wel.
(zinnig is het ook niet, tenzij je alleen een trailer moet verplaatsen)
Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Celebi schreef:Ik denk dat het volgende bedoeld wordt:
Fiat Panda MTM is rond de 1400 zag ik online. Mag dan 800kg trekken. De trailer weegt 750kg, dus kan leeg getrokken worden. Als het een tweepaardstrailer zou zijn zou de maximale massa daarvan misschien 2000kg zijn. 2000+1400 zit onder die 3500kg. Dus technisch kom je er leeg inderdaad mee weg. Of het veilig is met zo'n klein dukkie het maximale te willen trekken wat ook nog eens vrij hoog is en dus flink wind kan vangen.. nee niet echt natuurlijk. Of je 'm kan verplaatsen op B rijbewijs? Qua berekening blijkbaar wel. Mits leeg vervoerd én de kogeldruk het aankan. Die wordt vaak vergeten in deze berekening.
Blacky94 schreef:En dat die Panda dat mag trekken baseer je dan op artikel 5.18.18a punt 1.a.1°?
Want misschien begrijp ik dan de wet verkeerd (en dat kan, want gelukkig heb ik geen wetten gestudeerd), maar ik kan in het regelement voertuigen niet terugvinden dat er in geval van TMM alleen gesproken wordt irt overbelading van het voertuig. Wel dat je moet kijken naar het laagste toegestane gewicht en er nog steeds regelmatig verwezen wordt naar het op het kentekenbewijs genoemde TMM.
Komt nog steeds bij dat het regelement rijbewijzen aangeeft dat een rijbewijs B alleen wordt afgegeven voor het besturen van een voertuig van 4 of meer wielen met een toegestane maximum massa van 3500kg waarbij specifiek benoemd wordt dat hierbij gekeken wordt naar het toegestane maximum massa van het samenstel (en wat ik dus eerder al schreef). Lijkt mij dus dat je nog steeds in overtreding bent wanneer met je alleen B-rijbewijs een combinatie rijdt waarbij je met de combineerde TMM boven die 3500kg komt? Want waar staat dat hele wetsartikel anders voor?
Of iemand (bij voorkeur met kennis op dit gebied) moet mij in Jip en Janneke-taal anders kunnen uitleggen, maar dit is hoe ik de wet interpreteer.
smurffie schreef:Voor b rijbewijs moet je de totaal toegestaande massa laten terug keuren. Dat ze kijken naar werkelijke massa bij E rijbewijs, maar niet bij B.
Dus nee, die lege trailer mag niet achter je panda zonder E. Tenzij je hem op papier laat terug keuren.
smurffie schreef:Dus nee, die lege trailer mag niet achter je panda zonder E. Tenzij je hem op papier laat terug keuren.
ikke schreef:Blacky94 schreef:En dat die Panda dat mag trekken baseer je dan op artikel 5.18.18a punt 1.a.1°?
Want misschien begrijp ik dan de wet verkeerd (en dat kan, want gelukkig heb ik geen wetten gestudeerd), maar ik kan in het regelement voertuigen niet terugvinden dat er in geval van TMM alleen gesproken wordt irt overbelading van het voertuig. Wel dat je moet kijken naar het laagste toegestane gewicht en er nog steeds regelmatig verwezen wordt naar het op het kentekenbewijs genoemde TMM.
Komt nog steeds bij dat het regelement rijbewijzen aangeeft dat een rijbewijs B alleen wordt afgegeven voor het besturen van een voertuig van 4 of meer wielen met een toegestane maximum massa van 3500kg waarbij specifiek benoemd wordt dat hierbij gekeken wordt naar het toegestane maximum massa van het samenstel (en wat ik dus eerder al schreef). Lijkt mij dus dat je nog steeds in overtreding bent wanneer met je alleen B-rijbewijs een combinatie rijdt waarbij je met de combineerde TMM boven die 3500kg komt? Want waar staat dat hele wetsartikel anders voor?
Of iemand (bij voorkeur met kennis op dit gebied) moet mij in Jip en Janneke-taal anders kunnen uitleggen, maar dit is hoe ik de wet interpreteer.
Nee, dat die Fiat dat mag trekken baseer ik op de geregistreerde waardes op het kentekenbewijs.
Voor de volledige uitleg verwijs ik naar [TAO] FAQ TAO
Wat daar staat is door specialisten gecheckt op juistheid.
Wat daar staat klopt; iedereen die iets anders beweert, heeft het niet goed begrepen.
De rest van de uitleg kun je in de post van Celebi lezen; dat ga ik niet nog een keer overtypen.
En nee, ik heb het nergens over veiligheid; ik heb het over combi's die wettelijk toegestaan zijn, niet meer, niet minder.
De rest is de verantwoording van de chauffeur.smurffie schreef:Voor b rijbewijs moet je de totaal toegestaande massa laten terug keuren. Dat ze kijken naar werkelijke massa bij E rijbewijs, maar niet bij B.
Dus nee, die lege trailer mag niet achter je panda zonder E. Tenzij je hem op papier laat terug keuren.
Oh? leg eens uit waarom dat niet mag? Feiten graag!
Blacky94 schreef:Ja, alleen die geregistreerde waarden had je wel even in je bericht mogen zetten want ik kon vanaf een afstand niet ruiken dat de MTM van je Panda blijkbaar op zo'n 1400kg ligt Dat was op zich wel een vrij cruciaal stuk informatie die miste in de rekensom. Ik begrijp dus, zoals ik in mijn post daarna aangaf, sinds de uitleg van Celebi prima waar de crux zat.
En wat je Panda mag trekken en dat dat op het kentekenbewijs staat dat zal idd best, dat was niet waarom ik dat artikel uit het wetboek aanhaalde. Ik vind het wetboek namelijk soms nogal lastig om te begrijpen. En als ik een recent Feestboek bericht mag geloven, is er met mij een nog hele grote groep Nederlanders die soms ook nogal moeite kan hebben om stukken uit wetboeken te vertalen naar ABN. Sterker nog, ik weet dat menig politieagent net zo goed niet altijd precies weet hoe het met de regels met betrekking tot aanhangers en gewichten en wel/niet B/BE-rijbewijs zit. Het zou dan fijn zijn als je gewoon een fatsoenlijke discussie over een wetsartikel kan hebben waarbij jij(/iemand) die claimed er verstand van te hebben dan ook even in normaal Nederlands kan uitleggen wat dit in de praktijk precies betekend. Daar heeft iedereen veel meer aan dan dat er alleen geroepen wordt dat men met feiten moet komen en er met wetsartikelen gestrooid wordt die lang niet voor iedereen even goed te begrijpen zijn.
En ik heb zelf gewoon mijn BE en dus iets meer vrijheid dan toen ik nog alleen mijn B had, maar ik vind het wel fijn om volgens de regels straks met mijn paard op pad te kunnen. Bij onduidelijkheden te kunnen zeggen waar ik de informatie vandaan heb en (hopelijk) nooit voor verrassingen bij een verzekering te komen staan mocht er ooit toch wat gebeuren.
De link naar TOA bevat artikelen van ruim 8 jaar oud. Ik weet niet hoe up to date dat gehouden wordt want er veranderd natuurlijk nog wel eens wat. De link naar het CBR doet het bijvoorbeeld niet meer. Komt bij dat, als je menig forum over B/BE-rijbewijzen leest, je kan zien dat er zelfs vanuit officiele instanties soms tegenstrijdige berichten gegeven worden. Desalniettemin wel bedankt want ik kende dat topic nog niet en er staan wel meer interessante dingen in waar ik mij nog eens in wil verdiepen.
Brigitte_D schreef:[ [url=m/mFEkQO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gvBDcw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind het dan dus ook weggegooid geld om een e rijbewijs te halen, dan mag je precies 900 kg meer wegen in totaal, wat voor mij zou betekenen dat ik met onze pick-up en 2 paard trailer alsnog niet zou mogen rijden.
En de bovenste afbeelding staat toch echt dat je van alle tmm uit moet gaan, zowel van de auto en de aanhanger
Blacky94 schreef:Brigitte_D schreef:[ [url=m/mFEkQO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gvBDcw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind het dan dus ook weggegooid geld om een e rijbewijs te halen, dan mag je precies 900 kg meer wegen in totaal, wat voor mij zou betekenen dat ik met onze pick-up en 2 paard trailer alsnog niet zou mogen rijden.
En de bovenste afbeelding staat toch echt dat je van alle tmm uit moet gaan, zowel van de auto en de aanhanger
Hoezo maar 900kg meer? Met een BE mag je aanhanger maximaal 3500kg (leeggewicht + laadvermogen) wegen terwijl je auto ook maximaal 3500kg mag wegen. Je komt dan op een max gewicht van 7000kg in totaal.
Terwijl met alleen B de auto + aanhanger samen aan toegestane maximale massa van 3500kg mogen hebben (op papier dus), ondanks dat je hier in de praktijk volgens mij niet snel aan komt.
Citaat:motorrijtuigen van een van de rijbewijscategorieën B, C1, C, D1 of D voor het besturen waarvan de bestuurder in het bezit is van een rijbewijs, met een andere aanhangwagen of oplegger dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen (rijbewijs E), mits:
I. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie B
1°. de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, dan wel
2°. de toegestane maximum massa van de oplegger of middenasaanhangwagen meer bedraagt dan 3500 kg, mits:
a. de toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend motorrijtuig en de massa in rijklare toestand, bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, van het trekkend motorrijtuig, en
b. de toegestane maximum aslast respectievelijk de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg;
II. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie C1 de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 12.000 kg,
een en ander afhankelijk van de gegevens die op het kentekenbewijs of in het kentekenregister ten aanzien van het in dit onderdeel bedoelde trekkende motorrijtuig zijn vermeld.
Blacky94 schreef:Joh, je hoeft niet zo denigrerend te doen.
Waarom je lid 1 aanhaalt is mij niet duidelijk want dat is letterlijk wat ik daarboven aangeef.
Verder heb ik even het eerste de beste Dodge Ram kentekenplaat die ik kon vinden door ovi rdw gehaald en die heeft een TMM van 3500kg. Als lezen voor mij blijkbaar zo moeilijk is, leg mij dan eens uit waar die 900kg verschil in zit tussen wel/niet B/BE rijbewijs.
Verder heb ik het niet over een TMM bij een E rijbewijs. Ik heb het alleen over TMM bij een B rijbewijs. Misschien zelf even beter lezen.
Brigitte_D schreef:Het is heel simpel, de maximum toegestane massa van de auto + trailer bij elkaar op tellen, blijft dit onder de 3500 kg dan mag je ermee rijden zonder e rijbewijs. Wel goed opletten dat je auto het mag trekken(dus als de mtm 1500kg van de trailer is moet de auto dit mogen trekken) en de trailer niet overladen(dus weegt ie leeg 800 en de mtm is 1500 mag je er nog 700 kg in laden). Heb hiervoor in de rechtbank gezeten wegens boete voor rijden zonder e rijbewijs, dus weet het zeker dat dit klopt
Brigitte_D schreef:Brigitte_D schreef:Het is heel simpel, de maximum toegestane massa van de auto + trailer bij elkaar op tellen, blijft dit onder de 3500 kg dan mag je ermee rijden zonder e rijbewijs. Wel goed opletten dat je auto het mag trekken(dus als de mtm 1500kg van de trailer is moet de auto dit mogen trekken) en de trailer niet overladen(dus weegt ie leeg 800 en de mtm is 1500 mag je er nog 700 kg in laden). Heb hiervoor in de rechtbank gezeten wegens boete voor rijden zonder e rijbewijs, dus weet het zeker dat dit klopt
Dit