Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
ikke schreef:Klopt niet.
De auto moet het daadwerkelijke gewicht van de geladen trailer mogen trekken. Altijd. Art 5 reglement voertuigen.
Maarre toen je aangehouden werd, heeft je combi toen op de weegbrug gestaan?
Blacky94 schreef:Brigitte_D schreef:[ [url=m/mFEkQO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gvBDcw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind het dan dus ook weggegooid geld om een e rijbewijs te halen, dan mag je precies 900 kg meer wegen in totaal, wat voor mij zou betekenen dat ik met onze pick-up en 2 paard trailer alsnog niet zou mogen rijden.
En de bovenste afbeelding staat toch echt dat je van alle tmm uit moet gaan, zowel van de auto en de aanhanger
Hoezo maar 900kg meer? Met een BE mag je aanhanger maximaal 3500kg (leeggewicht + laadvermogen) wegen terwijl je auto ook maximaal 3500kg mag wegen. Je komt dan op een max gewicht van 7000kg in totaal.
Terwijl met alleen B de auto + aanhanger samen aan toegestane maximale massa van 3500kg mogen hebben (op papier dus), ondanks dat je hier in de praktijk volgens mij niet snel aan komt.
Brigitte_D schreef:Blacky94 schreef:Hoezo maar 900kg meer? Met een BE mag je aanhanger maximaal 3500kg (leeggewicht + laadvermogen) wegen terwijl je auto ook maximaal 3500kg mag wegen. Je komt dan op een max gewicht van 7000kg in totaal.
Terwijl met alleen B de auto + aanhanger samen aan toegestane maximale massa van 3500kg mogen hebben (op papier dus), ondanks dat je hier in de praktijk volgens mij niet snel aan komt.
Als je je E rijbewijs voor 2013 gehaald hebt mag je tot 7000 kg wegen idd
Celebi schreef:Een E rijbewijs is altijd een aanhanger van max 3500 kg achter een auto van max 3500 kg (B). Dat is samen opgeteld dus inderdaad 7000 kg. Voor 2013 was die regel van maximaal 3500 kg er niet dus dan mag je blijkbaar eventueel nog meer trekken.
Brigitte_D schreef:ikke schreef:Klopt niet.
De auto moet het daadwerkelijke gewicht van de geladen trailer mogen trekken. Altijd. Art 5 reglement voertuigen.
Maarre toen je aangehouden werd, heeft je combi toen op de weegbrug gestaan?
En dat hoeft dus niet omdat de politie op de kenteken pasjes van zowel de trailer als de auto kijkt wat het maximale gewicht mag zijn. Blijft het onder de 3500 kg samen is een e rijbewijs niet nodig..... In mijn geval had de politie mij meteen een bekeuring gegeven en daar heb ik bezwaar tegen gemaakt en daardoor in de rechtbank beland waar de rechter de boete heeft kwijtgescholden omdat het totaal gewicht er onder bleef. Maar de rechter heeft toen wel nadrukkelijk gezegd dat je wel van de tmm uit moet gaan... Maar dit probeer ik steeds al uit te leggen, dan zal de rechter het wel niet weten
Spenk schreef:Brigitte_D schreef:
En dat hoeft dus niet omdat de politie op de kenteken pasjes van zowel de trailer als de auto kijkt wat het maximale gewicht mag zijn. Blijft het onder de 3500 kg samen is een e rijbewijs niet nodig..... In mijn geval had de politie mij meteen een bekeuring gegeven en daar heb ik bezwaar tegen gemaakt en daardoor in de rechtbank beland waar de rechter de boete heeft kwijtgescholden omdat het totaal gewicht er onder bleef. Maar de rechter heeft toen wel nadrukkelijk gezegd dat je wel van de tmm uit moet gaan... Maar dit probeer ik steeds al uit te leggen, dan zal de rechter het wel niet weten
Da tis niet het punt waar mensen over vallen. Dit wat je zegt klopt
Maar jij zegt dat de auto het maximale gewicht van de trailer moet kunnen trekken en dat is pertinent onwaar. Ook bij een B rijbewijs moet de auto het daadwerkelijke gewicht kunnen trekken. Dat staat helemaal los van die 3500 kg grens.
Als jij met een trailer rijdt die maximaal 1600 kg mag wegen maar hij weegt werkelijk 1200 en je auto mag 1300 trekken dan mag je er gewoon mee rijden. B of BE doet daarvoor helemaal niets ter zake.
Spenk schreef:Ja hoor de wet
En die heeft ikke hier al meermaals benoemd.
Dat jij het niet geloven wil is een 2e.
Brigitte_D schreef:Oké, heb je een bron? Want dit is dus precies wat de rechter mij toen uitgelegd heeft, en dat is dat net andersom dan wat je zegt.
Brainless schreef:Brigitte_D schreef:Oké, heb je een bron? Want dit is dus precies wat de rechter mij toen uitgelegd heeft, en dat is dat net andersom dan wat je zegt.
"Vroeger" was het wel zo dat met B de trailer maximaal laadvermogen nooit zwaaarder mocht zijn dan wat de auto mocht trekken.
Dat is al langere tijd geleden afgeschaft en kijken ze naast of de MTM van auto+trailer max 3500 kilo mag zijn, je gewoon achter de auto mag hangen wat de auto echt mag trekken..
Wat ik aangaf.
Auto van mijn man is MTM 1600 kilo, mag 1200 trekken.
MTM van trailer is 1900 (1900+1600 is 3500 kilo.. dus mag met B), zolang ik er maar max 1200 achter hang mag ik er mee rondrijden.
Spenk schreef:D
De auto moet het werkelijke gewicht kunnen trekken. En niet het maximale gewicht. Dat is een heel hardnekkig fabel die rondzingt..
Brainless schreef:Brigitte_D schreef:Oké, heb je een bron? Want dit is dus precies wat de rechter mij toen uitgelegd heeft, en dat is dat net andersom dan wat je zegt.
"Vroeger" was het wel zo dat met B de trailer maximaal laadvermogen nooit zwaaarder mocht zijn dan wat de auto mocht trekken.
Dat is al langere tijd geleden afgeschaft en kijken ze naast of de MTM van auto+trailer max 3500 kilo mag zijn, je gewoon achter de auto mag hangen wat de auto echt mag trekken..
Wat ik aangaf.
Auto van mijn man is MTM 1600 kilo, mag 1200 trekken.
MTM van trailer is 1900 (1900+1600 is 3500 kilo.. dus mag met B), zolang ik er maar max 1200 achter hang mag ik er mee rondrijden.