B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:14

Dan kun je weer opnieuw beginnen voor een C1. :+

(Even die schaarse b uitvoeringen daargelaten)

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:59

Celebi schreef:
Dan kun je weer opnieuw beginnen voor een C1. :+

(Even die schaarse b uitvoeringen daargelaten)

C1 is voor watjes }> zoek voor de gein eens op hoeveel wagens in het C1-segment daadwerkelijk 2000kg laadvermogen hebben.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:48

ikke schreef:
Klopt niet.

De auto moet het daadwerkelijke gewicht van de geladen trailer mogen trekken. Altijd. Art 5 reglement voertuigen.

Maarre toen je aangehouden werd, heeft je combi toen op de weegbrug gestaan?


En dat hoeft dus niet omdat de politie op de kenteken pasjes van zowel de trailer als de auto kijkt wat het maximale gewicht mag zijn. Blijft het onder de 3500 kg samen is een e rijbewijs niet nodig..... In mijn geval had de politie mij meteen een bekeuring gegeven en daar heb ik bezwaar tegen gemaakt en daardoor in de rechtbank beland waar de rechter de boete heeft kwijtgescholden omdat het totaal gewicht er onder bleef. Maar de rechter heeft toen wel nadrukkelijk gezegd dat je wel van de tmm uit moet gaan... Maar dit probeer ik steeds al uit te leggen, dan zal de rechter het wel niet weten
Laatst bijgewerkt door Brigitte_D op 10-10-23 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:50

Blacky94 schreef:
Brigitte_D schreef:
[ [url=m/mFEkQO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gvBDcw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het dan dus ook weggegooid geld om een e rijbewijs te halen, dan mag je precies 900 kg meer wegen in totaal, wat voor mij zou betekenen dat ik met onze pick-up en 2 paard trailer alsnog niet zou mogen rijden.

En de bovenste afbeelding staat toch echt dat je van alle tmm uit moet gaan, zowel van de auto en de aanhanger

Hoezo maar 900kg meer? Met een BE mag je aanhanger maximaal 3500kg (leeggewicht + laadvermogen) wegen terwijl je auto ook maximaal 3500kg mag wegen. Je komt dan op een max gewicht van 7000kg in totaal.

Terwijl met alleen B de auto + aanhanger samen aan toegestane maximale massa van 3500kg mogen hebben (op papier dus), ondanks dat je hier in de praktijk volgens mij niet snel aan komt.


Als je je E rijbewijs voor 2013 gehaald hebt mag je tot 7000 kg wegen idd

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:58

Een E rijbewijs is altijd een aanhanger van max 3500 kg achter een auto van max 3500 kg (B). Dat is samen opgeteld dus inderdaad 7000 kg. Voor 2013 was die regel van maximaal 3500 kg er niet dus dan mag je blijkbaar eventueel nog meer trekken.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:13

Brigitte_D schreef:
Blacky94 schreef:
Hoezo maar 900kg meer? Met een BE mag je aanhanger maximaal 3500kg (leeggewicht + laadvermogen) wegen terwijl je auto ook maximaal 3500kg mag wegen. Je komt dan op een max gewicht van 7000kg in totaal.

Terwijl met alleen B de auto + aanhanger samen aan toegestane maximale massa van 3500kg mogen hebben (op papier dus), ondanks dat je hier in de praktijk volgens mij niet snel aan komt.


Als je je E rijbewijs voor 2013 gehaald hebt mag je tot 7000 kg wegen idd

Nee, als je je E-rijbewijs na die tijd gehaald hebt (19 jan 2013, om precies te zijn), geldt de beperking van 3500kg TMM voor de aanhanger..
Is je E-rijbewijs van voor die datum, is er geen beperking. Alles wat het voertuig mag trekken, mag je mee rijden, zolang het voertuig het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger/oplegger maar mag trekken en het voertuig dus binnen de grens van 3500kg TMM blijft.

Celebi schreef:
Een E rijbewijs is altijd een aanhanger van max 3500 kg achter een auto van max 3500 kg (B). Dat is samen opgeteld dus inderdaad 7000 kg. Voor 2013 was die regel van maximaal 3500 kg er niet dus dan mag je blijkbaar eventueel nog meer trekken.

Inderdaad. In de praktijk komt dat neer op een combi van ongeveer 12 ton totaal toegestane massa.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:42

Brigitte_D schreef:
ikke schreef:
Klopt niet.

De auto moet het daadwerkelijke gewicht van de geladen trailer mogen trekken. Altijd. Art 5 reglement voertuigen.

Maarre toen je aangehouden werd, heeft je combi toen op de weegbrug gestaan?


En dat hoeft dus niet omdat de politie op de kenteken pasjes van zowel de trailer als de auto kijkt wat het maximale gewicht mag zijn. Blijft het onder de 3500 kg samen is een e rijbewijs niet nodig..... In mijn geval had de politie mij meteen een bekeuring gegeven en daar heb ik bezwaar tegen gemaakt en daardoor in de rechtbank beland waar de rechter de boete heeft kwijtgescholden omdat het totaal gewicht er onder bleef. Maar de rechter heeft toen wel nadrukkelijk gezegd dat je wel van de tmm uit moet gaan... Maar dit probeer ik steeds al uit te leggen, dan zal de rechter het wel niet weten

Da tis niet het punt waar mensen over vallen. Dit wat je zegt klopt

Maar jij zegt dat de auto het maximale gewicht van de trailer moet kunnen trekken en dat is pertinent onwaar. Ook bij een B rijbewijs moet de auto het daadwerkelijke gewicht kunnen trekken. Dat staat helemaal los van die 3500 kg grens.

Als jij met een trailer rijdt die maximaal 1600 kg mag wegen maar hij weegt werkelijk 1200 en je auto mag 1300 trekken dan mag je er gewoon mee rijden. B of BE doet daarvoor helemaal niets ter zake.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:48

Spenk schreef:
Brigitte_D schreef:


En dat hoeft dus niet omdat de politie op de kenteken pasjes van zowel de trailer als de auto kijkt wat het maximale gewicht mag zijn. Blijft het onder de 3500 kg samen is een e rijbewijs niet nodig..... In mijn geval had de politie mij meteen een bekeuring gegeven en daar heb ik bezwaar tegen gemaakt en daardoor in de rechtbank beland waar de rechter de boete heeft kwijtgescholden omdat het totaal gewicht er onder bleef. Maar de rechter heeft toen wel nadrukkelijk gezegd dat je wel van de tmm uit moet gaan... Maar dit probeer ik steeds al uit te leggen, dan zal de rechter het wel niet weten

Da tis niet het punt waar mensen over vallen. Dit wat je zegt klopt

Maar jij zegt dat de auto het maximale gewicht van de trailer moet kunnen trekken en dat is pertinent onwaar. Ook bij een B rijbewijs moet de auto het daadwerkelijke gewicht kunnen trekken. Dat staat helemaal los van die 3500 kg grens.

Als jij met een trailer rijdt die maximaal 1600 kg mag wegen maar hij weegt werkelijk 1200 en je auto mag 1300 trekken dan mag je er gewoon mee rijden. B of BE doet daarvoor helemaal niets ter zake.


Oké, heb je een bron? Want dit is dus precies wat de rechter mij toen uitgelegd heeft, en dat is dat net andersom dan wat je zegt.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:56

Ja hoor de wet :)

En die heeft ikke hier al meermaals benoemd.

Dat jij het niet geloven wil is een 2e. Ik ben benieuwd naar een linkje naar de jurisprudentie van de uitspraak in jouw zaak bij de rechter.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 23:00

Spenk schreef:
Ja hoor de wet :)

En die heeft ikke hier al meermaals benoemd.

Dat jij het niet geloven wil is een 2e.


Ik wil het wel geloven maar het is mij verkeerd uitgelegd dan,

maar de conclusie is dus, om alleen met rijbewijs b te mogen rijden moet je wel van de mtm uitgaan, en als je daar onder blijft, het werkelijke gewicht van de aanhanger ook al is de mtm op papier meer dan dat de auto eigenlijk mag trekken?

Ik zou niet weten waar ik dat terug kan vinden, maar ben in het gelijk gesteld en heb godzijdank die dure boete niet hoeven betalen :')

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 23:03

Brigitte_D schreef:
Oké, heb je een bron? Want dit is dus precies wat de rechter mij toen uitgelegd heeft, en dat is dat net andersom dan wat je zegt.

"Vroeger" was het wel zo dat met B de trailer maximaal laadvermogen nooit zwaaarder mocht zijn dan wat de auto mocht trekken.
Dat is al langere tijd geleden afgeschaft en kijken ze naast of de MTM van auto+trailer max 3500 kilo mag zijn, je gewoon achter de auto mag hangen wat de auto echt mag trekken..
Wat ik aangaf.
Auto van mijn man is MTM 1600 kilo, mag 1200 trekken.
MTM van trailer is 1900 (1900+1600 is 3500 kilo.. dus mag met B), zolang ik er maar max 1200 achter hang mag ik er mee rondrijden.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 23:06

Die 2 dingen staan los van elkaar.

Om met een B rijbewijs een aanhanger te mogen trekken moet de mtm van de auto en de mtm van de trailer onder de 3500 kg blijven. Over de auto staat in het rijbewijzen wetsartikel niks genoemd met betrekking tot wat die mag trekken. Dat is namelijk niet relevant.

De auto moet het werkelijke gewicht kunnen trekken. En niet het maximale gewicht. Dat is een heel hardnekkig fabel die rondzingt.

Als de politie twijfels heeft over of je auto die trailer wel trekken mag moeten ze hem naar de weegbrug brengen.

Maar als jij een auto neem die 1000kg weegt als mtm en die 1000kg trekken mag. En je hangt daar een lege 2 paards trailer achter die 900 kg leeg weegt en een mtm heeft van 2400 dan blijf je onder de 3500 en dus mag je deze rijden met een B rijbewijs.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 23:06

Brainless schreef:
Brigitte_D schreef:
Oké, heb je een bron? Want dit is dus precies wat de rechter mij toen uitgelegd heeft, en dat is dat net andersom dan wat je zegt.

"Vroeger" was het wel zo dat met B de trailer maximaal laadvermogen nooit zwaaarder mocht zijn dan wat de auto mocht trekken.
Dat is al langere tijd geleden afgeschaft en kijken ze naast of de MTM van auto+trailer max 3500 kilo mag zijn, je gewoon achter de auto mag hangen wat de auto echt mag trekken..
Wat ik aangaf.
Auto van mijn man is MTM 1600 kilo, mag 1200 trekken.
MTM van trailer is 1900 (1900+1600 is 3500 kilo.. dus mag met B), zolang ik er maar max 1200 achter hang mag ik er mee rondrijden.


Helemaal duidelijk, heb weer wat geleerd vandaag, haha *D

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 23:16

Spenk schreef:
D
De auto moet het werkelijke gewicht kunnen trekken. En niet het maximale gewicht. Dat is een heel hardnekkig fabel die rondzingt..

Dat was vroeger wel zo, heb toentertijd nog wel 1(1/2) paards terug laten zetten in het maximale gewicht om achter de auto te mogen hangen.
Nu hoeft dat niet meer om die reden.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 06:52

Brainless schreef:
Brigitte_D schreef:
Oké, heb je een bron? Want dit is dus precies wat de rechter mij toen uitgelegd heeft, en dat is dat net andersom dan wat je zegt.

"Vroeger" was het wel zo dat met B de trailer maximaal laadvermogen nooit zwaaarder mocht zijn dan wat de auto mocht trekken.
Dat is al langere tijd geleden afgeschaft en kijken ze naast of de MTM van auto+trailer max 3500 kilo mag zijn, je gewoon achter de auto mag hangen wat de auto echt mag trekken..
Wat ik aangaf.
Auto van mijn man is MTM 1600 kilo, mag 1200 trekken.
MTM van trailer is 1900 (1900+1600 is 3500 kilo.. dus mag met B), zolang ik er maar max 1200 achter hang mag ik er mee rondrijden.

Correctie: vroeger was het zo dat TMM trailer niet meer mocht zijn dan leeg gewicht auto!

Over trekhaken en trekgewicht heeft nooit iets in de wet gestaan bij het rijbewijs. Daarvoor is art 5 reglement voertuigen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:45

ikke schreef:
Correctie: vroeger was het zo dat TMM trailer niet meer mocht zijn dan leeg gewicht auto!

Ahh dat was het ja.. dank je! :D