B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 18:43

Ik kom er dus gewoon niet aan uit aan hoe het op het internet is uitgelegd.

Ik wil dus in de winter met mijn haflinger ergens binnen kunnen gaan rijden, hiervoor heb ik een trailer nodig, ik ben voor mijn BE aan het gaan maar tegelijk heb ik hier gewoon echt geen zin in als het ook met een B rijbewijs zou lukken.

Causus:

MTMS AUTO: 3980 kg
MTM AUTO : 2110 kg
MTM TRAILER: 1200kg

PERSONEN
EN MATERIAAL: 200 kg

HAFLINGER: 550-580 (pakweg 600kg om safe te spelen)




Online zeggen ze dat je de MTM van de Auto en de MTM van de trailer moet optellen = 3310 kg
Dit is dus onder de 3500 kg, maar daar zouden personen en benzine en materiaal IN de auto nog bijgeteld moeten worden?

Nu zei iemand me dat je een trailer ook kan inschrijven met een lagere MTM om de marge te vergroten??
Maw: De simpele trailer kan 1200 kg laden maar mijn haflinger is ferm omhoog geteld maar 600 kg, dus zou ik de ruimte wel kunnen vergroten om het te doen lukken met mijn auto combinatie en inzittende plus materiaal?


:? :? :?


oh is hier IEMAND die het op zo een "for dummies" manier kan uitleggen dat ik het wel begrijp en weet naar welke soort trailer ik moet zoeken om bovenstaande info te kunnen trekken met rijbewijs B.

_/-\o_

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:48

Mtm is wat je auto mag wegen als die vol zit, dat is niet het leeggewicht. (Dus je hoeft wat je in de auto stopt niet erbij op te tellen)
Laatst bijgewerkt door Qimm op 27-08-23 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:49

Onderstaande Komt van de site a Rijsksoverheid:

Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

- een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
- een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Aangezien je auto al boven die 3500 zit, mag je dat dus in deze combinatie zonder E sowieso niet trekken.
Laatst bijgewerkt door Crista op 27-08-23 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:50

Las weer eens te snel :')

Wat is mtms?
Met de mtm van de auto en trailer zit je samen onder de 3500 zoals zelf al gezien had, maar wat is de S?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6645
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:02

Het belangrijke hierbij is dat je rekent met de maximale toegestane massa van de auto en met de maximale toegestane massa van de trailer. Dus niét met de daadwerkelijke gewichten. Je mag dus niet ineens met B-rijbewijs rijden als je auto niet aan de maximale toegestane massa komt, daar wordt namelijk niet mee gerekend.

Je mag gewoon met een B-rijbewijs rijden als je MTM auto + MTM trailer = < 3500 kilo. Je auto en trailer mogen sowieso niet meer wegen dan hun MTM.

Maximale toegestane massa is niks anders dan het maximale toegestane gewicht. Je auto weegt als het ware leeg iets en daar mag je dan zoveel gewicht in stoppen tot je maximale toegestane massa. Idem dito met de trailer. Om te berekenen of je met B-rijbewijs mag rijden, hoef je dus niet het gewicht van bagage etc. te weten.

Edit: in dit geval moet je wel even kijken wat de trailer zelf weegt en hoeveel gewicht er dan nog 'over' blijft voor het paard dat er in moet. Een trailer met een MTM van 1200 kilo, paard van 600 kilo: je trailer mag leeg dan dus maximaal 1200 - 600 = 600 kilo wegen. Dat is misschien nog wel een dingetje.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:03

different1 schreef:
Las weer eens te snel :')

Wat is mtms?
Met de mtm van de auto en trailer zit je samen onder de 3500 zoals zelf al gezien had, maar wat is de S?


Zal voor samengesteld zijn.
Niet alle autos mogen vol beladen zijn en maximaal trekken.

Verder inderdaad als je mtm auto +mtm trailer onder 3500 zit, ben je goed.
En dan moet je auto het wel mogen trekken natuurlijk;)

Adjepatatje8

Berichten: 338
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:03

different1 schreef:
Las weer eens te snel :')

Wat is mtms?
Met de mtm van de auto en trailer zit je samen onder de 3500 zoals zelf al gezien had, maar wat is de S?


MTM, MTMS en MTSM
MTM staat voor de maximaal toegelaten massa van de aanhangwagen.
MTMS staat voor de maximaal toegelaten massa van de sleep.
MTSM staat voor de maximaal toegelaten sleepbare massa: dat is de maximale massa van een aanhangwagen die technisch door een motorvoertuig kan getrokken worden. Er kan een verschil zijn in de sleepbare massa wanneer de aanhangwagen is uitgerust met remmen (geremd of ongeremd).
Even snel opgezocht:
https://www.vlaanderen.be/aanhangwagens

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:09

TS: hier mag jij gewoon mee rijden.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 19:13

MTM: maximale toegestane massa
MTMS: Maximale toegestaan massa sleep

even van de vermeire.be site:

op het identificatieplaatje van je auto zal je na de MTM de MTMS terugvinden, de Maximaal Toegelaten Massa Van De Sleep. Dat is het gewicht dat je auto en je aanhangwagen samen maximaal mogen wegen (bestuurder, passagiers en lading inbegrepen).

De Maximaal Toegelaten Massa, oftewel MTM, is het totale gewicht dat je auto mag wegen in beladen toestand.
+
Als je de MTMS (het tweede getal op het identificatieplaatje) aftrekt van de MTM (het eerste getal), ontdek je ook meteen hoeveel de MTM van je ongeremde of geremde aanhangwagen mag zijn.
Dus als ik het goed begrijp:

MTMS: 3980
- MTM: 2100
----------------
1880kg MTM TRAILER/ geremd = dan zit ik met een 1200 MTM zeker goed


Voor aanhangwagens en paardentrailers geldt dat een rijbewijs B volstaat wanneer:

de MTM van de auto en de MTM van de aanhangwagen samen (de MTMS dus, zoals hierboven beschreven) minder dan 3,5 ton bedraagt.
-> ik kom hier uit op 3310 dus zit ik goed


Dus als ik het goed begrijp zit ik met mijn auto + een trailer met een MTM van 1200 goed om mijn haflinger van 600 kg ** te trekken incl 2 personen en zadel/hoofdstel?

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:14

Mtm = maximum toegelaten massa. Van je auto is dat dus auto met lading.
Voor je trailer is dat trailer met paard. Je trailer zal zo een 600 kg wegen en je paard ook.

Mtms = maximum massa sleep . 3980 -2110 = 1770 kg, dat is het maximum dat je auto mag slepen. Je mtm trailer zit daar onder, je auto mag hem dus trekken.
´
Besluit: je bent in orde:
De auto mag de geladen trailer trekken.
Je b-rijbewijs volstaat voor je sleep, ook maximaal volgeladen komt hij niet aan de 3500 kg.

Los daarvan is het niet dom om je be toch af te leggen, als je nu toch bezig bent.
Je blijft niet eeuwig met die sleep rondrijden. Kies je bijvoorbeeld voor een bestelwagen of terreinwagen dan zal je sleep bijna automatisch boven de 3500 kg komen, zelfs al hou je het bij je huidige trailer.

Merk op dat je met je huidige sleep niet het examen kunt afleggen.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:16

Je MTM van je auto is 2110. Dat betekent dat je auto maximaal zo zwaar mag wegen, dus inclusief een volle tank brandstof, bagage en inzittenden.
Je mag met B maximaal 3500 kg wegen (ongeacht wat er daadwerkelijk aan je trekhaak hangt).
Dat betekent dat je een trailer kunt kopen met een MTM van 1390 kg. Die worden niet gemaakt, dus je moet op zoek naar een trailer met een MTM van 1300 kg, of één van 1400 kg kopen en die terug laten keuren tot 1390.
Met een Haf van 600 kg, mag je trailer dus max 700 kg leeg wegen. Controleer dat, want trailers zijn vaak zwaarder dan op papier staat.

Tenslotte moet je auto wél kunnen trekken wat je er daadwerkelijk achter hangt. Koop je een trailer die leeg 700 kg weegt, een MTM van 1300 kg heeft, maar mag je maar 1200 kg trekken ben je alsnog in overtreding als je daar je Haf van 600 kg in zet.

Als je auto 1300 kg mag trekken en je koopt een trailer die je terugkeurt naar 1390 kg MTM is dat geen probleem. Je auto hoeft NIET de MTM van de trailer te kunnen trekken.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 19:17

NadjaNadja schreef:
Edit: in dit geval moet je wel even kijken wat de trailer zelf weegt en hoeveel gewicht er dan nog 'over' blijft voor het paard dat er in moet. Een trailer met een MTM van 1200 kilo, paard van 600 kilo: je trailer mag leeg dan dus maximaal 1200 - 600 = 600 kilo wegen. Dat is misschien nog wel een dingetje.



aha! dat deel was me dus niet duidelijk! dat wordt dus ook nérgens uitgelegd op die sites hé (tenzij ik grandioos fout lees) want ze praten alleen over de MTM + MTM moet minder dan 3500 zijn, en niet over het eigen gewicht van de trailer.

dus als ik een trailer onder de 600kg vind is het wél ok.

Nu zei iemand me dus dat je je trailer kan inschrijven met een lagere mtm, MAAR dat willen we dus in dit geval hélemaal niet doen om hé ?? want dan zou ik een nog lichtere trailer moeten zoeken


Maar ik zou dus om onder de 3500kg te blijven wel een trailer kunnen zoeken met een MTM van 1350-1390 kg ??

ben ik dan juist? dan zou ik dus wel een trailer kunnen nemen met een gewicht van 790 kg?

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 19:18

ok duidelijk! :j

DANK U ALLEMAAL !!!!!

onze auto mag 1800 kg trekken

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:49

In hele korte bewoording qua rijbewijs:
Je mag met B-rijbewijs rijden als MTM auto + MTM trailer onder 3500 kg blijft.

Dan over je trailer:
Theoretisch zou het zo moeten zijn dat het leeggewicht van de trailer op papier ook het daadwerkelijke leeggewicht is. Dat is vaak niet zo. Check dat dus, want anders kan het zijn dat je met een overbeladen trailer rijdt.

En ja, je zou inderdaad kunnen zoeken naar een trailer met een MTM van 1350 - 1390 kg.

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:44

Ik ga dit topic nieuw leven inblazen.

Ik heb een ford kuga, weegt 1630 kg en mag 2200 kg trekken. Ik wil een Sirius s45 aanschaffen. Deze weegt leeg 750 kg en heeft een laadvermogen van 850 kg: dit maakt een totaalgewicht van 1600 kg.
Paard weegt ruim genomen 700 kg om wat extra speling te hebben. Ik ga enkel op wedstrijd of eens op verplaatsing rijden, geen verre afstanden. Dit betekent dat ik enkel een zak hooi zal meehebben, mijn zadel, hoofdstel en wat poetsmateriaal. Dus binnen die 1600 kg laadvermogen zal ik wel zitten.

De auto en de trailer wegen samen 3.230 kg, met nog 270 kg speling voor de personen en de naft. Zou ik dit doen met mijn B rijbewijs?

Daarnaast zit ik nog met enkele vragen. Mag ik met mijn B rijbewijs een geremde twee-Asser trekken in België?

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:51

Hoeveel bagage je hebt, doet er niet toe. Enige wat ertoe doet is of de maximum toegestane massa van je auto + maximum toegestane massa van je trailer onder de 3500 blijft.

Je bagage zit al in die maximum toegestane massa opgenomen (dat is namelijk het leeg gewicht van je auto + alle mogelijke bagage).

Enige wat dan nog telt is dat je auto wel de trailer moet mogen trekken.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:01

Mijn grootste tip: voor een 300 a 400 euro kan je in 1 dag je e rijbewijs halen én leer je gelijk goed sturen ermee voor je je kostbare bezit erin zet.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:20

mystery3434 schreef:
Ik ga dit topic nieuw leven inblazen.

Ik heb een ford kuga, weegt 1630 kg en mag 2200 kg trekken. Ik wil een Sirius s45 aanschaffen. Deze weegt leeg 750 kg en heeft een laadvermogen van 850 kg: dit maakt een totaalgewicht van 1600 kg.
Paard weegt ruim genomen 700 kg om wat extra speling te hebben. Ik ga enkel op wedstrijd of eens op verplaatsing rijden, geen verre afstanden. Dit betekent dat ik enkel een zak hooi zal meehebben, mijn zadel, hoofdstel en wat poetsmateriaal. Dus binnen die 1600 kg laadvermogen zal ik wel zitten.

De auto en de trailer wegen samen 3.230 kg, met nog 270 kg speling voor de personen en de naft. Zou ik dit doen met mijn B rijbewijs?

Daarnaast zit ik nog met enkele vragen. Mag ik met mijn B rijbewijs een geremde twee-Asser trekken in België?

Je maakt hier een denkfout. Je auto weegt 1630 kg maar wat is de MTM van die auto?
Je moet namelijk voor B rijbewijs de MTM van je auto én de MTM van je trailer bijelkaar tellen om te weten of je onder de 3500kg blijft.

Ik denk dat je auto een laadvermogen van zeker 500kg heeft, dan die 1630 er bij optellen plus de 1600 van de trailer, kom je op 3730. Kan niet met B.
Met E wel.
Dus kijk op je autopapieren voor de MTM, dan weet je het.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:41

smurffie schreef:
Mijn grootste tip: voor een 300 a 400 euro kan je in 1 dag je e rijbewijs halen én leer je gelijk goed sturen ermee voor je je kostbare bezit erin zet.


Dit heb ik dus gedaan. BE gehaald en klaar, geen gedoe en gepuzzel en gemeet meer. Gewoon laden en weg, klaar.
Ik heb momenteel een Audi Q7 met een Ifor Williams HB510. Zou ik er dus ook gewoon nooit mee komen. Trailer ooit gekocht voor m'n vorige paard (1m83) dus die paste niet overal in. Verder hebben we intussen een BE-combinatie gekocht, heel fijn. Passen pony's + koets makkelijk in en ook geen gedoe.
Voor dat geld... nee, ik zou het zo weer doen. Ook al moet ik nu continu met machines voor manlief rondrijden want "je hebt toch je E hé".

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:42

Ben wel benieuwd waar dat voor €300/€400 kan. Prijzen in de regio zijn hier een stuk hoger!

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:56

Simbaa schreef:
Ben wel benieuwd waar dat voor €300/€400 kan. Prijzen in de regio zijn hier een stuk hoger!

Hier ook hoor, een verkorte dagcursus incl examen is 600E

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:01

Simbaa schreef:
Ben wel benieuwd waar dat voor €300/€400 kan. Prijzen in de regio zijn hier een stuk hoger!


In zuid Limburg een duo opleiding, samen met partner in ons geval, voor iets meer dan €400. Maar, ik ben ze inderdaad ook voor wel meer tegen gekomen.
Desalniettemin, gewoon je E halen, niet meer kapot rekenen en je hebt de skills geleerd om veilig te rijden.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:05

Simbaa schreef:
Ben wel benieuwd waar dat voor €300/€400 kan. Prijzen in de regio zijn hier een stuk hoger!


Ik heb het 2 maand terug voor 395 gedaan in Twente. Dagcursus.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:15

Brainless schreef:
Simbaa schreef:
Ben wel benieuwd waar dat voor €300/€400 kan. Prijzen in de regio zijn hier een stuk hoger!

Hier ook hoor, een verkorte dagcursus incl examen is 600E


En nog steeds is dat het geld echt waard. Blijft je leven lang geldig en je leert idd om gaan met het rijden met een trailer. Je moet weten waar je mee bezig bent en ten alle tijden controle erover houden als je er levend spul in wil zetten. Als je ooit mensen ziet stuntelen met een trailer..

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 19:02

Ik blijf mij altijd verbazen over het gezeur geen zin in BE of te duur.. je paard is een kostbaar bezit, je rij gewoon met een grote zware combi waarmee je gewoon veilig in het verkeer rond moet kunnen rijden.
Ga gewoon voor je rijbewijs zit je altijd goed, leer je goed en veilig rijden. Daarnaast hoef je ook niet te stuntelen met een keer inparkeren, dat krijg je gewoon keurig netjes uitgelegd.
Mocht er ooit wat gebeuren zit je ook verzekering technisch gewoon een stuk sterker. Ookal denk je nog zo goed te kunnen rijden het hele examen en alles er op en aan zijn gewoon om je net even de puntjes op de I te laten zetten.