B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 19:28

tirzasarah10 schreef:
Daarnaast hoef je ook niet te stuntelen met een keer inparkeren, dat krijg je gewoon keurig netjes uitgelegd.

Ik kan prima manoeuvreren en achteruit fileparkeren, bochtje achteruit (beide zijden) enz... maar heb geen E.
Maar heb meerdere keren een combinatie moeten keren van mensen die wel hun E hadden.
Dus het zegt helemaal niks of je wel/geen E hebt met het makkelijk kunnen rondrijden.

Ik rij al sinds mijn 18de rond met de trailer en (grote!) caravan zonder problemen.
Heb alleen geen E. Verzekeringstechnisch is dat ook helemaal niet nodig en staat iemand met E echt niet sterker dan iemand zonder E.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 19:41

Het is heel simpel.
Voor je B rijbewijs hoef je tegenwoordig alleen naar de totale daadwerkelijke massa te kijken, die moet onder de 3500 kilo blijven. Vroeger werd gekeken naar maximaal toelaatbaar gewicht en was het nodig om eventueel je trailer terug te keuren in kilo's, maar dat is al lang niet meer. Alleen het daadwerkelijke gewicht telt.

Maar als jouw trailer 1200 kilo mag laden, is het waarschijnlijk een tweepaards, waar ook een zwaardere auto voor nodig is om die te mogen trekken en dan wordt het wel kiele kiele met een B rijbewijs of je in totaal onder die 3500 blijft als je met paard erin op de weegbrug zou gaan staan.

Gemiddeld genomen kun je met een anderhalfpaards trailer, met een paard van 600-700 kilo en een middenklasse auto gewoon met een B rijbewijs rondtoeren.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:38

Brainless schreef:
tirzasarah10 schreef:
Daarnaast hoef je ook niet te stuntelen met een keer inparkeren, dat krijg je gewoon keurig netjes uitgelegd.

Ik kan prima manoeuvreren en achteruit fileparkeren, bochtje achteruit (beide zijden) enz... maar heb geen E.
Maar heb meerdere keren een combinatie moeten keren van mensen die wel hun E hadden.
Dus het zegt helemaal niks of je wel/geen E hebt met het makkelijk kunnen rondrijden.

Ik rij al sinds mijn 18de rond met de trailer en (grote!) caravan zonder problemen.
Heb alleen geen E. Verzekeringstechnisch is dat ook helemaal niet nodig en staat iemand met E echt niet sterker dan iemand zonder E.



Jij ja.. en ja zelfs met rijbewijs kan het fout gaan maar snap dat hele moeilijke gedoe niet. Het zijn de kosten op je toch al kostbare hobby niet, je heb er veel aan.
Ik denk dat als je iemand aanrijding en de verzekering echt gaat kijken naar alles je zo maar eens onverzekerd rond rijd mocht het toch biet voor elkaar zijn. Ik doel daarmee op het feit dat het bij de meeste nog net niet op 10kg moet hangen. Nee ik kan er echt niet bij. Daarnaast moet je niet op gewichten zo moeten letten om maar onder je toegestane kg te blijven je combi moet ook nog veilig blijven en daar heb ik mijn twijfels bij.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:46

oji schreef:
Het is heel simpel.
Voor je B rijbewijs hoef je tegenwoordig alleen naar de totale daadwerkelijke massa te kijken, die moet onder de 3500 kilo blijven. Vroeger werd gekeken naar maximaal toelaatbaar gewicht en was het nodig om eventueel je trailer terug te keuren in kilo's, maar dat is al lang niet meer. Alleen het daadwerkelijke gewicht telt.


En dit is de reden dat je niet alles moet geloven wat er op forums gezegd wordt. Dit is pertinent niet waar!

Maximaal toelaatbare massa auto + maximaal toelaatbare massa trailer

Maximaal toelaatbare massa staat op de kentekenkaart van je auto en van je trailer. Dit is het leeggewicht + het laadvermogen.

Rekensom: leeggewicht auto + laadvermogen auto + leeggewicht trailer + laadvermogen trailer = kleiner dan 3500? Dan mag je met B rijden. Meer dan 3500? Dan heb je E nodig.

Daarnaast moet je kijken of je auto je trailer mag trekken. En in dat geval gaat het wel om het gewicht wat de trailer op dat moment weegt.

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:51

tirzasarah10 schreef:
Ik blijf mij altijd verbazen over het gezeur geen zin in BE of te duur.. je paard is een kostbaar bezit, je rij gewoon met een grote zware combi waarmee je gewoon veilig in het verkeer rond moet kunnen rijden.
Ga gewoon voor je rijbewijs zit je altijd goed, leer je goed en veilig rijden. Daarnaast hoef je ook niet te stuntelen met een keer inparkeren, dat krijg je gewoon keurig netjes uitgelegd.
Mocht er ooit wat gebeuren zit je ook verzekering technisch gewoon een stuk sterker. Ookal denk je nog zo goed te kunnen rijden het hele examen en alles er op en aan zijn gewoon om je net even de puntjes op de I te laten zetten.



Onzin ... ik heb jaren zonder be gereden en ik rijd menig chauffeur met be eruit. Ik parkeer overleg makkelijk in en geen omkijken na. Onlangs be gehaald dag pakket voor 450€ in Brabant puur voor de combi/gewichten niet meer te hoeven zoeken met nieuwe auto/trailer aankoop.
Ben er niet beter door gaan rijden hoor, want dat deed ik al zonder gelest te hebben.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:15

Max massa auto 2450 kg
Max massa trailer 1200 kg (oorspronkelijk 1300 maar terug gekeurd door de vorige eigenaar)
Samen 3450 kg
Auto mocht 1600 trekken.
Kon en mocht met B gereden worden

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:58

Wat mij opvalt is dat er veel mensen zelfs met E geen caravanspiegels gebruiken als zij die wel nodig hebben (trailer breder dan de auto+spiegels).
Als wij de 2 paards achter de auto van mijn man hangen gaan er altijd extra spiegels op.. ik denk dat daar meer naar gekeken gaat worden bij een ongeval (geen overzicht kunnen hebben) dan of je wel/niet E hebt.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 03-10-23 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:10

kiki1976 schreef:
Max massa auto 2450 kg
Max massa trailer 1200 kg (oorspronkelijk 1300 maar terug gekeurd door de vorige eigenaar)
Samen 3450 kg
Auto mocht 1600 trekken.
Kon en mocht met B gereden worden


Heb je ergens een typfoutje gemaakt? Zoals het er nu staat 2450 + 1200 = 3650, dus niet met B rijden

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:37

E_C schreef:
kiki1976 schreef:
Max massa auto 2450 kg
Max massa trailer 1200 kg (oorspronkelijk 1300 maar terug gekeurd door de vorige eigenaar)
Samen 3450 kg
Auto mocht 1600 trekken.
Kon en mocht met B gereden worden


Heb je ergens een typfoutje gemaakt? Zoals het er nu staat 2450 + 1200 = 3650, dus niet met B rijden

Haha ja sorry idd type foutje
Auto 2150 max massa

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:06

tirzasarah10 schreef:
Ik blijf mij altijd verbazen over het gezeur geen zin in BE of te duur.. je paard is een kostbaar bezit, je rij gewoon met een grote zware combi waarmee je gewoon veilig in het verkeer rond moet kunnen rijden.
Ga gewoon voor je rijbewijs zit je altijd goed, leer je goed en veilig rijden. Daarnaast hoef je ook niet te stuntelen met een keer inparkeren, dat krijg je gewoon keurig netjes uitgelegd.
Mocht er ooit wat gebeuren zit je ook verzekering technisch gewoon een stuk sterker. Ookal denk je nog zo goed te kunnen rijden het hele examen en alles er op en aan zijn gewoon om je net even de puntjes op de I te laten zetten.

Alleen watjes rijden met trailertjes....

https://www.trucks.nl/man-l2000-5-horse ... 7472656-vd

(scroll even naar onder en check het opgegeven laadvermogen.....)

tjaakje schreef:
oji schreef:
Het is heel simpel.
Voor je B rijbewijs hoef je tegenwoordig alleen naar de totale daadwerkelijke massa te kijken, die moet onder de 3500 kilo blijven. Vroeger werd gekeken naar maximaal toelaatbaar gewicht en was het nodig om eventueel je trailer terug te keuren in kilo's, maar dat is al lang niet meer. Alleen het daadwerkelijke gewicht telt.


En dit is de reden dat je niet alles moet geloven wat er op forums gezegd wordt. Dit is pertinent niet waar!

Maximaal toelaatbare massa auto + maximaal toelaatbare massa trailer

Maximaal toelaatbare massa staat op de kentekenkaart van je auto en van je trailer. Dit is het leeggewicht + het laadvermogen.

Rekensom: leeggewicht auto + laadvermogen auto + leeggewicht trailer + laadvermogen trailer = kleiner dan 3500? Dan mag je met B rijden. Meer dan 3500? Dan heb je E nodig.

Daarnaast moet je kijken of je auto je trailer mag trekken. En in dat geval gaat het wel om het gewicht wat de trailer op dat moment weegt.

Dank; dit is wat nu klopt. Met als kleine toevoeging dat vooral mensen met kleinere auto's er alert op moeten zijn dat de vertikale last onder de koppeling (de kogeldruk) een aandachtpuntje kan zijn.
Ook hierbij gaat het om het daadwerkelijke gewicht, dat het laagst toegestane gewicht (meestal de auto) niet mag overschrijden.
Stop dus niet te veel zooi in de neus.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:14

Inderdaad laatst de trailer gebruikt voor een verhuizing. Ik was niet bij het laden. Maar dat laden hebben we opnieuw gedaan, want alle zware dingen stonden in de neus voor de assen.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:21

Brainless schreef:
Wat mij opvalt is dat er veel mensen zelfs met E geen caravanspiegels gebruiken als zij die wel nodig hebben (trailer breder dan de auto+spiegels).
Als wij de 2 paards achter de auto van mijn man hangen gaan er altijd extra spiegels op.. ik denk dat daar meer naar gekeken gaat worden bij een ongeval (geen overzicht kunnen hebben) dan of je wel/niet E hebt.


De meeste grote auto's die 2 paardstrailers mogen trekken zijn breder (qua spiegels) dan die 2 paardstrailers gelukkig. Mocht je een smal autootje hebben of een extra brede trailer dan is het wel verplicht inderdaad, maar ik zie die combinaties eigenlijk nauwelijks voorkomen. Die caravans zijn vaak echt een stuk breder en dan heb je echt van die opzet spiegels nodig. Hoe vaak de minder ervaren caravan rijder vervolgens die spiegels ergens tegenaan mept is dan wel weer vaak voorkomend. :')

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:08

@Celebi
Nou, mijn Mondeo was echt niet breed genoeg om zonder caravanspiegels en met mijn (nog geeneens een hele brede) trailer te kunnen rijden hoor, dus veel auto's zijn te smal. Doordat de auto laag is (net bijna elke sedan/wagon) komen de spiegels niet voorbij de schuine buitenzijde van de trailer
Ik heb nu een Sorento, daarbij zitten de spiegels veel hoger waardoor je halverwege langs de trailer kijkt waar hij smaller is.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:59

Geen idee welke uitvoering je dan had maar voor zover ik weet komen die niet in de buurt qua trekgewicht voor een tweepaardstrailer? Leeg natuurlijk wel, maar daar heb je op alleen B niet zoveel aan.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:10

tirzasarah10 schreef:
Ik blijf mij altijd verbazen over het gezeur geen zin in BE of te duur.. je paard is een kostbaar bezit, je rij gewoon met een grote zware combi waarmee je gewoon veilig in het verkeer rond moet kunnen rijden.
Ga gewoon voor je rijbewijs zit je altijd goed, leer je goed en veilig rijden. Daarnaast hoef je ook niet te stuntelen met een keer inparkeren, dat krijg je gewoon keurig netjes uitgelegd.
Mocht er ooit wat gebeuren zit je ook verzekering technisch gewoon een stuk sterker. Ookal denk je nog zo goed te kunnen rijden het hele examen en alles er op en aan zijn gewoon om je net even de puntjes op de I te laten zetten.

Ik heb een 1-daagse cursus gedaan en zakte door examenvrees. 2x en de 2e keer met de opmerking dat ik vooral ervaring op moest doen. Nog een keer extra lessen en een examen doen ging weer honderden euro's kosten terwijl het terug laten keuren van mijn trailer wat onder de oude regels nog nodig was nog geen 60 euro kostte. Het ging om een administratieve handeling voor een aanpassing van 50 kg.
Dan is de keus vrij snel genomen.

Detail: mijn moeder merkte op dat ik dus beter met een aanhanger kon rijden dan zij en zij (door haar leeftijd) wel een BE rijbewijs heeft.


Wat betreft de vraag van de ts vind ik het lastig om te antwoorden omdat ik het idee heb dat de regels in Nederland en België wat verschillen en zij blijkbaar uit België komt?

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:24

Er zijn inderdaad verschillende redenen waarom mensen geen E willen of kunnen halen, maar prima in staat zijn om met een trailer te rijden. Dat er dan naar een oplossing gezocht wordt waarbij het wettelijk gewoon mag, daar is dan niks mis mee.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:42

Het is heel simpel, de maximum toegestane massa van de auto + trailer bij elkaar op tellen, blijft dit onder de 3500 kg dan mag je ermee rijden zonder e rijbewijs. Wel goed opletten dat je auto het mag trekken(dus als de mtm 1500kg van de trailer is moet de auto dit mogen trekken) en de trailer niet overladen(dus weegt ie leeg 800 en de mtm is 1500 mag je er nog 700 kg in laden). Heb hiervoor in de rechtbank gezeten wegens boete voor rijden zonder e rijbewijs, dus weet het zeker dat dit klopt :')

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:36

Brigitte_D schreef:
Het is heel simpel, de maximum toegestane massa van de auto + trailer bij elkaar op tellen, blijft dit onder de 3500 kg dan mag je ermee rijden zonder e rijbewijs. Wel goed opletten dat je auto het mag trekken(dus als de mtm 1500kg van de trailer is moet de auto dit mogen trekken) en de trailer niet overladen(dus weegt ie leeg 800 en de mtm is 1500 mag je er nog 700 kg in laden). Heb hiervoor in de rechtbank gezeten wegens boete voor rijden zonder e rijbewijs, dus weet het zeker dat dit klopt :')


Dikgedrukte klopt niet. Auto moet kunnen trekken wat er daadwerkelijk getrokken wordt. Dus stel trailer is 800 kilo leeg, paard weegt 400 kg --> auto moet 1200 kg kunnen trekken.
Dat de MTM van de trailer dan bijvoorbeeld 1500 kg, maakt niet uit.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:50

Simbaa schreef:
Brigitte_D schreef:
Het is heel simpel, de maximum toegestane massa van de auto + trailer bij elkaar op tellen, blijft dit onder de 3500 kg dan mag je ermee rijden zonder e rijbewijs. Wel goed opletten dat je auto het mag trekken(dus als de mtm 1500kg van de trailer is moet de auto dit mogen trekken) en de trailer niet overladen(dus weegt ie leeg 800 en de mtm is 1500 mag je er nog 700 kg in laden). Heb hiervoor in de rechtbank gezeten wegens boete voor rijden zonder e rijbewijs, dus weet het zeker dat dit klopt :')


Dikgedrukte klopt niet. Auto moet kunnen trekken wat er daadwerkelijk getrokken wordt. Dus stel trailer is 800 kilo leeg, paard weegt 400 kg --> auto moet 1200 kg kunnen trekken.
Dat de MTM van de trailer dan bijvoorbeeld 1500 kg, maakt niet uit.


Dat maakt wel uit, ze kijken altijd naar het maximale gewicht

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:48

Brigitte_D schreef:
Simbaa schreef:
quote="Brigitte_D"
Het is heel simpel, de maximum toegestane massa van de auto + trailer bij elkaar op tellen, blijft dit onder de 3500 kg dan mag je ermee rijden zonder e rijbewijs. Wel goed opletten dat je auto het mag trekken(dus als de mtm 1500kg van de trailer is moet de auto dit mogen trekken) en de trailer niet overladen(dus weegt ie leeg 800 en de mtm is 1500 mag je er nog 700 kg in laden). Heb hiervoor in de rechtbank gezeten wegens boete voor rijden zonder e rijbewijs, dus weet het zeker dat dit klopt :')
/quote


Dikgedrukte klopt niet. Auto moet kunnen trekken wat er daadwerkelijk getrokken wordt. Dus stel trailer is 800 kilo leeg, paard weegt 400 kg --> auto moet 1200 kg kunnen trekken.
Dat de MTM van de trailer dan bijvoorbeeld 1500 kg, maakt niet uit.


Dat maakt wel uit, ze kijken altijd naar het maximale gewicht

Doe eens de regels in de wet waar dat staat!

Om je te helpen: Artikel 5.18.18 en Artikel 5.18.18a van de regeling voertuigen.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:57

ikke schreef:
Brigitte_D schreef:
Dat maakt wel uit, ze kijken altijd naar het maximale gewicht

Doe eens de regels in de wet waar dat staat!

Om je te helpen: Artikel 5.18.18 en Artikel 5.18.18a van de regeling voertuigen.

Volgens mij staat dat vrij duidelijk in 15.1.e?

Citaat:
mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg,

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:12

tjaakje schreef:
oji schreef:
Het is heel simpel.
Voor je B rijbewijs hoef je tegenwoordig alleen naar de totale daadwerkelijke massa te kijken, die moet onder de 3500 kilo blijven. Vroeger werd gekeken naar maximaal toelaatbaar gewicht en was het nodig om eventueel je trailer terug te keuren in kilo's, maar dat is al lang niet meer. Alleen het daadwerkelijke gewicht telt.


En dit is de reden dat je niet alles moet geloven wat er op forums gezegd wordt. Dit is pertinent niet waar!

Maximaal toelaatbare massa auto + maximaal toelaatbare massa trailer

Maximaal toelaatbare massa staat op de kentekenkaart van je auto en van je trailer. Dit is het leeggewicht + het laadvermogen.

Rekensom: leeggewicht auto + laadvermogen auto + leeggewicht trailer + laadvermogen trailer = kleiner dan 3500? Dan mag je met B rijden. Meer dan 3500? Dan heb je E nodig.

Daarnaast moet je kijken of je auto je trailer mag trekken. En in dat geval gaat het wel om het gewicht wat de trailer op dat moment weegt.



Dit dus!!!



Echt, waarom zijn we met zn alle zo zuunig als het gaat om geld spenderen die niet direct aan het paard wordt uitgegeven. 600 euro voor je E rijbewijs en je zit nooit meer te mieren****** of je iets wel of niet mag trekken, met ook nog het verzekeringsrisico wat je loopt.
Je hebt je aller dierbaarste bezit op een trekhaak hangen, dan wil je toch ook dat het gewoon goed geregeld is?
En heb je het geld nu niet? Dan spaar je toch lekker even door?

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:17

Soms is BE gewoon niet nodig.

Mijn auto mag max 1500 kg trekken. Als ik daaronder blijf, mag ik met B rijden (bij daadwerkelijke gewicht en bij ttm).

Ik rij goed, ook achteruit geen probleem. Zou zonder probleem BE kunnen halen, maar is dus met deze combinatie niet nodig en rijd nooit met andere trailers of auto’s.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:19

Blacky94 schreef:
ikke schreef:
Doe eens de regels in de wet waar dat staat!

Om je te helpen: Artikel 5.18.18 en Artikel 5.18.18a van de regeling voertuigen.

Volgens mij staat dat vrij duidelijk in 15.1.e?

Citaat:
mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg,

Fout; wat jij aanhaalt is het reglement rijbewijzen en de zinsnede die bepaalt of je met een B-rijbewijs mag rijden.

Wat Brigitte_D aanhaalt is het reglement voertuigen dat bepaalt dat een voertuig het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger moet kunnen en mogen trekken. In artikel 5 wordt alleen over TMM gesproken in relatie tot overbelading van het voertuig!

Onze Panda mag 800kg trekken. Onze tweepaards trailer weegt 700kg (weegbrug). Jij mag met je B-rijbewijs volkomen legaal die tweepaards trailer trekken, mits de kogeldruk beneden de toegestane waarde van de Panda blijft. Lukt dat net niet, kun je nog een baal hooi achterin gooien als tegengewicht; redt je het waarschijnlijk wel en blijft de massa van de trailer nog wel onder de 800kg.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: B rijbewijs trailer: ik kom er niet aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:32

Zonder E Ikke?, is die Panda zo licht?