Trailer importeren uit Duitsland of België.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Excalibur

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Stroe

Trailer importeren uit Duitsland of België.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 07:21

Ik kon geen recente topics vinden dus maar even een nieuwe gemaakt.
Heeft er iemand ervaring met een trailer importeren uit Duitsland of België?

Ik ben aan het kijken voor een tweedehands tweepaardstrailer. Een vriendin van mij heeft een Westfalia wat ik zelf ook een erg fijne trailer vind. Dus ik heb een lichte voorkeur voor Westfalia maar kijk ook naar andere merken. Nu zat ik te kijken op een Duitse website en zag daar een aantal, op de foto’s, mooie Westfalia trailers. Ook op een Belgische had ik eerder al een keer een mooie trailer voorbij zien komen.

Nu heb ik al op de website van het RDW gekeken en als ik die moet geloven is het invoeren van een trailer niet heel moeilijk. Het kost mij waarschijnlijk een dag bij het RDW en zo’n € 150.
Is het inderdaad zo simpel als het op de website staat of zitten er toch nog een paar haken en ogen aan?

Of de trailers die ik online heb gezien in het echt ook zo mooi zijn weet ik natuurlijk nog niet. Maar denk verdiep mij eerst in het stukje importeren voordat ik een eind ga rijden want al het veel gedoe is zoek ik nog wel even verder in NL.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Trailer importeren uit Duitsland of België.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 07:28

Een trailer van Duitsland naar Nederland importeren is een stuk makkelijker dan andersom. In Duitsland zijn de prijzen van wel hoger, omdat trailers hier regelmatig gekeurd moeten worden (daardoor zijn ze vaak wel beter in orde).

Maar zelfs mijn NL Ifor in Duitsland op kenteken laten zetten koste me maar een halve dag plus keuringskosten.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Trailer importeren uit Duitsland of België.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:59

Ik heb dit voorjaar een tweedehands trailer vanuit België op NL kenteken laten zetten. Op zich niet moeilijk maar ik had wel het geluk dat ik een blad met alle specifieke data van de trailer erbij had zitten (technische gegevens dus) waardoor de hele keuring vwel sneller ging.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trailer importeren uit Duitsland of België.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:55

Ik heb dit een aantal jaar geleden omgekeerd gedaan, trailers in NL zijn duidelijk goedkoper dan trailers in België.
Ik moest naar het RDW kantoor gaan na aankoop en een document voor overzet naar België aanvragen. Daarna in België met die papieren naar de Douane, en daar maakten ze Belgische papieren aan.
Duurde een weekje of twee in totaal, maar dan was het ok.

Ik gok dat het omgekeerd ook zo werkt.
Let wel, dit kan enkel zo simpel bij modellen die ook in het land waar je wil inschrijven verkocht worden. Een model die in dat land nog niet bestaat moet je laten homologeren en dat is een stuk ingewikkelder!

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Trailer importeren uit Duitsland of België.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:14

@Duhelo in NL heb je niets met de douane te maken. Alles gaat via het RDW. In NL kan je ook meteen na de keuring het kenteken krijgen. Het enige wat je moet doen is een afspraak maken bij de RDW en daarna hoef je nagenoeg niets meer te doen behalve naar de afspraak gaan en een kentekenplaat te halen als je het kenteken hebt.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:16

MarloesHJ schreef:
@Duhelo in NL heb je niets met de douane te maken. Alles gaat via het RDW. In NL kan je ook meteen na de keuring het kenteken krijgen. Het enige wat je moet doen is een afspraak maken bij de RDW en daarna hoef je nagenoeg niets meer te doen behalve naar de afspraak gaan en een kentekenplaat te halen als je het kenteken hebt.

Ze zullen bij aankoop in België wel langs de Douane moeten om de overzetpapieren aan te vragen.

Ik moest die overzet papieren aanvragen bij de RDW en dan in België via de douane inschrijven.
Omgekeerd zullen de overzetpapieren dus in België via de Douane gaan en dan in Nederland via de RDW in schrijven.

Excalibur

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Stroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 10:17

Nu zit ik voornamelijk te kijken naar trailers van Westfalia. Deze rijden wel rond in NL maar worden al enige jaren niet meer gemaakt. Zou dat nog een probleem kunnen zijn? Of maakt dat niet uit nu deze trailers vroeger al een type goedkeuring hebben gehad van het RDW?

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:33

Duhelo schreef:
MarloesHJ schreef:
@Duhelo in NL heb je niets met de douane te maken. Alles gaat via het RDW. In NL kan je ook meteen na de keuring het kenteken krijgen. Het enige wat je moet doen is een afspraak maken bij de RDW en daarna hoef je nagenoeg niets meer te doen behalve naar de afspraak gaan en een kentekenplaat te halen als je het kenteken hebt.

Ze zullen bij aankoop in België wel langs de Douane moeten om de overzetpapieren aan te vragen.

Ik moest die overzet papieren aanvragen bij de RDW en dan in België via de douane inschrijven.
Omgekeerd zullen de overzetpapieren dus in België via de Douane gaan en dan in Nederland via de RDW in schrijven.


Nee dat hoeft dus niet. Je moet alleen het belgische kentekenbewijs hebben. Overzetspapieren zijn niet nodig. Staat allemaal goed uitgelegd op de site van de RDW. Als je het blad hebt met de technische specificaties dan gaat de keuring sneller maar ook dat is niet noodzakelijk.

@Excalibur ik heb ook een oudere trailer gekocht. Was geen enkel probleem.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:35

MarloesHJ schreef:
@Duhelo in NL heb je niets met de douane te maken. Alles gaat via het RDW. In NL kan je ook meteen na de keuring het kenteken krijgen. Het enige wat je moet doen is een afspraak maken bij de RDW en daarna hoef je nagenoeg niets meer te doen behalve naar de afspraak gaan en een kentekenplaat te halen als je het kenteken hebt.


Ze zal toch ook een voorlopig kenteken aan moeten vragen bij de RDW om de trailer van duitsland naar nederland te vervoeren.

Excalibur

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Stroe

Re: Trailer importeren uit Duitsland of België.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 11:43

Volgens de website van het RDW kon ik voor de dag van de afspraak daar online een kenteken voor een dag aanvragen. Ging er vanuit dat ik zo’n kenteken ook nodig zou hebben voor rit van Duitsland/België naar huis.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:46

Het voertuig dient wel degelijk eerst uit België geëxporteerd te worden...
https://mobilit.belgium.be/nl/weg/insch ... en-x-plaat
Citaat:
Algemene informatie over de X-plaat
De X-plaat is uitsluitend bestemd voor de export van een voertuig en is slechts 30 kalenderdagen geldig. In bepaalde omstandigheden (vrijstelling van btw) kan de geldigheid langer zijn. Zie de tabel met de geldigheidsduur van de tijdelijke platen van korte duur.

De vervaldatum wordt aangegeven als volgt:

de twee ingeslagen cijfers in het midden geven het jaar aan;
de twee stickers geven de dag (bovenaan) en de maand (onderaan) aan. Ze zijn rood of blauw naargelang het belastingstelsel.
Elke plaat wordt automatisch geschrapt na de vervaldatum ervan.

Voor wie?
De volgende personen mogen een X-plaat aanvragen:

de natuurlijke personen met hoofdverblijfplaats in het buitenland die niet ingeschreven zijn in het Rijksregister of in het wachtregister en die een voertuig in België hebben gekocht om het te exporteren;
Waar aanvragen en hoeveel kost het?
De aanvraag tot inschrijving van een voertuig onder een X-plaat moeten worden ingediend bij de loketten van de DIV: City Atrium - Vooruitgangstraat 60 te 1210 Brussel (elke werkdag geopend van 8.30 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 15.30 uur)


er moet ook een (tijdelijke) verzekering geregeld worden.

Of je moet natuurlijk de aanhanger op een aanhanger plaatsen en zo meenemen naar de RDW of hem door de verkoper laten leveren, dan kan je dat misschien omzeilen?

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Trailer importeren uit Duitsland of België.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:11

Bij mij is hij gebracht dus dan hoeft dat allemaal niet. Vorige eigenaar heeft daarbij de Belgische platen meegenomen.

Een eendagskenteken aanvragen stelt ook niets voor, dat kan meteen bij het maken van de afspraak.

In Nederland is de aanhanger verzekerd dmv de autoverzekering als hij aangekoppeld is dus een verzekering is dan ook niet noodzakelijk in NL.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:13

MarloesHJ schreef:
Bij mij is hij gebracht dus dan hoeft dat allemaal niet. Vorige eigenaar heeft daarbij de Belgische platen meegenomen.

Een eendagskenteken aanvragen stelt ook niets voor, dat kan meteen bij het maken van de afspraak.

In Nederland is de aanhanger verzekerd dmv de autoverzekering als hij aangekoppeld is dus een verzekering is dan ook niet noodzakelijk in NL.


Klopt. Maar ik neem aan dat de trailer niet op de grens staat en ze dus nog een stuk door duitsland of belgie moet rijden.

Excalibur

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Stroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 20:13

Bedankt voor jullie reacties. Zal mij eens verder verdiepen in een exportkenteken. Zag dat Duitsland er verschillende heeft maar niet allemaal zijn geldig in NL. Kans is toch groot dat ik een stuk door waarschijnlijk Duitsland zal moeten rijden en het liefst doe ik dat legaal.

Mijn vriend kwam al met het idee om de kentekenplaten van de aanhanger van zijn broertje af te halen en die er maar op te doen :o

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 00:59

Ik heb een paar jaar geleden een fautras in België gehaald.

Via RDW een (import)dagkenteken aangevraagd maar die is dus alleen geldig op de dag van de keuring. Wil je alles volgens het boekje doen dan zijn er de volgende opties;

- Eerst je keuring vooraf plannen en dan ook op die dag de trailer gaan halen in het buitenland. Tot de grens rijden met de buitenlandse platen en dan wisselen met je dagkenteken. En dan zorgen dat de buitenlandse platen terug komen bij de verkoper zodat die hem als export uit kan laten schrijven. Of laat de verkoper vooraf een exportkenteken regelen.

- Volledig op buitenlands kenteken naar huis rijden, trailer van de openbare weg halen en daarna zorgen dat verkoper de platen terug krijgt.

- trailer kentekenloos op een ambulance meenemen.

Ik heb het iets minder volgens het boekje gedaan. Moest ook 3 weken wachten tot ik eindelijk bij het RDW terecht kon.

Ik heb de trailer meegenomen met een kopie koopovereenkomst, de hele handel aan documenten incl een recent keuringsbewijs (die verplicht is in BE). Ik heb de kentekenplaat van mijn grote kipper (mest)aanhanger erop gedaan en ben naar huis gereden. Met de gedachte dat als ik geflitst wordt dat die aanhanger ook op mijn naam staat en ze me wel vinden voor de boete en dat als ze me staande houden dat ik de trailer netjes gekocht heb en hij aan de technische eisen voldoet om op de weg te mogen.