Custom made trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Custom made trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 13:31

Ik heb momenteel een bockmann xl vol polyester trailer, een super fijne trailer, maar ben toch op zoek naar een iets meer op onze wensen aangepaste trailer.
Ik vind bijvoorbeeld de fautras met aid en vooruitloop heel interessant. Vraag me nog wel even af hoe sterk de stang met aid systeem is, mocht een paard wel een keer de kont er in drukken. Wat ik ook interessant vind is het instappen zonder klep en de deurtjes die meer begrenzing geven ivm langs de trailer willen lopen ipv recht erop.
Daarnaast is onze xl eigenlijk onnodig groot/zwaar, aangezien ik alleen nog c en d pony's heb en we hebben altijd nog onze 1,5s voor een evt groter paard. Dus een kleinere en lichtere trailer vind ik interessanter. Ook vraag ik me af of de stang van de fautras met aid laag genoeg is voor een c pony. (in onze xl hebben we zelf extra punten laten zetten om de stang lager te kunnen zetten.) Dus eigenlijk zoek ik precies de fautras, maar dan kleiner en lichter en vraag me af of zoiets te vinden is.
Ook heb ik een tijd geleden het mennen weer opgepakt en zoek dus eigenlijk een trailer met of een koetsenframe, of ruimte binnenin voor de menwagen, maar dan zit je weer met de vooruitloop, wat denk ik met een koetsenframe niet mogelijk is. Wellicht wel met een langere trailer waar de menwagen in kan. En de extra ruimte in de trailer maakt hem natuurlijk ook veelzijdiger voor bv vervoer van andere dingen, zoals pakjes hooi.
En volledig kunststof, aluminium of polyester is ook een harde eis. (geen zin meer in houtrot ed)
Wat ik me dus afvroeg, bestaat er al zoiets of zijn er bedrijven die zoiets zouden kunnen maken? En voor mensen die er verstand van hebben, zijn er dingen waar ik anders nog rekening mee moet/kan houden die ik niet genoemd heb?

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:09

Een vooruitloop en/of koetsentrailer staat haaks op een kleinere/lichtere trailer. Trailers met vooruitloop zijn altijd zwaarder (want er zit een tweede laadklep in die een paard moet kunnen dragen), trailers met een koetsenframe of 4-paardstrailers waar je een koets inschuift ipv het tweede stel paarden zijn uiteraard ook zwaarder.
Dus ik vermoed dat je niet kunt vinden wat je hebben wilt. Ook niet custom made, want ook een custom made trailer zal uitgaan van een bestaand chassis.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:18

Ibbel schreef:
Een vooruitloop en/of koetsentrailer staat haaks op een kleinere/lichtere trailer. Trailers met vooruitloop zijn altijd zwaarder (want er zit een tweede laadklep in die een paard moet kunnen dragen), trailers met een koetsenframe of 4-paardstrailers waar je een koets inschuift ipv het tweede stel paarden zijn uiteraard ook zwaarder.
Dus ik vermoed dat je niet kunt vinden wat je hebben wilt. Ook niet custom made, want ook een custom made trailer zal uitgaan van een bestaand chassis.


Hoeft niet. Sommige hebben een deur, zoals bonilla.

Misschien kan bonilla wel iets voor je betekenen? Is vrij nieuw.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Custom made trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 01:22

Dankjewel voor de tip! Zal het eens opzoeken.
Zit ook nog half/half te denken misschien een vw bus te kopen en om te bouwen, daar kan altijd nog een trekhaak aan en een losse trailer voor de menwagen. Alleen is dat wbt kwaliteit ook nog niet makkelijk. Zie veel van die B rijbewijs wagentjes helemaal volgepropt met zwaar materiaal, dus dat is sowieso niks. Een kleinere bus zou prima moeten kunnen, met een zo licht en simpel mogelijke indeling. Zeker niet zo'n onnodig opgepimpt 'hengsten' wagentje voor 40k of meer. Met twee pony's is een laadvermogen van 800kg al zat genoeg. Ben alleen bang dat zij-laden ook niet altijd even praktisch is met bv moeilijkere pony's. Paar jaar geleden kwam een Zweeds stel een B pony bij ons halen en zij hadden een prachtige trailer. Zeg maar 't zelfde idee als de bak van een B vrachtwagentje. Een BE oplegger is evt ook nog een optie, maar dat moet dan ook een zijn waar zowel pony's als wagen in kunnen, want dan kan er natuurlijk geen aanhanger meer achter. En we vinden een veelzijdig gebruik van zoiets ook erg belangrijk. (de trailers worden nu ook heel vaak voor andere doeleinden gebruikt)
Kwam ook nog de Hati trailers tegen, iemand daar ervaring mee?

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Custom made trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 07:33

Ervaringen met bonilla en die zijn goed. Goed gestroomlijnd, deurtjes voor en achter en geen klep. Na even wennen stappen ze er zo op. Stangen op laagst is nog wel te hoog voor een c pony denk ik. Daarbij nog altijd niet ontdekt waar paard aan vast moed dus binden ze nu maar aan de stang. Maar een d is prima. Mijn ifor wiliams hbx heeft wel de stangen in meer standen. Heeft ook net alles wat luxer maar wel zwaarder en minder gestroomlijnd.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:43

Daar kunnen we heel kort over zijn en Ibbel gaf dat al aan: maakt niet uit wat je verzint en waar je denkt gewicht te besparen, richting de 2 ton TMM gaat zo'n trailer uitkomen. Die laatste 100kg gaat het 'm echt niet doen.

Bus ombouwen is een compleet andere tak an sport, die op z'n eigen wijze hetzelfde probleem heeft: gewicht versus laadvermogen. Als ik sommige projecten zie, vraag ik me af of mensen wel beseffen wat ze aan het doen zijn.
Je TMM ligt vast, dus alles wat je erin stopt, gaat van je laadvermogen af.

BE-trekker-combi's zijn weer een heel ander verhaal. Die kunnen prima wat jij voor ogen hebt maar werkt alleen nog voor mensen die hun rijbewijs van voor 20213 hebben (check die datum, ik ben er niet 100% zeker van). Is je rijbewijs van later datum, mag de oplegger max 3500kg TMM wegen, anders is C1-E vereist.

Daarnaast geldt voor trailers die meer dan 3500kg TMM mogen wegen dat de combi speciaal gekeurd dient te zijn, alleen in die samenstelling mag rijden en de oplegger een eigen APK-plicht heeft.
Een setje opleggers: https://www.trucks.nl/be-opleggers
Let erop dat hier vaak nog een voertuig bij moet en dat de combi mogelijk opnieuw gekeurd moet worden bij de RDW. Lees je goed in voordat je met een onmogelijke combi zit.

Daarnaast zijn er nog wel meer opties maar dat is allemaal special build.