1 of 2 paards met jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

1 of 2 paards met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 10:59

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met een 1 of 2 paards trailer met een jong paard.

Heb eigenlijk altijd een 2-paards trailer gehad en mijn merrie loopt er makkelijk zelf op en af zonder schot te hoeven verzetten.

Maar nu heb ik ook een jong paard wat toch nog wat minder makkelijk gaat allemaal :o

Zit al een tijdje te denken om mijn 2 paards in te wisselen voor 1 paards met zadelkamer.

Maar nu met dat jonge paard lijkt me 1 paards toch ook wel makkelijker.
Je hebt ook wat meer ruimte om binnen te zadel ofzo.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 1 of 2 paards met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:46

Ik heb lange stangen gekocht voor mijn 2-paards :D
Best of both worlds. Ik heb twee paarden die eigenlijk liever wat meer ruimte hebben, dus als ik die vervoer dan haal ik het schot er uit en gebruik de lange stangen. Neem ik die twee allebei mee, dan gaan ze samen zonder schot in de trailer, want dat gaat ook prima en dat vinden ze dan alsnog fijner dan met schot.
Derde paard heeft altijd goed in de trailer met schot gestaan, dus als ik die meeneem gaat het schot er weer in.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: 1 of 2 paards met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 13:14

Ik heb ook 2 lange stangen erbij, gebruikt toen ze nog moeder en veulen waren.

Gaat mij om de ervaringen met een jong paard wat handigste en makkelijkste laden is.
Maar snap dat elk paard anders is.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 1 of 2 paards met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:53

Ik heb idd met allerlei jonge paarden allemaal verschillende ervaringen. In de afgelopen 6 jaar:

Jonkie samen met moeder via de klep in trailer zonder stangen en schot, later geoefend zonder moeder, daarna schot geintroduceerd. Geoefend in een brede, lichte garage met garagewand als aanleuning. Kan prima in 2-paards met schot.
Even oud jonkie vond de klep een onoverkomelijk probleem. Moeder vie de klep in trailer met schot gezet en stang er achter, jonkie via opstapje (ik heb een draaideur/klep) - stond binnen 5 minuten binnen. Met tussenschot - geen probleem.
Ander jonkie vond de klep geen probleem (geoefend met behulp van een vlonder en via vlonder zó de trailer in) - maar zag het tussenschot niet zitten. Zij staat dus liever met lange stangen.
Huidig jonkie: via klep zonder moeder, zonder aanleuning van een muur oid en zonder vlonder binnen 10 minuten in de trailer bij eerste oefenen. Nog niet met schot geoefend.
Laatste jonkie: die loopt nét achter een bakkie voer aan het vlonder op - zal nog wel even wat tijd in gaan zitten :+

Kortom, het is heel individueel, maar als jouw paard wat ruimte fijn vindt zou ik gewoon die lange stangen gebruiken. Je hebt ze, dus waarom een trailer gaan inruilen?

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 1 of 2 paards met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:13

Je kunt ook overwegen om te oefenen met het schot opzij, dan heeft ze meer ruimte en kan toch niet zo snel omdraaien.
Ik had in mijn trailer een extra gat in de vloer om daar het schot in te zetten opzij en dan met langere stang erachter. Je kunt nog een kleine stang laten maken om het laatste stukje te overbruggen.
Of zoals Ibbel zegt de lange stangen gebruiken en schot eruit laten.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:31

cissy schreef:
Je kunt ook overwegen om te oefenen met het schot opzij, dan heeft ze meer ruimte en kan toch niet zo snel omdraaien.
Ik had in mijn trailer een extra gat in de vloer om daar het schot in te zetten opzij en dan met langere stang erachter. Je kunt nog een kleine stang laten maken om het laatste stukje te overbruggen.
Of zoals Ibbel zegt de lange stangen gebruiken en schot eruit laten.


Heb ik met mijn jonkie dat het schot eng vond ook een aantal keer gedaan. Na verloop van tijd ging ze moeilijker laden tot uiteindelijk gewoon niet meer. Weer geoefend met de lange stangen, en madam loopt er weer fluitend in.
Ze geven zelf wel aan wat ze fijner vinden, over het algemeen :D