Aansprakelijkheid / risico hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:32

Koekie73 schreef:
Nou, ik had hier dus een collega van Peter Helthuis (tandarts/dierenarts). Ik had hem verwacht (stalgenoot had de afspraak geregeld) maar zijn collega kwam. Zij sedeerde en heeft mijn 3 jarige behandeld. Ik wist niet dat zijn geen arts was, anders was ik daar absoluut niet mee akkoord gegaan (inmiddels staat de 3 jarige op een trainingsstal om zadelmak gemaakt te worden en komt morgen nog maar even een echte paardentandarts/dierenarts om naar haar gebit te kijken)
Ik keek van de week dus op de site van Peter Helthuis; daar staat op dat hij zich distantieert van de 'regel' van de nvvgp dat alleen artsen mogen sederen. Degenen die hij opleidt met zijn cursus, leert hij dus sederen.
Ik vind dat zo niet ok.


Een gebitsverzorger die ik niet bij naam zal noemen had op zijn site een zelf verzonnen certificaat staan waarmee hij mocht sederen. Website is nu ook uit de lucht, maar dat was ook lachwekkend als het niet zo triest zou zijn.

Er zijn mogelijkheden genoeg, maar er is zoveel haat en nijd onderling.
En ik denk echt dat er onder de gebitsverzorgers super veel kennis en kunde is. Waarom werken we dan niet meer samen? Het kan zo makkelijk, maar we moeten het een beetje willen.
Andere collega dierenarts werkt in een paardenpraktijk waar een gebitsverzorger de gebitten doet. Een dierenarts gaat mee voor de sedatie.
Zelf morgen ook weer lekker op pad met een collega gebitsverzorger. 1 van de meest kundige die ik ken. Hij mag alleen niet zelf prikken, dus dat doe ik dan.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:50

Faline schreef:
Ze stond al op ijzers toen we dr kochten, dus was voorheen ook beslagen geweest. Zelf gewoon hoeven oppakken en uitkrabben is geen probleem, dus we hadden dit niet zien aankomen. Deze smid beslaat overigens koud, dus rare geluiden, geuren en rook waren niet aan de orde. Het 'gedoe' begon eigenlijk al met 't afhalen van de oude ijzers. Pony is voor de rest top braaf, nergens bang voor en gewoon een heel erg leuke pony. Echter met bekappen en beslaan werd ze dus ineens super lomp, komt omhoog, slaat met dr hoofd en als je d'r vast zet probeert ze je te plat te drukken tegen de wand. Ook het op doen van een praam is een heel ding, je kan eigenlijk de praam eerst niet in je handen klaar houden, want ze slaat zo erg met haar hoofd, dat het houten uiteinde van de praam alle kanten op zwaait en eigenlijk gevaar voor jezelf oplevert. (dat 't tegen iemands hoofd slaat) De extreme manier waarop ze daarop reageerde, denk ik dat er in haar verleden vaker gewerkt is met de praam en wellicht niet zachtzinnig.
En ik ben dan wel zo dat ik wil dat het voor iedereen veilig blijft, vandaar dat ik instemde met het geven van sedatie. Ik weet dat hij geen dierenarts is, maar begreep uit zijn verhaal dat hij naast het werk als hoefsmid, ook gebitsverzorging doet, en daarom bevoegd is tot geven van sedatie. En ik ben wel bekend met het effect van sedatie van bv tandartsen (al gebruikt onze tandarts een pasta voor onder de tong, werkt 't zelfde, alleen inwerken duurt wat langer) en dierenartsen, maar dit was echt heel erg heftig om te zien en heb ik in al die jaren nog nooit meegemaakt. Voor ons is dit een vrij nieuwe smid, aangezien we al best lang zoekende zijn naar een nieuwe vaste smid, sinds onze oude het niet meer doet. Maar het vinden van een betrouwbare vakman/vrouw blijkt echt een soort mission impossible. %)
Weet wel dat ik dit in elk geval nooit weer wil. Dan inderdaad maar even geen ijzers of hoefschoenen tot we in alle rust zelf dit probleem kunnen oplossen met training.
Heb iets dergelijks ook nog nooit meegemaakt en toen ik er met iemand over sprak vroegen we ons dus ineens af wie er aansprakelijk is in geval van dat er echt iets onherstelbaars gebeurt.


Ik lees in dit bericht vooral veel 'haast, haast, haast'.

Snap best dat je niet wil dat je nieuwe paard je smid verwond, maar zoals ik het lees heb je zelf ook wel wat steekjes laten vallen in de opvoeding, en dat is inherent aan hoelang je zo'n beest bezit.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 23:32

eilleen333 schreef:
Hutcherson schreef:

Nouja die tandarts/gebitsverzorger komt gewoon vanuit de sterkliniek als ik bel voor een afspraak met de tandarts. Hij heeft ze gelijk geent en gaf toen aan niet af te mogen tekenen want geen DA. Maar wel mn paard gesedeerd en geent.
Ik wist niet eens dattie geen DA was. Dus dat gebeurt schijnbaar veel en is 'normaal'. Ook binnen een sterkliniek. Best vreemd eigenlijk


En zij sturen dan geen arts (mee) voor de sedatie? Pfoe, dat is een slechte zaak.
Ik ben zelf al een tijdje actief als tandarts, maar ga nog regelmatig mee met zeer kundige collega’s die zelf niet mogen sederen. Daar ben ik dan voor.
Idem voor het vaccineren.
Ik zeg niet dat anderen het niet kunnen, maar het mag gewoon niet. Ik ben prima voorstander van een cursus/opleiding zodat gebitsverzorgers bevoegd zouden kunnen worden tot sederen, maar de wet is op dit moment anders.

Net zoals kiezen of wolfskiezen trekken. Dat mogen ook alleen artsen, en dan natuurlijk ook wel met lokale verdoving. Maar ik hoor constant van gebitsverzorgers die het zo op de sedatie doen. Ten eerste hebben ze illegaal geprikt, en ten tweede is het gewoon dierenmishandeling om dat zonder lokale verdoving te doen. Ja, het is vaak een kwestie van enkele minuten werk, maar je zit wel in bot te bikken. Daarnaast kan ik dan na een tijdje steeds de afgebroken wortelresten uit een kaak gaan zitten peuteren… ;(


Heeft die gebitverzorger/tandarts (die dus geen DA is) ook gewoon zelf gedaan. Wel met extra lokale verdoving en sedatie maar ook allemaal zelf gezet. Wat dus niet bleek te mogen.

Afgelopen zomer had ik wel tandarts die ook echt DA is. Wel besproken ook dat de vorige niet mocht prikken en idd van ja doet het al jaren, gaat goed, kosten en tijd besparend. Begrijp t wel en ging goed.. Maar wel bijzonder voor zoon sterkliniek.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 23:37

Peter Helthuis kwam er bij mij sowieso nooit in. Ooit een keer meegemaakt op een concours waarbij hij de pony van zijn kind, weet niet meer of het een zoon of dochter was, op de vrachtwagen bijna middendoor schopte. Vreselijke vent.
Wel heel lang geleden maar dit soort dingen blijven je bij.