Hoe merrie met veulen voor lange rit vervoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Hoe merrie met veulen voor lange rit vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 08:30

Binnenkort moeten wij een merrie met haar veulen vervoeren. We hebben een 2 paards trailer maar het tussenschot heeft een vast doek die niet los kan. Doordat de rit met de nodige controle stops wel bijna 10 uur zal duren lijkt het mij nodig dat het veulen onderweg kan drinken en liggen.
Mijn idee was nu om het tussenschot er uit te halen en de merrie met een lang en kort touw vast te hangen zodat ze aan 1 kant blijft staan maar ik twijfel wat over de algehele veiligheid en bewegingsvrijheid van de merrie haar hals/hoofd onderweg.

Hoe vervoeren jullie merries met veulens over lange ritten?

Ik hoef geen reacties over het al dan niet vervoeren van een veulen over zo'n afstand.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe merrie met veulen voor lange rit vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:33

Ik heb maar 1 advies: huur een paardenvrachtwagentje. Ja, kost geld, maar dan heb je daarna tenminste een veulen dat later ook de trailer nog op wil.

Wil je toch met de paardentrailer heb ik een ander advies: doe het in 2 dagen. Om dezelfde reden, dat je dat veulen later nog steeds wilt kunnen vervoeren.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hoe merrie met veulen voor lange rit vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:46

Ik weet niet hoe dat bij jouw 2-paards trailer zit, maar als ik bij mij het tussenschot er uit haal heb ik ook geen bil- en borst stangen meer die vast kunnen. Dat lijkt me, zeker voor zo'n afstand, niet wenselijk. Verder lastige situatie! Klein wagentje huren lijkt me ook de comfortabelste en veiligste oplossing.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 08:49

Helaas zitten beiden opties er niet in. De camionette was het eerste waar ik ook aan dacht maar komt op dik €500 uit wat we niet nog kunnen missen en nog een dag extra bij de rit doen ook niet vanwege werk, de dieren die thuis achterblijven en het feit dat we met die rit ook 4 honden mee hebben. Die dan ook niet alle 4 in een camionette raken en proper zullen achterlaten.

Inderdaad, die bil en borst stangen waren ook mijn schrik bij veiligheid.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoe merrie met veulen voor lange rit vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:53

Je kunt losse stangen kopen voor de hele lengte. Dan behoud je trailer in ieder geval zijn stabiliteit.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:53

Zonder bil en borststang zou ik echt niet gaan rijden. Die zorgen namelijk ook voor stabiliteit van de trailer.
Kun je niet ergens een 2paards trailer lenen/huren met lange bil en borststangen? Die bestaan namelijk wel gewoon. Of je koopt ze zelf voor je trailer, heeft een stalgenoot ook gedaan.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:54

Vervoer laten uitvoeren door een professional die wel de benodigde spullen en ervaring heeft?
Ik zou nooit, never nooit zonder stangen gaan rijden dat is echt levensgevaarlijk.
Hoe oud is het veulen?

laura_estee

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-12-21
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:01

Ik zou inderdaad net als Ibbel adviseren een paardenvrachtwagentje (met professional erbij) te huren. Je wil natuurlijk dat de eerste ervaring met vervoer een fijne ervaring is, zodat je veulen in de toekomst nog vaker vervoerd wil worden.

Afgelopen november heb ik mijn toen 6 maand oude veulen ook op laten halen (ik was er natuurlijk wel bij) door een professional met paardenvrachtwagentje. De rit was aanzienlijk minder lang dan jouw rit, namelijk zo'n 2,5 uur, maar hij heeft de gehele rit zelf kunnen bepalen waar/hoe hij wilde staan. Hij heeft niet 1x stampij gemaakt. :)

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:02

Toch een vrachtwagentje huren. Dat is het veiligste en comfortabelste voor je dieren. Leen desnoods wat geld ervoor bij familie, maar denk vooral in mogelijkheden want ik lees nu vooral kan niet, wil niet etc… Zo’n lange reis komt vast niet uit de lucht vallen en zijn jullie al langere tijd mee bezig.

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Hoe merrie met veulen voor lange rit vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:22

Ik rijd de laatste tijd regelmatig stukken met merries en veulens, niet zo lang als jij gaat doen, maar wel flinke stukken. Ik heb inderdaad lange stangen gekocht voor m’n tweepaardstrailer. Tussenschot eruit, lange stangen erin, merrie vast, veulen los, en dan vooral ook het zeiltje aan de achterkant dicht. Bodembedekking in de trailer, en mijn ervaring is dat het veulen gewoon gaat liggen en de merrie goed oplet. Merries zijn overigens wel gewend te reizen, dat scheelt wellicht iets.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoe merrie met veulen voor lange rit vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:26

Als je je paarden zonder tussenschot wil vervoeren moet je lange stangen erin. De stangen zijn stabiliteit van je trailer. Zonder is gewoon gevaarlijk! Grote kans op slingeren van je trailer met alle gevolgen van dien.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:34

Wat jij voorstelt, vind ik geen verantwoorde manier om zo'n koppel te vervoeren, zeker niet over die afstand.

Een trailer heeft de stangen nodig voor een stukje constructieveiligheid, het paard kan er eventueel steun aan hebben op het moment dat het moet reageren maar evenwicht verliest.

Je zou het jezelf nooit vergeven als er wat gebeurt...

Ik heb mijn koppel (merrie met veulen van 10 dagen) vorig jaar van België naar midden-Nederland vervoerd, was ook een beste rit. Heb daarvoor een wagentje gehuurd waarbij het tussenschot van naar de wand verschoven kon worden. Merrie vast en veulen los. Is zo rustig en veilig vervoertje geweest, geen van beide heeft er ook maar een moment stress aan ondervonden en mijn veulen ging daarna ook in alle rust mee naar de keuring en later alleen op de trailer naar de opfok.

Tus tenzij je ergens stangen kunt lenen of huren, of een ander vervoersmiddel kunt regelen, kan ik dit alleen maar afraden. :knuffel:

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe merrie met veulen voor lange rit vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:07

Ik heb zelf lange stangen bij mijn 2-paards en ik ging er automatisch van uit dat je die had.
Zonder lange stangen gewoon echt NIET vervoeren.
Echt, huur een vrachtwagentje, absoluut de beste manier om over zo'n lange afstand te vervoeren.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Hoe merrie met veulen voor lange rit vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:24

Ik heb bij mijn 2paards (met tussenschot dus) gewoon 2 losse stangen op maat laten maken (voor is smaller dan achter blijkbaar). Dat kostte niet eens zo heel veel… ik dacht €20 per stang ofzo? Gewoon bij een goed bedrijf laten doen, ik weet niet waar je woont, maar ik heb die van mij laten maken bij Bosgra in Hardegarijp.
En dat is ideaal met merrie en veulen, maar ook voor naar de stort enzo :) of de zitmaaier weg brengen voor onderhoud ooooof…

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Hoe merrie met veulen voor lange rit vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 15:00

Dankje voor de reacties. Ik wist niet dat zo'n lange stangen bestonden. Aangezien we naar de toekomst toe wel nog merries met veulens zullen moeten vervoeren ga ik kijken om zo'n stangen te kopen.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoe merrie met veulen voor lange rit vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:12

Je kunt proberen ergens op halverwege een stop te maken. Zodat merrie en veulen er even uit kunnen om even de benen te strekken. Is voor je zelf ook wel fijn. Bij een manege stalhouderij of een recreatieplaats. iets dergelijks.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Hoe merrie met veulen voor lange rit vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:36

Je hebt daar ook een soort universele stangen voor, komen in bepaalde maten, maar zijn nog wat te verstellen, dat scheelt weer tijd qua op maat maken en mocht je ze ooit in een andere trailer willen gebruiken met ongeveer dezelfde maat, zijn ze ook bruikbaar.

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:35

Hoe heb je die 10 uur berekend? Mijn ervaring is, dat als een routeplanner 10 uur zegt, je met een auto met paardentrailer er zeker tussen de 13 en 15 uur over kan doen. Als het goed is rijd je langzamer met een trailer met paarden achter de auto, rem je langzamer af, trek je langzamer op, neem je rotondes etc. langzamer, heuvelop gaat langzamer, heuvelaf doe je ook voorzichtiger lijkt me. Ook gedeeltes die binnendoor gaan vergen veel extra tijd. Om nog maar te zwijgen van de nodige stops voor tanken, rust, van bestuurder wisselen, toiletbezoek etc. En natuurlijk moet je de merrie ook zeker water aanbieden en dan maar hopen dat ze drinkt. Ik zou zeker ruim voldoende water van stal ( 50-60 liter) meenemen, zodat het in elk geval bekend drinkwater voor haar is voor onderweg. Is ze wel gewend uit een gewone emmer te drinken? Hierbij ga ik ervan uit dat je wel een hooinet zo op kan hangen dat de merrie kan eten en het veulen er niet in terecht kan komen als die los vervoerd wordt.
Misschien is jouw 10 uur daarop berekend, maar ik wil het je toch even meegeven.
Overigens vind ik 10 uur op een trailer voor zowel de merrie als het veulen eigenlijk te lang om in één keer te doen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:28

Hoe oud is het veulen? Is die gewoon van vervoerd te worden?(minder lang dan), kan die mooi vast staan en is die al gewoon van even gescheiden te zijn van mams? Want als het veulen bv al naar de 5 maand gaat is en mooi kan vaststaan, gerust een uurtje zonder mams kan en al meermaals op de trailer ging, zou ik ze gerust naast elkaar vervoer(dus tussenschot er in) en bv elke 2 uur ergens een rustige plek zoeken om een half uurtje te stoppen, zodat veulen bij kan tanken, mams even kan grazen(aan de hand) en kleine kan zich ook even neerleggen voor een half uurtje.

Als het veulen nog veel jonger is, is dat geen optie.

Hier lange barres idd, merrie vast met een lang touw, veulen los er naast.

Wel heeeeeel voorzichtig rijden, want veulen zal bij het neerliggen sowieso een stuk onder mams liggen, als mams dan door een manoeuvre zich onverwachts moet verplaatsen om haar evenwicht niet te verliezen, kan ze op de kleine staan.

(Enkele jaren terug is hier een merrie met kleine 6 maand oud veulen samen vertrokken naar zuid Frankrijk in de trailer, naast elkaar met tussenschot en mensen zijn onderweg 2 maal 1 uur gestopt op ze uit te laden en even te bekomen. Is prima verlopen, 2 rustige dieren en goed aangekomen)

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:37

Ben jij zeker dat jij ze wel zo ver mag vervoeren? Vaak moet je voor dergelijke lange ritten een attest of zelfs speciale cursussen gevold hebben en er zijn dan heel veel meer extra voorwaarden verbonden aan de manier van transport omtrent ruimte, water od. Meer dan 10 uur is ook naar het buitenland en dan heb je ook een gezondheidsattest of certificaat nodig. Ik zou dit allemaal even uitzoeken maar ik volg eigenlijk voorgangers: Laat dit door een prof doen die al het papierwerk ook direct regelt.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe merrie met veulen voor lange rit vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:42

Als het je eigen paard is, mag je dat gewoon zelf doen toch? Het is pas wanneer je paarden voor anderen gaat vervoeren dat je attesten enzo nodig hebt.

Ik snap wel dat TS dit liever zelf doet.
Zelf zou ik zo iets niet zo vlug uit handen geven… ik ken mijn paard en veulen beter dan een vervoerder, camera er op, zorgen dat ze voldoende en correct ruimte hebben en heel rustig aan. Het blijft een lange rit en zelf ga je bv veel meer tijd kunnen nemen om indien nodig tussenin langer tijd minstens stil te staan, vervoerders rijden sowieso tegen de klok, die gaan echt geen uur stil staan(of het is van moet door rij en rusttijden) om mams even te laten ontspannen.

Toushie

Berichten: 7271
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:48

Ik ga mee met de voorgangers huur een wagentje met chauffeur oid. En zeker niet zonder stangen in de trailer.

Ik geloof dat je van België bent , maar ben je ervan bewust dat als je een rit maakt langer dan 8 uur dat zowel en aanhanger als chauffeur gekeurd moet zijn om vee op zulke lange afstanden te mogen vervoeren.
Dit is is de Nederlandse site. https://www.nvwa.nl/onderwerpen/vervoer ... dan-8-uren

Maar dat is Europees zo geregeld.Dus geld ook in België , Duitsland ect.

@tengeltje11 dit geldt ook voor particulieren.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:40

Toushie schreef:
Ik ga mee met de voorgangers huur een wagentje met chauffeur oid. En zeker niet zonder stangen in de trailer.

Ik geloof dat je van België bent , maar ben je ervan bewust dat als je een rit maakt langer dan 8 uur dat zowel en aanhanger als chauffeur gekeurd moet zijn om vee op zulke lange afstanden te mogen vervoeren.
Dit is is de Nederlandse site. https://www.nvwa.nl/onderwerpen/vervoer ... dan-8-uren

Maar dat is Europees zo geregeld.Dus geld ook in België , Duitsland ect.

@tengeltje11 dit geldt ook voor particulieren.

Is enkel het geval bij vervoer met een economische activiteit.