Tweedehands trailer kopen, waaraan denken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Tweedehands trailer kopen, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 21:28

Nou de titel zegt het zo al. Ik ben bezig me te oriënteren op het kopen van een trailer. Dit zal een tweedehands trailer worden, vermoedelijk van een particulier. Wat zijn nou dingen om aan te denken?

Ik wil sowieso de trailer laten keuren. Wat is hierin gebruikelijk? Keuren voor koop bij een garage in de buurt van de verkoper? Eerst kopen en dan keuren bij een garage bij mij in de buurt? En wat dan als die negatief keurt?

En qua opnaamstellen, ik lees dat dit voor aanhangers vanaf 750kg is. Aangezien ik een anderhalfpaardstrailer zoek, zal die qua daadwerkelijk gewicht onder de 750 blijven, maar qua max gewicht natuurlijk erboven. Ik kan niet goed vinden naar welk gewicht ik dan moet kijken om te weten of ik het op naam moet laten zetten (of mag laten zetten?), weten jullie dit?

En mochten jullie nog andere tips hebben om te voorkomen dat je opgelicht wordt, hoor ik het graag :D

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Tweedehands trailer kopen, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:37

Ik zou voor de koop een trailer laten keuren. Als ie na de koop wordt afgekeurd, kun je er eigenlijk nog maar weinig mee... Lijkt mij..

Een paardentrailer moet je op naam laten zetten. Volgens mij heeft het met laadvermogen te maken :)

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:39

Hoe denk je onder de 750 kg te blijven met een anderhalfpaardstrailer?

Trailers staan altijd op kenteken en dus ook op naam. Ze zitten allemaal qua TMM (ver) boven de 750 kg.

Aangezien je hier al blijk geeft er niet heel veel kaas van gegeten te hebben (wat niet erg is) heb ik maar 1 advies: neem iemand mee die technisch verstand en inzicht heeft. Particulieren die hun trailer verkopen hebben dat ook niet altijd (en weten dus vaak gewoon niet wat er evt mis is met hun trailer), en trailerhandelaren zijn soms niet al te eerlijk.

Keuren altijd vóór kopen doen. Achteraf krijg je alleen maar gezeur mee.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Tweedehands trailer kopen, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 21:54

Ah goed om te horen dat keuren voor kopen normaal is. Ik las al verhalen over keuren na kopen, en dat leek mij ook een recept voor gezeur. Maar wilde wel even weten of vragen voor keuren voor kopen gebruikelijk is.

Ibbel, dat de TMM sowieso boven de 750 zit, snap ik inderdaad. Maar het daadwerkelijke lege gewicht zal eronder zonder zitten, en ik kon dus niet vinden om welk van de twee her ging. Maar dat het TMM is is wel logisch op zich. Bedankt voor het antwoord :)

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:57

Ik lees mee. Ben ook op zoek naar een tweedehands trailer.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Tweedehands trailer kopen, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:11

Ik ben toevallig aan het verkopen, dus heb me erop ingelezen :D

Je zou kunnen vragen naar een keuringsrapport bij de eigenaar. Dan weet je toch al vrij uitgebreid waar je aan toe bent. En anders inderdaad vragen of ze hem willen laten keuren.

Tenaamstellen is ook bij een 1,5 paards trailer nodig, maar dit kan online als de eigenaar alle gegevens op orde heeft :)

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:22

Met mijn budget kom ik uit op een houten trailer. Niet erg, mits deze in orde is natuurlijk. Een onderhoudsgeschiedenis of aankoopkeuring lijkt me onvermijdelijk.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Tweedehands trailer kopen, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:27

Indien de aanhanger (in dit geval een trailer) een eigen kenteken heeft, dan moet je het op naam zetten. Alleen ongeremde aanhangers (tot Max 750 kg geladen gewicht) mogen met een wit kenteken getrokken worden. Als ik het goed heb begrepen….

Dus een trailer moet je altijd op naam laten zetten.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:30

Elisabeth32 schreef:
Met mijn budget kom ik uit op een houten trailer. Niet erg, mits deze in orde is natuurlijk. Een onderhoudsgeschiedenis of aankoopkeuring lijkt me onvermijdelijk.


Ja dat zou ik zeker doen! Ik had niet door dat er vocht in mijn trailer zat tot hij gekeurd was