Welke trailer zoek ik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 15:21

Ik ben mij aan het oriënteren om een trailer aan te schaffen, en zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Hopelijk hebben jullie ideeën welk (type) trailer geschikt kan zijn, of nog tips waar ik zelf niet aan gedacht had.

Ik heb de volgende eisen/ik zoek de volgende eigenschappen:

- Trailer komt achter een auto met trekvermogen 1300kg. Ik zoek dus een lichtgewicht trailer.
- Trailer komt jaarrond buiten te staan, op een stenen erf. (Welk materiaal zouden jullie aanraden, en past dit binnen budget?)
- Budget is ongeveer 3000 euro. (De trailer wordt dus sowieso tweedehands. Kan dit via facebook/marktplaats of beter via een dealer? Uiteraard wordt de trailer gekeurd)
- zadelkast niet noodzakelijk

Welke merken zouden jullie aanraden naar te kijken?
Zijn dit realistische eisen of moet hiervoor het budget verder omhoog?

Alvast bedankt!

Eef_Bam

Berichten: 4101
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:34

Geen enkele trailer.
Ik denk dat het niet realistisch is een trailer te trekken met een auto met maar 1300 kg trekgewicht. Tenzij je een Shetlander gaat vervoeren. Maar voor een paard moet je gewoon minimaal 1500 kg trekgewicht hebben. Als je een noodstop moet maken en je trailer is zwaarder dan je auto kom je nooit optijd tot stilstand, met alle gevolgen van dien.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:42

Er zijn genoeg trailers die kunnen hoor! Vooral zorgen dat je weet hoeveel je paard weegt, dan weet je hoeveel de trailer leeg mag wegen. Vervolgens de trailer ook op de weegbrug zetten, op de papieren staat vaak niet het correcte gewicht (meeste trailers zijn wel zwaarder). Je budget lijkt me een groter issue, maar then again was die van mij zeker binnen je budget (en waarschijnlijk past het ook nog binnen je gewichten).
Verder met remmen: alle aanhangers boven de 750kg is geremd, wat betekent dat als jij remt de trailer mee remt. Je moet die dus eigenlijk ook altijd even checken voor je wegrijdt... Daarom mag je dus ook rondrijden met trailers die zwaarder zijn dan je auto (en volgend mij zijn er wel voorbeelden hier op bokt van autos van 2000kg met 3000jg aan de haak. Als die het mag trekken mag dat en is het veilig).
Natuurlijk moet je noodstops vermijden, maar dat heeft meer te maken met het feit dat je een paard achterin hebt dan met gewichten.

Edit: ik heb een oude, houten, Weijer. Geloof dat die rond de 600/700kg zit, dus afhankelijk van het gewicht van je paard kan dat wel of niet. Staat ook jaarrond buiten, vooral opletten dat het niet inregent en dat eventueel vocht goed wordt afgevoerd. Aluminium kan ook, maar zal misschien buiten budget liggen.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:50

Eef_Bam schreef:
Geen enkele trailer.
Ik denk dat het niet realistisch is een trailer te trekken met een auto met maar 1300 kg trekgewicht. Tenzij je een Shetlander gaat vervoeren. Maar voor een paard moet je gewoon minimaal 1500 kg trekgewicht hebben. Als je een noodstop moet maken en je trailer is zwaarder dan je auto kom je nooit optijd tot stilstand, met alle gevolgen van dien.


Dat kan prima, je moet alleen weten wat paard + trailer samen wegen.

TS dit is best mogelijk, maar ik denk alleen dat je budget te wensen over laat in deze...

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:59


Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:01


Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:07

Eef_Bam schreef:
Als je een noodstop moet maken en je trailer is zwaarder dan je auto kom je nooit optijd tot stilstand, met alle gevolgen van dien.

Gelukkig heeft een trailer een eigen rem.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:09

Ik heb een Blomert (Singapore), 1,5 paards trailer. Vorige eigenaar heeft er ooit een aluminium bodem in laten zetten waardoor eigen gewicht slechts 520kg is, maximaal laadvermogen 1300kg is en ik mijn fries van bijna 600kg dus makkelijk kan vervoeren, zonder boven de 1300kg uit te komen. :) Overigens heb ik maar heel iets meer betaalt voor mijn (tweedehandse) trailer betaald dan jouw budget.

Al moet ik wel zeggen dat het - zeker bij slechtere weersomstandigheden, of wanneer het paard even onrustig is - lekker is als je een auto hebt die iets meer mag trekken dan je feitelijk trekt. Maar het belangrijkste is dat je binnen de normen blijft natuurlijk.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 16:12

Het staat er niet bij, maar ik heb een pony van nog geen 500kg. Met een wat lichtere trailer hou ik dus nog wel wat marge over gelukkig.

Budget is niet het grootste probleem. Als dit budget kan zou dat heel mooi zijn, maar als het voor veiligheid of levensduur nodig is een wat duurdere trailer aan te schaffen dan moet dat maar.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:18

Ik heb zelf ook een combinatie die net geen 1300 kilo weegt met een paard van 550 kg, en mijn auto mag 1300 kg trekken. En echt nooit problemen gehad, ook niet als ik een keer flink in de remmen moest omdat iemand een stunt voor me uithaalde.
Ook op de snelweg trekt de auto gewoon goed op en ik kan makkelijk wat versnellen om bijv. vrachtwagens in te halen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:26

Albert schreef:


Dit is een fijne optie. 520 kg ledig gewicht, max 1300. Met een pony van minder dan 500 kg hou je mooi marge over.
Polyester is licht en blijft vaak beter dan hout bij buiten stallen.

Staat je trailer in de zon? Dan zou ik zorgen dat je de banden beschermd, om de levensduur te verlengen, dus als je hem weg zet, covers over je banden.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:42

ik ben bang dat je trailer niet lang goed blijft. Ik heb ooit 1 winter door verbouwen schuur mijn houten trailer buiten moeten laten staan en dat was gelijk te merken.
Ook een Ifor vind ik gauw achteruit gaan van het buiten staan.

Je zou dus naar volledig kunsstof/aluminium moeten en dat laat budget en gewicht weer niet toe.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:04

EllyC schreef:
ik ben bang dat je trailer niet lang goed blijft. Ik heb ooit 1 winter door verbouwen schuur mijn houten trailer buiten moeten laten staan en dat was gelijk te merken.
Ook een Ifor vind ik gauw achteruit gaan van het buiten staan.

Je zou dus naar volledig kunsstof/aluminium moeten en dat laat budget en gewicht weer niet toe.

Een Ifor is zwaar en wordt hier ook niet genoemd. De genoemde 1.5 paards Heja is van polyester.
Wij hebben er jaren een gehad die altijd buiten stond en dat ging prima.
Gewoon goed onderhouden en in de was zetten.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:16

Ik had een houten Henra 1,5 paardstrailer, eigen gewicht gewogen op de weegbrug 680 kg. Met een tmm van 1350, meen ik.
Pony woog 490. Te samen minder dan 1200 kg, dus mag achter een auto die 1300 kg mag trekken.

Ik zette het ding 2x per jaar in de olie en heb er 4,5 jaar veel plezier van gehad.
Daarna kreeg ik een andere trekauto en was het gewicht geen issue meer, toen heb ik een nieuwe aluminium trailer gekocht en de oude ingeruild.

Ik had de mijne begin 2017 tweedehands gekocht, op dat moment net opgeknapt, voorzien van nieuwe bodem met gietvloer en nieuwe bekabeling, voor 1.850,-

Ik kreeg er half 2021 nog 1.750,- voor terug bij inruil op mijn nieuwe.

Prijzen zijn fors gestegen kennelijk, ik heb voor die 1.000,- afschrijving wel heel veel plezier en lol gehad van mijn trailer.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 19:36

Lumi schreef:
Het staat er niet bij, maar ik heb een pony van nog geen 500kg. Met een wat lichtere trailer hou ik dus nog wel wat marge over gelukkig.

Budget is niet het grootste probleem. Als dit budget kan zou dat heel mooi zijn, maar als het voor veiligheid of levensduur nodig is een wat duurdere trailer aan te schaffen dan moet dat maar.

Als het budget geen probleem is, haal dan je E-rijbewijs.
Niet alleen handig qua verzekering, maar je leert ook echt rijden met een aanhanger.
Ik had dat niet willen leren met een trailer met mijn paard erin.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:17

Licht gewicht trailer die goed jaar rond buiten staat, denk ik toch aan iets volledig alluminium. Ik denk alleen wel dat je dan een beetje geluk moet hebben wil je binnen budget blijven.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 21:27

Nielojram schreef:
Lumi schreef:
Het staat er niet bij, maar ik heb een pony van nog geen 500kg. Met een wat lichtere trailer hou ik dus nog wel wat marge over gelukkig.

Budget is niet het grootste probleem. Als dit budget kan zou dat heel mooi zijn, maar als het voor veiligheid of levensduur nodig is een wat duurdere trailer aan te schaffen dan moet dat maar.

Als het budget geen probleem is, haal dan je E-rijbewijs.
Niet alleen handig qua verzekering, maar je leert ook echt rijden met een aanhanger.
Ik had dat niet willen leren met een trailer met mijn paard erin.


Lesdag + examen staan gepland :D
En tot die tijd heb ik gelukkig een vader die met paard wil rijden, zodat ik gewoon lekker met een lege trailer kan oefenen :=

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:22

Lumi schreef:
Lesdag + examen staan gepland :D
En tot die tijd heb ik gelukkig een vader die met paard wil rijden, zodat ik gewoon lekker met een lege trailer kan oefenen :=

Goed bezig +:)+

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:13

Nielojram schreef:
Lumi schreef:
Het staat er niet bij, maar ik heb een pony van nog geen 500kg. Met een wat lichtere trailer hou ik dus nog wel wat marge over gelukkig.

Budget is niet het grootste probleem. Als dit budget kan zou dat heel mooi zijn, maar als het voor veiligheid of levensduur nodig is een wat duurdere trailer aan te schaffen dan moet dat maar.

Als het budget geen probleem is, haal dan je E-rijbewijs.
Niet alleen handig qua verzekering, maar je leert ook echt rijden met een aanhanger.
Ik had dat niet willen leren met een trailer met mijn paard erin.


Je hoeft het ook niet te leren met een paard op de trailer. Je kunt het ook gewoon leren met een aanhanger. Of een lege trailer. Bovendien zullen veel aanhangers veel sneller zwenken/scharen dan een trailer, omdat een trailer al gauw een langere dissel heeft en een tandemasser is.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:15

EllyC schreef:
ik ben bang dat je trailer niet lang goed blijft. Ik heb ooit 1 winter door verbouwen schuur mijn houten trailer buiten moeten laten staan en dat was gelijk te merken.
Ook een Ifor vind ik gauw achteruit gaan van het buiten staan.

Je zou dus naar volledig kunsstof/aluminium moeten en dat laat budget en gewicht weer niet toe.

Ik kom juist bij aluminium veelal wat zwaardere 1.5 paards trailers tegen. Wat zijn daarin realistische gewichten? In aluminium, polyester en hout?