Voor werk naar buitenland, wat te doen met paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Synth_07
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-09-23

Voor werk naar buitenland, wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 13:54

Hallo allemaal!

Ik heb een gekke (en misschien wat domme) vraag, maar ik ben voor mijn werk dringend gevraagd om voor ongeveer 9 maanden naar een locatie in het buitenland te gaan.

Nou heb ik een paard waar ik in mijn eentje verantwoordelijk voor ben. Hij staat voor mij op nummer 1, dus ik zou nooit naar het buitenland gaan als ik niks voor hem kan regelen.

Bij vakanties zorgt een stalgenootje voor hem, alleen heb ik geen enkele ervaring met het combineren van een zeer lange periode in het buitenland én de zorg voor een paard.

Ik vroeg me dus af of er mensen zijn die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten, en wat de mogelijkheden hiervoor zijn. Is het überhaupt mogelijk om iets te regelen voor een paard in deze situatie? Lease je je paard dan uit?

Mocht hier niks uitkomen, wijs ik de vraag natuurlijk af en blijf ik gewoon in NL. Ik ben alleen even al mijn opties aan het nagaan.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:01

Je kan natuurlijk een aantal dingen doen.

- Je kan hem op vol pension zetten, en dan iemand vragen af en toe te checken.
- Je kan hem in training zetten bij iemand
- Je kan een bijrijder/leaser zoeken
- Je kan hem meenemen (?)

Ik heb zelf een paar keer voor een wat langere periode in het buitenland gezeten.
De eerste keer heb ik er toen voor gekozen om hem mee te nemen. De tweede keer heb ik hem in training gezet bij iemand.
Beide opties bevallen, maar hebben ook hun nadelen.
Zelf zou ik nooit voor zo'n lange periode afhankelijk willen zijn van een bijrijder/leaser omdat ik vind dat je er te weinig controle op hebt.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Voor werk naar buitenland, wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:04

Als je niet wilt dat je paard wordt gereden tijdens je afwezigheid, is het misschien een optie om hem bij een rusthuis te stallen. Er zijn stallen die ook tijdelijk 24/7 verzorging bieden, zodat je je nergens ongerust over hoeft te maken.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:04

Afhankelijk waar je naar toe moet kun je je paard ook mee nemen.

Synth_07
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 14:21

Wow, dankjulliewel voor deze snelle reacties!

De praktijk in kwestie waar ik naartoe moet is in Nieuw Zeeland. Hoewel het super gaaf zou zijn om mijn paard daar te hebben, is het helaas niet mogelijk om hem daar mee naar toe te nemen (is toch net iets te prijzig denk ik haha).

Ik ga zeker verder onderzoek doen naar een trainingsstal, dat klinkt tot nu toe als één van de beste opties!

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Voor werk naar buitenland, wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:32

Gewoon op de wei bij iemand die goed toezicht houd.

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:45

Mocht je je paard hiervoor verplaatsen, dan is mijn advies om dit tijdig te doen, zodat je eerst nog een paar keer kan komen kijken voordat je weg gaat.

Je zou niet de eerste zijn die denkt een paard goed achter te laten, om er vervolgens in het buitenland of achteraf achter te komen dat het niet goed gaat/is gegaan.

En misschien iemand vragen die zo nu en dan komt kijken, iemand met voldoende kennis om het te signaleren als er iets met je paard niet in orde is.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:47

Palmera schreef:
Gewoon op de wei bij iemand die goed toezicht houd.


dat zou ook mijn voorkeur hebben.
En dan regelmatig vragen of een vriendin/kennis/instructrice/ weet ik het wie af en toe bij hem gaat kijken.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:51

Is ie goed gezond? Misschien kan hij wel in een opfokgroep als oudere wijze?

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:54

Ik ben nu ook 6 maanden in Noord-Amerika voor mijn tussenjaar.
Mijn paard staat volpension maar heeft wel veel aandacht nodig. Ik heb er toen ook heel goed over na gedacht of ik zou gaan of niet, want ik wou alleen gaan als ik zeker wist dat er echt goed voor mijn paard gezorgd zou worden.
Ik heb eerst mijn moeder gevraagd of ze tijd had om vaker naar mijn paard te gaan. Mijn moeder kan niet rijden of longeren, maar ze vind het leuk om hem te poetsen en buiten met hem te wandelen.
Daarna ben ik wat vriendinnen van mij, die ook paarden hebben of verzorgen, gaan vragen of het ze leuk leek voor mijn paard te zorgen.
Als ik op vakantie ging kwam er altijd een vriendin voor hem zorgen, zij was dus al bekend met mijn paard, en wou graag helpen. Een andere vriendin van mij vroeg of haar zusje hem mocht komen poetsen. En dan was er nog een stalgenootje, die ook een vriendin van mij is, die hem met haar eigen paard mee kon pakken als ze tijd over had.
Toen ben ik een paar maanden voor mijn vertrek iedereen wegwijs gaan maken. Zo ben ik mijn moeder wat extra instructies gaan geven (Ik heb haar ook longeer les gegeven, maar ze gaat toch liever wandelen :D ) en heb ik een van de verzorgers grondwerk les met Renzo gegeven. Hij kan namelijk heel wat trucjes die hij super graag laat zien dus dan is het wel leuk even de knopjes uit te leggen!

Ik had dus wel meerdere mensen gevraagd om voor hem te zorgen. Ik heb daar toen voor gekozen omdat ik wist dat als ik eenmaal weg zou zijn, ik het niet fijn zou vinden om een nieuwe verzorger te moeten regelen, mocht de huidige verzorger stoppen. En uiteindelijk was dat ook een goede keuze, want het gebeurd toch vaak dat een verzorger niet kan omdat diegene een drukke week heeft. En dan is er dus wel iemand anders die wat leuks met hem gaat doen. Het zorgt ervoor dat mijn paard ook veel afwisseling heeft. Wandelen, longeren, poetsen, grondwerk, buitenritten. Iedere verzorger komt met iets leuks.
Zo blijft mijn paardje toch mentaal in goede staat terwijl ik weg ben. Je kan hem namelijk met niets blijer maken dan met aandacht. En hij is daarbij ook niet eenkennig en een al wat ouder paard, dus meerdere verzorgers kan prima bij hem.
We hebben een app groep om te communiceren over welke activiteiten hij op welke dagen heeft gedaan, zodat het overzichtelijk is voor iedereen.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:01

Palmera schreef:
Gewoon op de wei bij iemand die goed toezicht houd.


Dat lijkt me ook de beste optie; er zijn plekken zat die tijdelijke/ vakantiestalling aanbieden. Wij hebben hier 's zomers altijd een ( deels gepensioneerd )paardje staan als de eigenaresse op vakantie gaat.

Trainingsstal is natuurlijk ook mogelijk, maar een prijzige optie, en de vraag is dan, zou ik tenminste hebben, trainen ze daar wel zoals jij dat wil. Ik heb teveel "trainingsstallen" gezien en zou mijn paard er nooit (meer) heen brengen. Er bestaan ook vast goede stallen maar die zijn lastig te vinden.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:05

Temeraire schreef:
Mocht je je paard hiervoor verplaatsen, dan is mijn advies om dit tijdig te doen, zodat je eerst nog een paar keer kan komen kijken voordat je weg gaat.

Je zou niet de eerste zijn die denkt een paard goed achter te laten, om er vervolgens in het buitenland of achteraf achter te komen dat het niet goed gaat/is gegaan.

En misschien iemand vragen die zo nu en dan komt kijken, iemand met voldoende kennis om het te signaleren als er iets met je paard niet in orde is.


Dat zou ik inderdaad ook zeker doen. Je wil wel een lekker gevoel hebben als je weg bent en je niet druk moeten maken of het allemaal wel goed zit.

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Voor werk naar buitenland, wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:25

Ik zou ook gaan voor training, ik heb zelf zo ook weleens paarden in training gehad en dat is de eigenaren toen heel goed bevallen. Ook tijdens zwangerschap bijvoorbeeld, want daar speelt hetzelfde probleem dat je een bepaalde periode gewoon niet in staat bent zelf dingen op te vangen. Bijrijders, leasers en verzorgers zijn hartstikke leuk, maar vergis je niet in hoe snel en makkelijk die opzeggen als er wat verandert in hun eigen situatie. Puntje bij paaltje is het dan toch niet hun paard en voelen ze meestal niet de verantwoordelijkheid op die manier. En als die ermee stoppen, ziek worden, noem maar op als jij ver weg bent en het van daar moet gaan regelen...die stress wil je echt niet.

Datzelfde geld voor volpension of ergens op de wei zetten, dan moet je wel echt een uitermate betrouwbare plek vinden, en er ok mee zijn dat er echt niks mee gebeurt. Ik zou zelf toch op zijn minst wel willen dat mijn paard regelmatig volledig word gecheckt, gepoetst, de hoeven gekrabt etc. Kortom dat er beter naar gekeken word dan van buiten de wei een blik erop werpen.

Ook bij training, ben wel heel kritisch. Ik ken teveel verhalen van mensen die hun paard mager, verreden (of amper gereden) terug krijgen en dat wil je ook niet. Zoek iemand die ermee omgaat alsof het een eigen paard is, die niet 25 paarden hebben staan om te rijden, en die hem rijd op een manier die bij je past. Die plekken zijn er wel maar de hoeveelheid klanten die ik hoor/heb met 'eigenlijk wil ik hem niet meer wegbrengen want...insert slechte ervaring....' zijn echt niet op 2 handen te tellen helaas.

BoktVerlaten
Berichten: 430
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Voor werk naar buitenland, wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:15

Er zijn stallen die vakantie/tijdelijke stalling aanbieden en waar het paard ook getraind kan worden (aquatraining, longeren en rijden) Ik weet niet wat je budget is want hier hangt vaak wel een prijskaartje aan. Ik kan je in ieder geval www.jgdstables.nl aanraden. Daar wordt gegarandeerd goed voor de paarden gezorgd, worden ze getraind als je dat wil en houden ze je op de hoogte met appjes, foto’s en filmpjes

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Voor werk naar buitenland, wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:28

Je baas wil perse dat jij naar nieuw Zeeland gaat? Leg de situatie uit en vertel dat dit jou op extra kosten jaagt , wie weet. Misschien draagt hij wat bij.

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Voor werk naar buitenland, wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:37

Dit is bij een lesklant van mijn trainer gebeurd. De persoon in kwestie had bij haar baas aangegeven dat ze best wilde gaan (ging om iets van 4,5 maand geloof ik), maar dat ze een paard had die dan naar de trainer moest en dat dit (veel) extra kosten met zich mee zou brengen. De baas heeft alle extra kosten die er gemaakt werden vergoed (dus bijv niet de stallingskosten van de stal waar het paard al stond), maar wel de kosten om het paard bij de trainer neer te zetten en te laten trainen etc.

ManonGrr

Berichten: 1448
Geregistreerd: 20-07-10
Woonplaats: Zuid holland

Re: Voor werk naar buitenland, wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:14

Ik ben ook ooit een paar maanden weg geweest. Mijn paard is toen naar een oude kennis gegaan wiens paard net was overleden. Zij kon toen mijn paard rijden en verzorgen in de tijd dat ik weg was.

Ik zelf vond dat heel fijn, dat hij niet ineens een paar maanden stil stond. Maar dan moet je diegene wel 100% vertrouwen, en ook goed doorspreken wat je wil dat diegene doet in noodsituaties.