Welke trailer zoek ik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 18:13

Ik heb nu een humbaur met voorlader.
Van hout, met hengsten schot.

Deze trailer bevalt erg goed ivm de hoogte en de breedte. Mijn shire past er goed in en staat niet met haar kop tegen het dak.
De voorlader is een vereiste, omdat zij slecht uiteruit de klep af kan lopen en daarvoor last krijgt van kramp benen.

Het hengstenschot is een pre, mijn merrie is niet zo aardig voor paarden die in haar ruimte komen. En dit scheelt bloedneuzen en bijtplekken in de hals.. :knuffel:

Deze trailer is al wat ouder en van hout. En ik wil hem eigenlijk inruilen voor aluminium.

Daarnaast is het totale gewicht nu 2000 en wil eigenlijk naar 2400 (mijn auto mag ook 2400 trekken). De reden is omdat mijn shire 800 kilo weegt en mijn andere paard ook wel richting de 650/700 gaat straks.
Een 2 paards trailer leeg zit vaak op 850 kilo. Dus met 2400 kilo zou ik dan nog net 50 kilo speling hebben als ik ze samen mee heb.

Nou zag ik alleen dat veel trailers meteen naar 2700+ gaan en dat gaat mij dan weer een beetje te ver..

En is aluminium de beste keuze als de trailer veel buiten staat?

Wie weet welke trailer ik zoek?
* volledig aluminium (ook bodem)
* voorlader
* kwa hoogte vergelijkbaar met de humbaur trailers
* hengstenschot (of erin plaatsen mogelijk)
* 2400 kg totaal gewicht
* eigengewicht rond de 800 kg (hoe lichter hoe beter)
* binnen verlichting
* haak aan plafond/voorkant voor hooinet
* mogelijkheid om voerbak/waterbak op te hangen.

Alle tips zijn welkom, ook waar ik niet aan gedacht heb!

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:01

Toch best een lastige opgaven, vooral de voorlader en het 2400 kg lijkt onvindbaar..

Heb nu een dealer gemaild, dus ben benieuwd.

Hout bestaat hij zelfs op 2000kg dus ze zouden er toch moeten zijn zou je zeggen..

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:08

Wat is je bezwaar bij 2700 kg?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:09

je wil dus in een trailer van 800 kilo, 1600 kilo paard zetten? Is dat wel veilig? Misschien is het daarom niet te vinden?

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:10

Je zegt een 2 paards weegt 850 kg. Ja op papier ja.. maar je uitgaan van werkelijk gewicht en trailers worden gewogen zonder rubber, stangen, zadelkamer, klep. Dus meestal zijn ze nog wel een paar 100 kg zwaarder. Altijd op de weegbrug zetten dus.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:18

Spenk schreef:
Je zegt een 2 paards weegt 850 kg. Ja op papier ja.. maar je uitgaan van werkelijk gewicht en trailers worden gewogen zonder rubber, stangen, zadelkamer, klep. Dus meestal zijn ze nog wel een paar 100 kg zwaarder. Altijd op de weegbrug zetten dus.


Absoluut! Mijn huidige houten trailer is ook op de weegbrug geweest en weegt 850 kilo :j

En mijn nieuwe gaat ook op de weegbrug.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:18

cissy schreef:
Wat is je bezwaar bij 2700 kg?


Dat ik een hele fijne en goede auto heb die 2400 mag trekken en die niet in wil ruilen. :j

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:22

fokfanaat schreef:
je wil dus in een trailer van 800 kilo, 1600 kilo paard zetten? Is dat wel veilig? Misschien is het daarom niet te vinden?


Ongeveer 800 kilo, 900 kilo is ook prima.

Ik heb er nu 1 die weegt 850 kilo en mogen ook 2 paarden in, dus zie het probleem niet zo eigenlijk.

Ik kan ze ook prima vinden zonder die voorlader. Hunbaur maakt namelijk nogsteeds trailers rond die 850 kilo eigen gewicht met een totaal vermogen van 2400 kilo.

Ik snap niet zo goed waarom ze met voorlader meteen doorschieten naar 2700..

Aluminium is lichter dan hout.. En ik heb er nu 1 van 2000.. Plus dat het eigen gewicht van die trailers helemaal niet veel zwaarder lijkt te wezen dan die zonder voorlader..

Misschien terug keuren naar 2400.. Iemand daar ervaring mee?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:25

Het is overigens wettelijk ook zo dat wanneer ik op de weegbrug onder die 2400 kilo van mijn auto blijf.
Ik ook met zwaardere aanhangers op kenteken de weg op mag.

Maar ik heb dus geen zin om van de weg getrokken te worden met mijn paarden achterin voor controle en eerst naar een weegbrug te moeten.. En om nou elke x voor vertrek een weegbonnetje te halen is ook zo wat..

Dus ik heb liever dat de kenteken bewijzen kwa gewichten overeen komen om Discussie te voorkomen.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:30

Nadiine__x schreef:
Spenk schreef:
Je zegt een 2 paards weegt 850 kg. Ja op papier ja.. maar je uitgaan van werkelijk gewicht en trailers worden gewogen zonder rubber, stangen, zadelkamer, klep. Dus meestal zijn ze nog wel een paar 100 kg zwaarder. Altijd op de weegbrug zetten dus.


Absoluut! Mijn huidige houten trailer is ook op de weegbrug geweest en weegt 850 kilo :j

En mijn nieuwe gaat ook op de weegbrug.

De moderne trailers wegen wel een beetje meer meestal :=

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:31

Nadiine__x schreef:
Het is overigens wettelijk ook zo dat wanneer ik op de weegbrug onder die 2400 kilo van mijn auto blijf.
Ik ook met zwaardere aanhangers op kenteken de weg op mag.

Maar ik heb dus geen zin om van de weg getrokken te worden met mijn paarden achterin voor controle en eerst naar een weegbrug te moeten.. En om nou elke x voor vertrek een weegbonnetje te halen is ook zo wat..

Dus ik heb liever dat de kenteken bewijzen kwa gewichten overeen komen om Discussie te voorkomen.

Er is niemand die verder naar je kentekenbewijs kijkt wat die ledig mag wegen. Ze zetten je op de weegbrug en dan moet je onder de 2400 blijven.

Echter als jij met 2 van die zware paarden wil en erop gokt je 50 kg speling hebt kon je wel eens mis zitten.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:38

Nadiine__x schreef:
Ik kan ze ook prima vinden zonder die voorlader. Hunbaur maakt namelijk nogsteeds trailers rond die 850 kilo eigen gewicht met een totaal vermogen van 2400 kilo.

Ik snap niet zo goed waarom ze met voorlader meteen doorschieten naar 2700..

Aluminium is lichter dan hout.. En ik heb er nu 1 van 2000.. Plus dat het eigen gewicht van die trailers helemaal niet veel zwaarder lijkt te wezen dan die zonder voorlader..

Misschien terug keuren naar 2400.. Iemand daar ervaring mee?


Klopt, zo een heb ik er ook voor mijn twee koudbloedpaarden. Ik wilde ook per se een laadvermogen van minstens 1500 kg ivm een paard van 600-700 kg (zou onder de 600 moeten blijven, maar ja, ik zou zelf ook wel een paar kg kunnen missen :+ ) en een ander die wel 700-800 kg kan gaan wegen als hij straks volgroeid is. Mijn auto kan 2800 kg trekken maar de Humbaur van 2400 kg max (1550 laadvermogen + 850 leeg) voldoet dus ook prima. Nou is het dus ook niet de bedoeling dat ik in de buurt van die 1550 kom want dat is echt berekend op als ze allebei te dik zijn, maar ja, die marge vind ik dan ook wel fijn.

Maar waarom dat niet met voorlader kan... Misschien weinig markt voor? Zou je Humbaur zelf niet kunnen vragen? Of een dealer?

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:41

Nadiine__x schreef:
Het is overigens wettelijk ook zo dat wanneer ik op de weegbrug onder die 2400 kilo van mijn auto blijf.
Ik ook met zwaardere aanhangers op kenteken de weg op mag.

Maar ik heb dus geen zin om van de weg getrokken te worden met mijn paarden achterin voor controle en eerst naar een weegbrug te moeten.. En om nou elke x voor vertrek een weegbonnetje te halen is ook zo wat..

Dus ik heb liever dat de kenteken bewijzen kwa gewichten overeen komen om Discussie te voorkomen.

Deze snap ik niet, met BE rijbewijs mag je gewoon een trailer erachter hangen waarvan de MTM boven die van je auto uitkomt zolang de auto het technisch maar mag trekken.

Dus waar komt dan die wet vandaan, heb je daar een linkje van?

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:45

Maar met een trailer van 2400 kg en de auto ga je dik over de 3500 kg. En dat mag met gewoon BE ook niet toch?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:48

cissy schreef:
Nadiine__x schreef:
Het is overigens wettelijk ook zo dat wanneer ik op de weegbrug onder die 2400 kilo van mijn auto blijf.
Ik ook met zwaardere aanhangers op kenteken de weg op mag.

Maar ik heb dus geen zin om van de weg getrokken te worden met mijn paarden achterin voor controle en eerst naar een weegbrug te moeten.. En om nou elke x voor vertrek een weegbonnetje te halen is ook zo wat..

Dus ik heb liever dat de kenteken bewijzen kwa gewichten overeen komen om Discussie te voorkomen.

Deze snap ik niet, met BE rijbewijs mag je gewoon een trailer erachter hangen waarvan de MTM boven die van je auto uitkomt zolang de auto het technisch maar mag trekken.

Dus waar komt dan die wet vandaan, heb je daar een linkje van?


Ik bedoel hetzelfde te zeggen in dat bericht.

Vind het zelf alleen geen prettig idee

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:52

pillow schreef:
Maar met een trailer van 2400 kg en de auto ga je dik over de 3500 kg. En dat mag met gewoon BE ook niet toch?


Mijn auto mag zelf 2400 trekken.
Mijn auto weegt geen 2400 :D

Ik mag met mijn BE gewoon een combinatie rijden van 2400 kilo achter mijn auto.

Maaarr.. Ik zoek dus die geschikte trailer.
Ik weet hoe alle regels werken.
Ik weet dat ik 2 grote paarden heb en risico loop snel overladen te kunnen zijn.

Maar ik heb ook elke 2 maanden mijn paarden op de weegbrug waardoor ik mijn gewichten heel goed in kan schatten :j

Ik wil gewoom graag 400 kilo extra speling dan ik nu heb. Dat moet toch mogelijk zijn?

Iemand ervaring met terug keuren van een 2 paards trailer?

Nogmaals, zonder voorlader zijn ze er ook.. Dus dan moet het met voorlader toch ook te realiseren zijn lijkt mij..

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:56


Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:57

pillow schreef:
Maar met een trailer van 2400 kg en de auto ga je dik over de 3500 kg. En dat mag met gewoon BE ook niet toch?


Met een BE mag je een aanhanger rijden tot 3500 kg, los van het gewicht van je auto. Maar dan moet je auto dat natuurlijk wel mogen trekken.

(heb het even opgezocht op google, want wist het ook niet meer uit mijn hoofd)

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:58


Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:58

Je hoeft niks terug te keuren waarom zou je. Je weet de regels toch zeg je?

Je moet er achter hangen wat je auto mag trekken. Maar als ik een 2 paards die 2400 wegen mag achter mijn auto hang die 1500 mag trekken mag dat gewoon. Zolang ik hem maar niet voller laad dan totaal 1500 kg. Dus als jij een 2700 kg trailer koopt hoef je niks terug te keuren zolang die maar niet zwaarder beladen wordt dan 2400.

Dat zijn de officiële regels die gewoon te vinden zijn.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:01


Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 10:06

Spenk schreef:
Je hoeft niks terug te keuren waarom zou je. Je weet de regels toch zeg je?

Je moet er achter hangen wat je auto mag trekken. Maar als ik een 2 paards die 2400 wegen mag achter mijn auto hang die 1500 mag trekken mag dat gewoon. Zolang ik hem maar niet voller laad dan totaal 1500 kg. Dus als jij een 2700 kg trailer koopt hoef je niks terug te keuren zolang die maar niet zwaarder beladen wordt dan 2400.

Dat zijn de officiële regels die gewoon te vinden zijn.


Ja klopt.
Zijn er bokkers die dit doen? En die vaak op pad gaan. Ook lange afstanden of regelmatig naar wedstrijden / grote activiteiten?

Is er nooit discussie politie dat je de weegbrug op moet met je paarden? En zo wel hoe werkt dit dan?

Misschien is dit wel de reden dat ze er niet zoveel zijn ook.. Omdat het wettelijk niet nodig is..
Laatst bijgewerkt door Nadiine__x op 28-09-23 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:06

Laag eigen gewicht en vooruitloop zijn zaken die in de huidige nieuwe trailers slecht combineren.

Ik ben zelf erg fan van mijn Sirius trailer, trailers van Sirius zijn standaard al ruim bemeten, wat fijn is met grote paarden (en voor het vervoeren van mijn haflinger wat overdreven :+ ), maar de Sirius met vooruitloop weegt leeg al 1.000 kg, dus dat zal geen optie voor je zijn.

Ik zou overigens niet gaan terugkeuren, want als je al aangehouden wordt omdat ze twijfelen over het gewicht, moet je toch wel over een weegbrug.

Ik had in het verleden een trailer met MTM 1300 kg achter mijn auto die 1200 kg mocht trekken.
Trailer op de weegbrug gehad en paard ook een aantal keren bij de dierenarts op de weegschaal, ik kwam op 1100 kg.
Mocht ik dus gewoon achter de auto hangen, is verder ook nooit een probleem geweest.
Heb hier 3 jaar mee rondgereden, wedstrijden, halve land door voor strandritten, enduranceqedstrijden, vakantie in de Limburgse heuvels.

Bij terug laten keuren was de inruilwaarde van de trailer waarschijnlijk fors gezakt, daar had ik dan weer geen zin in.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 28-09-23 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:07

Nadiine__x schreef:
Spenk schreef:
Je hoeft niks terug te keuren waarom zou je. Je weet de regels toch zeg je?

Je moet er achter hangen wat je auto mag trekken. Maar als ik een 2 paards die 2400 wegen mag achter mijn auto hang die 1500 mag trekken mag dat gewoon. Zolang ik hem maar niet voller laad dan totaal 1500 kg. Dus als jij een 2700 kg trailer koopt hoef je niks terug te keuren zolang die maar niet zwaarder beladen wordt dan 2400.

Dat zijn de officiële regels die gewoon te vinden zijn.


Ja klopt.
Zijn er bokkers die dit doen? En die vaak op pad gaan. Ook lange afstanden of regelmatig naar wedstrijden / grote activiteiten?

Is er nooit discussie politie dat je de weegbrug op moet met je paarden? En zo wel hoe werkt dit dan?

Ik heb het een poos gedaan. Reed toen veel wedstrijden. Ben één keer aangehouden en enige dat de agent wou zien is of ik BE rijbewijs had verder niet.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 10:10

Bedankt, hier kan ik wat mee :j