Welke trailer zoek ik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:16

Ik heb *klopt af* nog nooit een controle gehad of ed van de politie of wat dan ook uberhaupt of ik mijn rijbewijs wel heb voor mijn combinatie.. dan moet je echt wel net pech hebben dat ze zon hele grote controle hebben of je combinatie er raar uitziet.

Ik rijd zelf met een Ifor HB511 zonder voorlader, 952kg (op de brug geweest met import, vol aangekleed om het maar even te zeggen), met voorlader 1000kg (volgens papier). Mag tot 2700kg beladen zijn. Mijn auto mag tot 2400kg trekken.

Ik heb er 3-4x per week 2 paarden in (mijn zwaarste 2 samen zijn 1400kg). Auto doet dit heel makkelijk..

Heb dus ook niet superveel speling maar gaat prima en ligt prima.

Ifor is toch wel een van de zwaardere merken dus als je een cheval, humbaur of ed in aluminium kan vinden lijken mij die al snel onder de 900kg gaan. Maar die voorlader is ook gewoon zwaar.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 10:30

Aatrox schreef:
Ik heb *klopt af* nog nooit een controle gehad of ed van de politie of wat dan ook uberhaupt of ik mijn rijbewijs wel heb voor mijn combinatie.. dan moet je echt wel net pech hebben dat ze zon hele grote controle hebben of je combinatie er raar uitziet.

Ik rijd zelf met een Ifor HB511 zonder voorlader, 952kg (op de brug geweest met import, vol aangekleed om het maar even te zeggen), met voorlader 1000kg (volgens papier). Mag tot 2700kg beladen zijn. Mijn auto mag tot 2400kg trekken.

Ik heb er 3-4x per week 2 paarden in (mijn zwaarste 2 samen zijn 1400kg). Auto doet dit heel makkelijk..

Heb dus ook niet superveel speling maar gaat prima en ligt prima.

Ifor is toch wel een van de zwaardere merken dus als je een cheval, humbaur of ed in aluminium kan vinden lijken mij die al snel onder de 900kg gaan. Maar die voorlader is ook gewoon zwaar.


Fijn om te lezen dankjewel!
Dit maakt de zoektocht een stuk makkelijker!

De voorkeur ging uit naar een ifor omdat die kwa weg ligging heel fijn zouden zijn. Maar ik vind ze inderdaad ook behoorlijk zwaar.

Rijd zelf al jaren met humbaur rond en die ligt ook heel stabiel en bevalt zeer goed.

Ik ga mij laten informeren door meerdere dealers denk ik :j

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:45

Ik heb ook de tweepaards HB511 incl voorlader en daar heel erg tevreden mee. Grote, lichte trailer en heel stabiel op de weg idd. Zijn opzich populaire trailers ook voor verhuur dus misschien kun je er zelfs 1 een dagje huren om uit te proberen?

Terugkeuren is (of was, 6 jr terug) trouwens een fluitje van een cent en dat er weer af halen ook. Heb dat toen gedaan toen ik nog geen BE had met een kleinere 1,5 paards trailer.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:26

Enige is dat Ifor niet heel hoog is van zichzelf.. 230 uit mijn hoofd. Nu is dat denk ik ook maar net hoe moeilijk je paarden te laden zijn. Maar wel een ding in rekening mee te houden.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 11:32

Aatrox schreef:
Enige is dat Ifor niet heel hoog is van zichzelf.. 230 uit mijn hoofd. Nu is dat denk ik ook maar net hoe moeilijk je paarden te laden zijn. Maar wel een ding in rekening mee te houden.


Ik wil inderdaad graag een hoge trailer, mijn shire is 1.80 en mijn kwpn x barock pinto gaat die kant ook op met een flinke hoge hals. Ze moeten gewoon comfortabel staan ook.. :j

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 11:43


Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:57

Mooi, en het is nog een humbaur ook nog. Is het plaatje compleet.

Wb terugkeuren, ik rij met een trailer die zwaarder beladen mag worden dan dat mijn auto mag trekken. Ik laad alleen nooit meer dan dat mijn auto mag trekken en dan is het prima. Heb nog nooit controle gehad overigens.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:23

Maar dit red je dan toch niet?

800+700 paard is al 1500. Gewicht trailer 900 dan zit je op 2400 precies. Maar de kans is aannemelijk de trailer in echt meer weegt.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:25

Ifor klopt ook met wat ze zeggen dat die weegt versus wat die op de weegbrug weegt.. Ik vind dat een beetje een slecht argument worden.

Ik vervoer er 3 van dik 175-177 in, die staan er prima in, maar ze staan in mijn HB511 enorm ruim..

Die van je linkje is ook 'maar' 230 hoog.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:28

Het blijkt anders nog in bijna alle gevallen af te wijken :D

Daar waarschuwt ook de verzekering en poltie voor. Maar los daarvan is op de kilo nauwkeurig spelen misschien sowieso niet heel handig.

Is je paard eens dikker ben je overgeladen.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Welke trailer zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:30

Je mag legaal gezien, zonder boete of ed. 10% marge pakken dus op zich.. Zit je aan het volle vermogen van je auto met 2400kg of wordt het onveilig. Dat is ook weer een afweging.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:51

Nadiine__x schreef:
Ik heb nu een humbaur met voorlader.
Van hout, met hengsten schot.

Deze trailer bevalt erg goed ivm de hoogte en de breedte. Mijn shire past er goed in en staat niet met haar kop tegen het dak.
De voorlader is een vereiste, omdat zij slecht uiteruit de klep af kan lopen en daarvoor last krijgt van kramp benen.

Het hengstenschot is een pre, mijn merrie is niet zo aardig voor paarden die in haar ruimte komen. En dit scheelt bloedneuzen en bijtplekken in de hals.. :knuffel:

Deze trailer is al wat ouder en van hout. En ik wil hem eigenlijk inruilen voor aluminium.

Daarnaast is het totale gewicht nu 2000 en wil eigenlijk naar 2400 (mijn auto mag ook 2400 trekken). De reden is omdat mijn shire 800 kilo weegt en mijn andere paard ook wel richting de 650/700 gaat straks.
Een 2 paards trailer leeg zit vaak op 850 kilo. Dus met 2400 kilo zou ik dan nog net 50 kilo speling hebben als ik ze samen mee heb.

Nou zag ik alleen dat veel trailers meteen naar 2700+ gaan en dat gaat mij dan weer een beetje te ver..

En is aluminium de beste keuze als de trailer veel buiten staat?

Wie weet welke trailer ik zoek?
* volledig aluminium (ook bodem)
* voorlader
* kwa hoogte vergelijkbaar met de humbaur trailers
* hengstenschot (of erin plaatsen mogelijk)
* 2400 kg totaal gewicht
* eigengewicht rond de 800 kg (hoe lichter hoe beter)
* binnen verlichting
* haak aan plafond/voorkant voor hooinet
* mogelijkheid om voerbak/waterbak op te hangen.

Alle tips zijn welkom, ook waar ik niet aan gedacht heb!

Als je een BE rijbewijs hebt maakt die 2700 MTM niet uit, het is nl het effectieve gewicht die telt. Dus als je een trailer vindt met MTM 2700 kilo, maar eigen gewicht 800 kilo, dan kan dat prima. Je werkelijk gewicht blijft dan alsnog onder de 2400 kilo (wat je auto mag trekken).

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 13:09

Aatrox schreef:
Je mag legaal gezien, zonder boete of ed. 10% marge pakken dus op zich.. Zit je aan het volle vermogen van je auto met 2400kg of wordt het onveilig. Dat is ook weer een afweging.


Dit wist ik inderdaad ook, daarom durf ik die gok wel te nemen.
Mijn shire zit gemiddeld op 750 kilo ik heb haar een enkele keer op 800 gewogen dat is eigenlijk alleen het geval als ze zwaar in het werk staat en flink in d bespiering zit en haar daar houden is altijd een hele opgave.. Dus zwaarder dan die 800 gaat zij niet worden.

Die ander is pas 2, dus dat is gok werk.. Ik houd liever wat ruim aan maar het is wel een atleet, hoog op de benen, lange hals, maargoed hij begint ook al mooie perzik billetjes van de barock pinto te ontwikkelen.. Dus wat hij gaat doen is gewoon afwachten..

Mijn auto kan het makkelijk aan die trekt het met 2 vingers in zijn neus..

Het is wel fijn om meer keuze te hebben met trailers tot 2700 kilo, waar sommige gewoon lichter zijn als ze leeg zijn dan andere. En dat scheelt gewoon!

De link die ik stuurde zit idd weer vrij hoog met 900 kilo.

De trailer gaat sws op de weegbrug voor aanschaf :j

Ik heb ook geen haast, want ben momenteel hoog zwanger dus de prioriteit ligt even ergens anders. Maar wij gaan de boerderij verkopen, dus hij moet straks buiten staan en dat vind ik niet zo fijn met hout..

Vandaar dat ik mij alvast aan het inlezen en verdiepen ben. Er worden veel goede tips gegeven :D

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:18

Nadiine__x schreef:
Ik heb ook geen haast, want ben momenteel hoog zwanger dus de prioriteit ligt even ergens anders. Maar wij gaan de boerderij verkopen, dus hij moet straks buiten staan en dat vind ik niet zo fijn met hout..


Mijn trailer staat bijna altijd binnen, maar ben toch blij met de overgang op aluminium. Geeft net wat meer zekerheid. Alleen jammer dat de polyester kap dof is geworden bij de vorige eigenaar :( Heb mn trailer inmiddels liever in de regen staan dan in de zon ;)

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:19

Aatrox schreef:
Je mag legaal gezien, zonder boete of ed. 10% marge pakken dus op zich.. Zit je aan het volle vermogen van je auto met 2400kg of wordt het onveilig. Dat is ook weer een afweging.

Klopt maar dit geldt niet voor je verzekering mocht je betrokken raken bij een ongeval. Die kunnen besluiten dan niet uit te keren.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:43

Aatrox schreef:
Je mag legaal gezien, zonder boete of ed. 10% marge pakken dus op zich.. Zit je aan het volle vermogen van je auto met 2400kg of wordt het onveilig. Dat is ook weer een afweging.

Klopt niet helemaal.
Tot 10% overbeladen mag je doorrijden (mits veilig), maar heb je zeker wel kans op een boete.
Bij 10+ mag je niet doorrijden.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:04

Nadiine__x schreef:
pillow schreef:
Maar met een trailer van 2400 kg en de auto ga je dik over de 3500 kg. En dat mag met gewoon BE ook niet toch?


Met een BE mag je een aanhanger rijden tot 3500 kg, los van het gewicht van je auto. Maar dan moet je auto dat natuurlijk wel mogen trekken.

(heb het even opgezocht op google, want wist het ook niet meer uit mijn hoofd)


Tenzij je je E-rijbewijs vóór 1 januari 2013 hebt gehaald, zoals ik.
Dan mag je alle gewichten trekken, ook als de aanhanger boven de 3500kg uit komt, zolang je auto het maar mag en kan trekken.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 28-09-23 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:08

Ik lees dit topic al even mee en ben even benieuwd hoe dit dan zit met de volgende trailer:

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... inium-2023

Deze heeft een leeggewicht (volgens RDW) van 572 kilo. Als ik de berichten in dit topic lees zou je hier dus niet vanuit mogen gaan. Hoeveel zal dit volgens jullie ongeveer afwijken?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 14:12

Friesfanaat schreef:
Ik lees dit topic al even mee en ben even benieuwd hoe dit dan zit met de volgende trailer:

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... inium-2023

Deze heeft een leeggewicht (volgens RDW) van 572 kilo. Als ik de berichten in dit topic lees zou je hier dus niet vanuit mogen gaan. Hoeveel zal dit volgens jullie ongeveer afwijken?


Poe.. Die is wel heel licht voor een 2paards!
Die zou je echt op de weegbrug moeten zetten wil je dat zeker weten.

Hij is wel ook heel kaal aangekleed, dus wie weet klopt het..

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:39

Ik was laatst bij een dealer naar een Böckmann 1.5 paards wezen kijken. Die was volgens het RDW 570 kg maar die dealer zei dat daar bijna nooit wat van klopt. In werkelijkheid op de weegbrug 750 kg. Ging over een aluminium overigens.

Ik ben uiteindelijk voor een 1.5 paards Sirius aluminium gegaan inderdaad vanwege de ruimte voor de halzen en de hoogte. Heb ook een kasteel van 1.80m.